شکست سیاست «لبه پرتگاه» آمریکا در قبال لبنان؛

دو اشتباه بزرگ آمریکا در لبنان قبل و بعد از اعلام واردات سوخت از ایران چیست؟

سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص واردات سوخت از ایران به این کشور، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و سفیر آمریکا در بیروت را به تکاپو انداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، آمریکا در قبال وضعیت بحرانی لبنان دو اشتباه بزرگ انجام داد که «دکتر جواد الهنداوی»، کارشناس مسائل بین‌المللی به آن‌ها پرداخته است.

او درخصوص این اشتباهات گفت: اولین اشتباه آمریکا در لبنان تحریم‌ها و محاصره شدید اقتصادی بود، چرا که آمریکا به خیال خود فکر می‌کرد لبنان، ایران است. ولی آن‌ها در محاسبات خود اشتباه کردند، چون لبنان از لحاظ جغرافیایی از ایران کوچک‌تر است. با اعمال این تحریم‌ها وضعیت لبنان حتی از خط قرمز هم فراتر رفته و فقر، گرسنگی و محرومیت بر لبنان تاثیر گذاشت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: اشتباه دوم را «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت مرتکب شد چراکه بعد از سخنرانی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در ظهر عاشورا و در خصوص واردات سوخت و اقلام مورد نیازش از ایران، شیا به تکاپو افتاده و به عنوان دوست مردم لبنان در تلاش است از اردن و مصر برای لبنان برق و سوخت فراهم کند! اگر آمریکا می‌توانست این اقدامات را انجام دهد، چرا تاکنون دست به این اقدام نزده بود و صبر کرد وضعیت از حد معقول فراتر رفته و به بحران تبدیل شود؟

الهنداوی افزود: بیانیه شیا اعتراف ضمنی به شکست سیاست گرسنگی و محاصره تحمیل شده بر مردم لبنان از سوی غربی‌هاست. این عقب‌نشینی آشکار نشان می‌دهد که سید حسن نصرالله تیر را به هدف زده است. اعلام واردات سوخت از ایران تنها چند روز بعد از شکست سنگین آمریکا در افغانستان و روی کار آمدن طالبان وجهه آمریکا را دوباره خدشه دار کرد چراکه آمریکا در خصوص لبنان سیاست «لبه پرتگاه» را به اجرا درآورده بود، ولی حزب‌الله توانست از این سیاست میان‌بر بزند و از لبه پرتگاه دور شود.

پیش از این «سید حسن نصرالله» در سخنانی گفته بود: «کشتی حامل مواد سوختی مورد نیاز تا ساعاتی دیگر از ایران به مقصد لبنان برای پایان بخشیدن به بحران سوخت راه می‌افتد. کشتی نخست ما که از ایران می‌آید، حامل مازوت است که اولویتی بارگیری می‌شود؛ زیرا با زندگی مردم مرتبط است و این کشتی و سایر کشتی‌های دیگر که می‌آیند، به سلامتی به مقصد خواهند رسید. از لحظه آغاز حرکت کشتی ایرانی، ما آن را به مثابه خاک لبنان در نظر خواهیم گرفت. ما ذلت مردمان خود را نمی‌پذیریم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
با خواندن همه نظرات منطق طرفداران مقاومت و حماقت دشمنان مقاومت را کاملا مشهود دیدم.این کار برای لبنان کمک است ولی برای ایران صادرات سوختی است که آمریکا تحریم کرده کسی از ما نخره.ما داریم صادرات انجام میدیم و پولشو میگیریم صدقه نمیدیم.این کار هم ربطی به منابع گازی نداره.میادین گازی از میادین نفتی جداست.اینکه میگن چراغ به خانه رواست از سر حماقت و حسادت میگن.مگر ما کمبود بنزین و گازوئیل داریم که چیزی که خودمان کم داشته باشیم به دیگران بفروشیم؟از صدقه سری تحریم ها ایران بیشترین منابع ذخیره سوخت دنیا داره که بخاطر تحریم و عدم فروش مونده که بخاطر حماقت دشمنان در لبنان داریم این همه ذخایر سوخت را با پول میفروشیم.خدا را هزاران مرتبه شکر که دشمنان ما را احمق آفریده.هرجا حرف بی ربطی زده میشه هرجا حسادت میشه هرجا یاوه گفته میشه یک احمق پشت آن قرار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
حمایت از لبنان و یمن و فلسطین و کلا مظلومان عالم هم براساس آموزه‌های دینی است و هم وظیفه انسانی و اخلاقی است ، هم متضمن منافع هم کوتاه مدت و هم بلند مدت ایران است و کسی با آن مخالفت نمی کند مگر اینکه یا نادان است و یا سرسپرده و مزدور اسراییل و امریکاست و بدون تردید نه تعلق خاطری به ایران دارد و نه ایرانی . بلکه سابقه چهل ساله آنها ثابت می‌کند که دشمن ایران و ایرانی هستند و دنبال تحقق اهداف و منافع اربابان خود هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
درست میشه به امید خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
زنده باد ایران ولبنان...شریک تجاری ومتحد وفادار هم باشین تاچشم اسراییل وامریکا کور بشود..دشمن هردویکیست
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
چراغی که بر منزل رواست برمسجد حرام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تو مازوت لازم داری؟بنزین و گازوئیل در ایران نیست؟الحق دشمنان ایران احمق هستندما داریم صادرات انجام میدیم.خدایا دشمنان ما بر اثر شدت حسادت بمیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
دنیا اگر می خواهد روی آرامش و امنیت ببیند و ملت ها اگر می خواهند شرافتمندانه زندگی کنند و روی رفاه و پیشرفت و آسایش را ببینند پیش مقدمه آن این است که
۱ - ریشه رژیم صهیونسیتی کنده شود
۲- آمریکا از اریکه قدرت پایین کشیده شود
۳- حکومت های دست نشانده و وابسته از بین رفته و جای خود را به حکومت های مردمی بدهد
۴ - تمام سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل علی الخصوص شورای امنیت و حق وتوی این شورا برای ۵ کشور مورد بازبینی قرار گرفته و سازمانهایی بر اساس نظر همه مردم جهان و رعایت حقوق همه ملت ها شکل بگیرد .
خواهید گفت این مطالب خیلی آرمانی و متوهمانه و غیر عملی است جواب ما این است که اگر ما دنبال سعادت و خوشبختی برای خود و دیگران هستیم راهی جز اینها و الزامات آنها وجود ندارد و بدون دسترسی به این آرمانها خوشبختی برای تمام بشر خواب و خیالی بیش نیست و ثانیاً این اتفاقات خواهد افتاد هر چند باورش برای ۹۹ در صد مردم غیر ممکن باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
اسراییل گاز لبنان رو میدزده. یکی از مشتریهاش مصره. بعد آمریکا میخواد از اردن و مصر به لبنان گاز ببره اونم از سوریه‌ای که خودش تحریمش کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
ایران و حزب‌الله خوار تو چشم دشمنن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
زنده باد مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مردم لبنان بیان داخل ایران زندگی کنند و هزینه کل زندگیشونو ایران بده خیلی ارزونتر در میاد تا با کل دنیا بجنگیم تا ثابت کنیم تحریم ها اثری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
خبر دارین سال ۱۴۲۰ ایران قادر نیست حتی نصف گاز کشور رو تامین کنه؟ حالا شما منابع ملت رو خیرات کنید تا بفهمید وقتی میگن چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
چشم بسته غیب میگی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چی زدی؟شیشه یا کراک؟گاز کجا بود؟مازوت میدونی چیه؟با این کار داریم تحریم ها را دور میزنیم و نفت میفروشیم.تو میگی گاز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الحق خدا دشمنانش را احمق آفریده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
یعنی باید مازوت و بنزین و گازوئیل و نفت نفروشیم تا سال 1420 گاز داشته باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم از خنده چرا بعضیا جوری حرف میزنن که احمق جلوه کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
چه اشتباهی بگو بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
واقعا انصافا وجدانی اگر مسلمان باشیم بایداین چنین دست همنوع را گرفت حالا درست است مسیحی و دیگر اقلیتها در لبنان است باید پوزه استکبار را این چنین به خاک مالید حالا دوستان تجمل گرا و خارج نشین در بوق کرنا میکنند ای وای ما خودمان گرسنه ایم معنی ندارد آن بجای خود این هم بجای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
هم کمک به لبنان هم ارز آوری برای ایران.بدجور منافقین وبدخواهان داخلی خط تحریف وتخریب را پی گیری می کنند... بدخواهان میگن...چطور پول محموله صادراتی را می گیرید...بی عقلها میگن به ملت ایران کمک کنید به لبنان کمک نکنید... معاندین میگن نه لبنان نه غزه جانم فدای ایران...اما آنچه درست است آنهایی که این شعار می‌دهند دروغ میگن جان خودرا فدای ایران نمی کنند جان خودرا فدای غرب میکنند... آنهایی که شعار نه لبنان نه غزه سر میدن معاندین اصلی نظام ودشمنان اصلی ملت ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
منافقین از این خبر بدجور سوختن، بوش همه جا رو گرفته خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
درود بر سید مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
برولبنان زندگی کن واز نزدیک قربونش برو
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۱۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
دم سید مقاومت گرم، زد تو خال!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
دم ایران گرم
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۲۳:۴۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
اون سه نفری که منفی دادن میخوان بگن نوکر امریکا و اسرائیل و آل سعودن یعنی ؟؟!!!!
آخرین اخبار