باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نخستین چالش دولت سیزدهم؛ دوراهی سید ابراهیم رئیسی برای تشکیل کابینه

در عالم سیاست «فراجناحی بودن» و «فراجناحی عمل کردن» تفاوت دارد.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید حکایت از همان جا شروع شد که در روز اول ثبت نام گفت من به صورت مستقل آمده‌ام. آری؛ سید ابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی هم گفته بود که در صورت پیروزی، خود را رئیس جمهور همه مردم ایران می‌داند، مدیریتی فراجناحی با همکاری همه دسته‌جات سیاسی خواهد داشت و به اعتلای کشور و استفاده از نیروی کارآمد سیاسی فکر می‌کند. او پس از رای آوردن هم بیان کرد که عمیقا به شایسته‌سالاری معتقد است و اینکه طرف در کدام جناح و سلیقه هست، مورد توجه ما نخواهد بود و کارآمدی و فسادستیزی و روحیه انقلابی و مردمی‌بودن شرایط کار با ما هستند.

مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی پیش از برگزاری انتخابات در مورد گمانه زنی ها درباره کابینه رئیسی گفته بود: «هیچ کدام از گمانه زنی ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و کابینه ای جوان، تازه نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد. حدسیات درباره ترکیب کابینه آقای رئیسی و نام بردن از برخی چهره ها کاملا اشتباه و غیرواقعی است؛ کابینه دولت آقای رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود.

نخستین چالش دولت سیزدهم؛ سید ابراهیم رئیسی در دوراهی تشکیل کابینه

همین اظهارات بود که زمزمه‌های تشکیل یک کابینه فراجناحی برای دولت سیزدهم را پررنگ‌تر کرد. اما فارغ از اینکه او واقعا موفق به تشکیل چنین کابینه‌ای خواهد شد یا خبر باید دید که اصلا تشکیل چنین کابینه‌ای تا چه میزان مفید است؟

کابینه فراجناحی؛ خوب یا بد؟

اگرچه افرادی نظیر حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفته که مولفه هایی، چون کارآمدی، چابکی، جهادی بودن و انقلابی گری ویژگی‌های دولت سیزدهم خواهد بود، از سوی دیگر این دولت در سیاست خارجی استراتژی مقاومت و ایستادگی را دنبال خواهد کرد و در سیاست داخلی نیز محور تعامل را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

علاوه بر این حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم هم در این باره گفته که سید ابراهیم رئیسی در ابتدای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، خود را کاندیدای مستقل دانست و در برخی نطق‌ها اشاره کرد تیم همکار او از کسانی خواهد بود که دارای شایستگی و کارآمدی لازم است. رئیسی از ظرفیت‌ها بدون توجه به جریان سیاسی بهره می‌برد. به نظر می‌رسد او کسانی که ظرفیت نخبگی، توانمندی و تجربه داشته باشند را در دولت خود به کار خواهد گرفت.

نخستین چالش دولت سیزدهم؛ سید ابراهیم رئیسی در دوراهی تشکیل کابینه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن امیدواری از اینکه انتخاب رئیسی موجب تحول در مدیریت کشور شود، گفته که امیدواریم شاهد اجرایی شدن شایسته‌سالاری باشیم و دست در دست هم کشور را در سایه نظام جمهوری اسلامی پیش ببریم. این مفهوم در اساس‌نامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری شد و امیدواریم وی با روی کار آمدن بر ریاست قوه مجریه و با تشکیل دولت فراجناحی از همه ظرفیت‌های کشور در جهت اعتلای نظام و رفع مشکلات مردم استفاده کند.

با این حال اما انگار مفهوم فراجناحی به مذاق همه جریان‌های سیاسی خوش نیامده است.

وقتی مفهوم فراجناحی صرفا به یک ژست سیاسی تبدیل می‌شود

برای مثال صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران گفته است که  «فراجناحی» و «فراجناحی عمل کردن» بیش از آنچه یک واقعیت جدی سیاسی باشد، بیشتر یک «ژِست» سیاسی است؛ چرا که در عمل اساساً چیزی به نام «فراجناحی» نه وجود دارد و نه می‌تواند وجود داشته باشد. راه دور نرویم، همین دولت «تدبیر و امید» خودمان را نگاه کنیم. آیا به راستی می‌توان گفت که اعضای آن تا به اینجا بر اساس ملاک و معیار‌های «فراجناحی» انتخاب شده‌اند و دولت «فراجناحی» دارد عمل می‌کند؟

پاسخ آن عملاً خیر است. معنای دقیق «فراجناحی» آن است که یک جناح، یک حزب و یک گروه مشخصی که در جریان انتخابات به قدرت رسیده‌اند، اعضای دولت را از میان خودشان بر نمی‌گزینند و بنابر دلایلی اعضای کابینه را از میان جناح‌ها و احزاب یا گروه‌های دیگر برمی‌گزینند؛ این ساده‌ترین تعریف فراجناحی است. آیا در عمل در خصوص دولت آقای روحانی این گونه بوده است؟ پاسخ یقینا خیر است. همه افرادی که تا اینجا چه برای هیأت دولت و چه برای پست‌ها و سمت‌های دیگر تعیین شده‌اند، هیچ کدام‌شان به معنای دقیق و اخص کلمه «فراجناحی» نیستند.  

نخستین چالش دولت سیزدهم؛ سید ابراهیم رئیسی در دوراهی تشکیل کابینه

علاوه بر این احمد شریف  فعال سیاسی اصلاح طلب هم  با اشاره به تشکیل دولت فراجناحی توسط سید ابراهیم رئیسی گفته است که معتقدم که این موضوع امر مطلوبی نیست، تقاضای من به عنوان یک شهروند از رئیس جمهور منتخب این است که یک کابینه کاملا هماهنگ تشکیل دهد، زیرا ما تجربه خوشایندی از چنین کابینه‌هایی نداریم. چه در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از هر دو جناح حضور داشتند و چه در زمان روحانی که این افراد ناهماهنگ بودند.

شریف در ادامه تشریح کرده که اگر کابینه‌ای تشکیل شود که از نظر فکری با هم هماهنگی بیشتری داشته باشند و با توجه به خاستگاه رای آقای رئیسی اگر کابینه منتسب به جریان اصولگرا باشد شاید جریان امور بهتر به سرانجام برسد و پاسخگویی هم بهتر باشد. متاسفانه تضادهایی که در جهت گرایشات مختلف در کابینه ایجاد می‌شود باعث می‌شود تلاش‌های تیمی که باید در یک جهت حرکت کنند عملی نشود و در نهایت اگر اشتباهی هم صورت می گیرد سهم هر یک از جناح ها مشخص نباشد.

نخستین چالش دولت سیزدهم؛ سید ابراهیم رئیسی در دوراهی تشکیل کابینه

محمد عبدالهی کارشناس مسائل سیاسی هم در این باره بیان کرده که «یکی از شعار‌ها و وعده‌هایی که حسن روحانی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد فراجناحی بودن دولت بود، اما کنش‌ها و رفتار‌های  سیاسی رئیس جمهور  نشان می دهد  فراجناحی عمل کردن بیش از آن که یک واقعیت سیاسی باشد، بیشتر یک «ژست» سیاسی است. دعوت دولت روحانی از محمدعلی نجفی برای حضور در جلسات هیات دولت موید این مطلب است؛ در حالی  که محمدباقر قالیباف  شهردار اسبق تهران به دلیل  اختلافات سیاسی با دولت یازدهم از حضور در جلسات هیات دولت  محروم بود؛ تا جایی که حتی  تلاش‌ها و رایزنی‌های گاه و بیگاه اعضای شورای شهر هم نتوانست  شهردار را راهی جلسات هیات دولت کند.»

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که اگرچه افراد منتسب به جریان اصولگرایی معتقدند که روی کار آمدن یک دولت فراجناحی که بتواند از همه ظرفیت‌ها و تخصص‌ها استفاده کند می‌تواند چاره بسیاری از مشکلات کشور باشد، اما انگار این مفهوم برای جریان اصلاح طلب به سبب تجربه‌ای که از دولت حسن روحانی عایدشان شده چندان خوشایند نیست. حال باید دید که چیدمان دولت سیزدهم همانطور که محمد حسن قدیری ابیانه گفته است متشکل از  از تواناترین افراد جامعه که متعهد، متخصص و هم با تجربه بو در عین حال  انقلابی، ولایتمدار و جهادی باشند خواهد بود یا خیر دولت سیزدهم مسیری دیگر را انتخاب می کند.

الخیر فی ما وقع

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۹ تير ۱۴۰۰
من چند تحلیل و مطلب از صادق زیبا کلام دیدم، همش حرف فاقد تامل، ضعیف و پوپولیستی هست. حیف پول بیت المال که از اون به عنوان استاد دانشگاهی بهش حقوق می دهند. شما چرا از این آدم مطلب نقل می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
بیا من ویز باشم مجانی بدون پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
برای ما مردم فرقی نمی کند که کدام جناح مسئول شود . فقط این برای ما مهم است که وافعا مرغ کیلو ۳۰ هزار تومان و تخم مرغ ۱۵۰۰ تومانی را نمی توانیم بخریم . والله قسم نمی توانیم بخریم . چرا کسی اینو نمی فهمه ؟؟؟


خدا لعنت کند کسی را که عرضه مدیریت ندارد اما خودش را به ملت قالب می کند .
خدا لعنت کند مسببان وضع موحود را
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۲۱:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
از هرچه بگذریم نظریه پردازی آقای زیباکلام چقدر مسخره و مضحک است !!!
اولا فراجناحی را اینگونه تعریف میکند که فراجناحی یعنی اینکه یک جناح اعضاء کابینه را از میان خودشان انتخاب نکند بلکه افرادی را از گروهها یا جناحهای دیگر انتخاب کند !!!!
این یک تعریف کاملا غلط و ساده لوحانه است و یک فرد دانشگاهی نباید چنین دیدگاهی داشته باشد و تازه آنرا بعنوان یک نظریه منتشر هم بکند !!!!!!!
ثانیا اینکه برای اثبات ادعای خود کابینه روحانی را مثال می آورد و با استناد به اینکه کابینه روحانی فراجناحی نبوده، تشکیل یک کابینه فراجناحی را اساسا غیر ممکن میداند !!
حال آنکه روحانی علیرغم اینکه ادعای اصولگرائی داشت کلا در هر دو دوره با حمایت و پشتیبانی صریح و شدید جناح باصطلاح اصلاح طلب رای آورد فلذا بمعنای واقعی کلمه وامدار آنان بود و بدیهی است در چنین شرایطی کابینه او را اگر نگویم تماما ولی عمدتا اصلاح طلبان انتخاب و تحمیل میکنند و او جرات و توان نه گفتن به هیچیک از آنان را ندارد و عملا نمیتواند داشته باشد.
حالا این موضوع شده یک دلیل و مستند برای اقای زیباکلام استاد دانشگاه !!! که باستناد آن بگوید: پس تشکیل یک کابینه فراجناحی اصلا امکان پذیر نیست.
البته اینکه آیا وجود یک کابینه فراجناحی و مختلط خوب و مفید است یا بد و مضر مطلب دیگری است که جای بحث و بررسی دارد ولی مطالب آقای ریبکلام واقعا خنده دار و از طرفی تعجب آور است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
من خودم یه پیشنهادایی برای کابینت دارم. اگر لازم شد میگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خدا به فریاد این مردوم برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
افتضاح افتضاح دلار 25 سکه10800کی به این وضع رسیدگی میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
M
۱۸:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
اینها نتیجه عملکرد دولت لیبرال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
شلوغش نکن دلار 32000 تومان بود که دولت روحانی بخاطر انتخابات اون رو تا 23000تونان پایین آورد پتا 32000 هم که بره دسته گل روحانیه.
Germany
نق نزن راه حل بده
۲۳:۱۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
نق نزن راه حل بده
Iran (Islamic Republic of)
د
۱۶:۵۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مردم به آقای رئیسی رای دادند تا در صحنه مدیریت. اساسا اصلاح طلبان تدبیر و امیدی در تمام مناصب پاسخگوی خسارات وارده به کشور و ملت باشند نه مدعی کافی است گذری به تامین اجتماعی بیاندازید متوجه خواهید شد چه بلایی که بر سر این سازمان کارگری نیامده است آقایان ککشان نمی گزد علیرغم چند ده هزار میلیارد تولید بدهی لکن ماهیانه حقوق و مزایای چند ده میلیونی اشان قطع نشده اکنون نیز خود را فراجناحی و ناجی معرفی می نمایند قرار بود آقای رئیسی فعل یا ترک فعل خسارت بار را مصداق جرم تلقی با قاصرین بدون هیچ خط قرمزی برخورد نمایند..مردم منتظرند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
بله در عالم سیاست ما همه چیز مسخره بازی است.
این دولت دست شما اصولیها و این گوی و این میدان.
ولی بدانید جوجه ها را آخر پاییز میشمارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مگه تدبیر و امیدیها جوجه ای هم گذاشتن که ما بشماریم!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کی گفته آقای رئیسی اصولگراست؟
ایشان مستقل و انقلابی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
انشاالله همانطور که با لطف و نظر امام رضا علیه السلام در قوه قضاییه موفق بودند در ریاست جمهوری هم موفق خواهند بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کجاموفق بوده اخه کدوم برخوردومجازاتودیدین صرف معرفی وچندروزسروصداشدبرخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
از الفاظ استفاده کردن و شیک صحبت کردن فایده نداره و مساله ای رو حل نمی کنه
به دنبال بهترین ها از نظر تخصص و دین باشید. البته همهگی باید شجاع باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
امیدوارم آقای‌زاکانی وزیرامورخارجه بشه واز روی پرروهای اون ورآب هم باتریلی رد شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
سواد زاکانی صفره با ارفاق. ادبم که ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
فرا جناحی یعنی از قالب اصول گرا و اصلاح طلب بیرون آمدن و وارد حزب یا گروهی که مرضی خداوند متعال باشد شدن. پس حزب الله هم الغالبون، حالا هم هرکس حزب‌اللهی و جهادی باشد می شود فراجناحی.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۴۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
من که خودم هیچ درایتی ندارم اما فقط و فقط یک خواهش از اقای رییسی دارم .اقای رییسی شما سال 96 به عنوان اصولگرا تشریف اوردی .الان به عنوان بیطرف خواهشا تو را به جدت قسم اگر می خواهی خدمت کنی بی طرف باش و بی طرف بمان .که هرچه بدبختی سر مان اوردند جناحیها اوردند وبس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
فرا جناحی بودن شعاری است برای تحت فشار گذاشتن رییس جمهور بعدی برای اعمال نظر به جای اظهار نظر . این مصلحت طلب ها از قدرت که دور می شوند تازه به یاد مردم می افتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
گل گفتی
Germany
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
آقای رئیسی ،اهواز نمیری دیگه ؟ الان کرونا هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
نه
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۱۳:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کاربه عمل براید به سخنرانی نیست.ما که بخیل نیستیم خدا کنه اصولیها وضع اوضاع مملکت درست کنن ما هم میشیم مرید شان .ولی مجلس انقلابی دیدیم دولت انقلابی هم خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۴۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
ناشناس عزیز اصولگرا و اصلاح طلب همه به فکر منافع شخصیند.اما بهتر بود اینطوری تیتر میزدی .دولت اصلاح طلب و مجلس اصلاح طلب هم دیدیم چیزی عاید نکرد .دولت اصولگرا و مجلس انقلابی هم می بینیم ببینیم چطور میشه.با اینکه عرض کنم اگر خدایی نکرده رییسی جناحی باشه چه اینور چه اونور .کلاهمون پس معرکه ست.انشالله که جناحی نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
عزیزم! لطفا ژست روشنفکری به خود نگیرید. امثال شما آرزویشان این است که دولت آقای رئیسی موفق نشود. مجلس یازدهم در این یکسالش اقداماتی کرده که چهارسال مجلس شماها به گرد پاش هم نمی رسه. انشاءالله موفق باشید ما هم بخیل نیستیم. ولی دولت شماها پدر ملتو در آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
برای شما همان مجلس با لیست امید خواست. که فرق برجام و فرجام را نمی فهمید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
پیشنهاد وزیر نفت به آقای رئیسی:
در مجموعه دانشگاه نفت کشور دکتری وجود دارد که پشتکاربسیاربالا، پاکدستی وپاکدامنی بی نظیر و دانش وعلم بالا دارد ومقالات بسیارمتعدی ارائه نموده است هم خودش وهم همسرش ازسادات هستند و به چند زبان تسلط دارد ولی اینکه او این مسئولیت رابپذیرد یا نپذیرد اطلاعی وجود ندارد ولی این شخص رابخاطر دوشاخص پشتکار فوق العاده درکار و پاکدامنی فوق العاده به عنوان وزیر نفت به آقای رئیسی پیشنهاد می شود. این شخص شاید برخی ازاین اطلاعات راکتمان نماید ولی او عالم غیب را نمی تواند کتمان نماید. مادرایشان اصالت بختیاری دارد وفردی باغیرت وپرتلاش است ولی بخاطر حفظ اطلاعات سری نمی توان نام ایشان را افشا نمود ولی خود ریاست جمهوری دراین زمینه باید تحقیق نماید
چون مسئولیت اطلاعاتی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
وقتی کسی مثل وزیر نفت میگه پاک دست یعنی خدایا به خیر بگذرون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
زنگنه شوخی میکنه مثل آخوندی که میگفت من یه نقطه خاکستری توی کارنامه ام نیست سیاه که چه عرض کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۹ تير ۱۴۰۰
اگر چنین فردی سراغ دارید چا ۸ سال به کار نگرفتید خدا را شکر دست شما سالمندان طمع‌کار از بیت المال قطع شد
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۳:۰۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تو کار دولت انقلابی دخالت نکنید بگذارید مردم ۴ سال راحت زندگی کنن اینقدر به فکر حاشیه و چرت و پرت سیاسی نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
بعدازسال ۱۳۷۰ فارغ از نظامیان در کشور هیچگونه جناحی وجود ندارد وکسانی که ادعای جناحی بودن دارند بیشتر تعلقات وتملقات سیاسی را پیشه کرده اند ولی در عمل تفنگ بی فشنگند وانتخاب کابینه بستگی به سلیقه ی شخصی ریاست جمهوری دارد که می خواهد با افراد عادی کارکند یا افراد تعلق نما چون تجسس های تخصصی در زندگی ورفتارهای افرادی که خود را خیلی انقلابی یاخیلی مذهبی یاخیلی سیاسی کار نشان می دهند نشان می دهد که همه این رفتارها بیشتر جنبه نمایش دادن است و یک رجل سیاسی نباید ازاین مسایل فریب ورودستی بخورد وبه قول معروف یافتن دور درصدف به دردسر رفتن تا عمق دریا نمی ارزد بنابراین ریاست جمهوری باید پرونده جناح بندی درکابینه رابرای همیشه تعطیل کند ونه خودش رابه زحمت بیفکند ونه دیگران را یعنی آقای رئیسی باید افرادی را انتخاب کند که دوشاخص مهم داشته باشند اول: شایسته و لایق بودن دوم : مشتاق و کاملاً موافق وهمسوبودن وبه نوعی مطیع محض بودن. بنابراین اگر وزیری انتخاب شود که از رئیس دولت خوشش نیاید ولی بخاطر دغدغه خدمت یا هرنیّت دیگر مسئولیت رابپذیرد این دو دلی باعث میشود که حبیب ومحبوب
فقط همدیگر را تحمل کنند ولی تعمق وتفکر وتعامل و کنش های گرم وراهبردی باهم نداشته باشند واتفاقات در کشور درحد رفع تکلیف یا انجام وظیفه روزمره خواهد بود واتفاقات جدیدی نظیر جهش وجهاد وتلاش مضاعف و طرح ابتکارات جدید صورت نگیرد وبه نوعی ناهماهنگی های پنهان همیشه در بطن دولت وجود داشته باشد بعبارتی هندوانه پوست میشه دشمن کهنه یا دوست معمولی تا هزارسال دوست دسته اول نمیشه
واگر کسی پرفسور ومغز اطلاعات اقتصادی باشد ونخواهد در کنار رئیسی کارکند وبطور تلویحی بپذیرد که وزیربشود چنین وزیری با اینهمه تخصص کاری نمی کند که مورد بازخواست باشد وکاری هم انجام نمی دهد که مورد تشویق رئیس جمهور باشد ولنگان ومریض فقط درحد معمول فعالیت می کند وسنداین حرف وزرایی هستند که در دولتهای قبل بایک بهانه کمبود ونبود بودجه فقط روی صندلی وزارت نشستند وهیچ کاری نکردند همانهایی که ازترس ازدست دادن صندلی مرتب مردم رابه صرفه جویی تشویق می کنند واین صرفه جویی باعث می شود میلیاردها میلیارد تریلیون پول جمع شود وبه طرف کانادا سرقت شود.بنابراین آقای رئیسی با توجه به شاخص های عملی باید وزیر انتخاب نماید و نباید فریب تابلو داشتن ها ومشهور بودن درجناح ها وغیره وذالک را بخورد. زیرا فردا مردم ازدولت عملکرد را می طلبند وکسی سوال نمی پرسد که فلان وزیر خوب یا بد چرا اصولگراست یا اصلاح طلب آیا انقلابی است یا انقلاب مآبی است یعنی وزرای کشور نیروی کار وجنگندگی با مشکلاتند نه عزلت و خرید اتاق وزارت وشبانه روز حمدوتسبیح شمردن وکارمردم را به امان خدا رها کردن و تملق گویی و قطارکردن مخلصم ، مخلصم وچاکرم چاکرم دروغین. دولت ودولتمردی میدان رزم درجنگ اقتصادیست و همه چیز ازاقتصادمتاثراست وتا رئیس جمهور اقتصاد قوی نداشته باشد درسایر ابعاد نمی تواند موفقیتی کسب نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
لطفا بزارید آقای ریسی کار خودش رو بکند دخالت جناح های سیاسی ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
قراره این آقایون به اصطلاح اصلاح طلب برای مردم کار کنند یا مردم قراره به این آقایون خدمت کنند؟!!!
مردم در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ثابت کردند که دیگر تمایلی ندارند این آقایون برایشان کار کنند.
این آقایون اگه واقعا طمع قدرت ندارن تنها راه حلی که دارن عذرخواهی از مردم و اعلام بازنشستگی است ،و نه تهدید دولت و حاکمیت برای تشکیل دولت ائتلافی و پیدا کردن جایی برای این آقایون تو دولت و کشور.
همانطوری که جناب آقای حداد عادل فرمودن نقشه سیاسی کشور تغییر کرده و می بایستی طیف جریان انقلابی با ارائه تعریفی نو از انقلابی گری در گام دوم انقلاب و آغاز قرن جدید و با تحول در گسترش دایره معیارها و شاخص ها تا آنجا که می تواند این قشر از مردم را جذب جریان انقلابی نماید و این کار شدنی و امکانپذیر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مردمی که به رییسی رای دادن انتظار دارن کابینه از همفکران و اطرافیان مورد اعتماد جریان خودش باشد تا نتوانند مشکلات را گردن این و آن بیندازند و بهانه بیاورند. از طرفی از جریان اصلاحات نه کسی تایید شد و نه کسی دوست داره برای این دولت منتصب شورای نگهبان سیبل هدف بشود تا همه ضعف های خودشون رو گردنش بیندازن.لطفا دولت انقلابی رو تشکیل بدین و فرا جناحی رو علم نکنید و به قول و وعده هاتون عمل کنید. البته بدون برجام سراسر ضرر و fatfننگین. دوراهی نیست دوستان زاکانی و حلیلی و اصولگرایان حاضرند کشور را متحول و مشکلات را براحتی حل کنند. سریع و انقلابی و کرونا هم واکسن خارجی و ضرورت سریع داخل تا مردم احساس امنیت و راحتی نمایند.....
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۱۳:۲۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
چیزی از قلم نندازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دیگه دروغ به ناف رئیسی بدبخت نبند من خودم رای ندادم ولی رئیسی کجا گفت برجام ضرره؟یا fatfننگینه؟حتی رئیسی گفت سیاست خارجی من به برجام محدود نمیشه! مردمی هم که به رئیسی رای دادن به فکر جناح و حزب بازی مثل شما قطعا نیستن اونا دنبال کارامدین!اتفاقا جناب رئیسی اگر میخواد دولت کارامدی داشته باشه باید از تخصص افراد مختلف استفاده بکنه و از جناح های مختلف مشورت بگیره!با شعار مستقل هم وارد انتخابات شد پس قطعا باید از افراد فارغ از جناح های سیاسی شون استفاده بکنه مثلا میتونه از جناب ستاری در دولتش استفاده بکنه با تخصص و تعهد!بهتره شما هم ترستونو از موفقیت یه دولت رو فقط به خاطر اینکه رئیسش متمایل به حزب مورد نظر شما نیست رو بزارید کنار و آرزوی موفقیت بکنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
نه حزب چپ نه حزب راست/ وزیر فقط فردی که با تقواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مجلس و دولت رو یک حزب کردید. بعد میگید فراجناحی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مردم رای دادند مثل زمانی که به روحانب رای دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
یعنی میگی دو سه تا رانت خوار و مفسد هم بذارن توش که همه جناح ها باشن؟
در ضمن مجلس همه ش انقلابی نیست
وگرنه طرح شفافت ارا رای میاورد
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۳:۱۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
پاسخ به ناشناس ۱۲:۰۷:رانت خوار و مفسد اقتصادی که در هردو جناح به وفور یافت میشود.از دیو ودد ملولم و انسانم آرزوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تو شیراز یکی از کاندیدای مجلس با انقلابی اعلام کردن خودش وارد مجلس شد بعد معلوم شد ایشان اصلاح طلب است و دفاع از آنها میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دولت روحانی و مجلس قبل چطور بود یکدست نبود؟ نکند مردم کره مریخ اینها را انتخاب کرده بودند.
Iran (Islamic Republic of)
به ناشناس ۱۴:۱۰
۲۰:۰۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دولت روحانی و مجلس قبل دو تاش یکدست بودن!حتی دوتاش با شعار امید اومدن یعنی حتی شعار هاشون هم یکی بود!کجا یکدست نبودن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
وای به حال ملت ، اگر بخوای از ستادها شخصی رو بیاری. یا تقدیرنامه بدی به پاچه خواران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
این کارا مخصوص اصلاحاته
-
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کاش افراد باتجربه انقلابی باشه نه از ستاد انتخابات رییسی که صرفا جهت گرفتن پست تبلیغ میکنن مثل بعضی از مدیر کل ها که هنوز دولت تعیین نشده مدیر کل ها بعضی ادرات انتخاب شدن چون در ستاد تبلیغاتی کار میکردن ممنون از خبر کزاری
Iran (Islamic Republic of)
مهدی313
۱۱:۰۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
1- اینکه انتظار برقراری عدالت کامل از سوی ریاست جمهور داشته باشیم امری اشتباه است. تا زمانیکه هنوز فرهنگ جامعه بعنوان زیربنای هر ساختاری اجتماعی اصلاح نشود هیچکس نمی تواند کاری از پیش ببرد. مثلا وقتی ما هنوز در صف نانوایی یا انجام کارهای اداری به دنبال پارتی بازی هستیم تا زودتر کارمان انجام شود چه توقعی از قانون و اجرای صحیح آن داریم. 2- بهترین معیار برای انتخاب کابینه، آن تخصص و تعهدی است که شخص مورد نظر قبلا صحت آنها را در سمت های اجرایی که داشته در عمل ثابت کرده و نیاز نباشد دوباره سنجیده شود که آزموده را آزمودن خطاست. 3- قطعا بسنده کردن به انتخاب از یک حزب یا گروه خطاست به این دلیل که اگرچه رییس جمهور قبل از انتخاب شدن تعلق به یک حزب خاص دارد اما بعداز آن ریاست جمهور همه کشور و مردم است پس عقلا و منطقا بایستی کابینه از تمام طیفها و گروها و احزاب به فراخور شایسته سالاری انتخاب گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تخصص و کارآمدی لیبرالهای غربگرای وطن فروش و فشل به چه دردی می خورد!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کجاشون متخصصه، به مدرک که نمیگن تخصص. به جهادی کار کردن مردم راضی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مگه لیبرال غربگرای کارآمد هم وجود داره ؟
Singapore
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
فراجناحی بودن یعنی دیگه بندو بساط پهن کردن حزبها دیگر تموم شده و هرکس شایسته ترین باشد و مردمی عمل کند به کار گمارده می‌شود. اینکه یکی بخواهد سلیقه ای عمل کند یا نمی‌تواند مردمی عمل کند در نهایت شایستگی لازم رو ندارد و قطعا بایست از دولت کنار گذاشته بشه اصلا اجازه حضور ندارد همچین اشخاص. موضوع دولت باز نباید دست چند تا سیاسیون و منفعت طلبها بیوفته، دولت محل کار و تلاش و جای دانشمندان و نخبه ها و تیم نخبه ها و جوانان پرشور و با استعداد و پاکدست ولایی و وطن دوست میباشد، جای بده و بستون و بازی‌های سیاسی و بازی مدیریتی و فساد نیست . درود به آقای رئیسی که جا دارد یک خونه تکونی اساسی از بنیان عمل کنند وبازی سیاسی منفعت طلبها برا همیشه کنار گذاشته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
فرجناحی چرا شما که یک دست شده اید همه اصول گرا پس کابینه خودتون رو هم از اصول گرا تشکیل بدید تا بهانه ای برای کار کردن برای مردم نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
اینقدر اصولگرا و اصلاح طلب نکنید . مهم ایه که اونی که لایقه بیاد سر کار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
ٮرای کار جهادی لازمه که ادم مومن بگذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
8 سال کشور رو ویران کردید هنوزم طلبکارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
من نمیدونم شما چرا با فراجناحی بودن مشکل دارید؟ مگه کسی که کارایی و تعهد و تخصص لازم رو داشته باشه حالا در هر جناحی هم که باشه! حالا این کجاش ایراد داره؟حالا دولت امید و مجلس امید و شورای شهر هم همه یکدست بودن اونا به قول شما بهونه شون واسه کار نکردن چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
درود بر دکتر رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۴۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا امتحان خودشونو پس دادن
چهل و دو سال این آقایان تو راس دولت بودن چی کار کردن واسه مردم؟

کل وزرا باید جدید و انقلابی و جوان باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
باید کل کابینه افراد انقلابی باشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۴۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
سلام ،

یا حسین شهید ( ع ) .
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفردوست
۰۷:۳۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
چون اقای رییسی از قوه قضاییه به ریاست جمهوری رسید وشعارشان عدالت طلبی است راجع به افراد مجرم وخصوصا دزدان وخرابکاران مطلبی به ذهن میرسد که در راستای عدالت است :
چرا مجرمین باید در زندان با بهترین امکانات واغذیه پذیرایی شوند وسازمانهای دروغپرداز حقوق بشر غربی هم هی بر طبل حقوق زندانیان ایران بکوبند، ولی یک عده بی گناه (رفتگران)در قبال مزد اندک مجبور باشند نظافت وگند زدایی خیابانهای شهر را انجام دهند؟
عدالت اینه که مجرمین را در بخش نظافت شهرها ومحله های مسکونی محل زندگیشان به کا ر گیرند تا هم عبرت خوشان ودیگران شوند وهم هزینه مملکت صرفه جویی شود .وبه دست مجرمین ، طبیعت را از زباله ها ، و خیابان ها را از کثافت وگرد وغبار ، وجویها را از لجن سیاه ، ورفتار دستگاه قضا را از غلط بیعدالتی پاک کنیم. به خدا هم هزینه دولت کاهش می یابد ،،هم عدالت اجرا میشود ،وهم نظافت شهرها ومحیط زیست بهتر میشود .مهمتر از همه دیگه کسی جرات دزدی نخواهد داشت .
برسد به گوش مسولین که میخواهند زندانی ها را کم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
امیدوارم از جریان اصلاحات تو کابینه آقای رئیسی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
البته قاعدتا نمی توان از نفرات دولت قبل جهت کابینه دعوت کرد چون به لحاظ عملکرد بسیار ضعیف نشان داده اند و یک جناح 32 سال دولت را در دست داشته که نتیجه عملکرد آن همین وضعیت فعلی است بهتر است از نفراتی استفاده شود که عملکرد مناسبی داشته اند نه فقط حراف باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
من با عمل کرد روحانی مخالفم اما بی انصافی هست همه وزرا رو با یک چوب برانیم مگه عملکرد اقای ستاری بد بود مگه عمکرد اقای نمکی بد بود بارها با روحانی درگیر شد بهش انتقاد کرد کاری که هیچ کدام از وزراش نکردن ..اندکی منصف باشیم و جناحی نگاه نکنیم من طرفدار رئیسی هستم وازش خواهش میکنم از مدیر توانا با سواد دلسوز وطن پرست خدمتگذار و مومن و ولایت مدار استفاده کنه مهم نیست چه جناحی باشه مهم اینه بتونه به مردم درست خدمت کنه
آخرین اخبار