رشد ۴ درصدی ازدواج در دوران کرونا/ وقتی که عدو سبب خیر می‌شود

ازدواج، موضوعی که نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت جامعه به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج، یکی از موضوعات مهم اجتماعی است که اگر چه به اذعان آمار‌های موجود، در دوران کرونا روند افزایشی به خود گرفته است، اما این رشد چند درصدی کافی نیست و افزایش آن، اقدامات و برنامه‌های مدون و مطلوب سازمان‌های مربوطه را می‌طلبد تا جوانان بتوانند تشکیل خانواده دهند.

زهره سادات لاجوردی عضو فراکسیون خانواده مجلس، در گفت و گویی رادیویی، در رابطه با رشد ۴درصدی ازدواج در دوران کرونا اظهار کرد: همیشه بحث ازدواج برای جوانان حتی اگر عملی هم نشود باعث امید و شاید برای بسیاری از  آن‌ها آرزو است و البته وظیفه دولتمردان است که در این زمینه راهکار‌هایی را ایجاد کنند تا یک جوان براحتی بتواند ازدواج کند و تشکیل خانواده که یکی از موضوعات بسیار مهم است براحتی میسر شود چرا که نه تنها تأثیرات زیادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بلکه برکاتی برای زوجین دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه، با توجه به شرایطی که امروز جامعه ما در تمامی ابعاد  به خصوص تنگنا‌های معیشتی با آن‌ها مواجه هستند که حقیقتا مسائل اقتصادی مردم دو چندان شده است، یک مقدار در این زمینه احساس می‌کنیم که موضوع ازدواج کمرنگ شده است هر چند که با توجه به آمار موجود و با وجود شیوع ویروس کرونا، آمار ازدواج در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل، ۴درصد افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید:

تمام خوبی‌ها و بدی‌های همکار بودن زن و شوهر‌ها


عضو فراکسیون خانواده مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم دلایل این رشد ۴درصدی ازدواج در دوران کرونا را بررسی کنیم می‌توان این طور عنوان کرد که به دلیل حذف مراسم‌های تجمل گرایانه و هزینه‌های گزافی که صرف می‌شد، ما شاهد این اتفاق هستیم و امیدواریم که دیگر به آن وضعیت برگزاری مراسم‌های ازدواج تجمل گرایانه برنگردیم.


بیشتر بخوانید:

توافق زوجین؛ راه حل مناسب برای استقلال مالی زن


در ادامه، نوشین نبئی معاونت دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش و جوانان، تا چه اندازه توانسته است در تحقق شعار ازدواج آسان و تسهیل این موضوع موفق باشد، اظهار کرد: ابتدا می‌خواهم به اقداماتی که از سوی وزارت ورزش و جوانان در این هفته و در سراسر کشور برنامه ریزی شده است اشاره کنم که بدنبال آن، در تمام سال، این اقدامات در خصوص تسهیلات و رفع موانع ازدواج انجام می‌شود و محوریت برنامه‌های هفته ازدواج امسال، پویش ازدواج جوانان با همراهی خیرین است که در این مورد با کمک مجامع و فعالان امر ازدواج در کل کشور توسط وزارت راه اندازی شده است؛ به طوری که ما به ارائه ملزومات ازدواج به زوجین در سراسر کشور کمک می‌کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از دو سه پویش انجام و ۳۷هزار جهیزیه به زوجین نیازمند اهدا شده است و با توجه به نامگذاری روز‌های هفته ازدواج، یکی دیگر از اقداماتی که انجام می‌شود مشاوره تخصصی پیش از ازدواج در تشکیل زندگی پایدار جوانان است  که نقش آن برای همه آشکار است که در این خصوص، با توجه به ۴۳۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده که در سراسر کشور فعال هستند ما پویش مشاوره رایگان را در این هفته برای جوانان، زوجین جوان و خانواده‌ها راه اندازی کرده ایم.

نبئی با اشاره به توانمندسازی جوانان و تقویت مهارت‌های مدیریت خانواده و زوج‌های جوان، تصریح کرد: از دیگر اقدامات مهمی که در این راستا انجام داده ایم توانمندسازی جوانان و تقویت مهارت‌های مدیریت خانواده و زوج‌های جوان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت رایگان است که به دلیل شرایط کرونا بیشتر به صورت مجازی و آنلاین است که این اقدام هم در سراسر کشور انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید:

گره کور ازدواج با اشتغال و معیشت باز می شود


وی گفت: پویش‌هایی راه اندازی شده است که از آن جمله می‌توان به پویش " ساده زیر یک سقف " با هدف معرفی جوانانی که در طول سال‌های اخیر، زندگی خود را بدون مراسم‌های تشریفاتی و به صورت ساده برگزار کرده اند، پویش‌های حمایت از کالا‌های ایرانی و خرید جهیزیه و مهریه سادهاشاره کرد که در این هفته، توسط ادارات کل ما و سمن‌های فعال حوزه ازدواج راه اندازی خواهد شد و همچنین از زوج‌های جوان جامعه پزشکی که در مقابله با بیماری کرونا خدمات ارزنده‌ای داشته اند و بدنبال آن، زوجین سازمان مردم نهاد که در راستای تسهیلات ازدواج جوانان و رفع موانع آن‌ها برنامه‌ها و طرح‌هایی داشته اند تقدیر و تشکر به عمل می‌آید و این موارد،  عمده فعالیت‌هایی هستند که ان شاء الله، این هفته در کل کشور برای جوانان برگزار می‌کنیم.

در ادامه، لاجوردی عضو فراکسیون خانواده مجلس، با اشاره به میزان موثر بودن اقدامات مذکور وزارت ورزش و جوانان به منظور ترغیب جوانان برای ازدواج بیان کرد: این اقدامات بسیار خوب و موثر است، امّا بنده فکر می‌کنم در یک کشور ۸۰ میلیونی، این اقدامات و خدمات در حال انجام، بسیار کم هستند.

بدنبال این موضوع، معاونت دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: هنگامی که ستاد ملی هفته ازدواج را راه اندازی کردیم، در این ستاد، حضور دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی فعال در حوزه جوانان را داشتیم و در حال حاضر، هر دستگاهی با توجه به وظایف ذاتی خود در امر جوانان اقداماتی را انجام می‌دهد. بدین معنی که ما به دستگاه‌های مختلف، برنامه‌هایی را پیشنهاد دادیم و این اقدامات از طریق دستگاه‌ها نیز انجام شد چرا که وزارت ورزش و جوانان به تنهایی این اقدامات را انجام نمی‌دهد.


بیشتر بخوانید:

این رفتار‌ها به زندگی مشترکتان آسیب می‌زند!


نبئی گفت: این اقدامات، صرفا در هفته ملی ازدواج انجام نمی‌شود بلکه در کل سال، مشاوره و آموزش‌های رایگان برای جوانان داریم و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، همین تهیه جهیزیه و ملزومات ازدواج و همچنین برنامه ریزی که امسال برای افزایش وام ازدواج انجام شد بسیار کمک کننده است؛ به طوری که امسال وام ازدواج برای آقایان ۲۵ ساله و دختران ۲۳ سال، ۱۰۰ میلیون درنظر گرفته شده است و هر یک از جوانان بالای ۲۵ سال نیز مبلغ ۷۰ میلیون دریافت می‌کنند و این موضوع هم به این دلیل بوده است که از افزایش سن ازدواج جلوگیری کنیم و ان شاء الله جوانان در سن مناسب تشکیل خانواده دهند.

در ادامه، لاجوردی عضو فراکسیون خانواده مجلس، در  پاسخ با این سوال که آیا دولت، اقداماتی به منظور افزایش اقبال جوانان به امر ازدواج در دستور کار دارد یا خیر؟! بیان کرد:طبق نظرسنجی که وزارت ورزش و جوانان داشته است، در حال حاضر، ۱۳میلیون زن و مرد مجرد ایرانی داریم و ۶۰درصد جوانان ما نیز  به ضرورت ازدواج تاکید دارند که اگر کمک‌ها و اقدامات لازم برای ازدواج آن‌ها انجام نشود از سن ازدواج عبور می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

خودآگاهی؛ مهم‌ترین گام برای رسیدن به ازدواج موفق


وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت رشد جمعیت که یکی از مسائل مهم کشور ما است، در حال حاضر، در شرایط خطیری قرار داریم که موضوع فرزند آوری و رشد جمعیت نیز منوط به ازدواج است و به همین دلیل، اگر در این زمینه اقدامات لازم را به  صورت فوری انجام ندهیم، با توجه به موضوع ضرورت ازدواج و تشکیل خانواده، در خصوص موضوع جمعیت هم دچار مشکل می‌شویم که تاکنون، اقدامات انجام شده کافی نبوده اند و انتظار داشتیم که بیش از این، اقدامات لازم انجام شود. به طور مثال؛ عددی که بنده از مراکز مشاوره در سطح کشور در دسترس دارم ۳۲۰ مرکز است که ظاهراً گفته شده است ۴۵۰ مرکز وجود دارد که باز هم این عدد کم است و وقتی یک زوجی اقدام به ازدواج می‌کنند باید قبل از ازدواجشان، یعنی در سن نوجوانی و جوانی، مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند تا از طلاق هم پیشگیری شود.

لاجوردی گفت: زوجین باید با مهارت‌های لازم وارد یک زندگی مشترک شوند و البته وام‌ها هم می‌توانند کمک کننده باشند، اما به نظر بنده، یک عزم جدی را می‌طلبد برای این که مشکلات و موانعی که سر راه جوانان است برطرف شود و ان شاء الله شاهد ازدواج‌های بیشتری در  سال ۱۴۰۰  باشیم و آمار ازدواج رشد کند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار