حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

«گاندو» با هر نقد سیاسی که توسط طیف مخالفانش مطرح می‌شود، سریال بسیار جذابی از حیث نمایشی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فصل دوم سریال گاندو ناگهان به صورت یک سریال مناسبتی در نوروز  ۱۴۰۰ از صدا و سیما پخش شد و بالاگرفتن اعتراضات سیاسی از سوی دولت مستقر، منجر به قطع پخش  و نمایش آن به زمان تغییر دولت موکول شد.

اما سعه صدر سیاسی مسئولان وقت حتی از سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس به اندازه سیاست‌های چندگانه بریتانیا با انتشار توییتی اعتراض خود را به سریال گاندو وارونه جلوه می‌دهد و می‌نویسد: نوشت: ‌به هر حال، من از سریال گاندو بسیار لذت می برم…


بیشتربخوانید


حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

فرصت مغتنم برای نقد سریال گاندو

با فروکاست تنش‌های سیاسی پس از تغییر دولت برای نقد سریال گاندو فرصت مغتنمی فراهم شده تا در فضایی بدور از سوء گیری‌های سیاسی  از زوایای متفاوتی می‌توان درونمایه این سریال را بررسی کرد. گاندو منهای رویکردهای سیاسی منتقدانه و حواشی آن، سریالی است که نگارش آن روی کاغذ بسیار دشوار است. «آرش قادری» نویسنده روی کاغذ مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشته است و بررسی روند نگارش این سریال می‌تواند یک سرفصل آموزشی برای سایر سریال‌سازان سیما باشد.

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟
سمت راست آرش قادری نویسنده سریال - سمت چپ پیام دهکردی بازیگر نقش مایکل هاشمیان

ماده اولیه داستانی بر اساس  رخدادهای حقیقی  در اختیار نویسنده قرار گرفته و فیلمنامه‌نویس در برگردان روایی، مثل محصولات سفارشی مرسوم، آنرا به یک مجموعه ملال‌آور، مثل اغلب آثاری  سیما تبدیل نکرده است. اغلب آثار مشابه گاندو توسط «حسین تراب‌نژاد» به نگارش درمی‌آیند و از رخدادها و پرونده‌های واقعی تبدیل در یک گونه تریلر – جاسوسی، با یک خروجی دلهره‌آور و عامه پسند نمی‌توان مواجه بود.

 

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

با توجه به حجم طرفداران سریال «گاندو» در فصل اول و دوم و میزان بیننده‌های فراوان مجموعه و بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به سادگی می‌توان دریافت که «گاندو» با هر نقد سیاسی که توسط طیف مخالفانش مطرح می‌شود، سریال بسیار جذابی از حیث نمایشی است. این بزرگترین ویژگی سریال است که با رویکردی مردمی ساخته و عناصر ارتباط‌گیری مخاطب در اثر به شدت مراعات شده است.

شاید پرونده گاندوی هنری مهم  قابل بررسی این است که در طول چهل سال اخیر اغلب نویسندگان و مولفان چنین آثاری با بدسلیقگی خاصی به جای خلق روایت جذاب با شعارهای منولوگ گونه و شخصیت‌های بشدت و کلیشه‌ای و ترسو خلق کرده‌اند .

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

مهمترین نکته درباره سریال گاندو این است که این سریال مانند آثار مشابه اثر ترسویی نیست. زمانی که میان عبدی (داریوش فرهنگ) و محمد (وحید رهبانی) دیالوگی در مورد سفارتخانه‌ها منعقد می‌شود، کاراکترها با بی پروایی خاصی به نقش پررنگ سفارت فرانسه در میان هنرمندان اشاره می‌کنند، این بی‌پروایی و اشاره بسیار ریز اما صریح، عدم هراس سازندگان را تصدیق می‌کند و در قیاس با نمونه‌های مشابه عدم ترسو نبودن سریال قابل اثبات است.

اشکال عمده آثار امنیتی در تولیدات خارجی و چه در تولیدات داخلی این است که همواره از همان الگوی استفاده می‌شود، یک قهرمانی که مثل جیمزباند یک تنه به صف دشمنان امنیتی حریف می‌تازد. اگر نقشه راه روایی سریال مثل آثار کلیشه‌ای جاسوسی مثل جیمزباند طراحی می‌شد، آیا مخاطب همچنان با اثری واقع‌گرایانه مبتنی بر رخدادهای واقعی توجهش به سریال جلب می‌شد؟

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

در باسازی فیلم غارتگر( Predator) محصول ۱۹۸۷ با قهرمان یک تنه‌ای مثل آرنولد شوایتزنگر با قهرمانی لاغر و استخوانی مثل آدرین برودی مواجه هستیم. کارگردان فیلم نسخه بازسازی شده، نیمرود آنتال، در گفت‌وگویی اشاره می‌کند که مخاطب امروز قهرمان یک تنه را کمتر باور خواهد کرد.

در گاندو این شکل از واقع‌گرایی و پرهیز از قهرمان یک تنه باورپذیری در باورپذیری روایت تاثیر فراوانی دارد. مهمترین نقطه عطف فیلمنامه گیرای اثر، حضور قهرمانان جمعی است. امیرحسین عبدی(داریوش فرهنگ) محمد(وحید رهبانی) خسرو شهراز(علی شهیدی) رسول (مجید نوروزی)، سعید شهریاری (پندار اکبری) داوود (علی افشار) فرشید (اشکان دلاوری)، علی (حمید متقی)،   به صورت گروهی فعالیت می‌کنند و طراحی نمایشی در نمونه‌ای تکرار نشدنی، در یک روایت امنیتی، یک گروه را به صورت قهرمان معرفی می‌کند.

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

گاندو از حیث فیلمنامه نمونه نادری است و در مواردی نادر تعقیب و مراقبت که جنبه عمومی نمایشی ندارد و مورد کاملا کلافه‌ کننده‌ای در ماموریت‌های امنیتی است را به صورت تخصصی - نمایشی تبدیل به موتیف عامه‌پسندانه سریال می‌کند. در کمتر مورد سینمایی یا تلویزیونی تعقیب و مراقبت (با عنوان اختصاری ت. م) از حیث نمایشی واجد ویژگی نمایشی عامه‌پسند می‌شود، در  آثار مشابه حتی نمونه‌های خارجی تنها می‌توان به نمونه نادری چون رابطه فرانسوی اشاره کرد که تعقیب و مراقبت کارکرد جذابی برای مخاطب دارد.

حقایقی درباره گاندو؛ چرا یک سریال امنیتی به زبان مطالبه‌گر مردم تبدیل شد؟

بازجویی به صورت عمومی امری مضمون در افکار عمومی است، اما هربار که کاراکتر شهیدی (خسرو شهراز) به سراغ متهمان برای بازجویی می‌رود هر کدام از این بازجویی‌ها، سیالیت دراماتیک اثر را نمی‌کاهد، بلکه پویش دراماتیک سریال ضریب پیدا می‌کند وبازجویی‌های کاراکتر شهیدی به گره‌گشایی و نقطه عطف‌های دراماتیک تبدیل می‌شود.

این مقدار از دقت و ظرافت در پرداخت سریال به کاتارسیس  و شریک شدن احساسات عام تماشاگر در پیروزی‌های تیم پرونده گاندو منجر می‌شود و در دستگیری‌ها و اقداماتی نظیر بازگشت تجسدی تمثیلی از نیما زم در قسمت‌های ابتدایی، دستگیری ابراهیم شریف، محمد علی موسی پور، مینا نیک‌پور هیجان و شعف دلپذیری به مخاطب هدیه داده می‌شود. این قضاوت را می‌توان از بریده‌های قسمت‌های مذکور در شبکه‌های اجتماعی استتناج کرد.

اما نزدیک‌ترین فرد به رئیس که در قسمت بیست و هشتم این سریال دستگیر می‌شود، موفق‌ترین طراحی در فیلمنامه و مهمترین ویژگی را در کارگردانی به نمایش می‌گذارد. دستگیری شخصیت «غلامرضا رحمانی»  دلپذیرترین بخش گاندو است. دیالوگ‌ها و نحوه برخورد «محمد» شخصیت اصلی با کارکتر رحمانی بسیار غرورانگیز و در شرایطی که در سال‌های پیش رو مردم با خسارات هشت سال گذشته‌ها مواجه هستند، نمایش ریشه‌های این خسارات با ظرافت نمایشی، کارکردهای آگاهی بخشی به همراه خواهد داشت  و دیدن چنین سکانس‌هایی این نوید را می‌دهد که سیر اتفاقات در بازبینی هشت سال اخیر، زمینه ساخته شدن فصل‌های آتی را فراهم می‌کند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۱
من سریال معمای شاه رو بیشتر دوست داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۱
سریال معمای شاه بسیار بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۱:۱۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
گاندو هوایی هستن که اگر هزاران گاندو هم ساخته بشه تازه اندکی از مشکلات جامعه به صورت حقیقی رو پرده میاد
این همه تلاش از جهت روشن سازی ملت واقعا قابل توصیف نیست
دمتون گرم بسازید و فرو کنید تو چشم آنانی که چشم دیدن حقیقت ندارن
راست میگن حقیقت تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۱:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
احسان خان شما در کجا سیر می کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۱۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
به امید بازگشت آقای روحانی به عرصه سیاست کشور
به امید محاکمه گاندو سازان که بازی سیاسی کردند
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۸:۴۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
گاندو سازان متشکریم
منتظر فصل بعدی و یه پرونده جدید هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
از درس های این فیلم اینکه اول ما از خودی داریم ضربه میخوریم تا از دشمن و درس دوم که مکمل اول است اینکه میگه در مملکت ما هرکی کار خودش را داره انجام میده حساب کنید در کانون خانواده هم اگرهر کس کار خودش کند سنک روی سنگ بند نخواهد شد اینجا هم در خیلی از رفتارها خسارات غیر قابل جبران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
این سریال هم شده مثل رمان دا!!!
اینایی که سریال گاندو میبینن همون قشرمرفه جامعه هستن که هم وقت وحوصله دارن وهم کارنمیرن که سرشب نشسته خوابشون ببره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
خیلی سریال خوبی بود باید پیگیر باشند تا این سریال ادامه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
یه گاندو در مورد بانک ها

یه گاندو در مورد خودرو سازی

یه گاندو در مورد تعطیلی کارخانه ها

یه گاندو در مورد فساد

ینی اگه هزار تا گاندوی دیگه هم بسازن بازم نمیتونه همه مشکلات رو نشون بده

ولی بازم دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
واقعا سریال خیلی خوبی بود
ولی قسمت اخرش خیلی غمگین بود اخه چرا محمد شهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
وطن دوستان، فقرا خانواده ایثارگران و طبقه متوسط جامعه از دوست داران واقعی گاندو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
هموطنان عزیز میگم سازانداگان محترم سریال گاندو
همیشه بماند ولی خواهش میکنم محمدرو زنده نگه دارید
Iran (Islamic Republic of)
یه شهروند
۲۳:۴۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
چه فایده نیروهای از فداکار حفاظت زحمت دستگیریشونو کشیدن ولی متاسفانه همشون تو مرخصی به سر میبرن عملا حبس نیستن و هر کدوم به بهونه ای آزادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
خودتون میسازید و خودتونم تشکر میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۳:۳۷ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
گاندوسازان متشکریم. منتظر فصل بعدی هستیم...
Iran (Islamic Republic of)
سوگل
۲۳:۲۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
گاندوسازان متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
جالب بود، مرسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بله دقیقاً سریال بی نظیری بوده البته کاش خائنین داخلی هم با اسم های اصلیشون بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
سلام
دستشون درد نکنه، انشاءالله منتظر سری های بعدیش هم هستیم...
دمتون گرم
خسته نباشید
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
دمتون گرم و خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
چی بخوایم چه نخوایم گاندو وقتی میتونه به مسیرش با موفقیت ادامه بده که سازندگانش بتونن بطور کلی از نظر استانداردهای فیلمسازی پیشرفت کنند.وگرنه به صرف اینکه عنوان بشه فیلم بر مبنای مستندات واقعی ساخته شده که مزیت خاصی محسوب نمیشه.اگه گاندو یه فیلم اکشن حساب میشه باید تماشاگر اغراق بیشتری تو فیلم ببینه.چه از نظر ظاهر و جثه بازیگرای اصلیش و چه در مورد نبرد بین خیر و شر داستان. اگر گاندو سریال معمایی و سیاسی محسوب میشه باید روند قصه و داستان پیچیده تری داشته .
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۹:۳۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
اگر پخش سریال گاندو منجر به محاکمه رئیس دولت قبل و همدستانش نشود هیچ ارزشی نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
خوشم مياد همه خبر هاي گاندو هم تيتر اش از زبان مردمه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۵۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
زیرا سربازان امنیتی اطلاعاتی خوشنام و گمنام امام زمان عج خستگی ناپذیر با ایمانان با تقوایان مومنین صدیق از دل همین مردم مومنین مستضعفین سرا سر ایران اسلامی یکپارچه و متحد عزیزمان هستند و تمامی اهداف و نیات و عملیاتهاشون رو که انجام می دهندخواسته همه دلسوزان صادق خردمندان عادلین نظام مقدس مردمیست بقول معروف میگه هر آنچه از دل براید لاجرم بردل نشیند سریال گاندو هم برای همین بسیار پر بیننده و جذاب و دیدنی شده است و بنده حقیر بیسواد مومن مستضعف عوام الناس منتظر قسمت سه و چهار و الی ادامه دار سریال گاندو هستیم تا بیش از پیش انگلیسیها و همپیمانانشان و جیره خوران خائنینشان در وطن اسلامی و مافیای قدرت و ثروت را بدون سانسور به افتضاح بکشند و دستشان را رو کنند برای ملت مظلوم ایران اسلامی و رسوای عام و خاصشون کنند تا مردم بدانند ریشه تمامی فتنه گریها توطئه گریها اغتشاشات خیابانی و به آتش خون کشیدن خیابانها و اماکن و اموال خصوصی و دولتی و تمامی فلاکتها و بدبختیها و گیر و گرفتاریها و ناکامیها و نا امیدیها و گرانیها و تورمها و نداریها و بیکاریها و دزدیها و اختلاسهایی که سر ملت ایران می آورند و تمامی بی عدالتیها و تبعیضگریها و دزدیهای خرد و کلان از ثروت ملی ملت و بیت المال مسلمین و نزولخوریهای برخی از بانکها به نام بانکداری اسلامی دروغین و عوامل نفوذیشان در تمامی سطوح دولتی و جامعه مدنی ایران اسلامی همه و همه منشا اصلیش زیر سر خبیث پیر استعمارگری موذی جنایتکار بی رحم سفاکان غارتگران ملعونین انگلیس شیطان صفت و دارودستهاشون و همپیمانانشون و جیره خوران خانینشون و مافیای ملعونین قدرت و ثروتشون در داخل کشور ایران اسلامی است بدون انگلیس و دارودستهای شیطانیشون و همپیمانانشون و جیره خورانشون و راه روش ملعونانشون ایران اسلامی به ایران اسلامی اسلام ناب محمدی ص تبدیل خواهد شد ولی با حضور و وجود این منحوسین ملعونین تا اسلام ناب محمدی ص بسیار راه است که به عدلا و عدالت حقوق بشرانه اسلامی قرآنی اسلام ناب محمدی ص برسیم شاهدش هم و چراغ راهشم صدیقین و شهدای سربازان گمنام خوشنام امام زمان عج و جمیع صدیقین و شهدا و جانبازان شهدای زنده قبل از انقلاب که به دست ساواک ملعون خبیث شکنجه گران سفاک که شهید و جانباز شدند و شهدا و جانبازان و آزادگان شهدای زنده بعد از انقلاب اسلامی هستند و درود و خداقوت بر جمیع سربازان گمنام و خوشنام دلاوران امام زمان عج باد . و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه آزاده اندیشانه مومنانه عادلانه خداپسندانه .