در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

دستمزد کارگران چقدر از هزینه هایشان را پوشش می دهد؟

«سبد معیشت» مهم ترین تیتر زندگی کارگران است که وضعیت خوبی ندارد و بهتر است همین حالا در آغاز نیمه دوم سال رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چند روزی به مهر ماه مانده و خبر رسیدن سبد معیشت به مرز 11 میلیون تومان یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم 10 میلیون و 580 هزار تومان همه جا را پر کرده است خبری که شاید بتوان گفت برای تمام مردم کشور و به ویژه جامعه بزرگ و پر تلاش کارگران دردناک است چرا که شرایط گذراندن زندگی را بیش از پیش برای آن ها سخت و طاقت فرسا می کند.

با نگاهی به حال ناخوش مردم در سطح شهر به راحتی می توان سنگینی بار مشکلات اقتصادی و گرانی ها را بر دوش آن ها مشاهده کرد. خانواده های کارگری با درآمد 4 میلیون تومانی دیگر نمی دانند چطور برای گذراندن یک ماه برنامه ریزی کنند به اجاره ای که باید به صاحب خانه بپردازند فکر کنند یا به هزینه ی خوراک، پوشاک و قسط و وام که در کنار هم مبلغ قابل توجهی هم می شود برسند و از پس آن بر بیایند.

دراین شرایط که چند سالی است برای کارگران پیش آمده و کم کم به بحران تبدیل شده است دیگر یکی از دغدغه های کارگران یعنی پس انداز برای روز مبادا از یاد رفته و به آرزویی محال تبدیل شده است  و کارگران همین که بتوانند اساسی ترین نیاز های خود و خانواده هایشان را برطرف کنند راضی هستند.

سختی کار

شکاف بین دستمزد کارگر و خط فقر 7 میلیون تومان است

ناصر چمنی رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش دستمزد کارگران برای برگرداندن قدرت پس انداز به آن ها گفت: دستمزد کارگر حداقل باید برابر با خط فقر اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس باشد که در حال حاضر از ۱۰ میلیون تومان هم بیش تراست اما دستمزد کارگر با همه‌ی مزایا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و چند میلیون پایین‌تر از خط فقر است.

رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران بیان کرد: اختلاف 6 یا 7 میلیون تومانی که دستمزد کارگر با خط فقر دارد را به هیچ عنوان نمی توان یکباره افزایش داد و باید برنامه‌ریزی دقیقی برای این کار صورت گیرد.

چمنی با بیان این که وزیر کار در همه ی برنامه هایش به اجرای قانون تاکید دارد تصریح کرد: آقای عبدالملکی در صحبت‌های خود بزرگ‌ترین دلیل مشکلات به وجود آمده در کشور را عدم اجرای قانون خواندند و تعهد دادند که قانون را اجرا کنند البته ما چندین سال است که می‌گوییم عدم اجرای قانون باعث همه‌ی مشکلات است اما کسی آن را اجرا نمی کند.

او با اشاره به ماده 41 قانون کار ادامه داد: بر اساس این ماده حقوق و دستمزد کارگر باید بتواند هزینه های زندگی او و خانواده‌اش را تا آخر ماه تامین کند وزیر کار باید این کارها را برای وضعیت معیشت جامعه کارگری انجام دهد با این شرایط هم چند سالی طول می کشد که کارگر هم توان هزینه کردن داشته باشد و از پس مخارج زندگی بر بیاید و هم قدرت پس انداز به کارگران برگردد.

رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی و شکاف چند میلیونی بین خط فقر و دستمزد کارگر همین که ما جامعه کارگری بتوانیم تا آخر ماه زنده بمانیم کافی است و امتیاز محسوب می شود و برگرداندن قدرت پس انداز برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد.

چمنی بیان کرد: بر اساس آماری که بنکداران داده اند بیش از 35 درصد خرید نسبت به سال گذشته کم تر شده است یا اتحادیه بلیت فروش ها از کاهش خرید بلیت سفر خبر داده اند. 60 درصد مردم ایران توان خرید برنج ایرانی را ندارند همه ی این ها کاهش قدرت خرید جامعه کارگری که درصد زیادی از جمعیت کشور را شامل می شوند نشان می دهد. جامعه کارگری نمی تواند اقلامی که سال قبل برای زندگی و زنده ماندن استفاده می کرد و سر سفره می آورد را تهیه و مصرف کند.

او افزود: کارگران دیگر آموزش ، تفریح و پوشاک را کنار گذاشته اند و حالا به مرحله ای رسیده اند که متاسفانه دارند از خورد و خوراک خود می زند این وضعیت موجود ماست.

کارگر کارگاه شیشه سازی

جلوی تورم 40 درصدی باید گرفته شود

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قدرت پس‌انداز کارگران گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور کارگران از نرخ تورم بسیار عقب‌تر هستند و قدرت پس‌انداز ندارند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: خط فقر یا خط زندگی در آخرین جلسه ما به طور حداقلی در حدود ۱۰ میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است.

ابوی با اشاره به افزایش نرخ تورم ادامه داد:از ابتدای سال تا به حال چیزی در حدود ۴۰ درصد تورم داشته‌ایم و الان واقعیت امر این است که کارگران با حقوق 4 میلیون تومانی واقعا نمی‌توانند زندگی کنند.

او با بیان‌ اینکه شکاف بین دستمزد کارگر و هزینه‌کرد او سالیانی است که باقی مانده تصریح کرد: خلا و شکاف زیادی که بین دستمزد و هزینه‌ها وجود دارد باید در نقطه‌ای کاری برای آن انجام شود تا  مشکلات کارگران حل شود.

او با اشاره به افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی گفت: به طور مثال در حوزه کالاهای مصرفی خانوار مانند حبوبات، برنج ، شکر و روغن که بخشی از آن در انحصار دولت بوده و دولت در قیمت‌گذاری آن نقش داشته ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و با این وضعیت نه تنها خلا‌ها پر نشده بلکه به خانه اولمان بازگشته‌ایم.

دستمزد کارگران چند درصد از هزینه های آن ها را پوشش می دهد

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره میزان پوشش هزینه‌های کارگران با دستمزد کنونی گفت: اگر یک کارگر تمام مولفه‌های دستمزدی خود را دریافت کند از قبیل بن خوار و بار ، پایه سنوات ،حق اولاد و حق مسکن همه‌ی این‌ها را بگیرد تنها 36 درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای کار بیان کرد: در حال حاضر موضوع هزینه‌های خانوار یک معمای بسیار پیچیده شده است و نمی‌شود گفت کدام مولفه بر کدام مولفه برتری دارد چون الان خانوارهای کارگری فقط نفس می‌کشند و زندگی نمی‌کنند.

توفیقی درباره تغییر مدل تعیین دستمزد اظهار کرد: مدل تعیین دستمزد اصلا اجرا نشده است که بخواهد تغییری کند ماده ۴۱ قانون کار متاسفانه از اول سال ۱۳۶۹ تا الان در عالی‌ترین سال‌هایی که دارند ادعا می‌کنند اجرا شده است اجرا نشده هر دولتی که آمده مطابق ماده ۴۱ رفتار کرده بیاید باهم بنشینیم صحبت کنیم و ببینیم که واقعا این اتفاق نیفتاده است.

هزینه های زندگی در حال حاضر چقدر است؟

علی خدایی نایب رئیس کانون شورای عالی کار درباره هزینه های زندگی کارگران اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردی که از هزینه‌های حداقلی زندگی برای یک خانواده ۳نفری داشتیم باید گفت هزینه های زندگی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان شده است یعنی حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه حداقلی برای یک زندگی استاندارد است.

نایب رئیس شورای عالی کار بیان کرد: دستمزد دریافتی کارگر با متوسط ۳.۳ خانوار یعنی با ۱.۳ فرزند در حال حاضر زیر ۴ میلیون تومان است  بر اساس این رقم اگر بخواهیم حساب کنیم دستمزد ۴ میلیون تومانی نسبت به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌ی زندگی تنها ۳۳ درصد از هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

خدایی با اشاره به اینکه این دستمزد برای کارگری که تمام مزایای قانونی را دارد تصریح کرد: این موضوع  شامل کارگرانی که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند و حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند نمی‌شود و کارگری که تمام حقوق و مزایا را دریافت می کند می‌تواند یک سوم یعنی 10 روز از هزینه‌ی استاندارد حداقلی یک خانواده را تامین کند.

او با اشاره به تعریف هزینه‌های حداقلی زندگی ادامه داد: هزینه‌های حداقلی تعریف دارد و به معنای حداقل‌های مسکن، حداقل‌های پوشاک، حداقلی از خوراکی‌ها، حداقلی از آموزش، حداقلی از تفریحات و سرگرمی‌ها و همه‌ی چیزهایی که برای زندگی نیاز است. 

خدایی بیان کرد: متاسفانه در دوره‌ی فعلی کاهش قدرت خرید به نیازهای ضروری خانوار رسیده است یعنی آن ها از خورد و خوراک خود می زنند؛ در آماری که چند روز پیش منتشر شد شاهد کاهش ۳۵ درصدی مصرف اقلام ضروری خانوار بودیم شاید یک فرد برای گذراندن زندگی استاندارد یک مقداری از خوراکی‌ها را مصرف کند اما به خاطر نداشتن پول به سراغ کالاهای کم ارزش‌تر می‌رود و این موضوع کاملا واضح و مشهود است.

با همه ی این ها باید گفت حالا که به نیمه ی دوم سال رسیده ایم بهتر است فکری برای ترمیم دستمزد کارگران کرد و این کار را به روزهای پایانی سال موکول نکرد تا حقوق آن ها بار دیگر افزایش پیدا کند و آن ها بتوانند در جدال با غول تورم پیروز میدان باشند و شکاف عمیقی که بین دستمزد کارگر و هزینه های زندگی افتاده است قدم به قدم کم تر شود.


بیشتر بخوانید

کارگرانی که تاوان آزاد بودن شغل خود را می‌دهند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
با حلوا حلوا گفتن برای زن و بچه کارگران نون واب نمیشود مسولین باید خدا را در نظر بگیرند و یک جو غیرت و همت و عدالت را علی وار عمل بکنند اسم کارگر که می آید انگار مسولین را برق 3فاز میگیرد زورشان می آید حق واقعی کارگران را پر درخت بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
دیروز یک مرغ و یک کیلو پیاز و یک کیلو گوجه خریدم 150هزار تومان اگر حقوق ما رو افزایش بدن اینا هم گرون میشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد رجب زاده مقدم
۱۵:۲۸ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
اگر هر مسئولی به فکر معیشت کارگر باشد خداوند پشت وپناه اش باشد به حق امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۱:۱۳ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
این همه زحمت دادید به خودتون
ما که همه این موارد رو میدونیم
راه حل چی شد راه حلی که اجرا بشه و شما تیتر بزنید بگید این مشکلات حل شده
و در اخر بگم بر باعث و بانی گرانیها لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
حقوق کارگر رو از 4 میلیون میکنیش 5 میلیون از اونور خط فقر رو از 10 میلیون میاریش 15 میلیون!! زرشک
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۰:۵۲ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
ما افزایش حقوق نخواستیم قیمتا و تورم رو بیارید پایین...
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۰:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
آقا انقدر بیهوده دستمزدها رو بالا نبرید این کار بدتر تورم را افزایش میده، بجای بالابردن دستمزد هزینه ها و قیمتها را کاهش دهید طوریکه خط فقر که الان 10 میلیونه بیاد پایین بشه 4 میلیون، چرا بیخودی اقتصاد کشور را در یک دور باطل قرار داده اید از اینور حقوقها را افزایش میدید و از اونطرف قیمت اجناس را چند برابر میکنید و تورم روی تورم، آخر این چه حماقتیست؟ دستمزدها را ثابت نگه دارید و در عوض قیمتها و اجاره بها را پایین بیاورید و تورم را صفر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
پیام قبلی را برا پاچخواری دادم یهو 110 نیاد بگیره و بابایمان را در بیاورد
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر دنیا
۱۶:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
قشر کارگر روز مزد بدبخترین قشر جامعه هستند نه بیمه ایی ونه امنیت شغلی هست ونه امیدی به زندگی چنین افرادی هیچوقت بازنشست نمیشوند چون بیمه ایی برایشان رد نشده است و فردایش هم خبرندارد سرکار میرود یانه خلاصه چنین قشری محکوم به مرگ هستند چون کسی آنها راجدی نگرفته است نه دولت حامی آنهاست ونه کارفرما تافرصت باقیست برویم باخدایمان رازونیاز کنیم شاید بوسیله مرگ مارااز این مهلکه نجات دهد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
به والله به داد كارگرا برسيد چقدر جلو زن و بچشمون شرمنده بشيم آخه مگه شما مسئولين مسلمان نيستيد به دادمون برسيد كمرمون شكست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
سلام لطفا در مورد نیروهای شرکتی استان قدس هم گزارش تهیه کنید که با لیسانس و فوق لیسانس دارن حداقل دستمزد رو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
فقط یک ماه! وقتی یه مدیر دولتی و کارمند دولتی مثل یه کارگر حقوق بگیره، اونوقت میفهمه دستمزد کارگران چقدر از هزینه هایشان را پوشش می دهد؟
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۵:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
معرفت،شعور،عقل ظلم به کارگر رو نفی میکنه،
اکثریت جامعه به کارگر ظلم میکنن حتی خانواده خود کارگر بهش ظلم میکنن چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
کارگران شرکتی مخابرات فراموش شده اند.....
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۲۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
وقتی این حرفها و آمارها تاثیری برای قشر کارگر نداره بهتره اصلا گزارشی در موردش ندید...گزارش بدید که تاثیر داشته باشه...
با این گزارشهای بی تاثیر فقط داغ دل ما کارگرها را تازه میکنید...
حالا قرار داد یکماهه...نبود امنیت شغلی...درآمد پایین...تورم افسار گسیخته...نبود یه تیم موثر جهت ساخت سازکار مناسب قشر کارگری...اینها بماند...الان خیلی کارگرها ناچارا کارهای کارخانه رو رها کردند و رفتند سراغ شغلهای آزاد...صنعت به زودی ضربه محکمی میخوره و روزی میرسه که کسی حاظر نمیشه برا صنعت کار کنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
بی سوادی و بی وجدانی مسئولین بیداد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
افزایش حقوق باعث افزایش تورم میشه و این وضع رو بدتر میکنه. فقط فقط باید تورم رو کنترل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
کارگر ساختمانی
۱۳:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
کاملا حرفتون درسته
Iran (Islamic Republic of)
حسین بختیاری
۱۱:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
میزان دریافتی کارمندان دولت نیز بسیار پایین تر از خط فقر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
هیچ جا نمیشه اعتراض کرد توی سایت هم حرفمون رو میزنیم سانسور میکنن انتظار داریم حقمون رو چه طوری پرداخت کنن همیشه باید ساکت بمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دست مزد چیه شما با گرانیها دست تو جیب کارگر میکنید پس انداز کارگر را بر باد دادین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
من به عنوان ی عضوی از کارگران به نوبه ی خودم نمیگذرم از تمامی کسایی که باعث این وضعن و حلالشون نمیکنم
امیدوارم هم در این دنیا و هم در آخرت سزای کاراشونو ببینن که قطعا میبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خدا فقط صاحب اصلی را ما را برسونه تاعدالت برقرار بشه به کسی امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
من و همسرم کار میکنیم بدون فرزند تموم زندگی مون قسطه و کلا با 3 تومن در ماه میگذرونیم خیلی سخته حقوق پایین ...5 ساله از ترس اخراج نشدن فکر بچه رو نمیکنیم چرا به این روزگار افتادیم
Finland
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
عوضش زیر سایه امام زمان هستی بقیش دیگه مهم نیست حتی اگه از گشنگی بمیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
جناب آلمانی عزیز نفوذی دشمن خوبی؟
اینا اصلا به هم ربطی نداره اگه خوب فکر کنی خوب ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
آلمانی چقدر برای این حرفات و مسخره کردن و عصاب خرد کردن مردم پول میگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
تنها کاری که مسعولین میکنن این هست که چوب لای چرخ هم بزارن تا خوراک تبلیغاتی علیه جناح مخالف پیدا کنن و مدام علیه هم حرف بزنن و مشکلات گردن اون یکی بندازن و اصلا براشون مهم نیست همشون از ابتدای انقلاب تا امروز بدون استثنا دارای چندین پست و منصب همزمان بودن و تک تکشون عامل به وجود اومدن این شرایط هستن از کسانی انتقاد میکنن که سالهای قبل در خدمتش بودن جای تاسف داره این همه انسان بی لیاقت و بی کفایت چطور زمام امور به دست دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
چه اهمیتی داره وقتی هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع نمیشه و دولت جدید هنوز نیومده نمک به زخم مردم میپاچه و میگه مردم مثل همیشه صبر پیشه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
چند ساله دارن میگن حقوق کارگر کفاف زندگیش رو نمیده این همه خبر زدن این همه اعتراض کردن اصلا انگار نه انگار واقعا نمیدونم چرا هیچ مسئولی اهمیت به این موضوع نمیده خدا وکیلی یک کارگر با حقوق ماهی 3 تومان چه طور میخواد زندگیش رو بچرخونه فقط ماهی کم کمش باید 1 میلیون هزنیه اجاره خونه بده چرا واقعا کسی پاسخ گو نیست چرا کسی اهمیت نمیده اعتراض هم میکنند میگن اینا میخوان اختشاش کنن پس مردم بیچاره چه طور حقشون رو بگیرن روز به روز تورم روز به روز قیمتها افزایش پیدا میکنه میگن چون تورم داشتیم . تا به افزایش حقوق میرسه میگن نباید حقوق رو افزایش بدیم باعث تورم میشه پس چرا روز به روز اغلام و اجناس رو گرون میکنن آخه چه قدر ظلم میکنین در حق این مردم تا کی آخه خسته شدیم یک روز همون مسئولی که تصمیم میگیره برای این کارگر بیچاره بیاد جاش زندگی کنه خدا ازتون نگذره که همه چه رو کردین برامون آرزو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
من 10 سال سابقه کار دارم و حقوق امسالم 3100 شده، چرا چون زن هستم و حق اولاد و و عائله مندی به من تعلق نمیگیره
آخه این چه قانونیه که یک زن نباید حق اولاد بگیره مگه من خرج 2 تا بچه رو نمیدم تو این دوره و زمونه با این همه خرج گرون دیگه برنج هم نمیتونیم بخریم باید با گندم و جو زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خواهرم گندم و جو گیر نمیاد...از برنج گرونتره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه هر سال چندرغازی حقوق کارگران را افزایش می دهند از اون ور خروار خروار تورم در همه ی اقلام و اجناس بالا میره اونوقت می گن جوانها چرا ازدواج نمی کنن با این حقوق یه جوان کارگر تو مخارج خودش مونده چه برسه به اینکه بخواد زن بگیره و یه نفر دیگه رو هم بدبخت کنه بیشتر جوانهای بالای ۳۰ سال ما مجرد هستند ب همی خاطر

چندت کنم حکایت شرح اینقدر کفایت *باقی نمی توان گفت الا به غمگساران
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۹:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
مشکل اینجاست که زندگی واسه کارفرما هم سخت شده . آقا حقوق کارگر بره بالا تعدیل می‌کنند. بعد مگه چقدر میخان زیاد کنند ، نهایت دویست تومن . باید کار اساسی کرد نه اینکه دستمزد کارگر رو ببری بالا بعد کارخونه ها هم قیمت محصولات رو ببرند بالا دوباره میشه همون آشو همون کاسه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز این واقعیتو رو بدونید هزینه کارگر تاثیر زیادی در قیمت تمام شده نداره...چون بنده با توجه به 20 سال سابقه کار بخوبی میدونم بیشتر بخش تاثیر قیمت در محصول تمام شده مربوط به مواد اولیه و تجهیزات حامل انرژی است...در واقع حقوق کارگر فقط 10 درصد نقش داره و الان کارفرماها دارن از کارگرها مفت و مجانی استفاده میکنن و براشون خیلی مقرون به صرفه است ...اونها سود خودشونو تو این قضیه میبرن...مطمعن باش اگر غیر این بود الان کل صنعت ورشکسته و تعطیل بود...اونها با بهانه حقوق کارگر محصولات خودشونو گرون میکنن تا سود کلان ببرن.
Iran (Islamic Republic of)
*&*&*&*&
۰۹:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
یاد ضرب المثل سواره از پیاده خبر نداره افتادم چطور
اقایونی که تصمیم گیرنده در این زمینه هستند ( مسوولین مملکتی ) که دستی بر قضا دارند جز سرمایه داران یا کارفرمایان این مملکت هستند چطور توقع داریم قانونی رو اجرا یا تصویب کنند که به ضرر خودشون باشد باید خیلی خوش بین باشیم که اقایون از وضع موجود کارگران اطلاع داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دیگه کارگر ساختمان ایرانی نداریم و همه بیکارش ‌شدن و کل ساختمان سازی به دست کارگران افغان افتاده. به فکر کارگران ایرانی باشید
Iran (Islamic Republic of)
baba
۰۸:۴۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خارجیها همین کشورهای همسایه چجوری حساب میکنن که کارگر روزی 100دلاره شما که دارید همه اجناس رو به دلار آزاد حساب میکنید با مردم حداقل دستمزد هم به دلار ازاد بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اونا زیاد دستمزد نمیدن پول ما بی ارزش شده و یکی از نتایجش همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
متاسفم.هر سال 30 الی 40 دصد افزایش حقوق در عوض 200 درصد تورم اگه اینطوریه اصلا حقوقهارو افزایش ندن بهتره کارفرماها به بهانه افزایش حقوق قیمت اجناسشون رو سه برابر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
سی چهل درصدو از کجا آوردی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
واقعاً برای من سواله که مسئولین تا حالا یک دقیقه، فقط یک دقیقه به این فکر کردند که این حجم از اختلاف بین دستمزد و مخارج زندگی مردم از کجا و به چه صورتی تأمین میشه؟ یا اینکه سطح دغدغه‌شون فقط به این موضوع محدود شده که چه کسی در کجا چه شکل پوششی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
اگه مسئولین چیزی به اسم فکر داشتن و فکر میکردن این وضعیت ما نبود
بعد همین مسئولین میگن بچه دار بشید !!!!!!! با این حقوق کارگری حتی پول پوشک و شیرخشک بچه هم تامین نمیشه و درکمال پررویی میگن ایرانی غیرتمند باید چندتا بچه داشته باشه
فک کردی مسئولی که میاد میلیاردها تومن خرج تبلیغات میکنه به فکر حقوق سه چهار میلیونی من و تو باشه !!!!
اینم بگم که تو شهرستانا به کارگرا که حقوق رو سرماه نمیدن و هر ماه یه بهونه ای میارن و به خانوما هم که کلا نصف اقایون حقوق میدن . بعضی ار کارگرا میگن ما بیمه نمیخاییم ولی پولشو به خودمون بدین که بتونیم قسمتی از هزینه ها رو جبران کنیم
اکثر کارگرای شهرستان هم بهشون عیدی و پاداش و اضافه کار نمیدن . ساعت کاریشون از هفت و نیم صبح تا 6 بعدازظهر بدون اضافه کار تازه خیلی وقتها برای اینکه اخراج نشن مجبورن تا ساعتهای 9 هم کار کنن
به بازرس بیمه هم بگی چون با رئیس شرکتا اکثر دوست شدن به هر دلیلی میره به رئیس کارخونه و شرکت میگه و فردای اون روز اخراج میشی
Iran (Islamic Republic of)
رضا 37
۰۸:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
ای کاش ای کاش ای کاش ، فکری به حال حقوق می کردند.
اگر حقوق در دولت جناب آقای رئیسی اصلاح می شد بزرگترین کار ممکن را انجام داده است.
متن و گزارش بالا را که مطالعه میکردم کاملاً درست و بحق بود ولی ای کاش گوش شنوایی باشد. ( نه مثل هشت سال قبل )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
نو معلم هستم و 3.200 حقوق میگریم لطفا شکاف را با خط فقر مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۹:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
شما حقوقت که این مبلغ نیست دریافتی شما این مبلغه
وگرنه معلم زیر ۵.۵ الی ۶ نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
غلامحسین
۱۴:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
نه عزیز
حکم نومعلمان 3.5 هست و دریافتیشون حدود 3. متاسفانه کسی گوش شنوایی نداره برای جوان تحصیلکرده ای که مدرک فوق و دکتری داره و داره 3.5 می گیره. مشکل اینه دولت ها در رسانه ها جنجال حقوق معلمین راه می اندازند تا مردم متوجه واقعیت ها نشوند. الان همه مثل شما هستند. هیچ کس باور نمی کنه که حقوق معلمین مخصوصا معلمان جوان این قدر فاجعه است چون رسانه ها متاسفانه با دولت ها همراهی می کنند سر این جنجال ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
بنده پیشنهاد میکنم برای بهتر شدن وضعیت معیشت کارگران ، طرح رتبه بندی فرهنگیان رسمی و یک افزایش حقوق چند برابری دیگر برای فرهنگیان عزیز از جمله طرح رتبه بندی و فوق العاده حقوق برای اینهمه کار فوق العاده ، سریعا تصویب کنند . چون این حقوق ها برای فرهنگیان عزیز بسیار کم و بخور و نمیر است . همه هم موافقند .

کارگران هم که حقی ندارن و اصلا آدم نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
فرهنگیان بازم 6-7 تومن حقوق رو می گیرن. کارگر همونو هم نمی گیره. فعلا اولویت کشور باید ترمیم حقوق کارگر باشه نه کارمند.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۴۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
فرهنگیان عزیز در سال 4-5 ماه که کاری ندارن...همیشه هم مینالن...ولی یکبار به جیب پدر شاگردانشون نگاه نمیکنن که پدر فلا شاگردش چقدر حقوق داره و دائم خورده فرمایش هم دارن فلان چیز رو بخرن و فلان هزینه رو پرداخت کنن...
فرهنگ و آموزش ما بیشتر رفته به سمت تکبر پروری...به بچه های ما دیگه قناعت و هم نوع دوستی یاد نمیدن...حرفی از محبت به هم نوع نمیشه...هر کس سنگ خودشو به سینه میزنه...
آره فرهنگیان عزیز و محترم هرچه کمتر کار میکنن بیشتر میخواهند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دوستان عزیز من به طعنه گفتم واگرنه معیشت کارگران چه ربطی به فرهنگیان رسمی داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
کارگر شرکتی بایک سال سابقه و با مدرک دیپلم با معلم ۱۷سال سابقه با مدرک لیسانس برابر حقوق میگیرند
در ضمن تا زمانی کهرمظلوم بخواد حقشو از مظلومتر از خودش بگیره اوضاع همینه
ظالما هم میشن تماشا میکنن و به ریش هر دوتاشون میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
کارگران کارمندان مدیران هیچ کس از وضیعت بیکاران چیزی نمیگه جلو گرونیها و تورم رو بگیرید هی حرف حرف حرفر خسته شدیم از بس حرف شنیدیم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۷:۵۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خوشبختانه آقایون مدیر بواسطه آمارهایی که دارند وضعیت کارگرها و باقی جامعه را بهتر از خودشان می دانند ، اما انگار دنبال تحقق وصیت آقا محمد خان جاجار به فرزندانش هستند. که ملت را گرسنه نگه می دارند .
این وضعیت و بحران مال امروز و دیروز نیست دقیقا از اوایل دهه 80 شروع شده و کماکا هم ادامه دارد .
ما کارگران اسمش را گذاشته ایم برده داری نوین و مدیران یقه سفیدنامش را حمایت از تولید کننده داخلی ( سرمایه دار داخلی ) گذاشته اند .
تولید کننده داخلی حقوق کارگر، آب ،برق، گاز، و منابع را به ریال میگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
الان حقوق فقط برای زنده ماندن هستش نه برای زندگی کردن البته نه با مواد غذایی درست و درمون بلکه بانان و امثالهم و قسمت عمده اون هم سهم هزینه های درمان و چیزهای ضروری دیگر میشود
این آقایانی که در راس کارند چرا نمیخواهند بفهمند که وقتی حقوق کارگر را در کل کشور یکسان تعیین میکنید آیا توجه نمیکنید که حقوق کارمندی در تهران با 6میلیون تومان دریافتی با هزینه های پایتخت می شود 2 میلیون پس فکری اگر امکان داره واسه این موضوع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
من نمیدونم چرا این حرف ها رو میزنید
من الان توی یک شهر کوچیک زندگی میکنم شاید باورتون نشه که توی شهر ما برای اجاره یک واحد آپارتمان معمولی باید 50 تومن پیش و ماهی 1/5 اجاره بدی حتی داریم واحدی که ماهی 4/5 اجاره بدون پیش داره
میوه زیر 20 تومن تو شهر ما پیدا نمیشه
لباس که نگم اینقدر گرونه که دیگه نمیشه بهش فکر کرد
والله شهرهای کوچیک که همه چیزش رو از شهرهای بزرگ میارن گرونی توش بیداد میکنه
اگر آپارتمان بخوای بخری الان اینجا متری بالای 17 تومن هست حتی 21 تومن
10 سال ساخت هم 11 تومن به بالا
تو رو خدا اینقدر نگید کارگر تهران با شهرهای دیگه فرق میکنه
والله شهرهای کوچیک دسترسی به میدون تره بار و فروشگاه های همواره تخفیف ندارند که بخشی از هزینه هاشون کاهش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
باسلام فقط همین نیست تبدیل وضعیت کارکران پیمانکاری حجمی وشرکتی قراردادهای موقت 6ماهه وسه ماهه کو گوش شنوا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
با ماهی 4 میلیون داریم اموراتمون را می گذرونیم فقط تلاش می کنیم که زنده بمونیم اونوقت آقایون خودشون حقوق های نجومی میگیرن زندگی ما شده دقیقا مثل مسابقه تلوزیونی که چه کسی با هزینه کمتر می تونه زندگی کنه تازه هزینه اجاره خونه و قسط و بیماری هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
بابا بخدا ما کارمندان هم اوضاع معیشتیمون داغونه گوشت که نمیتونستیم بخریم الان مرغ و برنج هم نمیتونیم بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
من الان کارگرم ، هر سه چهار ماه یبار اونم به زور تیکه تیکه حقوق میدن ، فقط بخور نمیر داریم میگذرونیم ، همین .
آخرین اخبار