ترکیه: نمی‌توانیم پناهجوی بیشتری را بپذیریم/ طالبان از ما درخواست کمک کرده است

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای آلمانی خود اعلام کرد کشورش دیگر نمی‌تواند پناهجوی بیشتری را پذیرا باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی مطبوعاتی همراه با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود گفت: ما پیشنهاد طالبان برای بهره برداری از فرودگاه کابل را ارزیابی و با کارشناسان فنی، امنیت فرودگاه را بررسی می‌کنیم.

او در ادامه سخنانش افزود: فرودگاه کابل باید برای هواپیما‌های غیرنظامی باز باشد. طالبان هم پیام‌های مثبتی ارسال کرده؛ اما این حسن نیت باید با اقدامات عملی ثابت شود. او گفت: طالبان از ترکیه برای بهره برداری و اداره فرودگاه کابل درخواست کمک کرده است و ما  پیشنهاد طالبان را بررسی می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در مورد پیشنهاد فرانسه برای استقرار نیرو‌های سازمان ملل در مجاورت فرودگاه کابل نیز اعلام کرد اجرای این کار دشوار است و باید منتظر موافقت افغان‌ها بود؛ همچنانکه دانستن موقعیت روسیه و چین نیز مهم است.

چاووش اوغلو درخصوص پذیرفتن پناهجویان افغانستانی گفت: ترکیه مسئولیت‌های اخلاقی و بشردوستانه خود را در قبال پناهجویان انجام داده است و ما دیگر نمی‌توانیم پناهجوی بیشتری را قبول کنیم.

هایکو ماس هم در این نشست خبری گفت: ترکیه به طور موثری در تخلیه از افغانستان کمک کرد. کابل باید پس از خروج آمریکایی‌ها بازسازی شود و ما از نقش ترکیه در راه اندازی مجدد و تامین امنیت فرودگاه سپاسگزاریم.

در حالی که تا پایان ضرب‌الاجل تخلیه فرودگاه کابل چیزی نمانده، هایکو ماس افزود: روند تخلیه در افغانستان در هفته‌های آینده چه از طریق فرودگاه و چه از راه‌های زمینی ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه آلمان در پایان اضافه کرد: ما به دوستان خود در افغانستان تعهد داریم و تمام تلاش خود را برای انتقال آن‌ها به آلمان به کار خواهیم گرفت. وظیفه کنونی ما مقابله با تهدید‌های تروریستی در این کشور و اطمینان از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار