درخواست برای استعفای وزیر خارجه آلمان در پی تحولات افغانستان

بالا گرفتن انتقادات از وزیر خارجه آلمان به خاطر شکست طرح غرب در افغانستان به درخواست از هایکو ماس برای استعفا انجامیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس یکی از احزاب حاکم در دولت ائتلافی آلمان از هایکو‌ ماس، وزیر امور خارجه این کشور خواست از سمت خود استعفا کند.

بالا گرفتن انتقادات از وزیر خارجه آلمان به خاطر شکست طرح غرب در افغانستان به درخواست از هایکو ماس برای استعفا انجامیده است.

نشریه نورد بایرن درخواست مارکوس زودر، رئیس حزب سوسیال مسیحی و نخست وزیر ایالت بایرن را برای استعفای وزیر امور خارجه تیتر کرد.

حزب آلترناتیوی برای آلمان نیز خواستار استعفای فوری هایکو‌ ماس از سمت وزارت امور خارجه شد. آرمین همپل، سخنگوی سیاست خارجه این حزب گفت: عملکرد دولت آلمان در افغانستان یک فاجعه تمام عیار است.

آرمین همپل همچنین استعفای رئیس سازمان فدرال اطلاعات آلمان را خواستار شد.

پس از تحولات اخیر افغانستان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعتراف کرد: در موضوع افغانستان همه دچار ارزیابی اشتباه بودیم.

اشپیگل از وزیر امور خارجه آلمان پرسید آیا به استعفا فکر می‌کند که هایکو‌ ماس پاسخ منفی داد و گفت: در روز‌های اخیر فقط به تنها چیزی که فکر می‌کنم این است که باید ما پیامد‌های خطا‌هایی را که همگی مرتکب شده ایم در نظر گرفته و تا جایی که ممکن است افراد بیشتری را از افغانستان خارج کنیم.

او افزود: این وظیفه مسلمی است برای هر کسی که در روند امور افغانستان در هفته‌های گذشته سهیم بوده است.

در عین حال رئیس حزب سوسیال مسیحی گفت: باید منتظر ماند و دید که دولت به کدام یک از احزاب تعلق خواهد داشت. باید تلاش کرد مسئولان دخیل در این موضوع به خصوص وزیر امور خارجه در دولت بعدی آلمان حضور نداشته باشند.

نشریه اشپیگل با اتکا به اطلاعات به دست آمده از محافل امنیتی نوشت: چند سالی بود که به دولت آلمان نسبت به فروپاشی حکومت افغانستان هشدار داده شده بود.

به نوشته اشپیگل این سرویس‌های اطلاعاتی همواره تحلیل‌هایی را ارائه کردند که نشان می‌داد نه ارتش افغانستان و نه سیاسیون این کشور به گونه‌ای نبودند که بتوانند دائم سرپا بمانند.

هایکو ماس در مصاحبه اش با اشپیگل از پیروی آلمان از سیاست‌های آمریکا در مورد افغانستان انتقاد کرد و گفت: ما باید قبل از اعزام نیروهایمان به هر کشوری به صورت جدی و مستقل بحث کنیم، زیرا این خطر وجود دارد که ما بدون توجه به اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور است فقط تصمیمات واشنگتن را عملی کنیم.

دبیرکل ناتو نیز با اشاره به تحولات اخیر و تسلط طالبان بر افغانستان گفت: "آنچه در روز ها‌ی اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی بود که پیش‌بینی نمی‌کردیم. بخشی از نیرو‌های امنیتی افغانستان شجاعانه جنگیدند، اما نتوانستند از کشور حفاظت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح‌آمیز برسد."

استولتنبرگ تاکید کرد که "این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم."

دبیرکل ناتو گفت قرار نبود که نیرو‌های ناتو و بین‌المللی "تا ابد" در افغانستان بمانند اما او در عین حال گفت: "به رغم سرمایه‌گذاری و فداکاری ما در طی دو دهه در افغانستان، فروپاشی به طرز بسیار غافلگیرکننده‌ای رخ داد. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
چه زمانی مسئولان آلمانی به خاطر همکاری با صدام در تامین بمب های شیمیایی محاکمه خواهند شد؟
آخرین اخبار