فرزندآوری؛ معضلی که با وعده‌های انتزاعی حل نمی‌شود/ جمعیت یک مسئله دستوری نیست بلکه اقناعی و استدلالی است

فرزندآوری، معضلی که موانع زیادی پیش روی آن است و مسئولان مربوطه باید برای حل آن تمهیدات ویژه‌ای قائل شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت، موضوعی که در این سال های اخیر در برخی از کشورهای جهان به بحران تبدیل شده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که کارشناسان و زوجین و مسئولان مربوطه دلایل متعددی را برای این مهم برمی شمرند اما عمده دلایلی که اغلب زوجین به آن اذعان می کنند مشکلات اقتصادی و فرهنگی است که باید بیش از پیش، جدّی گرفته شوند.

علی پژهان جمعیت شناس، اظهار کرد: می‌توان با رویکرد‌های متفاوتی به فرزندآوری نگاه کرد و در حقیقت، نگاه افراد متفاوت است؛ به طوری که برخی از افراد، مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را با موضوع فرزندآوری مرتبط می‌دانند، امّا بر اساس یافته‌ها و پژوهش ها، مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر، در کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم مسئله فرهنگی و نگرش زوجین به فرزندآوری است که در این سال‌ها متفاوت شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، موضوع اقتصادی هم با فرزندآوری ارتباط دارد، امّا تاثیرگذاری کمتری دارد و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که یک فرزند، به طور میانگین، یک تا یک و نیم میلیون هزینه دارد این در حالی است که وقتی با برخی از زنانی که تمایل به فرزندآوری ندارند صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که در حال پرورش یک سگ هستند و وقتی می‌پرسیم چرا بچه نمی‌آورید؟ در پاسخ، هزینه بر بودن فرزند آوری را دلیل این کار خود بیان می‌کنند و وقتی هم در خصوص هزینه‌هایی که صرف پرورش سگ می‌کنند می‌پرسیم از مبلغی حدود دو میلیون تومان خبر می‌دهند و این نشان دهنده این موضوع است  که نگرش زنان جامعه ما به فرزندآوری تغییر کرده است و در حقیقت، نمی‌توانیم خیلی موضوع فرزندآوری را با اقتصاد ارتباط دهیم. به طور مثال؛ اقتصاد کشور ژاپن بسیار خوب است، امّا چرا با این وجود زنان این کشور اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند؟  


بیشتر بخوانید:

سقوط فرزندآوری؛ زنگ خطر بیخ گوش جمعیت جوان کشور


این جمعیت شناس تصریح کرد: وقتی در دانشگاه، از شاگردان دختر سوال می‌کنم که تمایلی به ازدواج دارند یا خیر؟ ۹۵ درصد اعلام می‌کنند که تمایل به ازدواج دارند، اما پس از چند سال که از فارغ التحصیلی آن‌ها می‌گذرد می‌بینم که فقط ۵۰ درصد آن‌ها ازدواج کرده اند و از این تعداد، تنها ۲۰ درصد تمایل به فرزندآوری دارند و این‌ها نشان می‌دهد که باید متوجه شویم که چرا اغلب افراد تمایل به فرزندآوری دارند، امّا وقتی ازدواج می‌کنند نگرش و باور آن‌ها  به این موضوع تغییر می‌کند؟

پژهان گفت: یکی از دلایل، این است که این باور، محصول جامعه مدرن است چراکه رسانه‌ها و ماهواره ها، خانواده‌های تک فرزندی و دو فرزندی را در اذهان عمومی نهادینه کرده اند؛ به طوری که الگو‌های ما در جامعه طبقه بالا، همه یک فرزند یا دو فرزند هستند و حتی فیلم‌های ساخته شده، فرهنگ تک و یا دو فرزندی را در ذهن بچه‌ها و افراد نهادینه کرده اند که فرزند کمتر، زندگی بهتر و این بذر کاشته شده و این طبیعی است که وقتی این موضوع در ذهن افراد نهادینه شود، قطعا زمان می‌برد که این جمله از حالت شعارگونه خارج شود.

وی ادامه داد: باید نقش و وجود فرزند به خوبی در جامعه ملموس شود؛ به طوری که نوآوری، خلاقیت و امنیت برای جامعه و خانواده  و تاثیر مثبت در ارتباطات و همبستگی‌های اجتماعی داشته باشد و باعث افزایش امید به زندگی شود و اعتماد اجتماعی را بالا  ببرد چرا که فرزند، همیشه یک آبروی اجتماعی  است و به همین منظور، اگر می‌خواهید قدر فرزندآوری را بیشتر بدانید یک جستجو در زندگی زوجین نابارور کنید متوجه خواهید شد که چه دردی می‌کشند.

این جمعیت شناس افزود: برای حل بحران فرزندآوری، باید پدیده‌ها را توصیف کرده و با مردم صادقانه صحبت کنیم چراکه جمعیت یک مسئله دستوری نیست بلکه اقناعی و استدلالی است و باید زوجین بپذیرند که فرزند کارکرد‌هایی دارد و این موضوع هم باید از طریق جامعه دانشگاهی و رسانه‌ها  اطلاع رسانی شود و ما هم باید متناسب با ساختار جامعه  به مردم اطلاع دهیم که آن‌ها خودشان تصمیم بگیرند که آینده کشور در ۱۰ سال دیگر چه شرایطی خواهد داشت. زیرا به طور مثال؛ اگر من تحصیلات نداشته باشم می‌توانم پنج یا ده سال دیگر ادامه تحصیل دهم، امّا فرزندآوری چنین نیست و  در یک سن خاصی امکان پذیر است.

پژهان با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاه سازی زوجین به منظور فرزندآوری تأکید کرد: رسانه‌ها باید معضلات ناشی از تک فرزندی را به گوش جامعه برسانند چرا که این بچه نمی‌تواند تاب آوری اجتماعی را یاد بگیرد و توان مدیریتی نخواهد داشت و کوچک‌ترین واکنش منفی را به خود می‌گیرد و توان رقابت با جامعه را ندارد و اگر می‌بینید که امثال ما توان جنگیدن در جامعه را داریم به دلیل پرورش پیدا کردن در یک خانواده پر جمعیت است. زیرا آن خانواده پرجمعیت، خود به خود به ما مدیریت و رقابت و همچنین مشارکت و همکاری را یاد داده است و تمامی این‌ها کارکرد‌های فرزندآوری زیاد هستند و ما باید با مردم به طور صادقانه صحبت کنیم.

وی گفت: توصیه بنده به دولتمردان این است که سیاست‌هایی که در خصوص مسئله جمعیتی اتخاذ کرده اند سیاست‌های غیر مستقیم نباشد یعنی به بنده نگویند که ازدواج کن و فرزند بیاور تا فلان وام یا زمین به تو تعلق بگیرد چراکه کافی است نگاهی به کشور‌های دیگر بیندازیم تا متوجه شویم که آن ها، هنگام بدنیا آمدن فرزند، بسته‌های تشویقی را به زوجین می‌دهند.

این جمعیت شناس ادامه داد: وقتی اعتماد اجتماعی ازبین برود مردم به حرف‌ها و وعده‌ها اطمینان نمی‌کنند و در این میان، یک سری وعده‌های انتزاعی داده می‌شود. به طور مثال؛   قانون نه ماهه زایمان را درنظر بگیرید که بسیاری از شرکت‌های خصوصی زیر بار این موضوع نرفتند. به همین منظور، وقتی ما می‌توانیم یک جمعیت کیفی داشته باشیم که نرخ رشد اقتصادی ما پنج تا شش برابر نرخ رشد جمعیت ما باشد. این در حالی است که نرخ رشد جمعیتمان ۱/۲ است و نرخ باروری ما ۱/۶ است و سوال این است که نرخ رشد اقتصادی ما کجاست و نرخ رشد جمعیتمان کجاست؟ و همه این موضوع‌ها باعث می‌شوند که چنین وعده‌هایی نتوانند منتج به فرزندآوری شوند و به دلیل این که این مسئله برای دولت هزینه بر است. بنابراین، دولت باید به سمت و سویی برود که جوانان را ترغیب به اشتغال ثابت کند.


بیشتر بخوانید:

جمعیت جوان در سراشیبی بحران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اگه فکر می کنید علت ازدواج نکردن جوانها درس و دانشگاهه. پس تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی و موسساتی که کارشون فقط شهریه گرفتنه رو کم کنید. اصلا چه نیازیه که این همه دانشگاه به درد نخور تو کشور داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اگه فکر می کنید علت ازدواج نکردن جوانها درس و دانشگاهه. پس تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی و موسساتی که کارشون فقط شهریه گرفتنه رو کم کنید. اصلا چه نیازیه که این همه دانشگاه به درد نخور تو کشور داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام
یکی از دلایل مهم این مشکلات جوانان در حال حاضر نگاهی بازتری دارند و امور اقتصادی و وضعیت معیشت را دارند هم تجربه میکنند و می بینند در مملکتی که به خانواده های بالای 4نفر هیچ امکاناتی اختصاص نمیگردد اون جوان با چه امیدی برود دنبال ازدواج و بچه داری دولت اول باید به خانواده های پر جمعیت حال حاضر برسد و آنها را تامین کند که خود این کار سبب ایجاد انگیزه و تشویق در بین نسل جدید میشود نمونه بنده با سن 45سالگی صاحب چهار فرزند شدم نه به امید امتیاز یا کاری از دولت بلکه به امید اینکه روزی رسون خداست و تا کنون سعی وتلاش کردم زندگی نسبتن مناسب فراهم کنم ولی واقعا سخته چون تا کنون نه خونه و نه امکانات مناسبی تونستم برایشان فراهم کنم و این مسائله را جوانان همکار خودم دارند می بینند .
تا حال دولت یک بار نشده بگه خونه داری ویا حقوقت کفاف میکند ؟ و امکانات آنها شامل خونه 70متری مسکن مهر است که اون خودش یک طرحی که به ما میگه فرزند کمتر داشته باشید .
در نتیجه اول خانواده های پرجمعیت را دریابند که خود الگوی برای جوانان میشود و امید ازدواج و بچه داری را زنده میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بنظرمن خودتون ریشه مشکلاتو میدونید ولی هی دلیل بی جا میارین ک بچه بیارین تک فرزندی خوب نیست و ... اگه یه زره عقل تو سرتون باشه مشکلات اقتصادی مانع ازدواج فرزنداوری هستند مردم ازمسولین نا یامید هستندمیدونند هیچ کاری واسشون نمیکنند واسه هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
بنظرمن مشکل جمعیت با نرفتن به دانشگاه واینجورچیزها حل نمیشه مشکلات اقتصادی بیکاری تورم مسکن باید حل بشه تا دیگران امید ب فرزنداوری داشته باشند وگرنه باحرف هیچی حل نمیشه مشکلات جمعیت ریشه درمشکلات اقتصادی داره همینو بس!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۰ تير ۱۴۰۰
یه پیشنهاد به تمام مسئولین و کارشناسان و غیره...
شما اول برای همین جمعیت فعلی یه زندگی با قابلیت ادامه حیات درست کنید بقیه اش خودبخود پیش میره لازم نیست شما به فکرش باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
ما همين جمعيت 85 ميليوني نمي توانيم آب و برق و اينترنت يا شغل و مسكن و غذاي ارزان تامين كنيم. بهداشت و تحصيل ارزان قيمت كه هيچ ، بعد زياد بشويم كه چه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
مثل این کشور های عقب مانده حوزه خلیج فارس خانه رایگان و هزینه ازدواج بلاعوض بدهید و شغل ایجاد کنید همه ازدواج می کنن و بچه دار میشن . فراموش نکنید ما بیشتر از اونها نف و گاز و معادن داریم
وام مسکن میدین با خرید اوراق پرداخت قسط با سود جوانان رو چند برابر اصل وام تیغ میزنید
خودرو ملی رو قرعه کشی می کنید تا چند برابر قیمتش رو تو بازار بالا ببرید
شغل که جوانان باید برا شما ایجاد کنن
بعد انتظار فرزند اوری دارید. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۵۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
باید ببینیم خود مسئولین چند تا بچه دارن .
Netherlands
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۰ تير ۱۴۰۰
همین حالاشم نه اب داریم نه برق نه شغل نه مسکن جمعیت زیاد تو سرزمین خشک و کم اب فقط همون یک درصد جنگل خدادادی رو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۳۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
بنظرم 80 میلیون جمعیت برای ایران با این وضعیت منابع کافی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۴۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اما به نظر من کافی نیست . الان ما باید بیایم ببینیم مشکل کجاست.
به نظر میاد رسانه ها نقش پر رنگی دارن . الان شما به هر شبکه و فیلمی نگاه کنید خیلی کم پیش میاد خانواده ای بیشتر از یک یا دو فرزند داشته باشن . اگر هم زیاد بچه دار باشن مثلاً چهار تا بچه داشته باشن شهرستانی بدون سواد دیده میشن . این خودش پیام مهمی به مخاطب میده.
یا این که کسی که یک یا دو بچه داره میبینیم که تمام زحمت پدر و مادر برای فرزندشان به خرج گذاشته میشود و تفکر این که یک بچه دیگه داشته باشن به طور کامل حذف کردند
واقعا به خودمون داریم ضربه می‌زنیم.
تا وقتی آدم به این فیلم ها و سریال ها نگاه میکند هیچ علاقه ای به بچه آوردن نداره . چون فکر می‌کنه که بچه یعنی خرج
درسته خرج داره اما این جوری با این نگاه متعصبانه اشتباهه .که آدم کل درامدشو خرج یک یا دو بچه کنه. از طرف دیگه هیچ فیلم و سریالی هم جای دیگه ساخته نمیشه مگر در تهران و با حضور حداکثری بازیگران تهرانی ها . الان هم شده سیزده میلیون در تهران.
همین جوری رسانه ها دارن ضربه های زیادی میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
منفی دادم چون ۸۰م زیادم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
از بارداری تا زایمان هیچ حمایتی نمیشه از طرف دولت . زایمان که هزینه ها سنگین و باز هم بدون حمایت . بعدش که دیگه پوشک و هزینه های سرسام اور. باید حمایت های لازم از خانواده ها انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
بچه دار شدن تو این اقتصاد خودش یجور کودک آذاری محسوب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
بیشتر شدن قیمت مسکن و اجناس خود به خود مشکلات اخلاقی و فرهنگی مختلف ایجاد میکنه که عدم تمایل به فرزندآوری یکیشه! وضع مردم بهتر بشه انشاالله چون واقعا توی سختی هستیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سلام... دولت چند سال اول ساپورت درمان مادر و کودک انجام بده و هزینه پوشک بده ، بقیه خودمون درست میکنیم... مشکل اینه که این دولت فرق حرف میزنم که بچه بیارید و هیچ کمک و انگیزه ای برای خانواده ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جدای از مسائل مالی و اقتصادی ، سبک زندگی مردم عوض شده . طرز تفکر جوانان و حتی میانسالان تغییر کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بنده با وجود مشکلات زیاد مالی که دولت محترم نرخ اجناس رو ۱۰ برابر کرده و حقوق رو ۱،۵ برابر نسبت به چهار سال گذشته کرده ازدواج کردم الان حدود سه ساله که صاحب فرزند نشده ایم هیچ حمایتی و توجهی به ما نمیشه خوب ما آماده فرزند آوری هستیم اما از پس هزینه های درمان بر نمیآییم لیکن کلیه مشکلات چه فرهنگی چه شخصی چه اخلاقی همه برمیگرده به شرایط اقتصادی که برامون درست کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۲۰ تير ۱۴۰۰
خدا بهتون فرزند خوب بده الهی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
زمانی بدبخت شدیم ( از لحاظ فرزند آوری ) که بچه کم داشتن تو این مملکت شد کلاس .
شما پولدارها را نگاه کنیدیک بچه یا دوبچه اینها دیگه چرا ؟
مشکل مالی را قبول دارم ولی دلیل نمیشه بجه نیارید بابا روزی دست خداست مگه قدیم ها بابا های ما وضعشون خوب بود که شش تا بچه داشتند مثلا ما ها بچه همون بابا ها هستیم چه مشکلی داریم. البته مسوولین باید به فکر اشتغال و مسکن جوانان باشند تا آنها ازدواج بکنند ولی مشکل الان اونهای هستند که خونه دارند شغل هم دارند ولی یک بچه بیشتر نمیارند پولدار ها دیگه بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
خب شما باباتون و یا شرایط خوبی دارید ولی پدرما هم 6 تا بچه داشت که الان فقط یه نفرمون سرکاره
خودم بیمارم و نصفه نیمه درمان میکنم به خاطر مشکل مالی
همه مجردیم به خاطر مسائل مالی
این که شما مشکل نداری دلیل نمیشه بقیه هم مشکل نداشته باشن . اکثریت جامعه هم مشکل دارن خیالت راحت.اینکه نوشتی مثلا ماها بچه همون بابا هستیم چه مشکلی داریم فک کنم شما هم مثل رئیس جمهور تو ماشین لبخند مردم رو دیدی !! بابا اون لبخند از صد تا درد بدتره
خیلی ها حتی کل حقوقشونو بدن به پوشک یک ماه یه نوزاد نمیرسه. میفهمی حقوق تو شهرستان ماهی یک تا یک و نیم از ساعت 7/5 صبح تا 6 عصر یعنی چی ؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۰ تير ۱۴۰۰
باکلاسی! کجای کاری نون شب نداریم - بچه رو چجوری هزینه هاشو بدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
من کارگر کارخونه ام بابام هم دست فروش بوده من که نگفتم بیکار بی پول بره فرزند بیاره میگم اون پولدار و کسی که شغل و خونه داره چرا بچه نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یه پیشنهاد به تمام مسئولین و کارشناسان و غیره...
شما اول برای همین جمعیت فعلی یه زندگی با قابلیت ادامه حیات درست کنید بقیه اش خودبخود پیش میره لازم نیست شما به فکرش باشید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۰ تير ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
هر کی ناراحته میتونه از ایران بره مردم ایران تا پای جان پای ارزشهای وطن ایستاده اند هرکس چشم دیدن پیشرفتها رو نداره و به جای اون نقاط ضعف رو میبینه میتونه بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
منفی هارو ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در دهه شصت یک انفجار جمعیتی به وجود آمد اگر قرار باشد پایه ی جمعیتی کشور را براساس جمعیت دهه شصت حساب کنیم افزایش افسار گسیخته ی جمعیت را خواهیم داشت در حالی که مشکلات ناشی از کمبود جمعیت فقط برای مدت ۱۵ الی بیست سال خواهد بود یعنی از سن بازنشستگی تا خارج شدن رده ی سنی دهه شصت از هرم جمعیتی که آن را هم می شود به راحتی مدیریت کرد به نظرم این تز افزایش جمعیت از همان آبشخوری آب می خورد که طب سنتی و اسلامی . لطفا از افراد خردمند در اداره ی کشور استفاده شود تا این موفقیت در کنترل جمعیت با ندانم کاری دیگری از دست نرود و مثال گاو نه من شیر ده نشوید. باشگاه جان منتشر کن وگرنه مدیونی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
یه کم مطالعات بیشتر بشه.چون طب سنتی مطمئنا بهتر از طب کلاسیک راه درمان بیماری‌ها رو بلده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
طب علمی دقیقا نتیجه مطالعات و تحقیقات و آزمایشهای علمی است و نتیجه آنهم طول عمر بالاتر افراد می باشد ولی مستند شما برای اینکه طب سنتی در درمان بیماریها بهتره چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دلت خوشه yjc خودتون بچه بیارین کار به ما نداشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دیر فهمیدیم بازی خوردیم. حالا هم باکرونا درحال بازی خوردن هستیم. کرونا درغ نیست اما راه چارش اینی نیست که سازمان بهداشت جهانی ارائه میده.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
چیه پس؟!
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
فقط پول.این یه مورد به همراه شغل مناسب فراهم باشه همه جوونا ازدواج میکنن و بچه دار هم میشن.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اقتصاد درست بشه - همه بچه میارن - ازدواج بدونه بچه معنی نداره - ولی با این اقتصادم معنی نداره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
الان با بچه ها که سرشون توی گوشی هست نمیشه بچه کم توقع بزرگ کرد بچه کلاس زبان نقاشی موسیقی مدرسه خوب می خواد فقط بچه های وزرا سران مملکت که نباید خوب و خوش بزرگ بشوند بچه ما هم امکانات و رفاه می خواد و با این درآمدها خب هزینه کردن و بچه دار شدن سخت است والا کیه دلش نخواد خانواده بزرگ و پر جمعیت داشته باشه انصاف باید داشت بچه های ما هم آدم هستند و عزیز نه کارگر آینده بچه های ژن خوب شما
Iran (Islamic Republic of)
علی اس
۱۴:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اصلا نمیدانند مشکل کجاست که مردم ازدواج نمیکنند نمیدونن مشکل کجاست که اگر اشتباه کردن و ازدواج کردن چرا بچه دار نمیشن حرفای صد من یک غاز تحویل مردم میدن به عنوان کارشناس و مسئول مسئولی که سواد نداره و با پارتی و رشوه و سهمیه پست گرفته کی مشکلات مردمو سر در میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خوبم میدونن خودشون میزنن به اون راه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
به ولله خودمون هم زیادی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چرا باید یه بدبخت دیگه رو به این جامعه اضافه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شاید همون بدبختی که تو میگی همه این مردم رو با کارهش نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در فیش حقوقی برای هر فرزند 17500 تومان حق اولاد میدهند خوبه دیگه بچه بیارید بهتون حق اولاد بدن
من که راضیم با این 17500 تومن میتونم همه کار برا فرزندم بکنم شما هم از قافله عقب نمونید برای دریافت حق اولاد بچه بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خودم اضافی هستم خرجم در نمی آید بچه هم بیایید حال روزش بدتراز من خواهدشد پس بگذار تمام شوم فقط از کارشناسی استفاده کنید که مثل اکثریت گرسنه باشدتا دردمردم را بهتربازگوکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شما تهران و چند شهر را بزرگ را نبینید در شهرستان های دیگر سگ و حیوانات خانگی در کار نیست ولی باز تمایلی به فرزند ندارن چون هزینه ها بالاست.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سربازی اجباری باید برداشته بشه تا جوون دوسال جلو بیوفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
نه که توی این زندگی خیلی به خودم خوش گذشته، بچه هم به دنیا بیارم که اون هم از من بدتر زجر بکشه؟؟؟ هر کجا رفتم، سعی کردند ازم بیگاری بکشند. رفتم شاگردی کنم شاید کار یاد بگیرم، به جای کار جارو دستم دادند گفتند جارو کن! رفتم دانشگاه علم یاد بگیرم، استادها به جای درس دادن، گفتند مقاله بنویس؛ تا به اسم خودشون چاپ کنند و حقوقشون زیاد بشه. سربازی هم که عامل ۹۹ درصد اضطراب‌ها و بدبختی‌هایی هست که در این ۱۰ سال گذشته کشیده‌ام. با این وضع انتظار دارند بچه هم به دنیا بیارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شب و روز دارم می‌نالم که چرا اصلاً من به دنیا اومدم که این‌همه بدبختی روی سرم خراب بشه. حالا بچه هم بیارم که اون هم بدبختی بکشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بچه به دنیا بیارم که تمام مصیبت‌ها و اضطراب‌ها و بدبختی‌هایی که خودم تحمل کرده‌ام رو اون هم تحمل کنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من که تا ۳۰ سالگی گرفتار دانشگاه و سربازی هستم. بعدشم باید دنبال شغل باشم. تا ۴۰ سالگی سرمایه ای جمع کنم بعد فکر ازدواج و فرزند باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اون موقع باید دیگه فکر آخرتت باشی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اون موقع دیگه باید به فکر اون دنیات باشی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اون موقع دیگه باید به فکر آخرتت باشی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در شرایط سخت زندگی نمیشه کرد.
Netherlands
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
هزینه فرززند اوری یک و نیم میلیونه؟؟
کجا زندگی میکنی شما ؟ هزینه پوشک فقط ماهی یکو نیم میلیون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وقتی هزینه پوشک بچه در سال حدود ۵ الی ۶ میلون میشه البته اگر برند ارزان بخرید و تحصیل و درمان و ازدواج و کار و.... همه اش در آینده برای پدر و مادر هزینه درست میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اول جوانان مجرد را زن دهید بعد فرزندآوری بخواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جوانان مجردیا باید توی دانشگاه عمرشون رو پی مقاله نوشتن صرف کنند یا مشغول سربازی باشند یا در جستسجوی شغل باشند و هر بار شکست بخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
نوعی موجود دریایی هست به نام اسفنج دریایی!!! این موجودات اصلاً نه چشم و گوش و دهان دارند و نه دست و پا اما هم حرکت می کنند و هم غذا می خورند و هم نفس می کشند و مهمتر از همه تولید مثل می کنند!!! اسفنج های دریایی مثل ما مجرد هستند اما وقتی می‌خواهند فرزندآوری کنند، یه تیکه از بدنشون جوانه میزنه و بعد از چندین مدت جدا میشه و یک اسفنج دریایی جدید متولد میشه که اون هم نه چشم و گوش و دهان داره و نه دست و پا اما هم حرکت می کنه و هم غذا می خوره و هم نفس می کشه و هم تولید مثل می کنه !!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بدون زن چطور فرزندآوری کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
نوعی جانور دریایی هست به نام هیدر که همیشه مجرد زندگی می کنه و روش فرزندآوریش اینجوریه که مثل گیاهان جوانه می‌زنه و بعد از مدتی اون جوانه جدا میشه و خودش تبدیل به یک هیدر جدید میشه!!! ما هم باید از این روشها استفاده نماییم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
زن نداریم چطوری فرزندآوری کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بدون زن چطور فرزندآوری کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چاره چیه باید مثل گیاهان رفتار کنیم!!!
غذا گرونه باید مثل گیاهان فتوسنتز کنیم!!!
مجرد هستیم باید مثل گیاهان از روش‌های قلمه زدن فرایند تکثیر رو طی کنیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
به فکر ازدواج جوانان مجرد باشید فرزندآوری پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
راه حل مشکل جوانان مجرد اینه که عمرشون رو صرف دانشگاه و سربازی و جستجوی شغل کنند، تا به سن میانسالی برسند. در این حالت دیگه مشکل "جوانان" مجرد نخواهیم داشت. بلکه "میانسالان" مجرد وجود خواهند داشت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اول پول بدین ازدواج کنیم بعدش فرزندآوری می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وام فرزندآوری بدین بلاعوض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پول بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پول آب برق هزینه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دلخوش به این مقدار نباشین. هزینه ها خیلی سنگینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وقتی فرزند پسر درحال تحصیلات عالی است بلافاصله بیمه اورا باطل می کنند .وفرزند بیشتراز سه راحق اولاد و بیمه نمی دهند بازهم ترویج فرزند آوری میکنید .آنهایی که جلوی افزایش جمعیت را گرفتند خودشان 5-6فرزند داشتند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد غیاثی
۰۷:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سلام وقتی جمعت زیادی از کار گران کشور شرکتی وحجمی وروز مزد هستند وامنیت شغلی وکاری ندارند چه طوری بیان دنبال تشکیل خانواده وفرزند اوری تازه شرکتها به افراد مجرد ونهایتا فاقد فرزند روی خوش نشون میدن برای اینکه نخوان حق اولاد پرداخت کنند نمیدونید .عامل فساد وبدبختی مردم این شرکتهای واسطه وحرام خوار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقای کارشناس تصور میکنی اونهایی که به جای بچه سگ پرورش میدند چند درصد هستند خیلی کم هستش الان دیگه بحث نوع تفکر و نهادینه شدن فرزند کمتر زندگی بهتر نیست الان یک کلام ختم کلام نداشتن حقوق مکفی و نداشتن امنیت شغلی هستش
اگه این دو تا درست بشه نیازی به یادآوری مسولین و کارشناسها نیست ۱۱ سال پیش حقوق میگرفتم ۸۰۰دلار در ماه بعد از ۱۱ سال حالا میگیرم ۳۵۰ دلار یه حساب سرانگشتی کن
الان یک کارگر حتی به اندازه یک پناهنده که دولت محض رضای خدا ۱۰۰۰دلار در ماه به اون میده هم نمیگیره حقوق کارگر الان باید بالای ۲۵میلیون تومان باشه و تا ۲۵ تومن هم از مالیات معاف اگه اینا درست بشه ببین جمعیت چطور میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آب و برق قطعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دلخوش به این مقدار نباشید
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۰۶:۳۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مهمترین معضل فرزند نیاوری دلیل اقتصادی دارد مردم امروزه زن و مرد حتا در دو شیفت کار می کنند باز هم نا موفق هستند خرج زندگی زیاد دستمزد کم است تازه همه فکر مردم نان شب هست نه اولویتشون بچه آوری فرزند آینده می خواهد بچه اوردن هنر نیست بزرگ کردن بچه هنر است
Netherlands
ناشناس
۰۶:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شما از شغل دادن به تحصیلکردها عاجزید بعد تشویق ازدواج و فرزند آوری هم می کنید دههه 60 یکی از بزرگترین نسل سوخته ایرانن چون هنگام امتحان استخدامی از هر صدهزار نفر یکی استخدام میکردن دانشگاه آزاد که الان درش مثل مدرسه باز هست یک زمانی هر ده نفر دو نفر قبول میشدن حتما هنگام پیری و بازنشستگی و تهیه قبر هم دچار مشکل میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جمعیت کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
#جمعیت_کمتر_زندگی_بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جمعیت کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
#فرزند_کمتر_زندگی_بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
فرزند کمتر زندگی بهتر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پول نیست هر چی کار میکنیم خرج میشه نمیشه پس انداز کرد پس در نتیجه نمیشه ازدواج کرد همه که سگ و گربه ندارن والا من یه خونه پنجاه متری داشتم با لوازم داخلش ازدواج میکردم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من خونه 56 متری با تمام وسایل دارم بهم زن نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من خونه 56 متری با تمام وسایل دارم نمیتونم زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من خونه 56 متری با تمام وسایل دارم نمیتونم ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
داداش دو سوته جمعیت رو میشه افزایش داد راهکارهایی که می گید می دونیم می دونیم اما واقعیت این هست که نمی دونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پول میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پول بدن این مشکل حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۰۲:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چرا ما مردم نمیفهمیم بسیاری از مشکلات ما به خاطر اشرافی گریه ؟ازدواج ... بچه دار شدن ... شغل ... خدمت رسانی ... ملت به فکر نون باشین خربزه ابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
الان ساعت یکونیم نصف شبه هنوز دارم کار میکنم زیر خرج بچه ۹ ماهه موندم میگین بچه اوری کی همایت کنه نیارین اقا نیارین فردا بچه فوحش بهتون میده نداشتی چرا بچه اوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه کردی بچه آوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه کردی کی گفت بچه بیاری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
کارت چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چیکار میکنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
عزیز من درست بنویس یک و نیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شما اول یه کلاس املا شرکت کن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
همه رو اشتباه نوشتی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یه پوشک الان شده ۱۳۰۰۰۰ تومن برای یک هفته حداکثر شیر خشک ۴۰۰۰۰ تومن برای سه روز من که بچه دارم پشیمونم پشیمون والا بچه نیارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه کردی اشتباه کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
باید رفت خرید پوشک و شیر خشک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
انقدر مشکلات سر راه جوونا هست مثلا مشکل من سربازی هست چون حتی بدون اون نمیشه یه مجور کسب کاری گرفت دگه چه برسه به ازدواج و بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
برو سربازی مرد شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
برو سربازی تو کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
برو سربازی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
ای ناشناس مرفه بی درد که زیر هر کامنتی چندبار کامنت میگذاری و مشکلات دیگران را مسخره می‌کنی، امیدوارم روز قیامت تو رو محکوم کنند که میلیاردها سال در صحرای محشر سربازی کنی.
Iran (Islamic Republic of)
زبردست
۰۰:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خلقت وجه الله است هر خلقتی عزیز وگرامی است. جمهوری اسلامی برای افتخا ر به کارنامه اش میبایست افزایش جمعیت کشور را تسهیل کند.برای اینکار اول باید جلوی زبان درازی ضد انقلاب را بگیرد که چهل سال است درسیاه نمایی انقلاب در فضای باز گفتمان جامعه باتمام قدرت وبا استفاده از فضای مجازی وکمک شبکه های تلویزیونی دشمنان انقلاب میتازد وهیچ مقابله ای هم با آن ازطرف نیروهای انقلابی صورت نمیگیرد.وهمین هجوم وفحاشی شبانه روزی ضد انقلاب به انقلاب در فضای مجازی وافواه واجتماعات ومحافل خصوصی وعمومی ....اولین عامل ترس خلق الله از بچه دار شدن است.
عوامل دیگری هم هست ولی سر این مار همین تخریب دایمی است که از جانب ضد انقلاب عمل میشود وجالب است که رهبر وکلیت نظام اسلامی اصلا با این مسئله کاری ندارند وگویا ازین موضوع اصلا بی خبرند. وجدی نمی گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چی میگی عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چی میگی برا خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چی میگی بابا حالت خوش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خیلیا برای فرزند آوری میگن گرونیه و پول پوشک و هزینه بچه زیاده از پسش برنمیایم ولی همین خرج رو برای سگ و گربه میکنن غذای سگ و گربه و بقیه هزینه ها نمیدونم چرا برای آوردن بچه هزینه رو برآورد میکنن میگن گرونیه ولی برای سگ و گربه نمیشینن حساب کتاب کنن این فرهنگ غلط حتی به خانواده های فقیر جامعه هم سرایت کرده تو رو خدا کمی به خودتون بیاید تا کی غربیها رو الگوی خودتون قرار میدید بابا به والله اینها کلاس نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
حالا که این همه جوان داریم همه بیکار معتاد هست چرا به بیکاران کشور اضافه کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مهمترین دلیل کاهش تمایل جوانان به ازدواج و فرزند آوری افزایش لحظه ای قیمت خوراک، مسکن و درمان ؛ عدم امنیت غذایی، مسکن و شغل است. یه جوونی سالها کار کرده یه مبلغی مثلا ده میلیون پس انداز کرده که ازدواج کنه حالا که به این مبلغ رسیده نمیتونه یه یخچال باهاش بخره. آخه کجای دنیا این وضعیت اسفناکی اقتصادی وجود داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اتفاقآ اینایی که فقیر ترن بیشتر بچه دارن تا پولدارا......بچه نمیخایین الکی نندازین گردن وضع اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دقیقا درسته . مشکل نداشتن بیمه و تورم 40 درصدی ماهیانه است نه تمایل به داشتن سگ و گربه تو خونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
این مشکلات فقط فقط به دستان ریسسی حل میشه شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
هیچ کاری هم نمیکنن شک نکن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شک نکن !
Iran (Islamic Republic of)
فرناز
۲۳:۳۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
وقتی خانواده من تونون روزشون موندن چه جوری من باید توقع داشته باشم که شرایط ازدواج رو برام فراهم کنند ؟؟؟؟ مشکل این مملکت اینکه مسئولین سبک زندگیشون با مردم خیلی فرق کرده برا همینم اصلا نمیتونن بفهمند مردم چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشکال نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
احسنت, برای خیلیا انگار مهم نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بفکر بحران آب باشید فعلا با همین جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
کمبود آب برق پس نداریم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
جمعیت باید متناسب باشد. در این بی آبی و آلودگی هوا و محیط زیست و نبود اشتغال واقعا جمعیت بی حساب و کتاب از لحاظ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و حتی امنیتی برای کشور نه تنها خوب نیست بلکه یک بلا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز با چه نرخی حساب میکنید ک هزینه فرزندآوری یک و نیم میلیون تومان هست؟؟؟؟?؟؟ یک و نیم میلیون هزینه یک سونوگرافی هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
1500هزینه یک ماه پوشک بچه شده و الباقی مخارج ک ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بچه تا قبل اینکه دنیا بیاد دست کم 30 تومن خرج دکتر و زایمانشه و هزینه سیسمونی هم حساب کنید. پیش دبستانی شده 15 میلیون دیگه خودتون ببینید که هزینه بچه به کجاها رسیده فقط اولش نیست تا اخرش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه چاپی بود ، منظور ایشون یک و نیم میلیون دلار بوده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مثل این کشور های عقب مانده حوزه خلیج فارس خانه رایگان و هزینه ازدواج بلاعوض بدهید و شغل ایجاد کنید همه ازدواج می کنن و بچه دار میشن . فراموش نکنید ما بیشتر از اونها نف و گاز و معادن داریم
وام مسکن میدین با خرید اوراق پرداخت قسط با سود جوانان رو چند برابر اصل وام تیغ میزنید
خودرو ملی رو قرعه کشی می کنید تا چند برابر قیمتش رو تو بازار بالا ببرید
شغل که جوانان باید برا شما ایجاد کنن
بعد انتظار فرزند اوری دارید. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
لایک,بعضی از افراد فقط بلدن حرررف بزنن و خبرندارن گرونی حتی فکر فرزند اوری رو ترسناک کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تنها ربطش اقتصادی هست اون ۱.۵ میلیون که پیش خودت حساب کردی فقط پول یکبار سونوگرافی دوران بارداری هست فقط مایببی در هر ماه باید ۱۰۰۰۰۰۰ پول بدی تازه اگه تو ۳سال تا بچه یاد بگیره حدودا۳۶۰۰۰۰۰۰تومان میشه دیگه وام بچه هم جوابگو نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باور کنید معضل اصلی اقتصاد است. الان هزینه های فرزند خیلی بالاست. اگر کسی می‌خواهد واقعا کاری انجام دهد در این زمینه باید مشوق های اقتصادی برای مردم تعیین کنند.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۲۳:۰۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مدیونی yjc اگر پخش نکنید

من که سه قلو دختردار شدم
هر گونه بی احترامی‌ دیدیم و هیچ‌کمکی هم هیچ ارگانی که نکرد تازه طلبکارم می شدند که بما چه سه قلو داری‌ مگه دولت باید حمایت کنه!؟

بعدش این گزارشات رو منتشر میکنید،؟

فرزند آوری
حمایت
رشد منفی جمعیت
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اشتباه کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سه قلو آوردی هیچکس حمایت نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
افزایش جمعیت نگید. افزایش کارگر بگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اون شخصی که برا سگش ۲ میلیون هزینه میکنه وقتی بچه دار بشه حداقل ۵ میلیون هزینه بچش میشه!اون یک و نیم میلیونی که شما برا هزینه بچه میگید در خانوادهای متوسط و پایینتر هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بزرگترین آرزوی جوون تحصیل کرده یا بی سواد(کار) هستش با امنیت وبیمه که خداروشکر نیستش پس با کدوم دل و جیگر بره سر زندگی در ضمن شما که این همه به فکر جمعیت هستین برین سر سفره ملت بعد برین کشورای دور و اطراف ببین برای آینده فرزندان کشورشون چه برنامه ریزی های کردن چون بزرگترین پیشرفتشون (صداقت گفتار)با ملتشان هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
من 11 ساله ازدواج کردم بچه ندارم از کجا بیارم هزینه کنم بچه دار بشم. خدا ازتون نگذره من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
لازم نکرده بچه دار بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
لازم نیست بچه دار بشی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۸:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
خدا انشالله کمکت کنه
آخرین اخبار