غار تاریخی قالایچی بوکان پاکسازی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: جمعی از غارنوردان کشور، محوطه و داخل غار تاریخی قالایچی بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی را از زباله پاکسازی کردند.

آوات بازیار  رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  اظهار داشت: جمعی از غارنوردان هفت استان کشور همزمان با "روز ملی غار پاک"، محوطه و داخل غار "قالایچی" بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی را از زباله پاکسازی کردند.

وی افزود: در این اقدام زیست محیطی که روز گذشته انجام گرفت ۲۰ غارنورد از استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمان، تهران، البرز، کرمانشاه و ایلام حضور یافتند تا با این اقدام فرهنگی، حساسیت افکار عمومی و غار نوردان نسبت به حفاظت از این غار ارزشمند را برانگیزند.

بازیار ادامه داد: در این اقدام فرهنگی که با مشارکت کارگروه غارنوردی کشور و همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تلاش غارنوردان حرفه‌ای بیش از ۴۰۰ کیلوگرم زباله به بیرون از غار منتقل شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان با بیان اینکه بدنه یک دستگاه ماشین فلوکس که احتمال می‌رود در سال‌های ۱۳۴۰ به داخل غار انداخته شده باشد نیز توسط افراد حاضر قطعه قطعه شده و به بیرون از غار انتقال پیدا کرد.

اگر زمین رامثل یک آدم فرض کنیم غارها قلب انسان هستند

جواد نظام دوست رئیس انجمن غارنوردان ایران، نیز  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  با بیان اینکه غار‌ها ارزش‌های جهانی اند، گفت: اگر زمین رامثل یک آدم فرض کنیم غارها قلب انسان هستند و غار قالایچی بوکان دهلیز این بدن است.

وی افزود:  با استفاده از شیب سنج و جهت یاب و متر‌های لیزری توانستیم ۵۰۰ متر از غارقالایچی را حرفه‌ای نقشه برداری کنیم

این غار نورد برجسته ایرانی عنوان کرد: براساسا گفته های ساکنان این محل،  اهالی روستا‌های اطراف در ۵۳ سال پیش بدنه این فلکس را به دهانه غار انتقال و جهت جلوگیری از افتادن گوسفندان خود در داخل این غار بدنه این خودرو را به همین نیت درون دهانه غار انداختند که به علت بزرگی دهانه، ماشین به عمق ۱۶۰ متری غار سقوط می‌کند و تا امروز در آنجا مانده بود.

گفتنی است نخستین جمعه مهر هر سال به عنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده و در این روز غارنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت، غار‌های کشور را پاکسازی می‌کنند.

غار قالایچی عمیق‌ترین غار طبیعی و آبی ایران است که در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در مجاورت محوطه باستانی تپه قالایچی یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته که از جمله غار‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که با وجود داشتن دهانه بزرگی به قطر هشت متر تا سال ۱۳۸۱ کشف نشده بود.

این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی به وجود آمده است و از غنی‌ترین و سخت‌ترین غار‌های ایران به شمار می‌آید؛ غار قالایچی، غاری فنی به شمار می‌رود که بدون تجهیزات و توانایی تخصصی غارنوردی پیمودن آن امکان پذیر نیست.

قدمت غار تاریخی قالایچی به بیش از سه هزار سال می‌رسد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.