باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عذر بدتر از گناه ظریف/ سیاست "کی بود کی بود من نبودم" آقای دیپلمات

وزیر سابق امور خارجه کشورمان در یک گفت‌وگوی عمومی اعلام کرد که از وجود واژه «تعلیق» در برجام بی‌اطلاع بوده است.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که که محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه بعد از ۶ سال که از امضای برجام سپری شده اعترافی عجیب کرده است؛ اعترافی که برخی از کارشناسان آن را عذر بدتر از گناه و برخی آن را دروغ بزرگ می‌دانند. چهاردهم مهرماه بود که ظریف در کلاب هاوس توضیحاتی در مورد برجام ارائه داد که به عقیده ناظران شوکه کننده بود؛ اظهاراتی پیرامون استفاده از واژه «تعلیق».

وزیر خارجه پیشین ایران اعتراف کرده است که من در مجلس به اشتباه گفتم در برجام کلمه تعلیق وجود ندارد و این اشتباه از من بود، وی در ادامه حتی تاکید هم دارد که دلیل اشتباهش این نیست که برجام را نخوانده بلکه می‌گوید حتی آن را نوشته است. علت این اشتباه به زبان ظریف این بود که به همه دوستانی که داشتند ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند، گفته بودند که از برخی عبارات استفاده نشود، اما در لحظات آخر (در مورد) یک ضمیمه برجام مذاکره می‌شد، نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی‌داریم، لغو می‌کنیم یا همان لیفت می‌کنیم؛ اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل (موارد دیگر) نیز است را نمی‌توانیم لیفت کنیم.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه می‌گوید که تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، یعنی مثلاً تحریم‌های نظامی، تحریم‌های دیگر که بر اساس قطعنامه شورای امنیت تا ۵ سال یا ۸ سال بعد هم وجود دارد، ما این‌ها را ساسپند می‌کنیم و بعداً لیفت می‌کنیم. اینجا بود که البته به آمریکا هم ربطی نداشت، چهار بار یا سه بار در ضمیمه، کلمه Suspend آمده بود و مذاکره‌کننده ما به من اطلاع نداده بود و وقتی آن را سوال کردم به من گفتند که (این کلمات) وجود دارد.

ظریف می‌گوید برخی به خاطر همین یک ذره به ما می‌گویند ظریف برجام را نخوانده است و این ظلم بزرگی بود به کشور و هم ظلم بزرگی بود به واقعیت و حقیقت و حتماً دروغ گفتند. در زمان مذاکرات به همه دوستان تاکید کرده بودیم از بعضی از عبارات استفاده نشود. به همین علت (بدون آن که ما بدانیم) ۳ تا ۴ باردر برجام از کلمه تعلیق استفاده شد، البته مذاکره کننده ما به ما این موضوع را اطلاع نداده بود. این اظهارات درحالی از سوی ظریف مطرح می‌شود که پیش‌تر هنگام تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی گفته بود هیچ جای برجام کلمه تعلیق نیامده است.

عذر بدتر از گناه ظریف؛ اعترافی که ناظران را شوکه کرد/ اعتراف به اشتباه ظریف بعد از ۶ سال چه سودی دارد؟

عذر بدتر از گناه ظریف

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که از ابتدای مذاکرات برجام چیزی به نام تعلیق تحریم‌ها یا به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌ها را نداشتیم. از همان ابتدا بحث نابود کردن یا از بین بردن تحریم‌ها مطرح بوده است، بنابراین حتی اگر بحث تعلیق در ضمائم برجام هم آمده باشد قطعا اهداف تیم مذاکره کننده که توسط نظام هم مشخص شده بود را نفی یا نقض می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت که از این بابت که گفته می‌شود ظریف متن برجام را نخوانده است و ناآگاهانه بحث تعلیق در متن این توافقنامه به کار رفته این انتقادات اشتباه است. اما از این بابت که ظریف آگاهانه نباید استفاده از کلید واژه تعلیق را حتی در ضمائم می‌پذیرفت، بحث انتقادات به ظریف درست است.

هر چند که ناظران می‌گویند که وزیر خارجه و تیم مذاکره‌کننده موظف است که خط به خط و بند به بند متن توافق را بخواند، اما نکته قابل توجه اینجاست که برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد، ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام است.

ظریف در گفت‌وگوی اخیر ادعا کرده که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. یعنی وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است، نکته جالب‌تر اینجاست که وزیر خارجه سابق حتی الان بطور دقیق نمی‌داند واژه تعلیق چند بار در متن توافق هسته‌ای آمده است و می‌گوید سه بار آمده یا چهار بار آمده! این ها در حالیست که ظریف افتخار می کرد که بر زبان انگلیسی مسلط است و با زبان اصلی مذاکره می کند.

عذر بدتر از گناه ظریف؛ اعترافی که ناظران را شوکه کرد/ اعتراف به اشتباه ظریف بعد از ۶ سال چه سودی دارد؟

محمدپارسا نجفی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشورمان پیرامون برجام، گفت: در زمان نگارش برجام، آمریکا و اروپا برای داشتن دستاویزی به منظور شانه خالی کردن از تعهدات خود در افکار عمومی توانستند بازی با کلمات را در پیش گیرند. آن‌ها واژگانی نظیر Lift و Suspend و ... را در برجام قرار دادند تا ابهام و ایهام در تعهدات خود ایجاد کنند، در حالی که در خصوص آنچه باید ایران انجام می‌داد روندی کاملا قاطع، محکم و حساب شده را طراحی کردند؛ اینکه کدام سانتریفیوژ از کار بیافتد و در کدام سالن در کدام اتاق نگهداری شود و درصد دقیق غنی سازی اورانیوم توسط ایران چه مقدار باشد و تاسیسات فردو چه مقدار فعالیت نکند. با عدد دقیق برای ایران تعیین تکلیف شده بود.

وی افزود: ندانستن، عذر بدتر از گناه است، کار ظریف این بود که مذاکره کند و متنی که قرار است امضا شود را بخواند. ظریف رئیس تیم مذاکره کننده بود و افراد هم تحت امر وی بودند، اصولا رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها بردارد و تنها در دوره‌های ۱۰۰ روزه و ۱۸۰ روزه می‌تواند آن‌ها را تعلیق کند؛ این موضوع را تمام افرادی که در مسائل وزارت خارجه و مذاکرات هسته مطلع کند، چراکه تحریم‌های آمریکا تحریم‌های دولتی نیست و کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا آن را تصویب کرده و در سنا تایید شده، به دولت ابلاغ شده و رئیس جمهور وقت آن را تایید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ظریف موظف بود و تکلیف داشت متن برجام را کامل بخواند، گفت: وزیر سابق امور خارجه باید از کارشناسان استفاده و سپس برجام را امضا می‌کرد، در داخل متن توافق برجام باید شروط پنالتی یا شروطی مبنی بر تضمین انجام تعهد توسط طرف مقابل را هم امضا می‌کرد. 

حقیقت ماجرا چیست؟

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که برجام عجیب آغاز و عجیب تمام شد، همچنان هم حواشی عجیب آن ادامه دارد؛ مگر امضا کردن یک توافق بین المللی این چنین است که نگاهی گذرا بیاندازند و کلمات را نبینند. شرایط نوشتن توافق این چنین است که دو طرف توافق را می‌نویسند و بر روی همه کلمات آن ماه‌ها و سال‌ها کار می‌کنند و در نهایت امضا می‌شود، حتی اگر توافق خرید یک ملک مسکونی باشد. واقعیت ماجرا این است که تیم ظریف انتظار دیگری از برجام داشتند؛ آن‌ها با آمریکایی‌ها صحبت کرده بودند که در متن توافق برجام امتیاز حداقلی بدهند، اما در عمل امتیازات بیشتری دهید این حرف طبیعتا ضمانت اجرایی ندارد، اما یک توافق دو فاکتو است.

عذر بدتر از گناه ظریف؛ اعترافی که ناظران را شوکه کرد/ اعتراف به اشتباه ظریف بعد از ۶ سال چه سودی دارد؟

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تیم ظریف درصدد الگو برداری از چین بود، گفت: اکنون تحریم‌های زیادی علیه چین وجود دارد، اما در عمل اجرا نمی‌شود و روسای جمهور آمریکا آن‌ها را تعلیق می‌کنند و با فرمان‌های اجرایی آن را ندیده می‌گیرند، تیم آقای ظریف هم می‌خواست این الگو را تکرار کند و در حالی که ذات تحریم‌ها وجود دارد، در عمل آن را اجرا نکنند و با خود گفته بودند که در غرب دولت و بخش خصوصی یکی شدند و سرمایه داران با احزابی که دارند همان دولت را شکل می‌دهند و با ما کار می‌کنند.

وی افزود: تیم ظریف به غرب گفت که شما در عمل تحریم‌های ما را بردارید و غرب هم در مقابل قبول کرد، اما بعد از اینکه خرشان از پل گذشت آن را انجام ندادند و در نهایت هم که ترامپ آمد و از برجام خارج شد. همه چیز دولت آقای روحانی برجام بود و هنگامی که برجام نافرجام ماند، عملا دیگر نتوانستند کاری کنند.

توجه به فرمایشات مقام رهبری کلید حل مشکلات/ اکنون چه کنیم؟

کارشناسان معتقدند که اعتراف اخیر ظریف نشانه شکستی جبران‌ناپذیر است، اما اکنون که کار از کار گذشته است این مسئله می تواند تجربه‌ای بزرگ برای تیم جدید مذاکره‌کننده کشور مان باشد.همانطور که رهبر معظم انقلاب- ۶ مرداد ۱۴۰۰- در آخرین دیدار رئیس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند».

ایشان در ادامه تأکید کردند: «هر جا که کار‌ها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آن‌ها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید».

 کشورمان اکنون برای جبران اشتباهی که انجام شد، راهی  ندارد مگر اینکه این بار در صورت اجماع بر سر ورود به مذاکرات جدید برای احیای برجام یا هر مذاکره دیگر بین‌المللی با چشمان باز، بدون عجله و بسیار محتاطانه با رعایت خطوط قرمز قدم به میدان دفاع از منافع و عزت کشور بگذارد.

فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
عزیز من شما اصلا از نظر قیافه و چهره و طرز برخورد با وزرای کشورهای دیگه هم حساب کنید کاملا مشخصه که آقای ظریف یه سرو گردن بالاتر از آقای امیرعبداللهیانه. پیشنهاد میکنم فیلم ملاقات وزیر خارجه ارمنستان با آقای امیرعبداللهیان یا سفرهاشون به لبنان و سوریه رو ببینید تا بفهمید از چی حرف میزنم. اگه زمان برجام، آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه بود که اصلاً به توافق نمیرسید یا اگه میرسید افتضاحی میشد بدتر از اینی که شد. حالا شما دارید آقای ظریف رو میکوبید ولی تا جوجه رو آخر پاییز میشمارن. آخر این 4 سال عملکرد آقای امیرعبداللهیان رو با آقای ظریف مقایسه کنید اونوقت مشخص میشه که کی چند مرده حلاجه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند بی سواد
۱۵:۰۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خسته نشدین از بس از دولت قبل طرفداری کردین - - شما هنوز میگین خوبن - چقدر باید کلاه سرتون بره تا بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
شما خوبی و بچه محلات...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دولت قبل باید محاکمه شود, دلیل این گرانی اعتماد به غرب و دروغ ظریف بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
هدف از تخریب ظریف و روحانی اینه که تا چند وقت دیگه وقتی برجام اوکی شد بگن دستاورد رئیسی هست


این قوم اصولگرا که همیشه همین برخورد رو می‌کنه

مثل عضویت در شانگهای
یا واکسن که پرداخت ها صورت گرفته و سفارش داده شده و به اسم رئیسی نوشته شد
بعد وزیری که مخالف واردات واکسن بود از افتخاراتش در دو هفته مدیریتش میگه..
برجام رو اوکی کنید مهم مردم هستن


من چند بار این متن رو نوشتم ولی پخش نکردید

انصاف داشته باشید
رسانه باید صدای معترض هم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بس نیست؟! 8 سال دروغ کافی نیست؟ نابودی زندگی میلیون ها ایرانی سیرتون نکرد؟ بی اعتبار کردن کشور و تخریب روابط بین الملل و مهاجرت نخبه ها و تعطیلی پیشرفت؟ چی می خواین از این همه دروغ؟ کاری که رییسی تو یک ماه کرد را اگر 800 سال دیگه هم به شما وقت میدادن نمی کردید و فقط جیب خودتون و فک و فامیلتون را از بیت المال پر می کردید. فقط میشه گفت خدا ازتون نگذره که اینقدر حروم لقمه اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
ناشناس 22:26

خود گویی و خود خندی.......

خدا از سر کسانی که باعث وضع موجود هستند نگذره.....

اگه شما وارد برجام نشدید
اگه شما FATF رو تصویب نکردید
اگه شما مستقیم مذاکره نکردید
اگه شما باز هم به سفارت خانه ها حمله کردید
وخیلی اگه های دیگه که دیگه 100 درصد پیامم چاپ نمیشه

من بعنوان کسی که از برخی از تفکرات اصلاحات حمایت میکنم حاضرم طناب دار را به گردن روحانی، ظریف و کل کابینه روحانی بندازم....

خواهشا چاپ شود.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند بی سواد
۱۵:۰۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
یا نمیفهمی یا ما رو... گیر آوردی - عزیز دل به نفعت نیس که از اقایون دفاع کنی - الان باید از جیب یکی دیگه نون بخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
محاکمه کنید
مردم رو با این برجام نابود کردن
می دونید چقدر خسارت مادی ومعنوی به زندگی مردم وارد شد
قوه قضاییه اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خب اصلا نظرات موافق رو ثبت نمیکنید


الان این پیام رو پخش میکنید که بگید ثبت میشه
Sweden
ناشناس
۰۳:۰۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ما نفهمیدیم کی قرار است این خائنین محاکمه شوند؟ الان دیگه مدتی هم گذشته. محاکمه کنید این خائنین را،شاید دل مردم کمی خنک شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
از قوه قضائیه انتظار داریم که خائنان به میهن را محاکمه کنند. چرا باید یک ایرانی در زباله دان دنبال غذا در شیراز باشد. باید تمام این موارد را پاسخ دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ببخشید قانون برا مردم هست و بی قانونی برا مسیولین،
کدام مدیر کاری داده؟
کدوم مسئول توبیخ شده؟
کدوم مسئول مجازات شده؟
43 ساله همینه ته مجازات یه مسئول یا مدیر فشار بهش میارند استعفا بدهد و پست بهتر بهش بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مرد دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مرد دیپلماستی= دیپلم+ماست پرچرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فقط محاکمه حسن روحانی و هیات دولت یازدهم و دوازدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
درخواست کل ملت ایران (محاکمه فوری حسن روحانی ) بجرم : تمام خیانتها و دزدی ها می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چرا شما به خودت اجازه میدی بجای کل ملت ایران صحبت کنید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اوکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
راست میگه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۴۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف چقدر بدبخت شده که باشگاه خبرنگاران هم ازش انتقاد میکنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
انقدر برای آقای ظریف حاشیه درست نکنید حالا این همه زحمتی که کشیدند رو کامل نادیده میگیرن میان ریز میشن روی معدود نقاط ضعف ایشون و سعی در تخریب ایشون دارن. اگر بگردید مطمئنم آقای امیرعبداللهیان و آقای رئیسی و... هم در کارشون مطمئنا اشتباه داشتن ولی چون سیاست شما ایجاب میکنه فقط نکات مثبت اونارو میگید و نکات منفی دولت قبل و دکتر ظریف که آبروی وزارت خارجه ایران بودند و سطح و لول دیپلماسی ایران رو بردند بالاتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
کسی ذره بین ننداخته، طرف کل افتخار و خدمتش پوچ بوده اونم بخاطر بی مسولیتی خودش ولی تاوانش را 8 سال مردم دادند. شما باید خجالت بکشید که این مسله را پشت سیاست مخفی می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خیانت به مملکت زحمت هم داره بالاخره
Iran (Islamic Republic of)
امید نعمتی
۱۷:۲۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دلیل اینکه ظریف به خطاهای خودش اعتراف می‌کنه
اینکه گروه کارشناسی وزیر خارجه جدید درحال بررسی برجام هستن و ظریف قبلاً از کشف خطا خودش اعلام میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فقط محاکمه محاکمه محاکمه
Iran (Islamic Republic of)
درخواست کل ملت ایران
۱۷:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
حسن روحانی فاسد باید محاکمه فوری شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف خسته نباشی
شیر مادر و نان پدر حلالت
دوستت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فکر میکنم شب ها خواب نداره
عذاب وجدان گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
اگر وجدان داشته باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این تخریب ظریف برای این هست که میدانند کاندید شود بیش از 99درصد رای میاورد تخریب ازاهمین الان شروع شد خدا لعنت کند بی دینها وافراطیون را درود برظریف مرد کهنه کار سیاست با تقوا وبا دیانت ننگ بردشمنانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
برو حاجی توهم زدی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۱۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تخریب
خودش با زبان خودش پیام داده این گفته
اصلا چه تخریبی
حرف خودش تخریب ماست؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امید غلامی
۱۷:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف تخریب نیاز ندارد
با برجام ۸ سال مملکت معطل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باید محاکمه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چرا داری مغلطه میکنه عمو از روی مردم خجالت نمیکشی تو. چه رای چه کشکی مگه ظریف کیه. کدام کار مثبتش لایق رای آوردنه بگو بدانن ملت. خخخخخخخ99درصدخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جوون عزیزت یکم ازجنسی که میزنی بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
اینها برای کوچکترین خدماتشان به کشور از بیت المال مملکت حقوق دارن دریافت میکنن مصامحه و کوتاهی چه معنایی دارد !
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۵۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
من به عنوان یه ایرانی که برای کشورم زحمت کشیدم و برای رضای خدا. آزاده و جانباز ۳۳ درصد اعصاب و روان هستم. الهی شکر خانواده ۳ نفری هستیم. و مسلمانم . به خدای خوبم گفتم که از رئیس جمهور قبلی و وزرا و هر کسی که در دولت قبل به ایران و ایرانی خیانت کرده ازشون نمی گذرم و در این و اون دنیا نمیگذرم . خیانتی ای دولت قبل کرد بنی صدر نکرد. آقای روحانی و آقای ظریف ازتون نمیگذرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
رئیس مجلس, رئیس جمهور روحانی ظریف عراقچی شورای عالی انقلاب باید محاکمه نظامی شوند تا ببینیم خائن به وطن چه کسانی هستند و انها را تبعید دائم کنیم. اشتباه برای سوزاندن یک ملت شوخی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
هرچی میکشیم ازافراطیون عمر وعاص صفتان میکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تا اصولگرایان منفعت طلب وقدرت طلب هستند کشور به واپسگرایی میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه ایشون هیچ گاه حتی به ذهنشون هم خطور نمیکنه که ممکنه اشتباه کرده باشه، هر وقت منتقدان حرفی میزدند با مظلوم نمایی قسم جلاله می خورد که در انتخابات شرکت نمیکنم.یعنی واقعا فکر میکرد نقدی بهش وارد نیست و هر کی انتقاد میکنه فقط از محبوبیت ایشون وحشت داره.
باز جای شکرش باقیه بعد از خروج از قدرت کمی منطقی تر فکر میکنه و مثل سابق دچار توهمات و کیش شخصیت نیست....!
Iran (Islamic Republic of)
ااملی
۱۵:۴۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
وقتی جماعتی نخواهند که بخواهند قبول کنند که ایراد ومشکلات کشور ظریف وامثال ظریف نبوده ونیست مشکلات کشورسپردن کشور به افراد واقعا بیسواد

1- اگر ظریف چنین حرفی را زد وکم کاری وتعلل وعمدی درکار بود قطعا باید مجاکمه شود منتهی ایا برای تیم جلیلی وجلیلی که 8بار پرونده ایران را به شورای امنیت وشورای حکاام برد وایران را سه سال متوالی دراستانه جنگ قرارداد وتحریمها ی بیشتر برایران تحمیل شد هم قابل بازخواست هست؟ یا اقای جلیلی ازسوی شماها مصونیت دارد؟

دوستان اصولگرا صرتان رااززیربرف دربیاورید خصمانه ومغرضانه قلم ودادوبیداد نکنید وقتی قتلی صورت میگیرد قاضی پرونده یک حکم برای قاتل وحکمی هم برای افرادی که معاونت درقتل داشتند صادر میکنند حالا ایا ظریف تنها باید محاکمه شود یا همه مسئولان دست اندرکار؟
3- این چه رسمی وچه مدی هست که هرکسی برقدرت رسید برای خوب جلوه دادن خودش رقیب خودش

را باتمام بداخلاقی با خاک یکسان میکندچرا اینگونه شده است؟

4- شماها هیچوقت وزیر ورئیس باسواد وبااخلاق مستقل نمیخواستید بنظرشماها سطح سواد سیاسی وبینش اسلامی ودیپلماسی عبداللهیان بالاتر بود یا ظریف؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف آدم ساده ایی است و گول میخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سوادی که به کار نیاد چه فایده ای داره .شما فکر می کنی که سواد مدرک تحصیلی است .شما هزار تا مدرک داشته باشی اما راحت فریب بخوری و بری چیزی را امضا کنی که ندونی چیه و بعد از اینکه بی نتیجه بودن کارت بر همه معلوم شد بگی من خبر نداشتم چه فایده ای دارد .کسی که مدرک نداشته باشه حداقل عمر خودش و بودجه کشور را هدر نداده و ادعا زیادی هم نداره .
در مورد بینش سیاسی هم قصاوت را به شما می سپارم اقای ظریف بینش سیاسی داشت ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دولت قبل و دار دسته اش از روز اول دروغ میگفتن به مردم و تو انتخابات هم سر مردم کلاه گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آمریکائیها برای شروع جنگ نیاز به اجازه شورای امنیت نداشتند اگر در زمان دکتر جلیلی جنگ را شروع نکردند به خاطر این بود که حسابش را که کردند عطای جنگ را به لقایش بخشیدند تا اینجا کار یعنی سود برجام صفر است ، حال اگر فلاکت مردم راقبل و بعد از برجام مقایسه کنی متوجه خواهی شد که برجام جز عقبگرد همه جانبه برای ملت هیچ نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
برای ما حزب مهم نیست. ما یک کشور داریم و یک نظام والسلام. خائن برامون خائنه می خواده هر کی باشه فرقی نداره. اما شما اصلح طلبها از حزب بازی و حزب سازی نفع می برید. همیشه سعی می کنید خیانت ها و بی کفایتی هاتون را پشت حزب بازی قایم کنید. ما دیگه فریب اصلاحات را نمی خوریم، و صادقانه، حالمون هم ازشون بهم می خوره.
ای کاش یکبار بجای اینکه از حزبتون دفاع کنید از ظلمی که به کشور شده دفاع می کردید، ای کاش یکبار بجای جنگیدن برای منافع شخصیتون برای این ملت تلاش می کردید. اما متاسفانه فقط جیبتون را پر کردید و تنفر بجا گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
علی رشتی
۱۵:۲۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سلام.در این ماجرا علاوه بر آقایان روحانی رئیس جمهور و ظریف وزیر باهوش و کهنه کار و قهرمان امورخارجه، مشخصاً آقای لاریجانی رئیس وقت مجلس هم که خود را عقل کل میداند باید حساب پس بدهد که چرا این دروغ آشکار را بدون مطالعه از دولت و شخص ظریف ظریفانه پذیرفت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
معنی تدبیر و امید رو هم فهمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
همان موقع و قبل از امضا نهایی هم منتقدان همه موارد در این گزارش شما و بلکه بیشتر از آن را به آقایان و افکار عمومی فریاد زدند اما گوشی برای شنیدن نبود ،،، وقتی ابتدای کار میگویند خزانه خالیست وزیر خارجه با ویلچر به استقبال مذاکرات میرود و تمام وزیر بر زبان بدن است که مثلا فلان مقام خارجی اگر پایش را روی پا انداخت و یا دستش را در فلان حالت گرفت وزیر خارجه ایران بلافاصله واکنش متناسب نشان دهد نهایتا میشود همین ناشی گری ها و ندانم کاری ها ،، فاجعه آنجاست که هرچه به آقایان تذکر دادند آنها قبول نمیکردند ولی حالا اعتراف میکنند
و جالب ا گزارش نجف زاده را که می گفت تیم ایران در حال بررسی واو به واو توافق است تا اینکه ویرگولی جابه جا نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
همه ملت ایران حتی کسانی که به روحانی هم رأی دادن می‌دانستند که روحانی در حد و اندازه ریاست جمهوری نیست اما با جوگیری که در فضای مجازی ورسانه ای که ایجاد کردند روحانی که خودش هم انتظار آن را نداشت بر کرسی ریاست جمهوری نشست تا غلام حلقه به گوش افراطیون ومخالفین و دست نشانده دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب وکشور شد وتمام کسانی را هم به دورخودش جمع کرد کسانی بودند که دیکته شده و اماده خیانت بودند حالا یک مورد مثل ظریف مشخص شده که چه کردند همه می‌دانستیم که در دولت روحانی خیانت میشود اختلاس وجاسوسی و گرانی ودروغ به ملت ونابودی اقتصاد ووهزاران خیانت وچپاول دیگر پس روزی که فایل صوتی اظهارات آقای ظریف پخش شد هیچ گونه اشتباه ویا کوتاهی نبود برنامه‌ریزی شده وحامل پیامی برای این روزها که ما خیلی از اسرار نظام را داریم واگر روزی برسد که بخواهید ما را محاکمه کنید همه چیز را لو میدهیم و کل اسرار نظام را به دشمن میدهیم که تا الان هم دادن یعنی نوعی باج خواهی و حق سکوت گرفتن از نظام خیانت یعنی همین که در ترور سردار سلیمانی عزیز وبزرگوار نقش داشتن جنایت یعنی گرانی که سفره مردم را کوچک کردن خیانت وچپاول همین که تمام کسانی که در دولت روحانی کوچک‌ترین مسولیتی داشتند میلیاردی اختلاس کردن آری اقای ظریف و کل مجموعه دولت روحانی هشت سال فقط خیانت وظلم به مردم وکشور ونظام کردند وکسی هم جرأت ندارد که آنها را به میز محاکمه بکشاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تاریخ دراینده قضاوت مینکند که اصولگرایان وحوزویان چه بلایی برسرملت اوردند فعلا تا ابلهانی مثل تو هستند سواری میخورند
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۳۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یک واقعیت هست که متاسفانه آدم باید بگوید و آن این هست که مشکلات اقتصادی کشور و سایر مشکلاتی که مردم را در واقع از کشور خودشون فراری می دهد باید کاری کرد که حل شود من متاسف که این حرف را می زنم شاید هم دروغ و اشتباه نوی کوچه و بازار پخش شده ولی چیزی که جامعه در مورد مذاکره کننده های هسته می گویید این هست که آنها در واقع برای گرین کارت آمریکا مذاکره می کردند نه به فکر کشور و مردم بودند البته شاید هم دروغ باشد به هر حال هر که به مردم خدمت کرد خدا جوابش را می دهد و کاری هم به خلق خدا که چه بگویند ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خجالت بکش ظریف تو نماینده مردم ایران و نظام بودی و رهبری هم به شما اعتماد کرد و اختیار داد تا طوری مذاکره کنید که منافع مردم ایران تامین شود و همه کاره تو بودی چه کاری واجب تر از این داشتی که چشدا باز نکردی و بخونی اقای مسلط به زبان انگلیسی کاش مثل فامیلد ظرافت به خرج میدادی و این گندا به بار نمیوردی فقط خواهشا دیگه سکوت کن برو تو ویلاد استراحت کن خواهشا گرد سیاست نیا سیساست مرد میدان میخواهد یه ذره از امیر عبدالهیان یاد بگیر نه اینکه زانو بزنی جلو عربستان کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر میخاهد و مرد کهن. هیس
Lithuania
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
همونطور که نظام آمریکا برنامه اش خروج از برجام بود نه دولت ترامپ، شکست ما در برجام هم ناشی از ضعف نظام هست نه دولت روحانی یا شخص ظریف.
شما هم خودتون سیاست کی بود کی بود من نبودم رو اجرا نکنید، که بگید تقصیر ظریف یا روحانی بود و الان دیگه گل و بلبل در انتظارمونه.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۲۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
برو روزهای تصویب برجام بخون
صدبار به ظریف گفتن ضمانت اجرایی چی گرفتی گفت ضمانت نمی‌خواد مگه الکی زیر برجام بزنن
مگه رهبری بین شروط گرفتن ضمانت شرط نکردن
ولی این ظریف بود که خودش عقل کل میدونست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خائن به مملکت و سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف خائن و جاسوسه ، برای جاسوس منافع مردم مهم نیست بلکه فرمان اربابش مهمه ، بخاطر همین در هشت سال باندازه سی سال فشار به مردم وارد شد ، روحانی ،ظریف و بقیه مقامات خائن دولت خیانتکار روحانی باید محاکمه بشن
Singapore
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یک نفر بود که در مجلس باصدایی لرزان قسم جلاله می‌گفت ، مسلمان نبودند !
Netherlands
بهمن
۱۴:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
پس ان شاء الله از برجام خارج میشویم دیگر ... خوب است
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اشکال ندارد چرا ناراحتی ظریف جان نه قانونی هست تو را محاکمه کنه نه وجدانی داری ناراحت باشی مثل حسن روحانی برو باپول مردم کیف کن کارفرهنگی کن فقط بحث علی دچار بیماری صعبالعلاج شید که قطره قطره ای بشید الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف هم مثل روحانی جاسوس دموکراتهای آمریکا هستند و بزرگترین ضربه و خیانت رو به ایران کردند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اصلا فرض کنیم برحام پر از غلط املایی یا دسیسه شما خاینان به کشور حاظر شدید پیش از آنکه اونا به تعهداتشون عمل کنند فعالیتهای هسته ای را تعطیل کردی. وای سانسور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف باید محاکمه بشه
اون صالحی رئیس انرژی اتمی هم باید محاکمه بشه همشون مقصرند کلی سرمایه کشور را به باد دادند
هنوز صدای صالحی توی گوشمه که توی مجلس میگفت به من گفتن توی سیمانهای آب سنگین اراک دفنت میکنیم!
ای کاش همون موقع لای سیمانها دفنش کرده بودند
این چه وضعیه که هر کسی میاد هر کاری دلش میخواد میکنه و پدر مردم را درمیاره و بعد میگذاره و میره
مسولین در برابر هر خطا و اشتباهی مصونیت دارند ولی این ملت هستند که مثل ژان والژان برای دزدی یک نون باید سالها در زندان بمانند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
موندم تشخیص مصلحت نظام کجا بود؟ چکار میکرد؟ پس همدستن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اگر تشخیص مصلحت جلوتونو میگرفت و بعد این مشکلات رو داشتیم میگفتی نذاشتند کار کنیم.تو و امثال تو اینجوری هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باید کسانی که به این مردم خیانت کردن محاکمه بش
هرکسی که باشه از عالیترین مقام کشور تاضعیفترین
قانون برای همه باید یکسان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اصلا همه اینها تقصیر مادر زن اول ترامپه!! خوبه؟؟ اینطوری آدرس مقصر دادن که بهتره !! سرراست و همین سر نبشه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آیا مشکلات ما ناشی از این هست که در برجام چند بار کلمه تعلیق بود و آقای ظریف در مجلس گفت نیست؟ به نظرم مشکلات میتونه ناشی از این باشه که دولت آقای روحانی آن‌طور که انتظار می‌رفت خوب عمل نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مشکل انجا بود که آب خوردن ملت به تحریم گره خورد و این آقایان وه به قول خودشون ژنرالهای کار بلد و استاد مذاکره و گفتگو میدانستند و شعار تدبیر امید میدادند برای لغو به المره تحریمها وارد مذاکرات دیپلماتیک شدند و مردم هم خام حرفهای صدتا یک غاز این جماعت شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تا زمانی که کسی مسئولین را در قبال کارهای انجام شده بازخواست نمیکنه و هیچ گونه عواقبی برای خطاهاشون در نظر گرفته نمیشه موارد اینچنینی ادامه خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۲۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این وسط ما له شدیم

حالا میخواهیم ابراهیم باشه یا حسن

وقتی فقر از در وارد میشه دین و وطن دوستی هم از پنجره خارج
به فکر اقتصاد باشین فقط که خربزه ...
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۳:۱۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف جزئی از یک حکومت بیماره
بیشتر بیماری از ظریف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اینو میگه که از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی شونه خالی کنه، به جای پاسخگویی به سوالات مردم میخواد صورت مسئله رو پاک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خدا‌ازشون‌نگذره‌‌

چه‌خیانت‌هایی‌به‌کشور‌نکردن‌این‌هشت‌سال ما خواستار‌ محاکمه روحانی ودارو دستشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
همش فیلمه اگه درست بود مجلس جدید که همه انقلابی بودن ظریف رو استیضاح میکردن و روحانی رو هم عزل میکردن
ضمنا دیشب خواب دیدم روحانی مرده کاورشو برداشتم دیدم هنوز زنده است داره جون میده قیافشم وحشتناک وحشتناک شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
شاید قالیباف هم جای لاریجانی با آنها همدستی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
پیشنهاد میکنم هر جا میروید قرارداد انگلیسی امضا میکنید در انتهاش یک واژه نامه و تعاریف اضافه کنید که تا سرتون کلاه نرود. و درخواست بدید تا کلمات مبهم موجود در قرار داد که معانی وسیعی دارند، به طور محدود و واضحتر تعریف بشوند. لیفت (یعنی بالابردن مثل بالابردن وزنه در ورزش وزنه برداری، فشار از روی زمین حذف میشود اما وزنه در بالای آن قرار دارد و هست و ضمنا فشار از زیرپای وزنه بردار دوباره منتقل میشود)، لیفت تحریم یعنی سبک کردن فشار تحریم اما به معنای حذف نیست. ساسپند هم یعنی تعلیق اما تعلیق در کدام سطح و فشار تحریمی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
کابینه روحانی محاکمه باید گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باید قوه قضائیه وارد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
هرچی داد زدیم این آقا خیانتکار هست کسی نشنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اعدامش کنید ملعون وخیانتکاررا
Iran (Islamic Republic of)
خبرنگار شجاع شما بپرس
۱۲:۲۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آیا جناب ظریف و تیم روحانی در خصوص pmd هم اعتراف خواهند کرد؟ چرا تجربه لبنان در آزادی اسرا صهیون توسط ظریف درس عبرت برایش در مقابل وعده آمریکایی صهیونیستی نشد. آیا نمیشد در جریان ربودن توسلیان همان طرح حزب الله را انجام داد چرا ظریف در این موضوع هم مخالفت کرد؟ آیا ظریف تفکرات غربی دارد و ناخودآگاه بر علیه منافع ایران قدم بر می‌دارد؟ آیا چیده مان روحانی ظریف آخوندی نهاوندیان ربیعی شیخ علوی ساده و.... دامی بود که از 40 سال قبل برای ایران ریخته بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
حالا ظریف براتون بد شده؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مگه خوب بوده که حالا بد شده
Iran (Islamic Republic of)
خبرنگار شما گزارش بگیر
۱۲:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آیا جناب ظریف و تیم روحانی در خصوص pmd هم اعتراف خواهند کرد؟ چرا تجربه لبنان در آزادی اسرا توسط ظریف درس عبرت برایش در مقابل وعده آمریکایی صهیونیستی نشد. آیا نمیشد در جریان ربودن توسلیان همان طرح حزب الله را انجام داد چرا ظریف در این موضوع هم مخالفت کرد؟ آیا ظریف تفکرات غربی دارد و ناخودآگاه بر علیه منافع ایران قدم بر می‌دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
با بی تدبیری مملکت رو نابود کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این اصول گراها چقدر پرو گستاخن دست وردار نیستن با پروند سازی علیه ظریف او رو از صندوق انتخابات حذف کردن
Germany
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
پرو تو وامثال تو هستید که سعی نمیکنید از خواب بیدار شید، شما همان بازماندگان خوارجید در زمانه ای جدید که با دیدن چند تکه کاغذ پاره رو به علی خنجر می‌کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فعلا بابت برجام که نخونده امضا کردید پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۳۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
قشنگ مشخص هست دستور از بالاست که ظریف و اصلاحات رو بکوبید.....

افرین با همین دست برید موفق میشد چون دیگه کاری با کارایی شما ندارند.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
وضعت خوبه ها گلابی های برجامو خوردی یا ترشی گرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خیلی روت زیاده حتی بیشتر از ظریف و روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دقیقا همینه .داستان مثل کتاب مزرعه حیواناته و ظریف الان اون اسبه س که وقتی حسابی ازش کار کشیدن و کارشون باهاش تموم شد خوکها فرستادنش سلاخ خونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
به خاطر وجود شماست که خائنین سواری میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آقا شما که میگید برجام بد هست ازش خارج بشید...

الان ی خبر خوب راجع برجام میشه دلار ۵۰۰ تومان کم میشه اگه بد هست اقتصاد نمیفهمه؟؟؟!!!

میوه برجام اقتصاد هست
دولت رئیسی هم فهمیده که اگه اینو اوکی نکنه مشکلاتش حل میشه...

دیگه به بعضیا باید بگن اینقدر متعصب نباشید که به عقلتون شک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جریان اصلاحات چیزی جز دروغ و عوام فریبی و چپاول دارایی های ایران برای خودشون نبود. برای همین شبکه های معاند همیشه ازشون حمایت می‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام، عمل کرد دولت قبل باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا خائنان به وطن شناسایی و مجازات شوند هشت سال مملکت را به کدام سمت بردن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تا کی باید فقط از ناکارآمدی ظریف و هم کیشانش بشنویم ولی هیچ اقدامی رو برای محاکمه و بازخواستشون نبینیم.

یعنی هر کی هر کاری خواست بکنه بعد بگه کی بود کی بود من نبودم و خلاص....
به همین راحتی با سرنوشت ۸۰ ملیون آدم بازی کنند بعدم هیچ ، این دور از انصافه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ازین حرفهای وزیر خارجه سابق معلوم میشود نه تنها ظریف متن برجام را نخوانده است بلکه رییس جمهور روحانی ومجلس شورا که برجام را تایید کردند هم از متن برجام اطلاع درستی نداشتند وبصورت فله ای برجام را پذیرفته بودند.
چرا رییس جمهور میشی چرا وزیر میشی چرا وکیل مجلس میشوی که سرنوشت مردم را ببازیچه بگیری .این تورم وحشتناک ح همین مقامات است.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا نمایندگان مجلس همه مخالف برجام بودند
برجام در کنار از ۱۰ دقیقه در مجلس فریاد مخالف نمایندگان تصویب شد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا نمایندگان مجلس همه مخالف برجام بودند
برجام در مجلس در کنار از ۱۰ دقیقه با فریاد مخالف نمایندگان مجلس تصویب شد
فیلم تصویب دبرجام در اینترنت موجود هست
Iran (Islamic Republic of)
عباسی کیشی
۱۲:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خداوند حسن روحانی و ظریف و سایر کابینه ناتوانش را لعنت کند که مردم در حال حاضر نان شب ندارند بخورند و شرمنده زن و بچه هاشون هستند ... تقاضای ما ملت شهید پرور محاکمه و مجازات حسن روحانی و عوامل بدبختی ملت ایران هست و فورا" باید محاکمه شوند . با احترام مجدد .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه تو مملکت ما به بعضیا خیلی راحت انتقاد میشه که البته خوبه، ولی مشکل اینجاست که به بعضیا انتقاد نمیشه و حرفشون انگار وحی الهیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آقای ظریف هم صبح جمعه فهمیدند چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خواست ملت ایران محاکمه سریع حسن روحانی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چرا روحانی را محاکمه نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۲:۳۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اعدام بدون محاکمه
Iran (Islamic Republic of)
علی قدسی
۱۱:۱۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خسران عظیمی نصیب کشور کرده
ظریف باید محاکمه بشه
این خواسته توده ملت ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یا خدااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف = .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خائن های ایران را باید در کتاب تاریخ نوشت، چه ظریف باشد و چه حسن روحانی. لیاقت ناپاکان چنین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
باید سکه های یامفتی را که : ( ظریف و عراقچی ) گرفته اند (فورا) از انان پس گرفت . این حق مردمی است که شبها گرسنه می خوابند . ضمنا باید :( حسن روحانی ) محاکمه شود که مملکت و مردم را بیچاره کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این بنده خدا هم صبح جمعه فهمیده، مثل رئیس جمهور سابق. ههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ایکاش بنده‌ی خدا بود، نه بنده‌ی کدخدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
عدالت ایجاب میکنه ایشان سزای سختی هایی را که به خاطر برجام به ملت تحمیل کردند را بپردازند؟
و یک سوال به فرض ایشان این اعتراف را نمیکردند و برای ریاست جمهوری کاندید میشدند چه برسر ملت می آمد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تا بودی همه چی گل وبلبل بود الان زبون در آوردی... روسیه و چین داداشات بودن چی شد حالا بد شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
هیچ کس متهم وبازداشت نمیشه همه از متهم وبیگناه پشت هم هستن این وسط مردم عادی بیچاره شدن
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۰۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
واژه مهم در برجام قدرت است قدرت (نظامی - اقتصادی - سیاسی - معیشتی - بهداشتی - آب و خاکیست ) و نیز وآزه مذاکره کننده و مذاکره گیرنده که طبیعتا تمام ابزار قدرت در دست مزاکره گیرنده هست و ما فقط مزاکره درخواست میدهیم پس جنگیدن در وآزه کلمات طبیعیست و ظریف جانانه در ابن برجام جنگید طوری که قدرت به کل زد زیر میز تقصیر زیر میز زدن را پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی کلاه بسر
۱۱:۰۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چقدر باید بگوییم افسوس ....... تا افسوس حساب شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
ظریف نخواند

مجلس چی
مصلحت نظام چی
شواری نگهبان چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دروغ میگه، خوانده. با فشار و حرف زور هم بقیه و راضی کرده برجام رو قبول کنند. اعضای کابینه دولت قبلی عادت داشتند از ملت مایه بزارن. چندین سال آمریکایی ها برامون گزینه رو میز گذاشتن. تهدیدمون کردن وا ندادیم. تا اینا سر کار آمدن تمام زحمات و سختی ملت رو با برجام به باد دادن هیچ، هزاران برابر گرفتار ترمون کردن.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فیلم بررسی برجام در مجلس موجوده اون چند سال پیش هم که در حال بررسی بود من همه رو تماشا می‌کردم
نمایندگان همه مخالف بودن.
نمایندگان گفتن چه ضمانت هست دیگران به این عمل کنن
ظریف گفت شما بیسواد هستید مگه الکی زیر حرفشون بزنن امضا کردن
فیلم تصویب برجام در مجلس توی اینترنت پیدا من همه نمایندگان فریاد میزنن تصویب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اومد اعتراف کرد تا در تاریخ ثبت بشه که من دروغگو نیستم،من اشتباه کردم اومدم اعتراف کردم،وگرنه در تاریخ میموند ...
خدا ازت نگذره از تو و همه‌ی اون دارودسته تون.....
حال اونایی که میگفتن ظریف قهرمان دیپلماسی،شنیدن داره
اینم از ظریفتون......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اعتراف کرد تا تاریخ نگه خائن و جاسوس بود بلکه تاریخ بگه احمق بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنت کند هر کسی که باعث زجر مردم کشورم شدند
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۲۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
یعنی دولت تدبیر و امید برجام را نخوانده امضا کرده بودند یا به ایران خیانت کرده بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
بایداعدام شود تا درس عبرت بشه
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۰۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
اعدام سزای دشمنان و محتکران و بیت المال خوران داخلیست که پول + قدرت را دارند و مشغول چرای مال و جان مردمند نه جنگاوران خط مقدم دیپلماسی
Germany
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خط مقدم خیانت، ظریف خائن بزرگ و نفوذی آمریکا در ایران، ابوموسی اشعری زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
آقا شهرام نمیدانم چه بلایی باید سرت بیاید تا خوب را از بد تشخیص دهی؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه افراد نادانی که مردم رو بدبخت کردن.دولت روحانی همه کارشون اینجوری بود یا دروغ گفتن یا صداشو درنیاوردن یا گفتن کی کجا ما خبر نداشتیم الان فهمیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خدا ظریف و روحانی و دارودسته اش رو لعنت کنه که دنیا و آخرت خیلی هارو با اعتماد به غرب و فلج کردن اقتصاد ایران ، نابود کرد ، ما نمیگذریم خدا هم ازتون نگذره ان شاءالله (البته اگر خدا و اون دنیا رو قبول داشته باشند که فکر نکنم ، با این همه دروغ ، تهمت ، فحاشی و ... که انجام دادن )
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
مرد باش و به یه ملت بگو که اشتباه کردی
بگو بر مسندی تکیه زدی که لیاقتش رو نداشتی
بگو که رگ گردنت واسه خودی باد می کرد با عفریته اروپایی هر و کر می خندیدی و بگو که اینها اشتباهات تو بوده
بگو که ملت حق دارند ازت عصبانی باشن و حال ملت رو با اون خنده های تهوع آورت بد کردی
و بگو که سردار سلیمانی چقدر هواتو داشت و تو چقدر بی معرفت بودی
آقای ظریف حلالیت طلبیدن آب در هاون کوبیدنه
به قول خودت تاریخ قضاوت کرد البته در مورد برجام نافرجام
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۰:۱۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
تاثیر اشتباهات متفاوته بعضی وقتا یه اشتباه کوچیک نتیجه اش هم مثل خودش کوچیکه ولی بعضی وقتا یه اشتباه کوچیک نتیجه اش فاجعه بار میشه
حالا اگر واقعا همین یک کلمه باعث سوء استفاده دشمنان مون شده میتونید حساب کنید خسارتش رو
تحریم های ظالمانه چند ساله و تاثیرش بر کل مردم ما
هزینه های بالا و کمر شکن و باز تاثیرات مخربش چه خانواده ها که ب خاطر مسابل مادی از هم پاشیدن چه زندگی ها که میشد تشکیل بشه و جوونها سرو سامون بگیرن چه بیمارانی که ب سختی با بیماری دست و پنجه نرم کردن یا موندن یا ب رحمت خدا رفتن و...
حالا اونایی که طعنه کنایه میزدن دلواپسان قراره جواب بدن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
کی از این بخش برجام سو استفاده کرده دقیقا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
خدا به زمین گرمت بزنه ،حالا کجا هستن اونایی که ظریف ظریف میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چقدر می گفت
تمام تحریمها برداشته خواهدشد
ای کاش اون سکه‌هایی که روحانی بشون داد پس بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جناب ظریف برو دیگه بسه بیشتر از این خرابش نکن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
این فرد خائن الان باید محاکمه میشد، نه این که بیاد سخنرانی کنه، روحانی فاسد و وزرایش باید محاکمه شوند تا معلوم شود منافقین اصلی و وطن فروشان چه کسانی بوده و هستند، تا وقتی فرقه خطرناک اصلاح طلب در ایران است ایران روی خوش به خودش نمی‌بیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
سیاستمدار. هیچوقت نباید به اشتباهش اعتراف کند ‌‌‌‌‌..چون نتیجه اشتباهش در جامعه است.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
فقط و فقط محاکمه ظریف ، روحانی و لاریجانی این سه خائن به کشور و مردم را میخواهیم .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
نمیدونم باشگاه خبرنگاران جوان چه مشکلی با آقای ظریف داره که به دنبال تضعیف شخصیت ایشان هست.ولی این میدونم وزیر خارجه کنونی آقای رئیسی جز ضعیف ترین وزیر امور خارجه بعد انقلاب هست.ما نه ضد انقلاب هستیم و نه ضد دین ولی این میدونم این خبرنگاری این روزها از دولتی که فعلا کار خاصی انجام نداده کارشون بزرگنمایی میکنه.مردم ایران خیلی آگاه هستند پس الکی شلوغ نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
جالب توجه کسانی که می گویند چرا لجبازی می کنید.
اگر لجبازی نکنند که می شود همان برجام 8 سال گذشته و همان نتیجه اقتصادی آن که کمر ملت را خم کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دقیقاً هم میدونست چیو امضا کرده
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۹:۴۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۰
چقدر کارشناس دارید شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
بله ؛ به نظر من که همه این کارشناسها از ظریف ببشتر سرشان میشود این مطلب را که به دشمن نباید اعتماد کرد را یک بچه هم میفهمد ولی آقای ظریف...
۱۲
آخرین اخبار