ضرورت احداث بازارچه‌های محلی در سطح شهر کرمان

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: احداث بازارچه‌های محلی در سطح شهر ضرورت دارد و شهرداری باید به‌سرعت در این زمینه اقدام کند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان پانزدهم شهریورماه در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که در ساختمان شورا و با حضور همۀ اعضا و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد، گفت: شکایات زیادی درخصوص سدّ معبر در بازار رسیده مبنی بر اینکه پیاده‌رو‌ها اشغال شده و حتی جا‌هایی که بخشی از پیاده‌رو در اجارۀ کسبه است، بیش از حد قانونی اشغال شده، بنابراین نیاز است به‌طور جدی به این مسئله رسیدگی شود.

او با بیان اینکه تردد در بازار کرمان با وجود شیوع کرونا بسیار زیاد است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کم شده، ادامه داد: البته مشکل سدّ معبر نه‌تن‌ها در بازار، در سایر خیابان‌های شهر هم وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان یادآور شد: احداث بازارچه‌های محلی در سطح شهر ضرورت دارد و شهرداری باید به‌سرعت در این زمینه اقدام کند تا بار تردد در بازار مظفری کم شود.

سپس، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا گفت: به‌همراه اعضای شورای شهر و معاون خدمات‌شهری شهرداری، بازدیدی از بازار مظفری و قدمگاه داشتیم و شاهد سدّ معبر، تردد زیاد و وضعیت نامناسب بازار در شرایط شیوع کرونا بودیم.

فتح‌الله مویدی ادامه داد: متأسفانه برخی از مغازه‌داران با سدّ معبرِ گاهی تا سه متر، باعث ایجاد مشکل در تردد مردم شده‌اند.

او با اشاره به اینکه بازار مظفری و قدمگاه که از اهمیت خاصی برای مردم کرمان برخوردارند، در زمان سیف‌الهی، شهردار اسبق کرمان، به سازمان میادین شهرداری واگذار شد، خاطرنشان کرد: این سازمان نیز با تعداد نیروی کم به‌تن‌هایی قادر به کنترل این مسئله به‌صورت صددرصدی نیست.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا گفت: دو نامه از شهرداری به این کمیسیون ارسال شده که در نامۀ اول با پیشنهاد شهرداری مبنی بر پرداخت سهم بیمۀ عمر کارکنان بازنشستۀ شهرداری منوط به ارائه لیست آن کارکنان به شورا موافقت شد.

حسین چناریان ادامه داد: با نامۀ تمدید بیمۀ تکمیلی کارکنان شهرداری از طریق مناقصه نیز موافقت شد.

سپس، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا، به موکول کردن تصمیم‌گیری نهایی درخصوص پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» تا حضور شهردار جدید در کمیسیون متبوع خود اشاره کرد.

منصور ایرانمنش، همچنین به مصوبۀ عوارض ناشی از ارزش افزوده در دورۀ پنجم شورای شهر اشاره کرد و گفت: این مصوبه مورد مخالفت کمیتۀ انطباق قرار گرفت، اما شورا به دلیل صرفه و صلاح شهرداری و شهروندان، بر آن اصرار کرد و به همین دلیل پرونده به شورای حل اختلاف استانداری ارسال شد.

او ادامه داد: از شورا می‌خواهم با توجه به مسکوت ماندن این مسئله و بلاتکلیفی شهروندان، پیگیری ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا در بخش دیگر صحبت‌های خود، از عدم استقبال پیمانکاران از فراخوان تهیۀ ۲۸ ایستگاه مکانیزه برای سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خبر داد و گفت: در صورت موافقت شورا، بایستی این مناقصه مجدداً تکرار شود.

ایرانمنش بیان کرد: با توجه به اینکه آرامستان جدید، در مرحلۀ تکمیل است، درخواست داریم سکو و سایه‌بان‌های بیشتری برای رفاه حال شهروندان در آرامستان «بهشت کریمان» ایجاد شود.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در این نشست، با اشاره به اینکه هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف از اولویت‌های پروژۀ مدیریت شهری هوشمند در کرمان است، افزود: با توجه به مراجعۀ شرکت‌های فعال در زمینۀ هوشمندسازی به این کمیسیون، برنامه‌های دو شرکت که در زمینۀ ترافیک و مالی کار می‌کنند، با حضور اعضا بررسی شد.

سید محمد موسوی افزود: بنا داریم برنامه‌های شرکت‌های مختلف در این حوزه را در استان بررسی کرده و هرکدام که بتوانند با شهرداری همکاری خوبی داشته باشند را انتخاب کنیم.

او با اشاره به برگزاری جلساتی با معاونت شهرسازی و سازمان فاوا شهرداری در ارتباط با شهرداری هوشمند، خاطرنشان کرد: از آنجا که در حال حاضر مهم‌ترین موضوع مراجعه‌های مردمی به مناطق، بحث صدور پروانه است، کار‌هایی را که در این حوزه در گذشته انجام شده و قابلیت‌هایی که نرم‌افزار در این بخش دارد به کمیسیون ارایه شد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را فعال و قابل استفاده کنیم و آن‌طور که شایسته است خدمات خوبی را به مردم ارائه دهیم.

موسوی ادامه داد: بعد از بررسی، مقرر شد در ارتباط با صدور پروانه، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، چون زیرسیستم‌هایی مانند تغییر نقشه و تعیین خلاف و محاسبه عوارض پروانه را دارد، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد تا مراجعۀ حضوری شهروندان را به حداقل برسانیم و مردم بتوانند به‌راحتی از منزل و به‌صورت آنلاین کار خود را انجام دهند.

او افزود: سایر بخش‌های شهرداری را هم به‌مرور فعال می‌کنیم تا خدمات بهتر و بیشتری به‌صورت غیرحضوری به مردم ارائه شود.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا خاطرنشان کرد: در قدم بعدی، در تلاش هستیم اتوماسیون شهرداری را که در حال حاضر برای بخش داخلی شهرداری قابل دسترس است، برای شهروندان نیز قابل دسترس کنیم تا ارباب‌رجوع بتواند مطالبات و نامه‌های خود را بدون مراجعۀ حضوری پیگیری کند.

نایب‌رییس شورا نیز در این نشست با اشاره به سفر هفتۀ پیش آقای «سعید شَعرباف»، شهردار منتخب شورای ششم، به کرمان و دیدار ایشان با برخی از مدیران شهرداری و مسئولان شهری، افزود: از ششم شهریورماه جاری، روند معرفی ایشان به وزارت‌خانه آغاز و با تکمیل مدارک و نامه‌نگاری‌ها، نهایتاً روز گذشته مدارک به‌صورت کامل برای طی مراحل قانونی به وزارت کشور ارسال شد و امیدواریم هر چه سریع‌تر نتیجۀ نهایی اعلام شود.

محمود بابایی در بخش دیگر صحبت‌های خود، ضمن تشکر از  پوراسماعیلی به‌خاطر پیگیری و جدیت در رسیدگی به امور، گفت: از سرپرست شهرداری کرمان می‌خواهم خرابی‌های ناشی از حفاری‌های شرکت‌های خدمات‌رسان به سرعت رفع شود.

او  همچنین به درخواست کسبۀ خیابان «شهید تجلی» مبنی بر آب‌پاشی منظم و هر روزۀ این بخش از شهر اشاره کرد و افزود: به‌رغم اقدامات خوبی که انجام شده، کسبه خواستار اعلام زمان‌بندی دقیق برای اتمام پروژۀ خیابان «شهید تجلی» هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا نیز در این نشست با تبریک افتخارآفرینی قهرمانان پارالمپیک استان به همۀ مردم به‌خصوص ورزشکاران و خانوادۀ آنها، گفت: ورزشکاران استان در کنار قهرمانی، منش پهلوانی را هم مد نظر قرار داده‌اند مانند «سعید افروز» که مدال قهرمانی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد.

عشرت کردستانی افزود: همچنین باید یادی کنیم از تیم پنج نفره فوتبال نابینایان کرمان که با وجود اینکه سهمیۀ پارالمپیک را هم کسب کردند به دلیل تصمیمات ناعادلانۀ ستاد پارالمپیک، از اعزام بازماندند، ولی ما تلاش و زحمات آن‌ها در دوره‌های قبل که نایب‌قهرمان پارالمپیک ریو شدند را قدر می‌دانیم.

او در ادامه بیان کرد: از زحمات خانم «زهرا نعمتی» که سومین مدال طلای این مسابقات را کسب کرده و در چندین دوره قهرمان شدند و در کنار قهرمانی، در شورای ورزش پارالمپیک نیز پذیرفته شدند، تشکر کرده و به ایشان هم تبریک می‌گویم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا در ادامه، از موارد مطرح‌شده در این کمیسیون، به ساماندهی تابلو‌های شهری و جانمایی تابلو‌های جدید و ارائه گزارش از هر فرهنگ‌سرا به‌صورت موردی برای تمدید مجوز‌ها خبر داد.

کردستانی، از دیگر مصوبۀ این کمیسیون درخصوص نام‌گذاری خیابانی به پیشنهاد ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نام «شهدای مدافع سلامت» خبر داد و گفت: مقرر شد خیابان یا معبری هم به نام شاعر و نویسنده و اندیشمند اسلامی و قرآنی، بانو «طاهره صفارزاده» نام‌گذاری شود و همچنین در راستای تقدیر از قهرمانان افتخار‌آفرین‌مان، پارکی ویژۀ قهرمانان و نخبگان به نام «قهرمانان» داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: همچنین مصوب شد در ادامۀ اقداماتی که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان درخصوص طراحی برند شهر کرمان انجام داده بودند، این طرح با توجه به هویت ملی و مذهبی و پایتخت مقاومت بودن کرمان، ادامه پیدا کند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا، از ارائه فراخوان برای برنامه‌های اربعین خبر داد و گفت: طی این فراخوان، تمام هیئت‌ها و مؤسساتی که برای اربعین برنامه دارند، برنامه‌های خود را به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان ارائه می‌دهند و طرح و برنامه‌های برتر مورد حمایت شهرداری قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورا نیز در این نشست، ضمن اشاره به گفته‌های مؤیدی در خصوص سدّ معبر در بازار کرمان گفت: مجتمع‌های مسکونی کوچک و پاساژ‌های بزرگ، دارای هیئت امنا و هیئت مدیره هستند، اما بازاری با عظمت تاریخی و این حجم مراجعات مردمی متأسفانه هیچ متولی از درون خودش ندارد.

محمدرضا کمساری افزود: درست است شهرداری وظیفه دارد با خاطیان سدّ معبر در بازار برخورد کند، اما تا چه زمانی می‌توان برخورد قهریه کرد؟ بنابراین بایستی برای مجموعه‌ای با این عظمت، یک هیئت مدیره از میان خود کسبه انتخاب شود تا با تشویق و مسایل انگیزشی بتوان در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار