واشنگتن پست:

افول آمریکا تغییراتی را در روابط کشور‌های خاورمیانه ایجاد کرده است

روزنامه واشنگتن پست نوشت با خروج ناموفق آمریکا از افغانستان، کشور‌های منطقه ترجیح دادند به جای تکیه به این کشور، روابط خود در منطقه را تحکیم کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن پست در گزارشی عنوان کرد که با خروج آمریکا از افغانستان، تغییراتی در روابط کشور‌های خاورمیانه ایجاد شده است زیرا با خروج ناموفق و شرم آور آمریکا از افغانستان، این قدرت جهانی دیگر در حال افول است و ما در حال مشاهده ایجاد مشارکت‌های منطقه‌ای جدیدی هستیم.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشت که این تغییر در روابط کشور‌های منطقه، باعث کاهش فشار‌ها در خاورمیانه شده است. با دیدن اوضاع افغانستان و عاقبت اشرف غنی، کشور‌های خاورمیانه سعی می‌کنند بجای وابسته بودن به قدرت نظامی آمریکا، از طریق ایجاد پیوند‌های اقتصادی در منطقه مشکل خود را حل کنند. حتی بعضی کشور‌ها به چین به  عنوان یک شریک امنیتی جدید روی آوردند تا جایگزین شریک غیرقابل اعتمادی مثل آمریکا باشد.

این روزنامه همچنین معتقد است که یکی از برجسته‌ترین تغییرات در ارتباطات در منطقه مذاکرات ایران با عربستان و بهبود روابط امارات با ترکیه و قطر است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به ریاض، ابوظبی و قاهره از حل اختلافات بین کشور‌های منطقه استقبال کرده است، اما مقامات این پایتخت‌ها از سیاست دوگانه و نامنظم آمریکا ابراز ناامیدی کرده اند.

این گزارش همچنین ادعا کرد: جنگ یمن تا حدی جنگ نیابتی عربستان و ایران بوده، بنابراین گشایش دیپلماتیک بین ریاض و تهران ممکن است به ایجاد صلح در این منطقه کمک کند. مقامات آمریکایی امیدوارند که نشست گروه ۲۰ این ماه که عربستان در آن شرکت می‌کند، فرصتی برای تصمیم گیری درباره پایان دادن به درگیری فاجعه بار یمن باشد.

واشگتن پست در ادامه مدعی شد: تماس‌های عربستان با ایران توسط خالد حمیدان، رئیس اطلاعات عربستان، با میانجیگری عراقی انجام شده است. از زمان روی کار آمدن آقای رئیسی در ایران، روابط بین عربستان و ایران بهبود یافته است.  گفته می‌شود ایرانی‌ها آماده بازگشایی سریع سفارت خود در ریاض هستند.

این گزارش همچنین به روابط پر نوسان آمریکا وعربستان اشاره کرد و نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی همچنان نقطه تنشی در روابط آمریکا و عربستان است. آمریکا بار‌ها تاکید کرده است که محمد بن سلمان باید مسئولیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ومنتقد سعودی را بپذیرد. اما ولیعهد سعودی با انکار دخالت خود در قتل خاشقجی، به آمریکایی‌ها اطمینان داد که دیگر چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد شد.

واشنگتن پست همچنین عنوان کرد که محمد بن سلمان در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به او اعتراض کرده است که آمریکا به اصلاحات عربستان و گسترش حقوق زنان در این کشور اهمیتی نمی‌دهد. مقامات آمریکایی در پاسخ به اعتراض او اعلام کردند که نمایندگان کنگره معتقدند که ریاض باید اصلاحات بیشتری در زمینه حقوق بشر انجام دهد.

این گزارش همچنین پیش بینی کرد که به دلیل اختلافات بین ریاض و واشنگتن، عربستان احتمالا روابط خود را با چین و روسیه بدون قطع رابطه با آمریکا گسترش خواهد داد.

واشنگتن پست همچنین افشا کرد که در سفر جیک سالیوان به امارات نیز، محمد بن زاید، رئیس امارات و حاکم ابوظبی اعتراضات خود را نسبت به خروج عجولانه آمریکا از افغانستان به وی اعلام کرد و اظهار داشت که این خروج به امارات ضربه‌های شدید وارد کرده است.

بن زاید همچنین  از سیاست غیر قابل پیش بینی آمریکا  انتقاد کرد و پیشنهاد داد که امارات و آمریکا برای تحکیم روابط یک پیمان امنیتی دو جانبه با تایید کنگره آمریکا امضا کنند. مقامات آمریکایی اعلام کردند که این پیشنهاد را بررسی می‌کنند.

امارات همچنین در حال توسعه روابط خود با چین است. انور قرقاش، دیپلمات ارشد اماراتی، آخر هفته گذشته گفت که کشورش نگران جنگ سرد پیش روی آمریکا و چین است زیرا این موضوع انتخاب را برای کشورش مشکل خواهد ساخت.

این گزارش در  انتها خاطر نشان کرد که  خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال اشغالگری نقطه عطفی برای خاورمیانه بود تا کشورهای این منطقه به تلاش برای بهبود و تقویت روابط خود مجبور کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار