خودداری فرانسه از تحویل نقشه محل آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر

مقامات الجزایر از خودداری فرانسه برای تحویل نقشه‌های محل آزمایش‌های هسته‌ای در صحرای الجزایر می‌شود، خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از القدس العربی، طیب زیتونی، وزیر مجاهدین الجزایر، روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی الجزایر به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد استقلال این کشور از فرانسه، در اظهاراتی بیان کرد که فرانسه از تحویل نقشه‌های انفجار‌های هسته‌ای که در دهه ۱۹۶۰ در صحرای الجزایر انجام داده بود، خودداری می‌کند.

او همچنین اظهار کرد طرف فرانسوی از تحویل نقشه‌های توپوگرافی خودداری می‌کند. نقشه‌هایی که می‌توان با آن محل دفن زباله‌های رادیواکتیو و شیمیایی را که تا امروز کشف نشده است، شناسایی کرد.

زیتونی در ادامه افزود: «همچنین فرانسه هیچ اقدامی در زمینه پاکسازی مناطق آلوده یا کوچکترین اقدام بشردوستانه برای جبران خسارت آسیب دیدگان و پرداخت غرامت تا کنون انجام نداده است.»

او در پایان گفت: «این انفجار‌های اتمی از شواهد غیر قابل انکار جنایات فرانسه است که تشعشعات آن‌ها هنوز بر روی مردم، محیط زیست تأثیر می‌گذارد.»

پرونده انفجار‌های هسته‌ای فرانسه در الجزایر همچنان موضوع مطالبات رسمی این کشور و سایر سازمان‌های فعال حقوق بشر بود تا بتواند محل دفن زباله‌های هسته‌ای را پیدا کند و به قربانیان آن و افراد تحت تأثیر تشعشعات غرامت پرداخت کند.

در حالی که الجزایر می‌گوید آنچه اتفاق افتاده انفجار اتمی بوده است، فرانسه مدعی است که آن‌ها صرفا آزمایش های اتمی بودند.

 چندی پیش نیز عبدالمجید تب بون، رئیس جمهور الجزایر، در اظهاراتی بیان کرده بود: «ما از فرانسه می‌خواهیم سایت‌های آزمایش هسته‌ای را تمیز کند و امیدواریم که از آن پرونده پرونده قربانیان خود را بررسی کند.»

الجزایر بین سال‌های ۱۸۳۰ و ۱۹۶۲ مستعمره فرانسه بوده است. مقامات و مورخان الجزایری معتقدند که این دوره علاوه بر آواره کردن مردم و غارت ثروت ملی، شاهد قتل نزدیک به ۵ میلیون نفر نیز بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار