رئیس سازمان جنگل ها خبر داد؛

۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض خطر بیابانزایی/ مقابله با بیابانزایی در سطح ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انجام شد

منصور گفت: بنابر گزارش سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، حدود ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض خطر تخریب کم یا زیاد بر اثر بیابانزایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی، اظهار کرد: براساس اطلس مناطق بیابانی در سال ۹۱ نتایج نشان می‌دهد که بیش از ۸۸ درصد تحت تاثیر بیابانزایی می‌تواند قرار بگیرد، همچنین بنابر گزارشی که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تهیه شد، ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور معادل ۲۳ درصد از کل کشور در معرض خطر تخریب کم یا زیاد است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۸ منطقه در ۲۲ استان کشور تحت فرسایش بادی است، افزود: هم اکنون ۲۳۷ کانون بحرانی در کشور داریم.

منصور ادامه داد: موضوع مقابله با بیابان قدمت بیش از ۵۰ سال دارد که تاکنون در سطح ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار برای مقابله با بیابانزایی اقداماتی نظیر نهال کاری، بذرپاشی، سطح پاشی و مدیریت روان اب صورت گرفته به طوریکه بنابر آخرین آمار در سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهال کاری، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی، ۳۰۰ هزار هکتار سطح پاشی و ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت روان آب صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مدل خاصی برای مناطق بیابانی نداشتیم، گفت: هم اکنون مدیریت مبتنی بر مشارکت جوامع محلی همچون پرورش شتر و نیروگاه بادی و خورشیدی در این سیاست دنبال می‌شود که بدین منظور امسال اجرای نیروگاه بادی و خورشیدی در ۵۰ هزار هکتار از استان ها الزامی است.

منصور با بیان اینکه دستورالعمل های مالچ پاشی و نهال کاری طی ۲۰ سال اخیر متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی بروز رسانی نشده است، گفت: دفتر بیابان تمامی این عوامل را بازنگری کرد که با این وجود کلیه عوامل بیابانزایی صاحب نقشه شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یکی از دغدغه های زیست محیطی را استفاده از مالچ نفتی اعلام کرد و گفت: در سال ۹۹ به موضوع مالچ پاشی نفتی تنفس داده شد تا بر شاخص های استفاده از مالچ پاشی نفتی بازنگری شود که با اصلاح شاخص ها، شاخص های قبل که ۶۳ هزار هکتار بود به علت اولویت شن های روان به نصف کاهش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث استفاده از مالچ های جایگزین به سرعت دنبال می شود که از لحاظ اقتصادی نسبت به مالچ نفتی صرفه اقتصادی دارد.

در پایان این مراسم از شش تجربه موفق بیابان زدایی شامل طرح پایش و اندازه گیری فرسایش بادی، بیابان زدایی توسط بخش معدنی کشور، بیابان زدایی توسط بخش صنعت، تولید و بسته بندی خارشتر برای تامین علوفه شترداری، استفاده از تله‌های رسوب گیر و توسعه اکوتوریسم با استفاده از پتانسیل بیابان و تمبر یادبود روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار