سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مناسبات ایران و عراق در دولت رئیسی به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت

کارشناس مسائل عراق گفت: سفر هر مقام سیاسی از ایران یا عراق به کشور متقابل، نشان دهنده فشردگی سطح مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور است.

آرمان سلیمی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر رئیس جمهور عراق به ایران با همراهی فواد حسین وزیر خارجه این کشور، گفت: اساسا مناسبات میان ایران و عراق از یک مرحله تاکیتیکی و مناسبات صرف و روتین سیاسی و دیپلماتیک در چند سال گذشته به مرحله همکاری‌ها و اشتراک منافع استراتژیک پیشرفت کرده است.

وی افزود: در وضعیت کنونی پیرامون سفر آقای برهم صالح به ایران چند موضوع بسیار مهم است که مورد توجه قرار بگیرد، این سفر در شرایطی انجام می‌گیرد که دور آخر مذاکرات استراتژیک در چند روز گذشته برگزار شد و یک سری توافقات هم برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق به تایید طرفین رسید.

سلیمی ادامه داد: در نشست چند روز گذشته میان عراق و آمریکا قرار شد که نقش آمریکایی‌ها به نقش مستشاری و آموزش نظامی در عراق تحقیر پیدا کند و نیرو‌های آن‌ها تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند.

روابط ایران و عربستان یکی از محورهای گفت‌وگوی سفر برهم صالح به ایران

کارشناس مسائل عراق گفت: یکی دیگر از مسائل مهم قبل از سفر آقای برهم صالح، بحث گفت‌وگو‌های میان ایران و عربستان است که بنا به ادعا‌های وزیر خارجه عراق تاکنون سه دور مذاکره برگزار شده است و نتایج دور سوم در بغداد بسیار رضایت بخش بوده است، یعنی هیئت‌های دیپلماتیک ایران و عربستان در سطح پایین با هم دیدار داشتند و نتایج رضایت بخش بوده است.

وی افزود: با این تفاسیر می‌توان گفت محور اول گفت‌وگو‌های آقای برهم صالح با ایران، تقویت و بهبود مناسبات دو جانبه میان دو کشور است، همچنین دو کشور پیرامون مسائل سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و بحث حضور نظامیان آمریکایی در عراق گفت‌وگو خواهند داشت و موضوع دیگر بحث بدهکاری‌های عراق به ایران در زمینه فروش برق و گاز است که عراق یک سری از این منابع که بالغ بر چند میلیارد دلار است را به ایران پرداخت نکرده است و احتمالا این بحث هم مورد توجه طرفین قرار می‌گیرد.

سلیمی ادامه داد: علاوه بر مناسبات دو طرف به احتمال زیاد نقش میانجی گری این کشور بین ایران و عربستان برای بهبود مناسبات و گذار به مرحله صلح یا بازگشایی سفارت‌ها و بهبود مناسبات دیپلماتیک به طور حتم مورد توجه قرار می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که آقای برهم صالح یک سری پیشنهادات جدیدی را به آقای رئیسی در سفر خود اعلام کنند و به طور حتم بحث آخرین دستاورد‌های مذاکرات استراتژیک بین آمریکا و عراق مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

عراق در درجه اول اهمیت، برای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران قرار دارد

کارشناس عراق گفت: شاید برهم صالح یک سری مواضع خاص دولت عراق را پیرامون نوع مواجهه با آمریکا و ایران در عراق آینده مطرح کند.

وی درباره اینکه در دولت رئیسی مناسبات ایران و عراق به چه شکلی خواهد بود، اظهار کرد: سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق موضوعی نیست که با تغییر دولت و سران قوه مجریه تغییر چندانی داشته باشد، اساسا عراق در حوزه منافع استراتژیک یا در درجه اول اهمیت برای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما قرار دارد.

کارشناس مسائل عراق اضاه کرد: استراتژی ایران در عراق به صورت چند وجهی از طرف نهاد‌های اصلی تصمیم گیرنده در سیاست خارجی کشور اعمال می‌شود و تصمیمات سیاست خارجی ایران  در قبال عراق با تایید شورای عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد و با تغییر دولت در ایران تغییر عمده‌ای اتفاق نمی‌افتد.

مناسبات ایران و عراق در دولت رئیسی به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت

سلیمی با اشاره به پیشینه مناسب رئیسی در نزد مرجعیت عراق، تاکید کرد: به طور حتم مناسبات میان دو کشور در دولت رئیسی به سمت بهبودی پیش خواهد رفت و در این دوران موضوعات جدیدی مانند بحث تنش زدایی با عربستان با میانجیگری عراق به پرونده مهم تبدیل می‌شود که تاثیر مهمی را در روابط دو کشور داشته باشد.

کارشناس مسائل عراق گفت: در وضعیت کنونی عراق مهم‌ترین کانون صادرات غیر نفتی ایران در جهان را تشکیل می‌دهد، همچنین موضوعی که در دولت روحانی هم مورد اشاره قرار گرفته است  ،هدف گذاری استراتژیک ایران این است که بتواند سطح مبادلات کالا در عراق را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد؛ به طور حتم در دولت آقای رئیسی هم این موضوع ادامه پیدا می‌کند و بحث تجارت میان دو کشور می‌تواند مهم‌ترین کانونی باشد که دو کشور می‌توانند بر مبنای آن مناسبات خود را ادامه دهند و این مناسبات حسنه بتواند بیش از پیش افزایش پیدا کند.

فواد حسین وزیر خارجه عراق اخیرا گفته به زودی و در روز‌های آینده، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در راس هیئتی عازم تهران می‌شود تا با طرف ایرانی درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کند. وی درباره سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به ایران نیز گفت: «هنوز زمانی برای این سفر مشخص نشده است. ایران از نخست وزیر عراق دعوت کرده و پس از تشکیل دولت جدید در ایران، این سفر نیز انجام خواهد شد».

فواد حسین همچنین گفته که تغییر دولت در ایران، آغاز گفت‌وگو‌های جدید درباره روابط ایران با عراق، کشور‌های منطقه و آمریکا را می‌طلبد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار