موسوی: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس تشریفاتی نیست/ دهنوی: برای بررسی وزرای پیشنهادی تاکنون ۳۷ ساعت جلسه برگزار کرده‌ایم

متن و حاشیه جلسات رای اعتماد به وزرا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوم شهریور ماه بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس و سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امشب دوم شهریور ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی متن و حاشیه جلسات رای اعتماد به وزرا پرداختند.

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه مطابق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور بعد از مراسم تحلیف دو هفته فرصت داشت تا وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در تصریح شکل‌گیری دولت، رئیس‌جمهور یک هفته پیش از پایان موعد قانونی وزرا را معرفی کردند.

وی با اشاره به اینکه مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس در کمیسیون‌ها به مدت یک هفته وزرای پیشنهادی باید بررسی می‌شدند گفت: تدبیری که اتخاذ شد برای آشنایی بیشتر نمایندگان با برنامه‌ها، کارنامه و بررسی صلاحیت وزرا بود لذا همه ۱۹ وزیر پیشنهادی در همه کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند، در کمیسیون‌های مرتبط حدود ۲ ساعت و در کمیسیون‌های غیر مربوطه حدود یک ساعت حضور داشتند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس تشریفاتی نیست

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون‌ها با دیدگاه‌ها و برنامه‌های وزرا آشنا شدند، ادامه داد: برای اینکه نمایندگان بیشتر بتوانند قضاوت کنند، معاونت نظارت مجلس سامانه تطبیق برای برنامه‌های وزرا را مطابق اسناد بالادستی طراحی کرده بود و بر اساس شاخص‌هایی نمره‌دهی انجام می‌شد.

موسوی با اشاره به اینکه جلسات بسیار با نشاط، چالشی و تفصیلی برگزار شد اظهار کرد: وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌ها و مجامع استانی هم حضور پیدا کردند و دیدگاه‌ها و نگاه‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه این حضور و مباحث مطروحه در کمیسیون‌ها در هفته جاری که نوبت بررسی وزرا در صحن علنی بود در صحن علنی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: قریب به ۲۷۰ جلسه ظرف یک هفته برگزار شد و نمایندگان در صحن علنی با برداشت دقیق‌تر و کارشناسانه تری از برنامه‌ها و کارنامه‌های وزرای پیشنهادی در صحن علنی موضوعات را مورد بررسی قرار دادند، در ابتدای هفته رئیس جمهور به مجلس تشریف آوردند و بر اساس آیین‌نامه برنامه دولت را ارائه کردند و به معرفی وزرای پیشنهادی پرداختند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در همه ادوار مجلس رای رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها با بقیه برابر است اظهار کرد: ما نماینده‌تر نداریم همه نماینده هستند، لذا همه یک رای دارند، مجلس شورای اسلامی ساختاری دارد و مانند هر سیستم دیگری نیازمند نظاماتی است، خود نمایندگان مجلس این نظامات را تعیین می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: در هر جامعه و هر اجتماعی به طور طبیعی افراد از هم تاثیر و تاثر می‌پذیرند. در بررسی وزرای پیشنهادی نگاه‌ها به صورت تخصصی است، قوانین و مصوباتی در مجلس داریم لذا مباحث طیف متنوعی را در بر می‌گیرد، ممکن است بین نمایندگان مجلس مانند هر اجتماعی دیگری به یک نوعی تاثیر و تاثر و مراجعه به دیگری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مجلس طیف متنوعی از دیدگاه‌های سیاسی را داریم که بر اساس آن نگاه و تفکر رای نمی‌دهند، ممکن است لیدر‌های داشته باشید که تاثیرگذاری بر بقیه داشته باشند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد: مجلس جای پویایی است گفت: رئیس مجلس و هیئت رئیسه مجلس نظامات داخلی مجلس را می‌پذیرند، در عین حال که وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت داریم مجلس برآیند اکثریت است.

موسوی با اشاره به اینکه در مجلس رئیس مجلس ممکن است راجع به موضوعات مختلف نظر داشته باشد و ما نمی‌توانیم بگوییم که، چون رئیس مجلس است باید سکوت کند گفت: اینکه کسی بخواهد اثرگذاری غیرمنطقی داشته باشد برای نمایندگان این را حقیقتاً در مجلس کنونی ندیدیم و روابط به صورت احترام آمیز است.

برگزاری ۳۷ ساعت جلسه برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به برگزاری ۳۷ ساعت جلسه برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس افزود: از روز شنبه تاکنون ۴ جلسه در صحن علنی مجلس با ۳۷ ساعت مفید در چند شیفت برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و طبق قانون اساسی، مجلس موظف به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور است اظهار کرد: مجلس بنا دارد به دولت کمک و با آن همکاری کند، تا دولت سریع‌تر تشکیل شود و در این حین از حقوق اساسی ملت که بررسی دقیق وزرای پیشنهادی است کوتاهی نخواهیم کرد.

دهنوی با اشاره به اینکه فردا بعد از اینکه دفاع وزرا تمام شد، موافقین و مخالفین صحبت خواهند کرد گفت: وزیر ورزش آخرین وزیری است که مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا رئیس‌جمهور یک فرصتی دارد به این صورت که هر کدام از وزرا از ۳۰ دقیقه وقتی که داشتند می‌توانستند استفاده کنند، برخی از زمان‌ها بر اساس قانون کنار گذاشته شده و در اختیار شخص رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد که قابلیت واگذاری به غیر ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه شخص رئیس جمهور فردا دفاع پایانی از وزرا و کابینه را خواهد داشت افزود: شمارش آرا به صورت دستی با حضور طیف‌های متعددی از نمایندگان به عنوان ناظر برگزار خواهد شد و در حین شمارش جلسه علنی مجلس برگزار خواهد شد و مجلس دستور جلسه خواهد داشت و اعلام نتایج همزمان بعد از پایان شمارش خواهد بود لذا کل نتیجه رای اعتماد وزرا یکجا اعلام خواهد شد لازم به ذکر است که رای گیری به شیوه گلدانی خواهد بود.

نحوه رای‌گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

دهنوی خاطرنشان کرد: اگر وزیری رای اعتماد نیاورد، وزارتخانه در بازه‌های زمانی محدودی می‌تواند با سرپرست اداره شود البته دولت و مجلس بنا را بر این گذاشتند که طبق توصیه مقام معظم رهبری به دلیل شرایط خاص کشور دولت زودتر تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس در همین دوره که در حال بررسی هستیم بیش از ۱۰۰ جلسه فراکسیون‌ها با وزرا دیدار و گفتگو داشتند گفت: فراکسیون جمعی از نمایندگان هستند که حول یک موضوع مشخص جلسه و محفلی را برگزار می‌کنند، اول برخی از نمایندگان وزرا را نمی‌شناختند، اما بعد از ثبت نام آن‌ها در سامانه فضای مجلس مثبت شد فشار محفلی برای اینکه یک وزیری رای بیاورد و یا اینکه یک وزیر رای نیاورد به هیچ وجه وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه جلسات هم فکری بین نمایندگان وجود دارد افزود: هیچ فکری از بیرون از مجلس در این ماجرا دستی ندارد و لذا هیچ فشار بیرونی بر روی نمایندگان نیست، شخص رئیس جمهور بر روی این موضوع فوق العاده بزرگوارانه برخورد کردند، عباراتی که در روز دفاع از کابینه مطرح کردند جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه ۷۸ جریان سیاسی و خرده جریان و سلایق متفاوت داریم که می‌خواهم به جمع‌بندی برسیم و با هم فکری می‌کنیم ادامه داد: رئیس مجلس مانند بقیه یک رای دارد، ایشان ممکن است در برخی از جلساتی که در فراکسیون‌ها حضور پیدا می‌کند مورد مشورت قرار بگیرد، اما در مجلس سازگاری وجود ندارد که نظر رئیس مجلس موثر باشد. با اطمینان به مردم می‌گویم که در مجلس دلالی رای وجود ندارد.

دهنوی با اشاره به اینکه وزرا برنامه هایشان را ارائه کردند و مباحث به صورت تخصصی مطرح شده است گفت: بنده شهادت می‌دهم که در هر مورد باید به حجت شرعی برسیم، به ویژه در حوزه‌های مربوط به معیشت، اقتصاد و سلامت مردم. در جامعه می‌بینیم که سیمانی که چند ماه پیش ۲۰ هزار تومان بود الان ۱۰۳ هزار تومان شده است، ما در این چند ماه نوسانات بازار را دیدیم و دقت نظر داریم تا به وزرایی رای بدهیم که بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه حق هر نماینده این است که به صورت موافق یا مخالف صحبت کند، افزود: این دفعه همه چیز بر روی سامانه آمد و نمایندگان با استفاده از تبلت ۲۴ ساعت قبل ثبت نام کردند معلوم بود که چه کسانی به عنوان موافق یا مخالف به صورت شفاف ثبت‌نام کردند لذا موافقین و مخالفین به صورت شفاف ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه هیچ امکان ممانعتی در این رابطه وجود ندارد اظهار کرد: قاعده‌ای داریم که اگر خارج از موضوع صحبت شود رئیس مجلس می‌تواند صحبت نمایندگان را قطع کند و وقت را به کس دیگری واگذار کند، نماینده‌ای می‌خواهد با وزیر موافقت کند، اما به عنوان مخالف ثبت‌نام می‌کند، به لحاظ آیین‌نامه نماینده از حق خود استفاده می‌کند، اما به لحاظ ارزشی کار درستی انجام نمی‌دهد.

دهنوی با اشاره به اینکه نمایندگان در همه شبکه‌های اجتماعی کانال دارند و حضور فعالی دارند گفت: حتماً از فضای مجازی متاثر هستند و باعث می‌شود بازخورد‌های مردمی در دیگر نمایندگان اثر بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار