تشدید حملات به نیرو‌های آمریکایی برای بیرون راندن آن‌ها از سوریه و عراق

سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به بررسی افزایش حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها در عراق و سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اینترنتی رای الیوم، عبد الباری عطوان، رونامه نگار سرشناس عرب تاکید کرد حملات نیرو‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق به منظور بیرون راندن نیرو‌های اشغالگر از این دو کشور تشدید شده است.

او در سر مقاله این رونامه به بررسی افزایش حملات به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر در سوریه پرداخت و در ابتدا این سئوالات را مطرح کرد که: آیا افزایش حملات به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه مقدمه‌ای برای بیرون راندن آن‌ها به شیوه افغان هاست؟ آیا دولت بایدن همان طور که پشت ارتش افغانستان را خالی کرد، پشت نیرو‌های سوریه دموکراتیک را نیز خالی خواهد کرد؟ چرا کرد‌ها از خیانت‌های آمریکا به خود آن‌ها یا دیگران درس عبرت نمی‌گیرند؟

عطوان در ادامه افزود: روشن است که این حملات که در هفته‌های اخیر دایره آن‌ها افزایش یافته است در چارچوب راهبردی جدید و با این هدف است که آمریکا مجبور شود همه این پایگاه‌ها را برچیند و همه نیروهایش را از عراق و سوریه بیرون برد، درست همانند کاری که در چند روز گذشته در افغانستان کرده است.

او نوشت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یک سال و نیم پیش در پاسخ به سئوالات تلویزیون روسیه درباره چگونگی تعامل دولتش با نیرو‌های آمریکایی اشغال کننده چاه‌های نفت و گاز سوریه در دیر الزور، سخنی به این مضمون گفت که آمریکا یک ابرقدرت است که برای نیرو‌های نظامی سوریه ورود به جنگ مستقیم با آن، به ویژه در شرایط کنونی و با توجه به درگیر بودن در جنگ داخلی برای اعمال مجدد حاکمیت دولت بر اراضی تحت اشغال تروریست‌ها دشوار است، ولی این به معنی تشکیل نشدن گروه‌های مقاومت از مردم منطقه در آینده نزدیک برای انجام این ماموریت و بیرون راندن نیرو‌های آمریکایی نیست.

عطوان اعلام کرد: بعید نیست که این حملات فزاینده به پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی العمرِ سوریه، بزرگترین میدان نفتی در منطقه، سرآغاز جنگی چریکی باشد که گروه‌های سوری متشکل از فرزندان قبایل عرب منطقه به راه انداخته اند، درست همانند حملات نیرو‌های بسیج مردمی عراق در بخش شرقی مرز‌های عراق و سوریه به نیرو‌های اشغالگر که گاه با هماهمنگی با یکدیگر علیه آن‌ها صورت می‌گیرد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این پایگاه نظامی را برای پشتیبانی از میادین نفت و گاز در سوریه ایجاد کرد و کار بهره برداری و بازاریابی برای تولیدات نفت و گاز این میدان‌ها و تقسیم درآمد‌های مالی حاصل از آن را میان خود و نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) وابسته به دولت خودگردان کرد جدایی طلب در شمال شرق سوریه، به شرکت‌های صهیونیستی سپرد.

محرومیت سوری‌ها از منابع نفتی اشغال شده در سوریه 

در سرمقاله رأی الیوم آمده است: از این رو، در حالی که دولت قانونی سوریه و حدود ۲۰ میلیون شهروند سوری به علت اقدام آمریکا به اشغال این چاه‌ها و محاصره خفه کننده این کشور (موسوم به قانون سزار) ضد سوریه از کمبود گسترده فرآورده‌های نفتی رنج می‌برند و رانندگان خودرو‌ها برای دستیابی به مقدار اندکی سوخت ساعت‌ها مقابل پمپ بنزین‌ها به انتظار می‌ایستند، جدایی طلبان کرد به تنهایی و با پشتیبانی و حمایت آمریکا و چه بسا اسرائیل، از برکات این چاه‌های نفت و گاز بهره مند می‌شوند.

دولت بایدن که در چند روز اخیر به تفاهمات متعددی با همتایان روس خود در پرونده سوریه دست یافت که آخرین آن‌ها توافق بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به داخل سوریه از طریق گذرگاه باب الهوی بود که در کنترل گروه‌های تروریستی در ادلب است، زمینه را برای کاهش خسارات خود و خروج از سوریه و عراق همانند افغانستان آماده می‌کند. این اقدام در چارچوب راهبرد جدید آمریکا برای خروج تدریجی از کل منطقه خاورمیانه به منظور تمرکز بر خطر فزاینده چین به زیان نفوذ آمریکا در شرق آسیا و کل جهان انجام می‌شود.

سردبیر رأی الیوم افزود: گروه‌های مقاومت مشترک سوریه و عراق قطعا آمریکا را مجبور خواهند کرد طی ماه‌های آینده با شکست از سرزمین‌های سوریه و عراق فرار کند. نشانه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد هدف حملات آتی این گروه‌ها وارد آوردن خسارت‌های انسانی به نیرو‌های آمریکایی مستقر در این پایگاه‌ها خواهد بود، مشابه آنچه در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. در آن زمان مقاومت در برابر نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق که ژنرال پترائوس فرماندهی آن‌ها را بر عهده داشت، به اوج خود رسید.

آمریکا قطعا حمایت از کردها را قطع و آن‌ها را رها خواهد کرد

دولت آمریکا به طور قطع از حمایت از دولت خودگردان جدایی طلبانه غیرقانونی کرد‌ها در شمال سوریه دست خواهد کشید، درست همان طور که بعد از بیست سال اشغالگری، از حمایت از مزدورانش در افغانستان دست کشید و اکنون طالبان بیش از ۸۵ درصد از خاک افغانستان را به کنترل خود درآورده و بر بیش از ۲۵۰ شهرستان از مجموع ۲۹۰ شهرستان این کشور مسلط شده است و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان فقط کنترل کابل و برخی شهر‌های کوچک دیگر را در دست دارد.

عطوان گفت: مصیبت بزرگتر آن است که برادران کرد از تاریخ، چه تاریخ خودشان و چه تاریخ همتایانشان در افغانستان یا جنوب آسیا به هیچ وجه درس عبرت نمی‌گیرند چرا که آمریکا بارها، پس از آن که اهداف خود را برای باج گیری از عراق، سوریه و ایران از طریق کرد‌ها تامین کرد، آن‌ها را درمقابل سرنوشتشان رها کرد و تنها گذاشت. نمی‌دانیم چرا کرد‌ها هر بار اصرار دارند به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعتماد کنند.

آمریکا در عراق و سوریه و کل منطقه خاورمیانه شکست خورده است، حدود شش تریلیون دلار هزینه کرده است فقط در عراق پنج هزار نیرو از دست داده است و در سوریه نیز شکست خواهد خورد و نظامیانش از این کشور خواهند گریخت و چاه‌های نفت و گاز سوریه بدون کم و کاست به دولت این کشور و کل مردم سوریه باز خواهند گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار