اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در شهرکرد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد، از برگزاری مناقصه طرح جامع مدیریت پسماند شهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، داوود مومنی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد اظهار داشت: این سازمان از سال ۹۶ تا ۹۹ فعالیت زیادی نداشته است چرا که هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شد و یکی از اقدامات شهرداری پیش بینی حدود ۴۰ میلیون تومان اعتبار برای فعالیت این سازمان بود.

او افزود: در یک سال گذشته مهمترین پروژه‌ها جمع آوری و حمل زباله از سطح شهر، دفن اصولی و بهداشتی و پردازش زباله‌ها بوده و در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


مومنی اضافه کرد: کارخانه بازیافت زباله سال‌ها مغفول مانده بود که برای نخستین بار در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد تا زباله‌های شهرکرد که ۱۳۵ تن است به آن منتقل شود.

او گفت: در کارخانه دو موضوع پردازش و بازیافت زباله‌ها صورت می‌گیرد و بعد تولید کود کمپوست نیز در دستور کار است که این دو اقدام فاز اولیه پردازش زباله است.

مؤمنی تصریح کرد: اقدامات دیگری در دیگر شهر‌های کشور انجام می‌شود که امید است بتوان این مراحل را انجام داد تا مانند کرمانشاه دفن زباله را تقریباً به صفر برسانیم.

او بیان کرد: کارخانه بازیافت زباله با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است و قبل از آن ۱۰۰ درصد زباله سطح شهر دفن می‌شد، اما اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد زباله خشک بازیافت می‌شود و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن تبدیل به کود کمپوست خواهد شد.

مومنی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته برای دفن ۱۳۵ تن زباله خانگی، ۱۵ تن زباله پزشکی و بیمارستانی و حدود ۱۰ تن زباله صنعتی هیچ طرح و مطالعاتی نبود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید کار تحقیقاتی بشود و نحوه جمع آوری به شکل علمی تشریح شود و در نظر داشت کودی که تولید می‌شود برای چه بخش کشاورزی کاربرد دارد لذا مناقصه برگزار شد و در حال انعقاد قرارداد هستیم.

او ادامه داد: تقریباً ۲۰ هکتار از اراضی منصوریه شهرکرد سال ۷۱ به شهرداری واگذار شد که با جمع شدن زباله حدود ۹۰ درصد از آن استفاده شده است، اما می‌توان به روش علمی زباله را دفن کرد که چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار برای این مهم پیش بینی شده تا در زمین کمتری به شکل بهداشتی و رعایت اصول فنی زباله را دفن کنیم که این اقدام وابسته به اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار