موج‌سواری دلتا کرونا در میدان عادی‌انگاری تابستانی

هشدار‌ها از بیم طغیان دلتاکرونا در حالی لحظه‌به‌لحظه فراگیرتر می‌شود که رفتار غیرقابل قبول بخشی از مردم با سفر‌های تابستانی شرایط را بحرانی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سازمان جهانی بهداشت چندی پیش هشدار داد که نوع دلتا ویروس کرونا، که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اینک در بیش از ۷۰ کشور جهان در حال تاخت و تاز است، در حال تبدیل شدن به عامل اصلی ویروس کرونا در سطح دنیا است.


گونه جهش یافته "دلتا" به میزان ۶۰ درصد بیشتر از گونه "آلفا" که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، قابل انتقال است. همانطور که قدرت سرایت گونه آلفا ۵۰ درصد بیشتر از نمونه اولیه ویروس کرونا گزارش شده بود.


بیشتر بخوانید 


ابتلا به نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" هم‌اینک در ایران نیز رو به گسترش است به طوری که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان‌ها به ویژه در مناطق جنوبی کشور موج هشدار مسوولان بهداشتی و نگرانی‌ها را از بابت آن برانگیخته است.

رد پای پیشروی دلتا کرونا اخیرا در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نیز مشاهده شده و زنگ خطر آغاز موج پنجم طغیان ویروس کرونا را به صدا درآورده است.

شیوع سویه هندی کرونا در خراسان‌رضوی


بنا به اعلام دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طبق بررسی‌های انجام شده، نوع هندی ویروس کرونا (دلتا) حدود یک سوم از انواع این ویروس را در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی شامل می‌شود.


 علی اصغر انجیدنی دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی‌های آزمایشگاهی در بیماران دارای علائم مشکوک در خراسان رضوی نشان داده است که نتیجه آزمایش برخی از آنان از نظر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی منفی بوده، اما از نظر کرونای هندی مثبت شده است.


او افزود: هم‌اکنون کرونای هندی در شهر‌های مختلف خراسان رضوی در حال چرخش است و راهکار‌های پیشگیری و درمان آن با انواع دیگر ویروس کرونا یکسان است، افزایش تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در مشهد و خراسان رضوی، نشان دهنده ورود استان به موج پنجم شیوع کروناست.


دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۶۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری و زیر درمان هستند که ۱۷۲ نفر آنان بدحال بوده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

انجیدنی بیان کرد: رد پای ویروس کرونای هندی موسوم به دلتا طی هفته اخیر در خراسان رضوی مشاهده شده، به طوری که نمونه‌های مثبت این سویه ویروس کرونا در شهر‌های مشهد، سرخس، تایباد و قوچان گزارش شده و شواهد حاکی از آن است که این ویروس در خراسان رضوی در حال چرخش است.

 

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار