آمادگی گروه مینسک برای حل اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

گروه سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد آماده است تا با برگزاری نشستی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به اختلافات بین این دو کشور خاتمه دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری تاس، با توجه به دیدار سازنده اخیر وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا) اعلام کرد که آماده برگزاری نشستی بین سران این دو کشور به منظور بهبود روابط و حل و فصل اختلافات بین آنهاست.

بر اساس بیانیه گروه مینسک که در وب سایت سازمان امنیت و همکاری اروپا منتشر شد، این گروه به اظهارات عمومی الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان،نخست وزیر ارمنستان توجه مثبت داشت و برای کمک به ملاقات میان دو طرف  اعلام آمادگی کرده است.

در این بیانیه آمده است: روسای جمهور مشتاقانه منتظر مشارکت طرفین در مورد نحوه و جزئیات چنین ملاقاتی هستند و تمایل خود را برای دیدار  در روزهای آینده برای بحث در مورد مراحل بعدی این روند اعلام می‌کنند. 

با توجه به نشست سازنده اخیر وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان، روسای گروه مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا از آزادی یک سرباز ارمنی از سوی آذربایجان استقبال کردند. آن‌ها همچنین در مورد اقدامات احتمالی کاهش تنش از جمله در مورد بازداشت شدگان و مفقودین و بازگشت داوطلبانه پناهندگان بحث کردند.

دوم اکتبر بود که رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که مشتاق دیدار با نخست وزیر ارمنستان برای بحث درباره اختلافات است. وی وعده داد که در صورت تحویل نقشه‌های میدان مین از سوی ارمنستان، پاسخ مشابهی خواهد داد.

 در سوم اکتبر، نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به صحبت های رئیس جمهور آذر بایجان گفت آمادگی دیدار با وی را دارد و افزود که آماده است نقشه‌های تمام میادین مین را با خود ببرد و از علی‌اف خواست که لیست اسامی تمام اسرای جنگی ارمنستان را در این دیدار همراه داشته باشد.

درگیری ها درباره منطقه مورد مناقشه قره باغ در پاییز سال ۲۰۲۰ بالا گرفت. در ۹ نوامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش بس کامل در قره باغ امضا کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار