ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

اختلافات در میان اعضای اوپک و همه گیری کرونا بهای طلای سیاه در بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی مخالفت اعضای اوپک برای افزایش تولید در ماه‌های آینده و نگرانی‌ها درباره تاثیرات گسترده همه گیری کرونا بر اقتصاد جهانی انتظار می‌رود قیمت هر بشکه نفت در ماه‌های آینده تغییر چندانی نداشته باشد.

بر این اساس، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر حدود ۴ سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ۷۵.۵۱ دلار رسید. در همین حال، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه اوت با یک سنت افزایش، بشکه‌ای ۷۴.۵۷ دلار داد و ستد شد.

قیمت نفت سه شنبه هفته گذشته پس از آن که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به "اوپک پلاس" برای افزایش تولید از ماه اوت به توافق نرسیدند، سقوط کرد. دلیل این سقوط مخالفت امارات با پیشنهاد تمدید هشت ماهه محدودیت‌های تولید "اوپک پلاس" عنوان شده است.

تحلیلگران معتقدند عدم اطمینان در پی بن بست مذاکرات سران نفتی کشور‌های عضو اوپک بر بازار نفت حکمفرما شده است. در صورت عدم توافق سران کشور‌های صادرکننده نفت، تولید نفت بدون افزایش در همین سطح فعلی باقی خواهد ماند که این امر موجب بالا رفتن تقاضا در بازار‌های جهانی می‌شود.

تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در هفته‌های گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۹ رسید. این اتفاق پس از اعلام کاهش ارزش سهام نفت خام و بنزین آمریکا در بازار‌های جهانی رخ داد.

بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد در پی واکنش جهانی به افزایش قیمت نفت، شرکت‌های نفت و گاز آمریکا برای دومین هفته متوالی میزان تولید در سکو‌های نفت و گاز طبیعی خود را افزایش دادند. مقامات اقتصادی کشور‌های پیشرفته جهان هشدار دادند گسترش گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا و نیز توزیع نابرابر واکسن کووید ۱۹ در میان کشور‌ها بهبود اقتصاد جهانی را با تهدیدی جدی مواجه کرده است. این موضوع بر بهای نفت در بازار جهانی تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار