در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

توسعه کشاورزی حفاظتی راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، اجرای کشاورزی حفاظتی را راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی اعلام کرد.

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش خاک در امنیت زیستی و غذایی کشور اظهار کرد: با توجه به آنکه تشکیل یک سانتی متر خاک ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال و در برخی مناطق هزار سال زمان نیاز دارد، از این رو بی توجهی به خاک، امنیت زیستی و غذایی را در آینده با چالش جدی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه برنامه حفاظت از خاک در کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: قانون مصوب حفاظت از خاک در سال گذشته ابلاغ شد، اما هنوز دستورالعمل های آن نهایی نشده که هر چه سریع تر باید توسط دولت بررسی و نهایی شود.

جزی با اشاره به اینکه در خصوص حفاظت از خاک چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در عرصه های منابع طبیعی، بحث کنترل فرسایش آبی، بادی و در عرصه های بیابانی و حوزه های آبخیز مثل مرتع و جنگل موضوع حفاظت از خاک به منظور مقابله با بیابانزایی و آبخیزداری قابلیت انجام دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۳۴ تا ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور، عرصه های منابع ملی است، گفت: توجه ویژه به عرصه های منابع ملی، اجرای برنامه حفاظت از خاک و جلوگیری از ایجاد پروژه های که خاک را از بین می برد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها،  اجرای کشاورزی حفاظتی را راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی اعلام کرد و گفت: با رونق کشاورزی حفاظتی، بهره برداران می دانند عملیات کاشت، داشت و برداشت را در عرصه های کشاورزی چطور انجام دهند تا خاک از بین نرود و فرسایش پیدا نکند.

این مقام مسئول با بیان اینکه توجه به آلودگی خاک از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با انتقال آلاینده و فاضلاب و سایر افزودنی ها همچون سم و کود، خاک از بین می رود، به همین خاطر از لحاظ آلودگی ها هم باید خاک را حفاظت کنیم.

جزی در پایان تصریح کرد: موضوع فرونشست ها در کشور منجر به از بین رفتن آبخوان ها و فشرده شدن خاک می شود که با این وجود در اراضی که فرونشست زمین را داریم، خاک قابلیت بهره برداری ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار