در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صدرالحسینی: نگرش سیاسی و اجتماعی طالبان تغییر کرده است/ ایزدی: نتیجه کارکردن برای آمریکایی‌ها سبب از بین‌رفتن کشور می‌شود

کارشناسان مسائل سیاسی و منطقه آخرین تحولات افغانستان را در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۵ مردادماه بررسی کردند.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین تحولات افغانستان امشب ۲۵ مردادماه با حضور سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی و فواد ایزدی کارشناس مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شناخت دقیق از اتمسفر موجود در افغانستان برای همه کسانی که نسبت به مسائل امنیت ملی و منطقه انجام وظیفه می‌کند کاملا روشن بود، گفت: شاید سرعت عملی که در طول روز‌های اخیر صورت گرفت برای اصحاب رسانه و برخی از کارشناسان سیاسی قابل تحلیل نبود و تصور نمی‌کردند که اوضاع به این سرعت تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بر خلاف اعتقادات و فرهنگ موجود در افغانستان عمل کردند، گفت: آمریکا از دولتی حمایت کرد که نتوانست هیچ اقدامی برای مردم خود انجام دهد. دولت اشرف غنی حتی کمترین توقع مردم افغانستان که برق، آب، جاده و بهداشت بود را محقق نکرد. لذا اتفاقات هفته‌های اخیر قابل پیش‌بینی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آغوش بخشی از مردم افغانستان بر روی طالبان ادامه داد: طالبان از خود مردم افغانستان و از خارج نیامده است. البته آن‌ها همه مردم افغانستان نیستند، اما با توجه به نقاط اشتراک فراوانی که با اکثریت مردم افغانستان دارند با اعلام و بلند کردن پرچم اینکه می‌توانند امنیت را برای مردم ایجاد کنند بسیاری از اذهان را به سمت خود گرایش دادند.

صدرالحسینی اظهار کرد: اکنون سرعت عمل در اقدامات میدانی را مشاهده می‌کنیم، شاید در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که حدود دو ماه قبل در تشریح تحولات ابتدایی افغانستان پخش شد اعلام کرده بودم که با توجه به اخبار میدانی و گزارشاتی که وجود دارد، بعید است که تا اول پاییز دولت کنونی بتواند تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور دقیق یک دوگانگی فرهنگی بین مجموعه دولتی‌ها مثل اشرف غنی و عموم مردم و بخشی از مردم کابل با بقیه جمعیت افغانستان ایجاد شده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بخش عمده‌ای از مجموعه ارتش خودشان را تحت تاثیر هالیوود قرار دادند یعنی هیکل‌های درشت و لباس‌های آنچنانی داشتند، گفت: تصور می‌شد آن‌ها هیچگونه آسیبی نخواهند دید. اما آن‌ها هم در عراق و هم در افغانستان زمین‌گیر شدند. لذا این هزینه‌ها را چه کسی باید پاسخ بدهد، دولت بایدن پاسخ مالیات دهندگان خود را نمی‌تواند بدهد.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه در نگرش سیاسی و اجتماعی طالبان تفاوت ایجاد شده است عنوان کرد: طالبان متوجه این موضوع شده است که برای بقای سیاسی خود نیاز به مقبولیت دارد و برای به دست آوردن این مقبولیت رفتار سیاسی و اجتماعی خود را در گستره خاک افغانستان و در منطقه عوض کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیانیه‌های جدید طالبان الان خود را نشان می‌دهد، ادامه داد: طالبان یک نگاه انسانی نسبت به همه اقشار دارد، ولی باید بدانیم که طالبان می‌خواهد حاکمیت اسلام را با نگاه خودش در گستره جغرافیایی افغانستان پیاده کند. اما باید دید آیا نسبت به بانوان همان نگاه قبل را دارد، نسبت به تلویزیون، هنر، تئاتر و دانشگاه همان نگاه را دارد، دگردیسی در طول این ایام رخ داده است. لذا تغییر نسل صورت گرفته و ممارست نسبت به نقاط مختلف دنیا شکل گرفته است. امروز وقتی عمل طالبان را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که تفاوت قابل توجهی کرده و نگرش سیاسی و اجتماعی آن‌ها عوض شده است . نگرش دینی طلبان تغییر نکرده البته ضرورتی هم ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پاتریوت آمریکا را در مقابل پهپاد‌های یمنی می‌بینیم که چگونه آسیب پذیر است. هژمونی آمریکا در حال فروریزی است که البته با سرنگونی فرق می‌کند، اکنون شاهد افول قدرت آمریکا هستیم، سریال‌های شکست آمریکا را اگر در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم شکست آمریکا را به اثبات برسانیم.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ۱۸ هزار نفر از افغان قرار بود از آمریکایی‌ها ویزا بگیرند، گفت: برای این کار بازه زمانی گذاشته شده بود که افرادی می‌توانند ویزا دریافت کنند که حداقل سابقه کاری دو ساله داشته باشند. نیرو‌های آمریکایی به نیرو‌های خودشان شلیک می‌کند به طوری که الان فاجعه رخ داده است.

وی با بیان اینکه فاجعه برای دولت آمریکا رخ داده است عنوان کرد: این سبک از فرار کردن آمریکایی‌ها فاجعه است. لذا نتیجه کار کردن برای آمریکایی‌ها و غرب گرا بودن این است که در نهایت مملکت از بین می‌رود به طوری که داعش، طالبان و یا گروه‌های دیگری که در گذشته سابقه خوب نداشتند، مستقر می‌شوند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه این وضعیت نتیجه سیاست‌های آمریکا است گفت: این وضعیت نتیجه سیاستی است که عده‌ای خودشان را به آمریکا متصل کرده بودند، بحث خروج از افغانستان ۱۰ سال پیش مطرح بود، بایدن علاقه‌مند به خروج نیرو‌های آمریکایی در دوره اوباما بود لذا آمریکایی‌ها شکست خوردند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با پاکستان درگیر است چین از طریق پاکستان در افغانستان تاثیرگذاری پیدا می‌کند، الان هندی‌ها در افغانستان دچار چالش هستند، اکنون شاهد افول قدرت آمریکا هستیم.

ایزدی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که ارتش افغانستان نیرو داشت، اما نتوانست مقاومت کند این بود که به سبک آمریکایی‌ها آموزش دیده بودند گفت: آمریکا وقتی سلاح می‌دهد برای استفاده باید نیروی نظامی آمریکایی حضور داشته باشد، آموزش آن‌ها در حدی نیست که بتوانند از سلاح استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خورده اند افزود: آن‌ها طرح‌هایی برای افغانستان داشتند و علاقه‌مند به نوعی ارتباط با طالبان بودند، تصور نمی‌کنم که طالبان بخواهد گول آمریکا را بخورد، آمریکا اعتماد به طالبان ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا ۲ هزار میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است تصریح کرد: آن‌ها این همه کشته دادند و آخر سر با این افتضاح افغانستان را ترک کردند و این موضوع کمی نیست، عبرتی است که سایر کشور‌ها باید ببینند.

ایزدی خاطرنشان کرد: طالبان نیاز به مشروعیت بین المللی دارد و نیاز دارد که به نوعی خود را مدیریت کند که بتواند ادامه حیات دهد، طالبان گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای افغانستان نبود اما می‌توانیم تغییر را در سیاست خارجی طالبان مشاهده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا و غرب مدعی حقوق بشر و منادی آزادی انسانها و دمکراسی و قانون هستند
؛ آمریکا به تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد و حتی تا حد توان جلوی توسعه طلبی ارضی کشورهای دیگر ایستاده است .آمریکا در روابط با کشورها معمولا به حالت برد برد عمل می کند.اما آیا شما از چین یا روسیه چنین انتظاراتی دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خب حکومت ... سقوط کرد و باعث تاسفه، امیدوارم عده‌ای نخوان جمهوری اسلامی در ایران رو هم نابود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خوب ازطالبان دفاع کردی!! باآن همه کشتاری که درطول سالهای اخیر انجام دادند، حالا به گفته شما، سیاستشون عوض شده، وبه نام اسلام حکومت تقلبی خود را(امارت اسلامی نه حکومت اسلامی!!!) برمردم تحمیل می کنند!؟
Iran (Islamic Republic of)
دانشگاه ام حسین
۱۰:۰۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تحلیلت آبدوغ خیاری ‌بود....نکنه فارغ التحصیل دانشگاه امامه حسین هستی..خخخخخخ
-
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
طالبان را خود امریکا برای چنین روزهایی تربیت کرده بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
باید با احتیاط وبا کتب خودشون بر افکار اشتباهشوندنفوذ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا دیگر تمام شده است،خودشان هم این را میدانند و اگد دقت کنیم خواهیم فهمید که بسیاری از کشورها،حتی اروپائیها هم به این موضوع اعتراف میکنند،قدرت و رویای آمریکا در حال فروپاشی است اما این نیز یک واقعیت هست که وقتی قدرتی در حال افول است کم کم یک نوع هرج و مرج موقت تا تشکیل یک نظم و هرم قدرت جدید بوجود می آید.هنر دولتها و ملتهای زیرک اینجا نمایان میشود که چگونه بتوانند از این هرج و مرج به سلامت و با کمترین آسیب عبور کنند.امیدوارم مدیران و ملت ایران این را درک کنند و رفتار آنها در این شرایط حساس تاریخی عاقلانه باشد.فعلاً که با شکلی از رویا و خیالپردازی که که در باور خیلی ها نسبت به قدرت آمریکا وجود دارد این موضوع کمی ابهام آمیز شده است.