دهقان خبر داد؛

تاثیر اجرای پروتکل درمان سرپایی بیمارستان‌ها در رسیدگی به مبتلایان کرونایی

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اجرای پروتکل درمان سرپایی بیمارستان‌ها را در رسیدگی به بیماران کووید ۱۹ کمک کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دهقان متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: به لطف خدا و تلاش‌هایی که انجام شد باید اشاره کنیم که پیک پنجم حدود ۲ هفته‌ای می‌شود که در شیب نزولی خود قرار گرفته و ما قله این پیک را بعد از گذشت بیش از ۲ ماه گذراندیم.

او ادامه داد: میزان مراجعات بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان امام تقریبا پنجاه درصدی کاهش پیدا کرده و میزان بستری شدگان هم ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بستری‌های موجود هم نسبت به اوج پیک کاهش پیدا کرده، ولی همچنان تعداد میزان مراجعات و بستری‌های روزانه عدد بالایی را نشان می‌دهد و امیدواریم این روند کاهشی در روز‌های آینده ادامه داشته باشد و شاهد این شیب کاهشی با سرعت بیشتری باشیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: سویه دلتا مشخصا سرایت پذیر بالاتری دارد و آن چیزی که ما در طی این پیک مشاهده می‌کردیم اکثر بیماران به صورت خانوادگی مراجعه می‌کردند و هم اکنون هم این وضعیت وجود دارد.

دهقان گفت: اجرای پروتکل درمان سرپایی بیمارستان‌ها را در رسیدگی به بیماران یاری کرد و اگر این پروتکل اجرا نمی‌شد بیمارستان‌ها دچار چالش جدی می‌شدند.

او افزود: در قله پیک کرونا تقریبا به صورت متوسط در ماه مرداد روزانه ۵۰۰ بیمار موجود بستری در بیمارستان‌ها داشتیم که ۴۵ درصد تخت‌های بیمارستانی به کووید ۱۹ اختصاص داشت و همچنین مراجعات بیمارانی که نیازمند بستری بودند به بیش از ۲ هزار تخت در بیمارستان امام نیاز داشتیم؛ چرا که ما در اوج پیک روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ پروتکل سرپایی را اجرا می‌کردیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: اگر بحث پروتکل‌های درمان سرپایی در بیمارستان‌های کشور انجام نمی‌شد در خصوص تخت‌ها و مدیریت بیماران کرونایی و غیر کرونایی دچار مشکلات جدی می‌شدیم؛ بنابراین راهکار بستری موفق یکی از راهکار‌های بسیار کمک کننده برای رفع پیک فعلی بود.

بیماری قارچ سیاه ناشناخته نیست

دهقان درباره بیماری قارچ سیاه گفت: قارچ سیاه در خاک، میوه جات در حال فساد و کپک زده، فضولات برخی حیوانات و ... وجود دارد و بیماری بوده که از قبل هم آن را می شناختیم؛ بنابراین قارچ سیاه ناشناخته نیست.

او افزود: بیماری قارچ سیاه در افرادی که ایمنی سالمی دارند معمولا باعث ایجاد بیماری نخواهد شد، روش انتقال قارچ سیاه به اینصورت است که اگر قارچ استنشاق شود می تواند در مجاری تنفسی مانند سینوس ها و گاهی در ریه ها نفوذ پیدا کند.

دهقان تصریح کرد: قارچ سیاه در افرادی که ایمنی ضعیفی دارند و دچار بیماری های زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی برای درمان برخی بیماری ها، بیماران پیوندی و ... هستند در محل سینوس آن ها و چشم ها بروز و تهاجم پیدا می کند.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: در پیک پنجم کرونا و به دنبال سویه کووید دلتا بیماری قارچ سیاه در هندوستان هم مشاهده شد و آمار مبتلایان به آن روزانه حدود 400 هزار را نشان می داد.

دهقان گفت: یکی از درمان های مهمی که برای بیماران کرونایی به خصوص بستری شدگان بکار می گیریم استفاده از کورتون و داروهای سرکوب گر ایمنی است و همین عامل باعث تهاجم بیماری قارچ در چنین افرادی خواهد شد.

او افزود: ویروس دلتا، فرصت تهاجم قارچ سیاه در بدن را فراهم می کند و به همین علت آمار مبتلایان به قارچ سیاه در کشور را افزایش داده است.

واکسیناسیون گسترده بهترین راه مقابله با کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: اکنون که آمار بیماران کرونایی روند کاهش دارد، بهترین فرصت برای واکسیناسیون گسترده است.


دهقان گفت: واکسیناسیون گسترده هم به کنترل اپیدمی کمک می کند و هم سلامت افراد را تضمین می کند.

انتهای پیام/

در حال تکمیل... 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار