باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ماجرای پهلو نگرفتن نفتکش‌ها در خارگ چه بود؟

تبعیض در نظام پرداخت حقوق و مزایا کارکنان بخش عملیاتی صنعت نفت نقد‌های بسیار زیادی را در برداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند مدتی است که اخبار ضد و نقیضی پیرامون نارضایتی کارکنان صنعت نفت به گوش می‌رسد و دلیل آن نیز، مشکلات نظام پرداخت حقوق و مزایای آن هاست که بر اساس ماده ده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شده است.

دلیل اصلی تصویب این قانون این بود که در فاصله نه چندان دوری نسبت به سکوهای نفتی ایران، سکوهای نفتی کشور همسایه یعنی قطر وجود داشت و قطر با پرداخت دستمزد بالاتر، اقدام به جذب نیروهای ایرانی می کرد. یعنی نیرویی که از نظر شرایط آب و هوایی و سختی کار، تفاوتی در کارش ایجاد نمی شد، ترجیح می داد که حقوق را بر حسب دلار دریافت کند، نه ریال!

به منظور جلوگیری از مهاجرت نیروهای شاغل در مناطق عملیاتی، در سال های ۹۰ و ۹۱ بحث بر سر این شد که قانون مربوط به نظام های پرداختی نیروهای صنعت نفت از سایر کارکنان دستگاه های اجرایی، مستثنی شود و به همین دلیل در سال ۹۱، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با وجود این که این قانون در سال ۹۱ تصویب شده اما ابلاغ آن توسط دولت یازدهم انجام شد که در نهایت نیز بسیاری از مواد آن توسط وزارت نفت یا اصلا اجرایی نشده یا درست اجرا نشده است. به همین دلیل در سال ۹۹ اعتراض نفتی ها بسیار زیاد شد و چندباری شاهد تجمع آنان مقابل وزارت نفت بودیم.

نارضایتی ها در سال ۱۴۰۰ نیز از جایی شروع شد که در خلال تصویب قانون بودجه امسال، در ماده یک جزء الف از تبصره ۱۲ این قانون، تصریح شد که افزایش حقوق ۲۵ درصدی حقوق بگیران از جمله گروه‌های مختلف حقوق بگیر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه نسبت به سال ۹۹، به نحوی اعمال شود که میزان این افزایش حقوق از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر نشود.

یعنی اگر حقوق کارکنان نفت بر اساس درصد افزایش عمومی دستمزد مصوب امسال، بیشتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، باید مابه‌التفاوت آن از حقوقشان کسر شود. همچنین شورای حقوق و دستمزد سقف مجموع دریافتی را ۲۱ درصد تعیین کرده بود که با قانون بودجه امسال به ۱۵ درصد کاهش یافت.

این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود کارکنان وزارت نفت از سایر دستگاه های اجرایی مستثنی باشند اما اکنون نیروهای ستادی و شاغل در تهران شامل افزایش حقوق شده اند و نیروهای عملیاتی افزایشی نداشته اند.

اقدام بی سابقه کارکنان صنعت نفت برای اعلام نارضایتی از تبعیض حقوق ها

این تبعیض، سبب شده تا طی چند ماه گذشته بار‌ها شاهد تجمع و اعتراض کارکنان مناطق عملیاتی وزارت نفت باشیم. به طوری که بنا بر اطلاعات به دست آمده از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در مناطق عملیاتی جنوب کشور، از روز جمعه ۲۸ خرداد  تا عصر روز شنبه ۲۹ خرداد، جمعی از کارکنان واحد عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه جزیره خارگ بعد از دریافت حقوق، به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند.

البته در حال حاضر نفتکش خارجی که مشخصات آن مشخص نیست بارگیری کرده و از منطقه خاص خارج شده است نفتکش‌های ایرانی آرتاویل و آپاما هم پس از آن که ماموریت خود را انجام داده و محموله نفت خام سنگین و سبک را به بندرعباس برای تحویل به پالایشگاه بندرعباس رسانده‌اند، مشغول انجام عملیات های جدید خود شده اند.


بیشتر بخوانید


واکنش مسئولان چه بود؟

موضوع را از شرکت ملی پایانه‌های نفتی ایران پیگیری کردیم که مهدی باقری سخنگوی این شرکت، وقوع تمام این اتفاقات را تکذیب کرد و گفت: پهلو ندادن به نفتکش‌ها ابعاد حقوقی بین المللی دارد و این طور نیست که به یک نفتکش خارجی اجازه پهلودهی نداده باشند. اخبار منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه نیز تکذیب می‌شود!

برای پیگیری بیشتر مسئله به سراغ شرکت ملی نفتکش هم رفتیم که تمایلی به پاسخگویی نداشتند و درخواست کردند تا موضوع را از طریق همان شرکت ملی پایانه‌های نفتی پیگیری کنیم!

در حالی که این شرکت‌ها موضوع را تکذیب می‌کنند، تصاویر دریافتی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره در منطقه خارگ نیز نشان می‌دهد که آن‌ها هم به منظور حمایت از همکارانشان در واحد عملیات دریایی پایانه‌های نفتی خارگ، تجمع کرده و همچنین در جلسه‌ای که در فلات با حضور جهانبخش شریعت رئیس حراست شرکت ملی نفت پس از این اتفاقات تشکیل شد، حضور داشته اند.  

لازم به بیان است که فایل صوتی این جلسه که بیش از یک ساعت به طول کشیده، نزد باشگاه خبرنگاران جوان محفوظ و بنابراین، وقوع این مشکلات غیرقابل تکذیب است.

یکی از کارکنان رسمی شرکت ملی نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: پس از شروع اعتراضات، جلسه‌ای میان بخش از کارکنان با حراست شرکت ملی نفت برگزار شد. رئیس حراست در این جلسه تاکید کرد که رایزنی‌ها برای برداشتن این سقف حقوقی و اجرای ماده ده قانون وظایف و اختیارات صنعت نفت، در حال ادامه است.

او افزود: متوجه شدیم که مسئولان وزارت نفت، مشکل پرداختی‌های کارکنان معترض، را به صورت موقتی برطرف کرده و با تغییر سیستم حقوق و دستمزد در ماه آینده، مبالغ واریزی پس از اتمام اعتراضات مجددا کسر خواهد شد. رفع این تبعیض، تنها با برگزاری جلسه سران قوا، بازبینی قانون با تصویب مجلس و اجبار وزارت نفت به قانون اصلاحی، امکان پذیر است.

این کارمند رسمی وزارت نفت بیان کرد: اکنون مدیرعامل شرکت ملی نفت دستور داده تا مدیر مالی شرکت راهی پیدا کند تا مطالبات کسر شده سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد، به کارکنان بازگردانده شود چرا که بسیاری از کارکنان مانند من، دچار کاهش حقوق به جای افزایش حقوق شده ایم.

او تاکید کرد: این که اکنون کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی، مجددا مشغول به کار شده اند نیز تنها به دلیل جلوگیری از هدر رفتن ثروت ملی بوده و موقتی است و هیچ تضمینی وجود ندارد که مجددا این موضوع تکرار نشود.

در حال تکمیل/ حقوق نفتی

شواهد موجود در گروه‌های کاری این دسته از کارکنان معترض در پیامرسان‌های فضای مجازی حاکی از این است که آن‌ها قصد دارند مجددا اعتراضاتی را برگزار کنند و در صورتی که پیش از آن اعتراضات مشکلاتشان کاهش نیافته باشد، مجددا در پایانه‌های نفتی دست از کار خواهند کشید.

مرگ دو تن از کارگران پالایشگاه تهران در اثر اعتراضات صحت ندارد

این اعتراضات به سرعت به سایر شرکت های نفتی نیز سرایت پیدا کرده است. به عنوان مثال، وقوع این اعتراضات در پالایشگاه تهران سبب انتشار شایعاتی مبنی بر کشته شدن دو تن از کارگران این پالایشگاه شد. در این زمینه، شاکر خفایی سخنگوی شرکت پالایش نفت تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: مرگ دو تن از کارگران پالایشگاه تهران در اثر اعتراضات صحت ندارد؛ روز گذشته برای ساعاتی، تجمعی توسط جمعی از کارگران شرکت اویکو که طرف قرارداد با شرکت پالایش نفت تهران است؛ برگزار شد که کاملا مسالمت آمیز بود.

او افزود: این کارگران رابطه قراردادی مستقیم با پالایشگاه تهران ندارند و در اعتراض به این که مسئولان شرکت اویکو به قول شان در رابطه با حقوق آن‌ها عمل نکرده بودند، تجمع کردند که با مذاکرات میان کارگران و مسئولان آن شرکت، به صورت مسالمت‌آمیز پایان یافت. هیچگونه اعتصابی در پالایشگاه تهران رخ نداده و فعالیت پالایشگاه نیز دچار اختلال نشده است.

ورود کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به موضوع

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این زمینه گفت: بررسی موضوع دریافتی کارکنان عملیاتی صنعت نفت روی سکو‌های نفتی و در شرایط کاری سخت از مواردی بود که در جلسه کمیسیون انرژی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت.

او افزود: این افراد گلایه داشتند که وزارت نفت، آن طور که باید و شاید هزینه‌های آنان را تامین نمی‌کند و مقرر شد تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را به صورت خاص مورد رسیدگی قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دریافتی کارکنان صنعت نفت نباید تبعیض آمیز باشد و نباید مدیران تهران نشین و خوش نشین، حقوق‌های بالا دریافت کنند و برخی دیگر از کارکنان صنعت با وجود شرایط کاری بسیار سخت، حقوق خوبی دریافت نکنند و این موضوع قطعا در جلسات آتی این کمیسیون هم رسیدگی می‌شود.

اقدام نمایشی وزیر نفت برای حمایت از کارکنان

لازم به یادآوری است که بیژن زنگنه وزیر نفت برای حل این مشکل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار طرح فوری این مشکل در جلسه سران قوا شده است. در حالی این اقدام نمایشی از سوی وزیر نفت صورت گرفته و وزارت نفت تلاش دارد تا مجلس را به دلیل تصویب بودجه امسال، مقصر مشکلات پیش آمده نشان دهد که اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت در سال ۱۳۹۸، پس از کسب موافقت از شخص وزیر نفت، اقدام به صدور بخشنامه شماره « ت ه م/۸۱۱۳۶-۲۸/۲/۱۳۹۸» کرده بود.

بر اساس بند ۵ این بخشنامه، برای حقوق و فوق العاده‌های مستمر کارکنان وزارت نفت سقف ریالی تعیین شده بود که این سقف، بسیار کمتر از پایه حقوق بسیاری از کارکنان حتی با حدود بیست سال سابقه کاری شده بود. از آنجا که حقوق و فوق العاده‌های مستمر کارکنان مبتنی بر تحصیلات و سابقه کاری از ابتدای استخدام تعیین شده و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه (در صورت عدم بروز تخلفات اداری) همیشه افزایش می‌یابد، هر گونه تعیین سقف برای کارکنانی که سال‌ها پیش این سقف را گذرانده اند، منجر به کسری قابل ملاحظه دریافتی‌های فعلی آنان شده بود.

همچنین باعث می‌شد که امکان هرگونه افزایش حقوق برای این دسته از کارکنان در آینده بر اساس افزایش تجربه، ارتقای رتبه و سمت سازمانی وحتی افزایش معمول عمومی سالیانه دولتی که هر ساله از سوی دولت اعلام می‌گردد، از بین برود. در نهایت این بخش نامه توسط دیوان عدالت اداری، طی دادنامه شماره ۱۴۴۳ باطل شد.

اکنون موضوعی که یک بار وزارت نفت راساً اقدام به اجرای آن کرده و دیوان عدالت اداری آن را غیرقانونی دانسته بود، مجددا در قانون بودجه امسال تکرار شده و این بار وزارت نفت، ژست دلسوزی برای کارکنان خود را گرفته است!

مسئولانِ پاسخ نگو به رسانه‌های داخلی!

شایان ذکر است، چندین بار تلاش کردیم تا با مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت یا معاون مدیریت سرمایه انسانی وزارت نفت برای پیگیری این موضوع ارتباط بگیریم که متاسفانه، موفق نشدیم.

سیستم پاسخ نگویی وزارت نفت به رسانه‌های داخلی در حالی مشغول به فعالیت است که رسانه‌های معاند از هیچ تلاشی برای دامن زدن به این ماجرا و گسترش شایعات نادرست، دریغ نمی‌کند!

در حال تکمیل/ ماجرای جلوگیری کارکنان صنعت نفت از پهلوگیری نفتکش‌ها در خارگ چه بود؟

 

در حال حاضر نیز، این کارکنان معترض، در انتظار برگزاری جلسه سران قوا برای رسیدگی به مشکل مذکور هستند. جلسه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهور پس از دریافت نامه بیژن زنگنه وزیر نفت قول داده که حتما موضوع حقوق و دریافتی کارکنان صنعت نفت در آن بررسی خواهد شد.

لازم به تاکید است، ادامه دار شدن این جریانات می‌تواند مجددا هزینه‌های سنگینی را به دلیل  بی تدبیری‌های مدیریتی بر دوش مردم  بگذارد.

گزارش از رقیه هویدا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
هر شغلی سختیهای خودشو داره و بر اساس نوع و شرایط کار دریافتیها متفاوته،مناسفم که هموطنانی میان و میگن چون شغلی درآمدش کم هست یا در حقش جفا میشه پس‌باید یه بقیه هم ظلم بشه.همچنین فکر میکنین اگه حقوق شرکت نفتی ها کم بشه پول میاد تو جیب بقیه؟خیر دوستان عزیز.همین الان خود مسئولینی که این تصمیم هارو گرفتن و حقوق کارکنانو کم کردن،هر کدوم تو چنتا شرکت خصوصی و خصولتی سهام دارن و به راحتی به کارکنان میگن اگه دوست ندارین بیاین بیرون و تو شرکت خصوصی با چند برابر‌حقوق کار کنین،مسلما این شرکتا خودشونم سود میخوان.پس براحتی با تغییر شرایط چند برابر هزینه امروز برای مملکت هزینه تراشی میکنن و کلی پول تو جیب خودشون میره.بعد افرادی که حاضر نشدن برن زیر بیرق اینا و هزینه اضافی برای مملکت بتراشن شدن آدم بده داستان و مورد تهاجم قرار میگیرن.حالا باقی شرایط بماند.لطفا قبل از بل گرفتن اول ببینین برای چی دارین جوش میزنین تا الکی خودتونو و دیگرانو به آتیش نکشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
من پنج سال تو مناطق عملیاتی نفت کار کردم. دقت کنید عزیزان ویژگی شرکت نفت تخصص در کنار سختی کار است. تصور کنید یک حقوقدان یا یک پزشک یا یک مهندس نخبه زیر آفتاب سوزان با خطرات جانی و گازهای سمی و مخازن تحت فشار و کار در ارتفاع و … کار کند. با تمام احترامی که برای قشر زحمتکش کارگر قائلم‌ چیزی که به ذهن میرسد کارگری تحت شرایط سخت است. حالا اون عزیز کارگر دیگه چندین سال از عمرش رو صرف تحصیل در دانشگاههای برتر نکرده و تکلیف خودش رو میدونه. هیچ موقع از روی بی اطلاعی قضاوت نکنید. این عزیزان فقط کمترین حق خودشون رو میخوان. این همه منت سرشون میذارن ولی هیچکس اون شرایط رو درک نمیکنه.
مطمئنن در آینده کشور دچار مشکل میشه.
کی حاضره از زندگی و رفاه و اجتماع و خانواده و شرایط نرمال چشم پوشی کنه بره اونجا خدمت کنه
Singapore
کارمند نفت
۱۹:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
هموطنان عزیز، بنده کارمند نفت شاغل در میادین مشترک در یک منطقه عملیاتی در نقطه مرزی خوزستان هستم. از تمام شما، سوالی دارم که امیدوارم جواب بدهید.
اگر فکر میکنید یه کارمند شرکت نفت، حقوق بالا دریافت میکند، چرا شما هم این مسیر را طی نکرده و استخدام شرکت نفت نشده اید؟؟؟؟؟؟؟
پیش از این، این مسیر همچون کنکور سراسری برای همگان فراهم بوده و هر شخصی از هر خانواده ای میتواند با طی کردن رشته های مربوطه در دانشگاه ها و سپس شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت و کسب نتیجه قبولی و طی کردن مراحل گزینش و غیره، جذب این شرکت شود. خب هرکه عرضه و لیاقت داره، میتونه بیاد. میتونست بیاد.
ما مثل مخالفان نمیگوییم هرکی مخالفه از ایران بره یا از شرکت بره. ما میگیم هرکی مخالفه، اگر میتونه و عرضه و لیاقت داره، بیاد. مناطق عملیاتی هم بیاد. اگر راحت طلبی ها بهشون اجازه میده. قدمشون بر چشم ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خوشم میاد ویزیت پزشکان امسال هفتاد وپنج درصد زیاد شد کسی چیزی نمیگه کارانشونو معاف از مالیات کرد ند کسی چیزی نمیگه بالای صد میلیون حقوق میگیرن کسی چیزی نمیگه ولی بقیه کارمندان دولت با حقوق ده میلیونی به جون هم میفتن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
من فنی مهندسی خوانده ام همکلاسیم در شرکت نفت میباشد و در یکی از مناطق نفتی که حقوق بسیار بالایی میگیرد چندین برابر حقوق من حالا که بعد از گذشت چند سال در شرکت نفت تجربه پیدا کرده رزومه کاریش را برای شرکت های کویتی و عربستانی ارسال کرده و به او پیشنهاد حقوق نزدیک20000دلار داده اند در صورتیکه وی زندگی بسیار راحت و مرفهی در ایران را دارد .این یک امر مسری است در هر رشته ای همین صحبت جریان دارد بخصوص شرکت نفت که رابطه ای تنگاتنگ با شرکت های خصوصا"عربی خلیج فارس دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
اینایی که میگن نفتی ها زیاد میگیرن کافیه بیان دو دقیقه زیر آفتاب خوزستان فقط بایستند، شرط میبندم به ۵ دیقیقه نمیرسه از حال میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
حاضری با حقوق پرسنل نظامی و انتظامی در محروم ترین مناطق با خطر کمین و شهادت بدون امکاناتی که امثال شما دارند ده ثانیه کار کنی در اماکنی که سوزان ترین مناطق است و چنان از سوزان بودن آفتاب خوزستان صحبت میکنی که انگار فقط کارکنان شرکت نفت با آن امکانات رفاهی که امثال ما فقط حسرت آب خوردن شما را داریم درحال خدمت هستند با آن درآمد های بالا که خیالتان هم راحت است که دیگران مشغول محافظت از شما با جان شیرینشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خارگ یا خارک؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
هدف ژنرال زنگنه و گروهبانهاي وفادارش ايجاد نارضايتي و اعتصاب در اين واپسين روزهاي پادشاهيشون تو نفته ! پرسنل زحمتكش صنعت نفت حق دارن كه اعتراض كنند چون تنها چيزي كه براي اين مديران بي لياقت ارزش نداره منابع انسانيه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
چقدر فساد سیستماتیک وجود داره که باید بانک ها و نفت و فولاد از بقیه مردم جدا باشن! مردم ابادان کار نمی کنن و تو شرایط سختی نیستن و فقط کسایی که تو اتاق های پتروشیمی ها کار می کنن ادمن!
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۱۴:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
واقعا این که کسی مثل بیژن زنگنه وزیر نفت ومهمتر این که در دولت روحانی که ماموریت اصلی این آقایان از آغاز کار فشار به اقتصاد و معیشت مردم وکشور ونا امیدی ودلسرد کردن ملت ایران به نظام بوده است واقعا اگر در این روزهای آخر کار وعمر دولتشان بی دغدغه وبدون آشوب و هرج و مرج کنار بروند خیلی خیلی جای تعجب دارد در این روزهای آخر کار دولت روحانی باید خیلی بیشتر از این خبرها و این گونه کارشکنی‌ها باشیم اگر غیر از این باشد تعجب دارد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۰۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
وقتی فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه نفت که تعهد محضری داشتن رو وزیر بی سواد خوند و استخدام نکرد....هیچ کسی حمایت نکرد!!! بعد استادهای دانشگاه و هئیت علمی.... و بعد کارکنان قراردادی....در اخر هم ظلم به کارکنان رسمی. وقتی از همون اول ظلم جلوش گرفته نشه همین میشه. به نظر من حقوق ها باید طبق قانون اداره کار و برای همه یکسان باشه. شرکت نفت هم باید بره زیر نظر تامین اجتماعی، خون شما مگه رنگین تر هست. همون طوری که به ما فارغ التحصیلان دانشگاه نفت شمایی که الان اعتراض میکنید میگفتید شما با دانشگاه های دیگه چه فرقی دارید!!! ما تو سرمای زیر 10 درجه دی ماه دو هفته جلو وزرات نفت اعتراض کردیم یکی از شما به ما نگفت اصلا شما ادم هستید!!! دوس ندارید استعفا بدید. خیلی از افراد با یک دهم حقوق شما حاضرن به جا شما بیان و کار کنن. آسیاب به نوبت!!!! ما دیوان هم شکایت کردیم جواب نگرفیم. شما هم شکایت کنید نهایتا میگن حقوق های شما زیاده و خیلی هم کمترش میکنن و پرداختی هاتون رو طبق وزارت کار میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
کشور همسایه یعنی قطر دیگر بازنشستگی ندارد یکی از آشنایان با 65 سال سن ده سال پیش از قطر به ایران برگشت و بازنشستگی نمی گیرد . چون سنش بالا رفته بود دیگه به او احتیاح نداشتند . شخصی که در شرکت نفت بازنشسته می شود از 15 تا پنجاه میلیون حقوق می گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
ای کاش فیش حقوقی از خودشون میزاشتن تا ببینیم چقدرذ میگیرن که ناراضی هستن
France
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
شما مگه فیش حقوقی خودتو گذاشتی دوست عزیز. متأسفانه فرهنگ سازي نشده این مساله. تو یه کشور خارجی این درخواست توهینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
معلم ها یاد بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۶ تير ۱۴۰۰
اینها همیشه تافته جدا بافته هستند درماه ۱۵ روز کار میکنند چند برابر یه کارمن حقوق میگیرند به همه در خارج از کشور بیشتر حقوق میدهند مگر همه باید بروند یا دست از کار بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۶ تير ۱۴۰۰
۱۵ روز ۲۴ ساعته و دور از خانواده در شرایط بد آب و هوایی و خطرات بالای کار
France
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
چرا قضاوت نادرست میکنید. فارغ از کل شرایط کاری بد و مسموم، من از خود شما سوال دارم. شما تو روز چند ساعت کار میکنید؟. قبل از اینکه جواب بدید بدونید که از 7 صبح تا 7 شب تو عملیات نفت کار است. یعنی دوازده ساعت. بنظرم نمیشه مقایسه کرد. باید باشید و ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خوب بله طبق معمول مدیران بی خاصیت زیر کولر نشین کارشون تکذیب و انکاره که نه اصلا خبری نیست و همه چی آرومه و از این حرفا خداییش دوتا ازین مدیران الکی تکذیب کن و اونایی که از دادن یه جواب بی قابلیت هم طفره میرن رو از پشت میزاشون بکشن بیرون و با یه تیپا از کار برکنارشون کنن اونوقته که مثل بلبل حرف زدن رو توی شبکه های اجتماعی و تلویزیونهای خارج کشور ازشون میبینیم که بلهههههه چرا و واسه چی چطور شد که توی گرمای پنجاه درجه چطور حقوق یه عده کارگر رو کم کردیم و کدوم مدیر کل و یا همان وزیر دستورشو داده بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ تير ۱۴۰۰
انقدر بیکار ریخته که فردا همشون رو میتونن با حقوق کمتر جایگزین کرد با تحصیلات بالاتر شغلهایی سخت تر از شرکت نفت هم هست مثل معدن ولی چون نفت کلیدیه اینا فکر کردن چ خبره نه خبری نیست به راحتی میشه همه رو جایگزین کرد اینا هم برن با عربا کار کنن سخت ترین شغل دنیا معدنه پس حقوق ما هم باید زیاد بشه بعدشم مگه چقدر حقوق میگیرین که ۲۵ درصد بکشن روش تازه باید ازش کم کنن چون نفتی هستین شاهرگ دستتونه ن بابا جان من اگر جای دولت بودم همه رو اخراج میکردم در طول ۲۴ ساعت همه رو جایگزین هم میکردم بعد برین غاز بچرونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خدا از سر تقصیراتش نگذره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
متاسفانه برخی رسانه های داخلی درباره حق کشی که در حق کارگران شرکتهای پیمانکاری و خصوصی میشود کاملا سکوت و چشم پوشی میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
ببخشید چرا ما کارکنان فولاد و ذوب اهن که جلوی کوره کار میکنیم حقوقمان را به دلار نمیدن ؟؟//لطفا یه مقام ارشد مملکتی جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
وقتی من که کارگر پیمانکاری نفت نگاه میکنم همه چیز برای رسمی هاست نباید اعتراض کنم؟برجهای محمود آباد.هواپیمایی نفت.نفت کارت.حقوق بالا.مداوای رایگان و ...ولی ما اینها را نداریم چون پیمانکاری هستیم.
مشکل شرکت نفت تبعیض زیاد است و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
این مشکل مربوط به شرکت نفت نیست شما باید سراغ شرکت پیمانکارت بری نه شرکت نفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
فاصله اجتماعی را رعایت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
این کارمندان نفتی بصورتی صحبت میکنند که افرادیکه اطلاع ندارند فکر میکنند کف حداقل حقوق را میگیرند در حالیکه حداقل حقوقشان چند برابر یک کارگر یا کارمندی ست که در دستگاه های دیگر کار میکنند مشکل آنها حقوق بالای کشورهای عربیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
حقوق کارکنان نفت در پست های ستادی در شهرها مثل تهران، و مراکز استان نسبت به کارکنان چند وزارت خانه دیگر که اصلا اسمی از این وزارت خانه ها نمیشنوید کمتر هست مقایسه باید در شرایط مساوی باشه نه اینکه کارمند نفت در جزایر و سکوها عسلویه با حقوق سایر کارمندان در شهرها مقایسه میشه، برید ببینید کارکنان وزارت نیرو، اقتصاد و داخل شهرها چقدر میگیرن همه شون بیشتر از کارکنان نفت داخل شهرها میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
سلام مشکلات بازنشستگان کد 23نفت رو هم بزارید این دیگه مجلس مقصر نیست زنگنه ودارودستش مسبب اصلی این گرفتاریها هستند مگر میشود دریک وزارتخانه بازنشستگانی باهم اختلاف زیادی داشته باشند این یعنی بی عدالتی ما بازنشستگان کد 23از وضع حقوقی خودمون ناراحت هستیم واین رو باید yjcمنعکس بکنه یعنی یکی 5ملیون ویکی 10ملیون این نامردی مگر خدا نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
سلام باتشکر از شما. ما بازنشستگان نفت از آقای زنگنه نسبت به حقوق خود معترض وشکایت داریم صندوق بازنشستگی نفت مستقل است و هیچ کمکی دولتی نمی‌پذیرد چرا زنگنه ومدیران نالایق صندوق بین بازنشستگان کد23کمترین واقعاً این بازنشستگان ومستمری بگیران از زحمتکش آرین افراد در زمان خدمت بودن ولی اختلاف فاحش حقوقی دارند چرا همسان سازی حقوق برای اینها انجام نشد چرا اضافات پارسال نصف شد چرا با گذشت 4ماه از سال تا کنون اضافات امسال پرداخت نشده مقصر اصلی این نابرابری‌ها شخص زنگنه وهیت امنا هستند وباید پاسخگو باشند خدا شاهد وناظراعمال انسانهاست و قیامت وجهنم منتظر آدمهای پلید وزشت گفتار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
کی راضیه اینجا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
فقط با اعدام مسببان در میدان آزادی تهران مشکلات کارگران صنعت نفت حل میشود چون بقیه دزدها هم حساب کار دستشان می آید ودست از دزدی می کشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
شرکت مخابرات هم ۱۲ سال است که مدیریت بدی دارد و به زودی شاهد اعتصابات سراری ناشی از عدم رضایت کارکنان در پرداخت معوقات حقوق خواهد بود .
مگر آنکه رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
تبعیض اینه که کارهای سخت و زیان آور دسته ای خاص شامل شدند یعنی هر کسی زورش بیشتر باشه بعضی از وزیران فقط صندلی آشغال کردن جسارت منو ببخشد فکرشون کلا تعطیله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خدا شاهد است الان حقوق ۶ ماه از سال ۹۹ و سه ماه هم از حقوق سال ۱۴۰۰ را به ما نداده اند و برای عید دو تا از حقوق های عقب افتاده ی ما رو دادند .با داشتن دو فرزند چطور داریم زندگی را اداره میکنیم .
کارکنان نفت واقعا حق دارند لطفا پیگیر حقوق کارکنان بازرسی نفت توی آبادان و حور العظیم هم باشید ما هم تو شرایط سخت گرما و لب مرز عراق هستیم و دور از خانواده هستیم اما از حقوق هایمان خیری نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
از این اقدامات طی سی سال گذشته در بسیاری کارخانه ها و .. انجام شده ولی صداش بجایی نرسیده بنظر میاد دستهایی پلید در کارند هر چند باید کسی که در جای سخت کار میکنه حقوقش متفاوت باشه ولی حتی اگر جنگ هم باشه کسی حق نداره کارش را ول کنه بره جایی دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۰
اگه بتونن زنگنه را برکنار کنند مشکلاتشون درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
تاکارگران سندیکای کارگری نداشته باشند همیشه حقوقشان توسط مافیا پایمال میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
یکی به اینها بگوید سختی برای همه هست اگر بدین صورت باشد کارکنان بهداشتی هم نباید به مراقبت از شما و خانواده تان اگر مبتلا به کرونا شدید بپردازند و باید جلوی ورود شما و خانواده امثال شما را به بیمارستان ها بگیرند چون شرایط برای آنها هم سخت است و در خارج از ایران به آنها حقوق بیشتری میدهند همینطور اصناف دیگر و مطمئن باشید با اینکار شما که درآمد ملتی را گروگان گرفته اید چون در کشورهای نفتی حقوق چند برابری دریافت میکنید برخورد دیگران هم با شما تفاوت خواهد کرد بطوریکه دوستی دارم که که صاحب خانه است و بیان کرد مستاجری دارم در یکی از دوایر نفتی که در این اعتراضات شرکت کرده مشغول بکار است منتظرم اگر خواسته شان تامین شد منهم از وی کرایه خانه معادل کشورهای همسایه را بگیرم یا حکم تخلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ تير ۱۴۰۰
واقعا متاسفم برای دوست شما با این طرز فکرش اگر مستاجرش حقوقش بالا بود که الان صاحب خونه بود . بعدش هم شرایط این بندگان خدا اینقدر سخته و دور از خانواده که فقط چشم می زنند زود مرخصیشون برسه بروند پیش خانواده و اصلا به خاطر شغلشون بزرگ شدن بچه هاشون رو نمی بینند . حالا فکرش رو بکنید حقوقشون هم عقب بیفته و دست خالی بروند مرخصی چقدر جلوی خانواده خجالت زده هستند.
پس حق دارند حقوقشون مثل بقیه ی شغل های توی ایران هم اضافه بشه و هر ماه سر موقع مثل بقیه کارکنان دولتی و پرسنل بهداشتی سر ماه حقوقشون رو بگیرند .
مطمئن باشید این اعتراضات بیشتر به خاطر دیرکرد چند ماهه ی حقوقشون است.
Switzerland
بابک
۱۶:۱۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خودت جواب خودت رو دادی.
شرکت نفتی مستأجر!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
در حال حاضر بیشترین دریافتیا مربوط به پزشکان و کارمندای وزرات بهداشته باید جلو پزشکا گرفته بشه نه کارگر و کارمند بدبخت.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا حقیقی
۱۶:۲۲ ۰۶ تير ۱۴۰۰
اصلأ این خبرها نیست .من خودم در نفت کار میکنم اولا خبرها شکل دیگری منعکس شده و با واقعیات موجود همخوانی ندارد . دوما یکی از دوستانش که فکر میکنند حقوق شرکت نفتی ها بالاست فقط کافیه یک دوره چهارده روزه همراه یک شرکت نفتی از مثلاً شهری مثل تهران یا اصفهان و یا شیراز سوار وسیله نقلیه شده و به سمت جزایر و سکوهای نفتی حرکت کنند تا اون موقع اگر اعتراف نکردند که هر چقدر به نفتی‌ها بدهند حقشان است و ضمنا اعتراف خواهند کرد من حتی یک روز هم بدین شکل توانایی کارکردن دور از خانواده و تحت شرایط گرمای ۶۰ درجه و شرجی مناطق عملیاتی نفت را ندارم.فقژ کافیه یک بار سوار بسکت انتقال نفرات از کشتی به سکو شوید تا اعتراف به همه چیز بکنید.نفراتی بودند که استخدام نفت شدند و بعد از دیدن این صحنه رفتند و پشت سر را هم نگاه نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
شما ها فکر کردید هر کسی مستاجر است از کم درآمدیست اشتباه بزرگتان همین است افراد زیادی را میشناسم میگویند به چه دلیل چند صد میلیون یا چند میلیارد را برای خرید خانه بدهم با این پول کار میکنم و بهترین خانه را اجاره میکنم بعد دو سه سال به یک خانه دیگر نوساز میروم و همیشه هم جزء اجاره نشینان محسوب میشوم افرادی را میشناسم که زندگیشان را ببینید دود از سرتان بلند میشود ولی اجاره نشین هستند و پول خرید خانه را در کار انداخته اند و به قول خودشان هر دو سه ماه پول یک خانه را در میآورند ولی خانه نمیخرند و میگویند اجاره نشین خوش نشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
در جواب به 11:53متاسف نباش من خودم در مناطق نفتی کار کرده ام و شرایط آنرا میدانم به خودت زحمت بده دریافتی یکی از همین افرادی که بحالشان دلسوزی میکنی را با کارگریکی از کارخانه های شهر خودت را مقایسه کن دیگر دلسوزی نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ تير ۱۴۰۰
مگر چقدر حقوق می گیرند که بیش از 2.5 اضافه شده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
فیش حقوقشان رو نشان بدهند تا ببینیم چند برابر یک کارمند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
یک کارمند حقوقش ثابت هست و هر ماه سر موقع به حسابش ریخته میشه واستخدام رسمی میشه ولی کارکنان نفت حتی با داشتن تخصصشون هر سال قراردادشون فسخ و برای مدتی اخراج میشن که عیدی بهشون تعلق نگیره و شاید کلا برای چند ماه هم بیکار باشند پس بهتره بدونیم هر کسی شرایط کار خودش رو داره و سختی شغل خودش
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۳:۰۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
اگه دوس داری فیششون رو ببینی اول باید ۶ ماه در شرایط کاریشون بصورت اقماری و دور از خانواده کار کنی بعد تقاضای فیش حقوقیشون رو داشته باشی. خیلی جالبه طرف تا حالا یک شب دور از خانواده اش نبوده سطح سوادش هم معلوم نیست در چه حد هستش بعد میگه فیش حقوقی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
مگه ففط کارکنان شرکت صنعت نفت کاشکی فیلمای اعتصابات پروژه های عسلویه ببینید چخبره سراسری پروژه های شغلهای آزاد جوشکاری .قالبندی وآرماتور بندی بدلیل حفوق پایین تعطیل کردن اکثر استانهای جنوبی ک هوا بسیار گرم با حقوق پایین تعطیل کردن
آخرین اخبار