حاشیه‌های مجلس؛

ادعای دستکاری بودجه ۱۴۰۰، داد نماینده خرم آباد را درآورد/ رئیس مجلس: گزک دست دشمن ندهید

موضوع دستکاری بودجه ۱۴۰۰ امروز هم در صحن علنی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع دستکاری در بودجه ۱۴۰۰ امروز در صحن علنی پارلمان مطرح شد. سید مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی در جریان بررسی طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت که لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون تصویب به صحن علنی ویرایش شده و صورت مسئله را عوض کردند. او اظهار کرد که هیئت رئیسه نسبت به این موضوع باید توضیح دهد و مسئله کشت برنج را مطرح کرد که در لایحه بودجه امسال تغییر داشته است.

رئیس مجلس در زمان تذکر ویس‌کرمی به این نماینده پاسخ داده بود که موضوع را رسیدگی می‌کند، اما با گذشت دقایقی از صحن علنی، بیان کرد که «در متن مشروح مذاکرات مجلس نوشته شده که کشت برنج باید در چارچوب سیاست‌های کلی و با هماهنگی دستگاه های ملی و با تشخیص شورای آب استان باشد. متأسفم که در پشت بلندگوی مجلس اعلام می‌کنیم در صحن یک چیز تصویب می‌کنیم و در متن قانون چیز دیگری است.»

قالیباف بیان این مسئله را در مجلس ظلم تلقی کرد و افزود «خواهشم این است دوستان این موضوع ها را رعایت کنند، رهبر انقلاب به همه ما تذکر دادند که موضوع را نگوییم که بهانه به دست افرادی بدهد تا مجلس را تضعیف کنند.»

اما زمانی که علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس، اداره صحن علنی را برعهده گرفته بود، ویس کرمی در زمان ارائه تذکرها قصد بیان تذکر و پاسخ خود را داشت. اگرچه نیکزاد به او گفت در زمان حضور رئیس مجلس تذکر خود را بدهد اما نماینده خرم آباد و چگنی به بیان حرفش اصرار داشت.

ویس کرمی گفت اشکالی که «درباره دستکاری بودجه درباره ویرایش لایحه پس از تصویب آن مطرح کردم، در ذهن تعداد دیگری از نمایندگان هم هست و هیئت رئیسه هنوز جواب رسمی و مستدل نداده است. حذف تبصره ۱۹ یا بحث کشت برنج که فیلم آن را می‌خواهم هیئت رئیسه منتشر کند و همچنین دست بردن در جداول پس از تصویب لایحه در صحن علنی و در زمان تعطیلات نمایندگان، مسائلی است که هیئت رئیسه وظیفه روشنگری آن را دارد؛ این هیئت منتی بر ما ندارد چراکه با رای ما منصوب شده است.»

این نماینده تاکید کرد که «ما اشتباه کردیم در جلسات صحن علنی و در زمان اعتراض‌های آقای صباغیان به اداره نشست علنی و بودجه سکوت کردیم.» به نظر می رسد ویس کرمی معتقد است باید از گفته‌های محمدرضا صباغیان در صحن علنی دفاع می شد.

نماینده خرم‌آباد و چگنی اضافه کرد «یک جمله گفتند و ما نابودش کردیم. پس کجای مجلس می توان حرف زد. خرج کردن از رهبری در امور جزئی اگر سوء نیت نیست، جفاست. باید حرف را در مجلس ضد ما هم ارادتمان به رهبری کمتر از حضرات نیست. اگر هر انتقادی را تضعیف مجلس بدانیم پس در موارد محالی که انتقاد وارد است، چه کنیم؟ باید بدانیم بین هیئت رئیسه و کلیت مجلس تفاوت وجود دارد؛ نباید مغالطه کل و جزء کنید. طبق قانون اساسی نماینده حق اظهارنظر بدون تهمت درباره همه مسائل کشور را دارد.»

ویس کرمی گفت «بنده در مورد ولایت‌فقیه ۵۰۰ صفحه مطلب مکتوب دارم و این اتفاق در دهه های ۷۰ و ۸۰ افتاده است؛ زمانی که برخی ژست اصلاح‌طلبی می گرفتند و جرئت دفاع از ولایت فقیه نداشتند، در دانشگاه از ولایت مطلقه فقیه می‌گفتم. بدترین حرکات انجام کارهایی است که کلیت مجلس زیر سوال برود. می ترسم در آینده برخی بگویند اگر از آقای رئیسی انتقاد کنیم خلاف اسلام و مسلمین است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۴ تير ۱۴۰۰
یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۲ تير ۱۴۰۰
آفرین باید مطالبه گر باشیم
Russian Federation
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
آورین آورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۲ تير ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار