در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شکاف میان دستمزد و هزینه‌های زندگی کارگران باید از بین برود

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت:شکاف میان دستمزد کارگر و هزینه‌های آن‌ها سال‌های زیادی است که باقی مانده و این فاصله باید در نقطه‌ای حل شود و از بین برود.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قدرت پس‌انداز کارگران گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، دستمزد کارگران از نرخ تورم بسیار عقب‌تر است و آنها قدرت پس‌انداز ندارند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: خط فقر یا خط زندگی در آخرین جلسه انجمن‌های صنفی کارگران به طور حداقلی در حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد شد.

ابوی با اشاره به افزایش نرخ تورم ادامه داد:از ابتدای سال تا به حال چیزی در حدود ۴۰ درصد تورم داشته‌ایم و الان واقعیت امر این است که کارگران با حقوق چهار میلیون تومانی واقعا نمی‌توانند زندگی کنند.

او با بیان اینکه شکاف میان دستمزد کارگر و هزینه‌های آن‌ها سال‌های زیادی است که باقی مانده، تصریح کرد: خلا و شکاف زیادی که بین دستمزد و هزینه‌ها وجود دارد باید از بین برود تا مشکلات کارگران حل شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: با همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته مقداری به این جریان کمک  و وضعیت از قبل بهتر شد برای کارگران نیز باید کاری به این گونه انجام شود، چون تفاوتی که بین دستمزد کارگران و هزینه‌های زندگی وجود دارد روز به روز در حال بیشتر شدن است و همین امر وضع را بدتر می‌کند.

ابوی تصریح کرد: در نظر بگیرید گزینه‌ای که در سال جدید درباره آن صحبت شد بیشترین افزایش دستمزد برای کارگران بود با این حال دیدیم که در فروردین و اردیبهشت ماه با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها دیگر اثری از بالا رفتن دستمزد‌ها نبود.

او با اشاره به افزایش قیمت‌ها در کالا‌های اساسی گفت: به طور مثال در حوزه کالا‌های مصرفی خانوار مانند حبوبات، برنج، شکر و روغن که بخشی از آن در انحصار دولت بوده و دولت در قیمت‌گذاری آنها نقش دارد، ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و با این وضعیت نه تنها خلا‌ها پر نشده بلکه به خانه اولمان بازگشته‌ایم.


بیشتر بخوانید


کارگران به سمت مشاغل اینترنتی رفته‌اند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: موضوعی که به تازگی به شدت تغییر کرده گرایش کارگران به سمت مشاغل اینترنتی است که یکی از دلایل مهم آن فاصله میان دستمزد کارگر با هزینه معیشت اوست.

ابوی تصریح کرد: کارگران جویای کار‌های دیگری هستند مثل کار‌های اینترنتی، کار‌های شبکه‌ای و کار‌هایی که در این وضعیت درآمدی داشته باشند تا بتوانند زندگی‌شان را با آن تامین کنند.

او با اشاره به تغییر فرهنگ کار بیان کرد: کارگری که می‌گوید از اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌توانم درآمدی چند برابر مزد کارگری در بیاورم چه کاری است که طولانی مدت وقت بگذارم و کار کنم حقوق را هم کامل و کافی دریافت نکنم و بیمه هم من را نکنند و حقوقم را هم با تاخیر بدهند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: این‌ها عواملی است که مقداری وضعیت را تغییر می‌دهد خیلی از مراکز وجود دارند که جویای نیروی کار هستند، اما نیروی کاری مناسب برای آن‌ها وجود ندارد چرا که اغلب آنان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که حاضر به انجام دادن هر کاری نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۱:۰۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
چرا واقعا چرا !؟ چرا تو این نظام و حکومتی که به اسم عدالت و حمایت از مستضعفین شکل گرفت بیچاره ها هر روز بیچاره تر و ثروتمند ها نیز هر روز گردن کلفت تر می شوند ؟! مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی آیا خبر دارید ؟ که البته دارید از وضع اجاره خانه و تورم وحشتناک امروز جامعه ؟ چطور و چگونه می شود با این مبالغ زندگی نه فقط زنده ماند ! خدا را شاهد می گیرم روی نگاه کردن به چشمان همسر و فرزندانمان را نداریم . از بس فکر کردیم به مرز جنون رسیده ایم . واقعا چه کنیم و بکجا پناه ببریم از بی تدبیری و بی کفایتی و بی اهمیتی مسئولین نظام ؟! یکی بیاد به ما مردم بگوید چه بکنیم هر چه صبر می کنیم تا بلکه اتفاقی بیافتد و نجات پیدا کنیم ولی متاسفانه هر روزمان بدبخت تر از روز قبلمان هستیم . خدایا جانمان را بگیر تا راحت شویم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من الان یه کارگرم و هیچ کدوم یک از اعضای خانواده بنده سهام عدالتی نداریم. خواهشا به اونایی که سهام عدالت ندارند سهام عدالت بدین.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
از قدیم الایام ولی نعمت ((بعضی ها)) حاجی بازاریهای و جدیدا فرزندنشان که صاحبان کارخانجات فعلی هستن بودن // و اون بعضیها هیچوقت حرفی یا فتوایی بسود کارگر و بضرر ولینعمتان قدیمیشان نمیزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خدا کنه عملی شه مردم دیگه خسته شدن
این دولت بی تدبیر همه ی زهراشو رو سر ما مردم خالی کرد ولی خودشون و دارودستشون حقوق میلیونی آنچنانی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تو این چند سال فقط شعار حمایت از کارگران شنیدیم و در عمل هیچی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مشکلات قشر کارگری رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ای کاش در عمل کاری برای کارگران انجام می شد
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند باید تحریم برداشته بشه.
آخرین اخبار