مرزبان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اخذ آزمون شفاهی از تمامی دریانوردان الزامی است

یک مقام مسئول گفت: گرفتن آزمون شفاهی و کتبی از دریانوردان و فرماندهان برای ارتقای شغلی و یا تمدید گواهینامه شایستگی طبق قوانین کنوانسیون لازم و ضروری است.

علی‌اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: در حوزه‌های تخصصی مختلف حمل و نقل از جمله دریایی، هوایی و ریلی آزمون‌های مختلفی برای ارزیابی شایستگی و ارائه گواهینامه و یا ارتقای شغلی برگزار می شود و این موضوع در سطوح مختلف امری بدیهی، لازم و ضروری است.

او با بیان اینکه در بخش دریایی برای ارتقای شغلی و یا جا به جایی از بخشی به بخش دیگر گرفتن آزمون لازم و ضروری است، گفت: متقاضیان برای ارتقای فرماندهی از کشتی ۵۰۰ تنی به ۳ هزار تنی و یا بالاتر و انتقال فرماندهی از کشتی نظامی به تجاری و یا از کشتی صیادی به مسافری و ... باید حتما دوره‌های آموزشی و یا آزمون‌های شفاهی و حتی کتبی حسب مورد برگزار شود.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طبق قوانین موجود و کنوانسیونSTCW تمامی دریانوردان از جمله فرماندهان برای ارتقای شغلی و یا تمدید دوره‌های گواهینامه‌های خود باید حتما حسب مورد آزمون‌های کتبی و شفاهی را انجام دهند، افزود: فرماندهی که بر روی کشتی کار می‌کند و جان چندین انسان در اختیار او است و از سوی دیگر سرپرستی کشتی و کالاهای آن را با ارزش چند میلیون دلار بر عهده دارد، نباید هیچ ابایی از انجام آزمون‌های شفاهی داشته باشد؛ چرا که انجام تمامی این آزمون‌ها برای ارتقای ایمنی خود و تمامی سرنشینان کشتی‌ها است.

او اظهار کرد: تمامی فرماندهان و دریانوردان باید زمانی که در یک بخش فعالیت می‌کنند، در تمامی بخش‌ها از حداقل مهارت برخوردار باشند و بنابراین برای آنکه اطلاعات افراد در این بخش محک زده شود، باید حتما در آزمون شفاهی شرکت کنند.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در بروز حوادث و سوانح دریایی همواره عامل خطای انسانی یکی از فاکتور های اصلی است و بنابراین هیچ گونه کوتاهی برای اخذ ارزیابی شایستگی دریانوردان قابل قبول نیست.

مرزبان توضیح داد: فرماندهی که به مدت چندین سال در یک بخش فعالیت کرده باید بتواند به راحتی از عهده یک امتحات شفاهی مختصر برآید و بنابراین برای دریانوردان در این بخش هیچ گونه ملاحظه و یا کوتاهی نخواهیم داشت و این موضوع از سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این بخش است.

این مقام مسئول بیان کرد: در وقوع سوانح تمامی فرماندهان کشتی‌ها مسئولیت کشتی را بر عهده دارند؛ بنابراین باید در این بخش از آمادگی کامل برخوردار باشند و در نتیجه شرکت در آزمون شفاهی برای این فرماندهان نباید چندان دشوار باشد.

او اظهار کرد: در صورتی که فرمانده و یا دریانوردی آزمون را قبول نشود، برای او یک دوره کوتاه بازآموزی برگزار و پس از آن مجددا این آزمون‌ها از آن‌ها گرفته می‌شود.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: ارزیابی سطح دانش دریانوردان جزو ضوابط و قوانین بخش دریایی است و مربوط به یک فرمانده و یا دریانورد خاص نیست.

او بیان کرد: تمامی فرماندهان و دریانوردان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به امور دریانوردان در سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه کنند تا پاسخ سوالات و ابهامات خود را دریافت کنند.‌

براساس این گزارش پیش از این تعدادی از دریانوردان و فرماندهان در قالب شهروند خبرنگار از باشگاه خبرنگاران جوان درخواست پیگیری موضوع برگزاری آزمون شفاهی برای تمدید گواهینامه را داده بودند که ما پیگیر این موضوع از سازمان بنادر و دریا نوردی شدیم.

دریانوردان اعلام کرده بودند که طبق اعلام سازمان دریانوردی برای تمدید گواهینامه شایستگی به خصوص فرماندهان نیاز به شرکت در آزمون شفاهی است. سوال این بود که آیا کسانی که چندین دوره گواهینامه خود را تمدید کرده و برای آن تمام مراحل آزمون کتبی و شفاهی را گذرانده‌اند آیا باز هم در زمان تمدید گواهینامه شرکت در آزمون باید تکرار شود و اگر هدف افزایش سطح دانش دریانوردان است  که می‌توان با دوره بازآموزی آن را انجام داد نه اینکه برای تمدید، آزمون گرفته شود.

به گفته این گروه از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان این عمل جز سرگردانی دریانوردان در شرایط امروز که بیماری کرونا همه‌گیر شده، نیست و برخلاف شعار سال حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌هاست چرا که مانعی برای دریانوردان ایجاد شده است. دریانوردان ایران از تمام سازمان‌های دریایی و صنف دریانوردان و سازمان دریانوردی تقاضای لغو این دستورالعمل را داشتند تا از این طریق از سرگردانی و بیکاری این گروه جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار