دومینیک راب: انگلیس باید برای ارتباط متعادل با طالبان با چین و روسیه همکاری کند

وزیر خارجه انگلیس گفت علی رغم بی اعتمادی بین لندن و پکن و مسکو، این کشور باید به منظور ارتباط متعادل با طالبان با چین و روسیه همکاری کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه ساندی تلگراف گفت: ما باید در موضوع افغانستان با کشور‌هایی با قدرت نفوذ متعادل مانند روسیه و چین همکاری کنیم؛ هر چند ممکن است این تصمیم در مراودات بین المللی ناراحت کننده باشد.

این صحبت‌های وزیرخارجه انگلیس در حالی مطرح می‌شود که این کشور اخیراً بر سر موضوعاتی همچون هنگ کنگ و نقض حقوق بشر علیه اویغور‌ها با دولت چین اختلاف نظر‌های اساسی دارد. روابط بین لندن و مسکو نیز از زمان کشته شدن سرگئی اسکریپال، مامور روسی در انگلیس در سال ۲۰۱۸ تیره و تار شده است.

به گفته وزارت دفاع انگلیس، این کشور در هفته‌های اخیر بیش از ۳۸۲۱ نفر را از کابل خارج کرده اند که از این تعداد ۱۳۲۳ نفر وارد انگلیس شده اند. این افراد شامل کارکنان سفارت، اتباع و شهروندان انگلیسی و شهروندان افغانستانی‌ است که در طول حضور ۲۰ ساله نیرو‌های خارجی در افغانستان با آن‌ها به عنوان مترجم و یا خبرنگار همکاری کرده بودند.

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس نیز در این رابطه گفت: ترک افغانستان غم انگیز، خطرناک و غیرضروری بود. این اقدام نه به نفع مردم افغانستان بود و نه به نفع ما.

بلر که در زمان نخست وزیری او تصمیم اعزام نیرو‌های انگلیسی به افغانستان گرفته شده بود ادامه داد: تصمیم برای خروج از افغانستان براساس استراتژی گرفته نشده بود بلکه این کار یک بازی سیاسی بود.  آمریکا برای خروج از افغانستان با لندن مشورت نکرده بود.

هفته گذشته نیرو‌های طالبان با پیشروی در مناطق اصلی افغانستان، کنترل کامل این کشور را در دست گرفتند. پس از آن اشرف غنی، رییس جمهور سابق این کشور با هواپیما از کابل گریخت و بعد‌ها اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی دست به چنین اقدامی زده است.

پس از این تسلط کامل نیرو‌های طالبان بر افغانستان بسیاری از رویکرد آمریکا و متحدانش برای خروج بی برنامه از خاک افغانستان انتقاد کردند و آن را نشانه شکست بی چون و چرای نیرو‌های خارجی در این کشور دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار