دبیر اجرایی خانه کارگر فارس:

تشکلات کارگری قدرت اجرایی ندارند

علی راستگو با بیان اینکه طرح امنیت شغلی کارگران ۱۰ سال است که در دستور کار مجلس است اما تاکنون هیچ کاری برای آن انجام نشده است، گفت: ما تشکلات کارگری قدرت اجرایی نداریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس ضمن قدردانی از همراهی و زحمات خبرنگاران برای تحقق حقوق و مطالبات کارگران، با بیان اینکه طرح امنیت شغلی کارگران ۱۰ سال است که در دستور کار مجلس است اما تاکنون هیچ کاری برای آن انجام نشده است، گفت: ما تشکلات کارگری قدرت اجرای نداریم در اساس‌نامه ما عنوان شده که تنها می‌توانیم پیشنهاد ارائه کنیم و با نامه‌نگاری نیز امنیت شغلی کارگران محقق نمی‌شود بنابراین باید با کمک رسانه‌ها بحث امنیت شغلی کارگران به نتیجه برسانیم.

او با بیان اینکه به جد به دنبال تحقق مطالبات جامعه بزرگ تامین اجتماعی و کارگران هستیم افزود: ۴۴ میلیون نفر به صورت مستقیم با خدمات سازمان تامین اجتماعی در ارتباط هستند که این تعداد شامل ۱۴ میلیون بیمه شده شاغل و ۴ میلیون بازنشسته با احتساب خانواده آن‌ها است.

دبیراجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان حتی یک ریال هزینه برای دولت ندارند و نه تنها از پول نفت و درآمد‌های سرشار کشور بی‌بهره‌اند بلکه با پرداخت مالیات به تأمین هزینه‌های کشور کمک می‌کنند، گفت: صندوق تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.

او گفت: گرچه در بودجه سالانه پرداخت سالانه ۹۸ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت این بدهی به تصویب رسیده، اما تا کنون پرداخت این مبلغ محقق نشده است، عنوان کرد: بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از مستمری فروردین ماه خود را از صندوق تامین اجتماعی طلبکاراند و هرگاه دریافت مابه‌التفاوت فروردین ماه را مطالبه کرده‌اند با پاسخ پول نیست مواجه شده‌اند.

راستگو با اشاره به عدم اجرای کامل طرح همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کارگری با بازنشستگان دولتی گفت: گرچه بخشی از این طرح محقق شد و حداقل مستمری بازنشستگان از ۳.۵ میلیون تومان بالاتر رفت، اما تورم افسارگسیخته شیرینی این اتفاق را به کام کارگران تلخ کرد و تاثیر آن در زندگی کارگران دیده نشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس به عدم اجرای ماده ۳ قانون الزام تامین اجتماعی مبنی بر رایگان بودن هزینه درمان کارگران و بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ۵۰ سال پیش بهترین قانون حمایتی از کارگران نوشته شد، اما هیچگاه اجرایی نشد. بر اساس ماده قانونی مذکور، تامین اجتماعی ملزم است در تمامی بیمارستان‌های دولتی اعم از ملکی و غیرملکی هزینه‌های درمان دارندگان دفترچه‌های تامین اجتماعی را متقبل شود، اما دارندگان این دفترچه‌ها، در زمان مراجعه به بیمارستان‌هایی همچون سعدی، نمازی و رجایی با بی‌مهری مواجه شده و خدمات رایگان به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

او افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرد تمامی هزینه‌های درمان بازنشستگان و کارگران در بیمارستان‌های دولتی، توسط این سازمان پرداخت می‌شود و حتی حاضر است در پایان هر ماه این هزینه‌ها را با بیمارستان‌ها تسویه کند، اما عملاً این اتفاق نیفتاد.

دبیراجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه تمامی داشته‌های سازمان تامین اجتماعی از محل ۳۰ درصد حق بیمه کسر شده از حقوق کارگران و بخش اندکی از سوی کارفرمایان تامین می‌شود، تصریح کرد: حق بیمه کارگران به جیب سازمان تامین اجتماعی می‌رود، اما کارگران، در این سازمان هیچ اختیاری ندارند و سازمان تامین اجتماعی استقلالی ندارد و چند وزیر عضو هیئت امنای آن هستند آیا در چنین شرایطی این وزرا رای به منفعت کارگران می‌دهند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار