تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت؛ مشکلات نیروی انسانی نفت، سر دراز دارد!

در شرایطی وزیر نفت از سران قوا درخواست رسیدگی به مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت را دارد که این نیروی انسانی، او را مقصر ایجاد مشکلات می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که بیژن زنگنه وزیر نفت طی نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور درخواست کرد که موضوع رفع محدودیت‌های پرداخت حقوق به کارکنان و بازنشستگان برای تصمیم‌گیری در نشست سران سه قوه مطرح شود که پیرو آن رئیس جمهور نیز با طرح فوری این درخواست در این نشست موافقت کرد، بنابراین موضوع در نشست سران سه قوه مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

با وجود این درخواست وزیر نفت برای طرح مشکل نیروی انسانی صنعت نفت در جلسه سران قوا، تعداد زیادی از کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت کشور با انتخاب صد و سیزدهمین سالروز به نفت رسیدن نخستین چاه نفت خاورمیانه، دست به اعتراضات گسترده‌ای پیرامون مشکلات ایجاد شده توسط وزارت نفت برای نیروی انسانی این صنعت در نقاط مختلف کشور زدند.

این نیرو‌های معترض، در ارتباط با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فهرستی از مشکلات خود را ارسال کردند. بر اساس این فهرست، اجرای عادلانه افزایش‌های عمومی دستمزد سال ۱۴۰۰ برای تمام نیرو‌های صنعت نفت در صدر درخواست‌های آنان قرار دارد.  

وقتی حقوق کارکنان اداری تهران نشین افزایش می یابد اما حقوق کارکنان مناطق عملیاتی نه!

گفتنی است؛ هرچند کارکنان صنعت نفت با توجه به ماهیت کارشان نسبت به کارکنان اغلب دستگاه‌های اجرایی دیگر حقوق بیشتری دریافت می‌کنند اما بخشنامه اضافات حقوق ابلاغی از سوی وزیر نفت که سبب بروز این اعتراضات شده، به نحوی است که افزایش حقوق کارکنان و کارگران عملیاتی در پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی و گازی با شرایط سخت و خطرناک کاری، از کارمندان اداری و ستادی مستقر در ساختمان وزارت نفت در تهران کمتر است! بنابراین، موضوعی که سبب وقوع این اعتراضات شده، تبعیضی است که در این زمینه صورت ‌می‌گیرد.

لازم به بیان است؛ متاسفانه پیگیری خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از ناصر مولایی مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه بدون پاسخ ماند اما او در گفت و گو با یکی از رسانه‌های وابسته به وزارت نفت در مورد این مشکل این طور توضیح داد: اضافات عمومی سال ۱۴۰۰ کارکنان دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه بوده که دولت آن را ابلاغ کرده و وزارت نفت هم به عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی ملزم به ابلاغ بدون کم و کاست آن بوده است.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات اضافات عمومی امسال که به تصویب مجلس رسیده حذف سقف شمال و جنوب کارکنان صنعت نفت بوده که از عدالت اجتماعی برخوردار نیست. با حذف سقف، عملا تفاوتی بین همکارانی که در جنوب، مناطق گرمسیر و بد آب و هوا و محروم خدمت می‌کنند با همکارانی که در تهران و مناطق خوش آب و هواتر هستند، وجود ندارد. بر اساس محاسبات انجام شده، سقف ناخالص حقوق و مزایا متناسب با اضافات عمومی ۱۴۰۰، حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: نکته اول آن است که حقوق هیچ کارمندی با این مصوبه امسال کاهش نمی‌یابد و متناسب با تفاوت تطبیق کاهش حقوق‌های امسال در مقایسه با پارسال کاملا جبران خواهد شد، اما حقوق و مزایای بسیاری از کارکنان به سقف می‌خورد و عملا افزایش حقوقی مشمول اکثر همکاران نخواهد شد!

مولایی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها مشمول کارکنان پیمانی شده و پایه حقوق آن‌ها هم ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، تاکید کرد: مطابق با بند یک بخشنامه اضافات ۱۴۰۰ باید افزایش ۲۵ درصدی اعمال شود، اما اگر میزان افزایش حقوق بیش از ۲.۵ میلیون تومان باشد مابقی آن کسر می‌شود.

دور زدن قانون به سبک وزارت نفت

او همچنین با اشاره به برگزاری چندین نشست مشترک بین معاون، مدیران کل منابع انسانی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، گفت: پیشنهاد‌هایی مبنی بر دست کاری برخی فوق‌العاده‌ها و یا انجام اقداماتی با هدف بی‌اثر کردن دستورالعمل ابلاغی اضافات عمومی سال ۱۴۰۰ دولت مطرح شده است.

مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه توسل به راهکار‌هایی برای دور زدن قانون در بلندمدت پاسخگو نبوده و قطعا با واکنش دستگاه‌های نظارتی روبرو می‌شود، تصریح کرد: سناریو‌های عملیاتی و کاملا قانونی با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و مصوبات ابلاغی استخراج شده که هم اکنون این پیشنهاد‌های اجرایی به اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت برای تدوین دستورالعمل اجرایی ارسال شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اصلاح قانون امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی راهکار‌های قانونی برای بهینه‌سازی الزامات دستورالعمل قانون بودجه و اضافات عمومی امسال تدوین کرد که مورد اشکال دستگاه‌های نظارتی هم قرار نگیرد، بیان کرد: امیدواریم با اجرایی شدن این سناریو‌های کاملا قانونی شرایط بهینه‌سازی حقوق و دستمزد به ویژه همکاران شاغل در مناطق جنوب کشور فراهم شود.

به گفته مولایی، صنعت نفت دشمن کم ندارد و رسانه‌ای کردن حتی راهکار‌های کاملا قانونی می‌تواند به بدنه متخصص و کارآمد سرمایه‌های انسانی صنعت نفت آسیب جدی وارد کند. جالب است که این مقام مسئول رسانه‌ای کردن فعالیت‌ها را آسیب زا عنوان می‌کند، اما اگر از سوی رسانه‌های وابسته به وزارت نفت باشد دیگر آسیبی نخواهد داشت!

وظیفه ای که وزارت نفت به آن عمل نکرد

در حالی مسئولان وزارت نفت دلیل چنین تبعیضی را مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه معرفی می‌کنند و اعلام کرده اند در تلاش هستند تا این قانون را دور بزنند که در حقیقت دور زدن قانون مطرح نیست بلکه عمل نکردن به وظیفه قانونی و ترک فعل است که سبب شده این مشکلات به وجود بیاید. مسئولان و مدیران وزارت نفت‌ می‌توانستند با استفاده از قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال ۱۳۹۱ این مشکل را حل کنند.

بر اساس ماده ۱۰ این قانون، نظام‌های اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در واحد‌های عملیاتی و تخصصی شاغل هستند با رویکرد تقویت رقابت پذیری و سرعت بخشیدن به بهره برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابع آیین نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه، با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود.

قابل توجه است که قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت در سال ۱۳۹۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما آیین نامه‌ای که باید ظرف شش ماه تهیه می‌شد، پس از مدت‌ها تاخیر، در آذرماه سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید. آیین نامه نظام‌های اداری و استخدامی و حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت، باید دو قید مهم «آن دسته از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در واحد‌های عملیاتی و تخصصی شاغل هستند» و «با رویکرد تقویت رقابت پذیری و سرعت بخشیدن به بهره برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی» را در نظر می‌گرفت، اما این آیین نامه تمام کارکنان صنعت نفت را شامل می‌شود و هیچ اثری از قید دوم نیز در آن دیده نمی‌شود.

بنابراین، اگر مسئولان وزارت نفت از ابتدا در تدوین آیین نامه مذکور، به قانون عمل می‌کردند، اکنون مجبور به این نبودند که برای دور زدن قانون بودجه ۱۴۰۰ تلاش کنند و نگران حساسیت نهاد‌های نظارتی شوند!

مشکلات نیروی انسانی نفت، سر دراز دارد

علاوه بر تبعیض در افزایش حقوق که متاسفانه برای کارکنان مناطق عملیاتی و خطرناک جنوب کشور تقریبا هیچ است، نیروی انسانی صنعت نفت این روز‌ها دغدغه‌های دیگری هم دارد. رسیدگی به وضعیت نا به سامان صندوق بازنشستگی، رفاه و پس انداز صنعت نفت، یکی دیگر از مهمترین درخواست‌های آنان است چرا که تصویب اساسنامه جدید این صندوق را تحمیلی و غیرقانونی می‌دانند.

اساسنامه این صندوق با توجه به ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت باید به تصویب مراجع ذی صلاح می‌رسید که وزارت نفت باید برای فهمیدن این که مرجع ذی صلاح کیست از مجلس شورای اسلامی، استفساریه دریافت می‌کرد، اما بدون انجام این کار، اساسنامه را بار اول به تصویب هیئت امنای صندوق رساند که به تشخیص هیئت عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون بوده و باطل شد. سپس اساسنامه دوم و اصلاح شده با پیشنهاد وزرات نفت به تصویب هیئت دولت رسید که این کار باز هم بدون دریافت استفساریه از مجلس صورت گرفته و به همین دلیل بررسی مشکلات اساسنامه جدید نیز در دیوان عدالت اداری در جریان است.

همچنین به کارگیری کارمندان غیررسمی به عنوان منشی در دفاتر مسؤلان رده بالای وزارت نفت، حذف حدود پنج هزار سمت سازمانی در آستانه اجرای قوانین مربوط به ایثارگران، وجود تخلفات گسترده در زمینه تعدیل مدرک تحصیلی کارکنان، عدم پرداخت حق فعالیت در مناطق مرزی، حذف مزایای رفاهی کارکنان و بازنشستگان، کاربردی نبودن آموزش جهت توانمند کردن کارکنان و وجود مشکلات متعدد در جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و نخبگان در مجموعه وزارت نیز از دیگر دلایل نارضایتی نیروی انسانی صنعت نفت است.

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است

رفتار دوگانه وزارت نفت برای پرداخت حقوق و تعیین سن بازنشستگی

یکی از کارکنان صنعت نفت در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در سال ۹۳ نظام حقوق و دستمزد کارکنان مناطق عملیاتی صنعت نفت تحت عنوان ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت از کارکنان خدمات کشوری جدا شد، اما متاسفانه در عمل اینطور با آن‌ها رفتار نمی‌شود.

او افزود: اگر بحث افزایش حقوق کارکنان دولت مطرح شود، نیروی انسانی وزارت نفت را در نظر نمی‌گیرند، ولی اگر بحث افزایش دریافت کسورات برای صندوق‌های بازنشستگی باشد، مانند نیرو‌های خدمات کشوری با آن‌ها برخورد می‌شود.

این نیروی صنعت نفت ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، از آن جا که فعالیت در مناطق عملیاتی صنعت نفت یعنی در محل انجام عملیات‌هایی مانند حفاری در میدان‌های نفتی و گازی یا فعالیت در پالایشگاه ها، شغل بسیار خطرناکی هم از نظر امنیتی و هم از نظر آسیب رسیدن به سلامتی نیروی انسانی است، این اختیار به وزیر نفت داده شده که برای این دسته از کارکنان، مزایای ویژه‌ای را در نظر بگیرد.

او گفت: برخی از شاخص‌هایی که بر مبنای آن‌ها به نیرو‌های صنعت نفت حقوق پرداخت می‌شود به این دلیل تعریف شده که باید دوری از خانواده و سختی کار بالایی را تحمل کنند. یعنی وزیر نفت می‌تواند علاوه بر افزایش حقوق رسمی که برای تمام کارکنان دولت تصویب می‌شود، مبلغ اضافه‌ای را برای این کارکنان در نظر بگیرد.

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است


بیشتر بخوانید


این نیروی صنعت نفت اظهار کرد: متاسفانه امسال برای این افزایش حقوق یک سقف پرداخت در نظر گرفتند؛ یعنی با وجود این که قرار شد ۲۵ درصد به حقوق نیرو‌ها اضافه شود، اما اعلام کردند اگر این ۲۵ درصد برای هر کدام از نیروها، بیشتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود، مابقی آن را پرداخت نمی‌کنیم در صورتی که افزایش ۲۵ درصدی حق نیروی انسانی است. با این شرایط، کارکنان اداری و ستادی مستقر در تهران علاوه بر دریافت حقوق‌های ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیونی، شامل افزایش حقوق هم می‌شوند، اما کارکنان مناطق عملیاتی، افزایشی نخواهند داشت.

او اضافه کرد: در مورد سن بازنشستگی نیز این رفتار دوگانه وجود دارد؛ نیرویی که قبل از خصوصی سازی شرکت ها، قرارداد مستقیم با وزارت نفت داشته، پس از خصوصی سازی محل کارش دیگر مشمول قوانین وزارت نفت نمی‌شود، اما هر ماه به جای این که کسورات حقوقش مانند سایر نیرو‌های شرکتی به صندوق تامین اجتماعی واریز شود، به صندوق بازنشستگی نفت می‌رود و وقتی می‌خواهد بازنشسته شود، می‌گویند نیروی وزارت نفت است و به همین دلیل باید طبق قانون وزارت نفت تا ۶۰ سالگی صبر کند؛ حتی اگر بیش از ۳۰ سال خدمت کرده باشد!

اختیاری شدن اجرای قانون وظایف و اختیارات!

این نیروی انسانی صنعت نفت در ادامه گفت: این مشکل نتیجه تصمیم مشترک مجلس و وزارت نفت است که به قانون توجهی نکرده اند و برای افزایش حقوق نیروی انسانی صنعت نفت، سقف پرداختی در نظر گرفته اند. اگر قرار بود مانند نیروی‌های خدمات کشوری با نیرو‌های صنعت نفت برخورد شود، چرا از ابتدا در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آن‌ها را جدا کردند و اکنون که جدا کرده اند، چرا مطابق با قانون با آن‌ها برخورد نمی‌شود؟

او بیان کرد: این قانون بهانه‌ای برای مدیران وزارت نفت به ویژه شخص وزیر شده که هر طور تمایل داشتند با نیروی انسانی رفتار کنند. متاسفانه مفهوم اختیار را در این قانون اشتباه متوجه شده اند، زیرا اختیار برای این بود که بتوانند خدمت بیشتری را هم به کشور و هم به بدنه صنعت نفت ارائه کنند نه این که اختیار داشته باشند بر خلاف قوانین بالادستی کشور اقدامی را انجام دهند!

این نیروی انسانی صنعت نفت در پایان گفت: جالب است آقای وزیر در مورد این اعتراضات نیروی انسانی برای مجلس و رئیس جمهور نامه زده و با درخواست کمک از آن‌ها سعی کرده که خود را تبرئه کند، در حالی که یکی از بزرگترین دلایل مشکلات پیش آمده برای نیروی انسانی صنعت نفت، نوع نگاهی است که وزیر به مقوله نیروی انسانی دارد.

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است


بیشتر بخوانید


لازم به یاد آوری است؛ بیژن زنگنه علاوه بر تجربه مدیریتی در سطوح بالا در دوره قبل از وزارت، از سال ۱۳۶۲ تاکنون به جز دوره هشت ساله دولت‌های نهم و دهم، همواره وزیر بوده؛ ابتدا در وزارت جهاد سازندگی، سپس وزارت نیرو که ۱۶ سال از عمر وزیر بودن خود را یعنی در بازه زمانی ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در وزارت نفت سپری کرده است.

بنابراین، او نسبت به هر فرد دیگری نسبت به مسئله نیروی انسانی در صنعت نفت اشراف و آگاهی دارد، اما این که چرا در تمام این سال ها، تلاشی برای باز شدن گره‌های مشکلات آن‌ها نکرده و برعکس، به اذعان اکثر کارکنان فعلی و بازنشستگان صنعت نفت، این گره‌ها را کورتر کرده، جای سوال دارد.

اکنون نیز بزرگترین گلایه نیروی انسانی شاغل و بازنشسته صنعت نفت، عمل نشدن به قوانین موجود در این زمینه از جمله قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است. مهمتر این که پس از تصویب این قانون، وزارت نفت هیچ اقدامی برای دریافت استفساریه (تفسیر) این قانون از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نکرده تا دقیقا مشخص شود که این وزارتخانه تا چه حد می‌تواند آزادانه فعالیت کند. متاسفانه پیگیری های خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز برای دریافت پاسخی در زمینه اعتراضات نیروی انسانی صنعت نفت از معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت یا مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت، بی نتیجه بود.

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است

تافته جدا بافته‌ای به نام وزارت نفت/ نیروی انسانی صنعت نفت گله مند است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین اسلامی
۰۲:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام برادر همه بفکر جیب خودشان و فامیل خودشان هستند من در پخش هرمزگان کار می کنم یک رییس امور اداری داریم که بیش از ده سال در بندرعباس است تمام فامیل های خودش به بندرعباس انتقال داد پسرش که جذب واحد راه آهن شرکت نفت شده بود برده واحد صادرات هر وقت دوست دارد سر کار است هر وقت دوست ندارد نیست من شنیدم که اضافه کار بالای حد تعیین شده می گیرد مهمتر از همه یک رییس طبق قانون بیشتر از چهار سال نمی تواند در یک جا باشد متاسفانه یک شرکت بناگستر که کارش بانکرینگ سوخت است تمام مسیولین و مدیر قبلی آقای مرادی و ده تا مثل رییس انبار . رییس سوختگیری ووو جذب کرده و در داخل شرکت نفت دارند به پیمانکار کار می کنند که خلاف است تو را خدا جلو بی قانونی ها را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
بسیاری از مخاطبان بدون اطلاع از شرایط کاری و میزان واقعی حقوق پرسنل نفت، فقط از روی شایعات یا تعداد اندک افرادی از کارکنان که حقوق زیادی میگیرند بقیه کارکنان وزارت نفت قضاوت میکنند. لطفا خدا را در نظر بگیرید
بنده مهندس نفتم با فوق لیسانس و 10 سال سابقه دریافتی بنده 5.5 میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تنوع حقوق و دستمزد بين كاركنان شركت نفت زياد هست . شركت نفت هم ظرفيت اشتغالزايي و درآمد دارد ولي متاسفانه نظارتي نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
دیگه چی میخوان نفتیا
Iran (Islamic Republic of)
بچه کارمند
۱۳:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
با سلام وزارت نفت دیگردارد تبعیض و بیکفایتی راا به اوج میرساند.پدر بنده 36 سال تمام برای این وزارت خانه کار کرد و از خانه و زندگی اش زد تا در جزیره ای دور افتاده در خلیج فارس کار کند سال پیش در محل خدمت کرونا گرفت و بنا به دلایل اعت مشخص پرواز چند روز را با تب بالای این بیماری دست و پنجه نرم کرد و بعد از چند روز به بیمارستان منتقل شده بود که متاسفانه ریه اش کامل درگیر شده بود و بعد از 40 روز فوت کرد. بعد از حساب و کتاب تازه شرکت نفت اعلام کرد که فقط حقوق و مزایا و بازنشستگی 30 سال از خدمتش به او تعلق میگیرد!چرا؟ اگر سی سال خدمت ملاک است چرا بازنشستش نکردند تا در خانه پهلوی زن و بچه اش بماند؟؟و اگر کارمند محسوب میشد چرا فقط سی سال مد نظر است؟اگر در خانه میماند حال زنده بود! تازه گفته اند که بیماری حین کار محسوب نمیشود!!!!!!!! چرا؟؟؟؟؟ وقتی در محل خدمتش بوده و هر ماه باید 15 روزش را ااانجا سپری میکره؟؟؟ خلاصه وزارت نفت دیگر دارد در حق کارکنانش ظلم میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
وزارت نفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
یکی از دوستان من کارشناس شرکت نفت هست. ایشون 4 سال پیش حقوقش ماهی 17 میلیون بود! فکر کنم الان بالای 40 می گیره. مدیر هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و وقت بخیر
تخریب صنعت نفت یعنی لطمه به ثروت ملی یعنی بی پولی دولت،یعنی عدم توانایی دولت در افزایش حقوق مطابق باتورم برای کارمندان همه ارگانهای دولتی،یعنی اعمال مالیاتهای سنگین برای همه مشاغل،این هشداری است برای همه ارگانهای دولتی به خصوص معلمان عزیز که اگر مطالبه ای دارند پرسنل نفت را تخریب نکنند برای ایجاد پلکان ترقی خود چون با اینکار خودشان نیز تحت تاثیر قرار میگیرند.صنعتی که تغذیه کننده بودجه اکثر ارگانهای دولتی هست راتخریب نکنید.اگر تولید نفت وگاز وبنزین کاهش یابد اولین کسی که آسیب میبیند خودتان هستید
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اقا مهدی منظورت از این مطلب اینکه اون شرکت نفتیه باید ماهی ده هفده میلیون بگیره تا من کارمند بتونم سه چهار میلیون بگیریم. منظورت اینه.اگر اینه ایکاش وزارت نفت ضعیف و ضعیف و ضعیف تر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
علی آقای عزیز ماهیت کاری هر شغلی با شغل دیگه متفاوته. یعنی شما میفرمایید کارمندی که در طول روز ۱۲ ساعت در بدترین شرایط آب وهوایی کار میکنه و تعطیلات عید وتعطیلات تابستون و تعطیلات برف و بارندگی زمستون براش معنا نداره با کارمندی که حداقل پنج ماه ازسال تعطیله به یک اندازه حقوق بگیرند؟!! بابا انصافتون کجاست؟ ما مدعی حقوق هیچ ارگانی نیستیم. صحبت برسر این هست که اگر مطالباتی دارید پرسنل بیچاره نفت رو سپر خودتون قرار ندید چون ماهیت کاری اونها با خیلی ازارگانها زمین تا آسمان تفاوت داره؟! اگر قراره معلمان عزیز خودشون رو با کارمندای دیگه مقایسه کنند با ارگانی مثل وزارت علوم خودشون رو مقایسه کنند که ماهیت کاری مشابه دارند نه با ارگانهای دیگه. اگر هم واقعا خیلی تمایل دارید دروزارت نفت مشغول باشید خوب اگر میتونید بیاین با نخبگان رقابت کنید و دروزارت نفت استخدام بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
در این زمانه گمشده مملکت بی ایمانی و بی صداقتی است بی ایمانی باعث این همه اختلاس و تبعیض و بی صداقتی هم باعث معطل کردن ۷،۸ ساله مملکت به خاطر بر جام بی خاصیت
درود بر آیت ا... رئیسی و دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
بزرگترین مشکل نفت تبعیض بین رسمی ها و پیمانکاری ها است.برای مثال پسر من معلول ذهنی حرکتی خیلی شدید ۱۹ ساله است.چون پیمانکاری هستم خدمات رفاهی و مالی و پزشکی نفت به من داده نمیشود.وزیر نفت باید جلوی تبعیض ها را بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
وزیر بی کفایت
Canada
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
معلومه زنگنه با این سن و سالش و 4 دهه در دولت مافیایی
بودن .انگیزه ای برای کار ندارد
وزارتخانه یک جوان دلسوز نخبه .پر انرژی .انگیزه ِایده
میخواهد که خودش را از این مردم حس کند و
گوش شنوا داشته باشد وهی مشکلات را انکار نکند
لااقل از توانایی یا عدم توانایی شرکت نفت .کارمندان را در جریان قرار دهد
تا کارمندان با واقعیت شرکت نفت اشنا شوند
شفاف سازی و وجدان کاری داشتن و دلسوز بودن وزیر
چاره کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
با این بی کفایتی ها و اقدامات مخرب، سرمایه انسانی اصلی ترین و پول سازترین سازمان مملکت هر روز بی انگیزه تر و ضعیف تر میشه و طوری شده که پرسنل نفت در هزینه های زندگیشون به مشکل اساسی برخوردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه اطلاعاتتون ناقص بود، با یه بررسی ساده میفهمید که خیلی ها اعم از کارمندان بانک، وزارت کشور و .... از نفت حقوق بیشتری دارند. ولی خوب عزم سیستم بر نابودی این صنعت جزمه و کاری نمیشه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مافیا + سوءمدیریت + تبعیض و بی عدالتی + ...............
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
وزارت نفت کاملا انگلیسی اداره میشود و بودجه برای کارکنان و بازنشسته هایی صرف میشود که چون کار جدی ندارند باید از تفرجگاه های شرکت نفت استفاده کنند .
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۲۰:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
طبق عدالت اسلامی و اخلاق انسانی و قانون ،حالا زمان حق و حقوق کارگران پیمانکاری است نه رسیمیهای نفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
سوزاندن عمدی مرخصی کارگران در شرایط گرما بدون اینکه پولی بابت این حق مسلم به کارگران نفت خیز جنوب داده شود.
حداقل های سنوات و پاداش و حداقل‌های بسیاری از خدمات و ندادن حتی یک وام کوچک و یا خریدی اقساطی برای هر کارگر نفت و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
من مامور قرائت کنتور گاز استان بوشهر هستم و در گرمای 56 درجه داریم درب خانه مردم می رویم برای قرائت کنتور گاز و حقوق دریافتیم زیر 2.500.000 هزار تومان هست .ایا این انصاف هست؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
اکثر هم دانشگاهی های من در آمریکا و اروپا مشغول به زندگی شدند و ماهم در فکر خدمت به وطن هم اکنون در دورترین نقطه مرزی اندر فکر اضافه کردن دو میلیون تومان یا کمتر از ۸۰دلار در ماه هستیم.
ولی دیگر هیچ انگیزه ای برای ادامه کار و حس خدمت و نگهداری تجهیزات میلیارد دلاری دیگر نیست.چرا که جوانی خود را در این صنعت به هدر دادیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
16 سال هست که اکثر کسانی که در این وزارتخانه استخدام شدن رانتی استخدام شدن همشون اکثرا شغل مدیریتی دارند چون سواد عملیات را نداشتن و مجبوری شغل مدیریتی گرفتن!!!!!!
United States of America
رضا
۲۰:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
این حق ما نیست نقطه صفر مرزی زیر افتاب ۶۰ درجه خوزستان بدون هیچگونه مزایایی باشیم ، شخص زنگنه همه امکانات قطع کرده و فقط برای باند خودشون که یک روز سابقه نفتی ندارن گذاشته ، حقوق من نیروی عملیاتی که از اهواز باید ۱ ساعت توی اتوبوس سختی راه تحمل کنم با یه نیروی ستادی تهران برابر شده این بزرگترین ظلمه ، شخص وزیر دوران پیمان مارو از ۲ سال به ۵ سال تغییر داد حقوق من نفتی از خیلی از ارگانها کمتر ، همه مستاجریم ودیعه مسکن یه نیروی متخصص ۱۵ میلیون‌تومانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
آقا چرا از وضعيت اسفباري كه استادان دانشگاه ازاد با اون روبرو هستن و اعتراضاتي كه در اين زمينه داشته اند، هيچ انعكاس خبري ندارين؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
اگر کارگران و مهندسان و تلاشگران نفتی پای درد دلشان بنشینید حرف زیادی برای گفتن از ناکارآمدی نفت و سیستم نفت و....و...و..و..دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
شرکت نفت سوتی های زیاد و گل به خودیهای زیادی داشت .همین حمایت نکردن از تولیدات ایرانی و ایران ساخت ها و ایران سازها خود ضربه بزرگی به خودکفایی نفت و اعتماد و توان داخلی است.
و همچنین ضربه زدن به مهندسان و کارگران و تلاشگران این سرزمین و سوزاندن استعدادها و نخبگان و دانشجویان همانند سوزاندن نفت و گازها در بیابانها و کوهها و دشتهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
کم کم داریم به پایان دولت مشکل زا حسن نزدیک میشویم ومتآسفانه سازمانهای ناظر هم تماشا میکنن
تازه اول بروز مشکلات اساسی و ریشه ای است که خودش نشان میدهد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۹:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
این صنعت لازمه پاکسازی اساسی است رشد و توسعه صنعت نفت در حد ایران و ایرانی نیست.
کارخانجات و توان ایرانی میتواند تمام احتیاجات نفت را برآورده سازند اما مدیران و وزیران نفتی غربگرا و مدیران ناکارآمد ستون‌ها و پی‌های توان داخلی را نابود کردند و تیشه به ریشه استعدادها و توان داخلی زدند.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۹:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
در وزارت نفت شایسته سالاری مطرح نبود و نیست و همین عامل مهم سبب شد تولید نفت از شیش و نیم ملیون به یک یا نیم ملیون برسد.
این تحریم، خود تحریمی و کار دشمنان و نادانان داخلی است و همه وزیران و مدیران قبلی و فعلی نفت در این کم کاری دخیل بوده و هستند این تحریم بیشتر داخلی است و نه آمریکا و نه غرب هیچکدام توان اینقدر ضربه زدن را نداشتند.
صنعتی که چشمش دنبال قطعات و وسایل بیگانه است و هیچ نگاهی بعنوان داخلی نداشت باید فکر این روزهایی را از قبل میکرد.
Canada
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه نگار با وجدان و صادق باید
چشم و گوش و زبان ملت باشند
باید صدای بی صداها که صدایشون را کسی نمیشنود ...باشند
نه مرده شور که
کاری به بهشت رفتن و جهنم رفتن مرده ندارند
باید انقدر پیگیری کنند تا بنتجه برسند
نه فقط گزارش مشکل دهند و بعد هم ولش کنند
با معذرت خواهی از تون
کارتون را خوب انجام نداده اید که
انقدر اختلاس .احتکار .دزدی ووووو در وطن داریم
من روزنامه نگاران را جزی از این مشکل اختلاس وووو میبینم
حالا خود دانید با وجدان تون
قضاوت با خودتون ....باید هر روز وظیفه تون را بعنوان
یک روزنامه نگار مرور کنید
تا شاید اینشالله گشایشی پیش اید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
کارکنان وزارت نفت خود را تافته جدا بافته میدانند و با وجود اینکه بالاترین حقوق را در بین کارکنان سایر وزارتخانه ها دریافت میکنند همواره ناراضی هستند. بنظرم مجلس باید برای این وزارتخانه قانون درهای باز را اجرا کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
این مطلب رو بدونید گول این مثبت و منفی زیر کامنت هارو نخورید میشه با تعویض آی پی تو مدت زمان کوتاه چند بار مثبت و منفی رو بسیار بالا برد و یا پایین آورد . آقای رئیسی انشاالله بعد از رئیس جمهور شدن موفق باشید و بتونید با روشی که در قوه قضاییه دارید جلو ظلم و جور را بگیرید و دل مردم که از نظر مالی مشکل دارند خوش بشه.
Canada
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
چرا نباید وزیر نفت مثل یک پدر دلسوز به
وزارتخانه نرود و صمیمانه باهاشون جلسه رو در رو داشته باشد و به مشکلات شون گوش بده و
رو راست از مشکلات خود وزارتخانه انها را در جریان بگذارد
و شفاف سازی کند تا
همه در جریان کار کشور قرار گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۹:۱۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
در بخشی از خبر گفتین که کارکنان وزات نفت نسبت به سایر سازمانها حقوق بیشتری دریافت میکنند. اما این بخش از خبر صحیح نیست و نشان دهنده همان ذهنیت قدیمی نسبت به پرسنل نفتی هستش. مطابق آمار، متوسط دریافتی پرسنل نفت در رتبه چهاردهم در میان سایر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی هست. متاسفانه همه فکر میکنند که نفتی ها نجومی بگیر هستن اما ما پرسنل اقماری نفت که ۱۴ روز از خانواده مان دور هستیم و در جزایر و بیابان و سکوهای دریایی اشتغال داریم در این سالهای اخیر حقوقمون تفاوتی با سازمانهای پشت میز نشین ندارد و این واقعا جفا و نا عدالتی است
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۹:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مناطق نفت‌خیز جنوب سیستمی بسیار آلوده و کثیف دارد ،امکانات و رفاهیات توزیع مناسبی دارند میتوان اینگونه گفت مدیران و دفتریان و نگهبانان همه امکانات ،کارگران و شغلهای عملیاتی ها هیچ!!!!!!
در مورد کارگران تامین اجتماعی وضع بسیار وخیم و اسف بار است.
گویا اینجا هند است و ما کارگران هم هندی!!!!!!
تفاوت مزایا و امکانات و حقوق از زمین تا آسمان است!!!!!!!!!
واقعا چرا؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۰۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
شرکت نفت ظلمی چند برابر به کارگران خود دارد.
از یک طرف کارگران در برزخ نفتی و کارگریند یعنی بین دو وزارتخانه گیر کردند !!!! با تلاش و استرس نفتی ولی حق و حقوق کارگری !!!
و اینکه وزارت نفت هیچکدام از قوانین وزارت کار را در مورد کارگرانش اجرا نمی‌کند.
و هیچکدام از شرایط بدی آب و هوا و گرما و گرد و خاک و مواد شیمیایی و بیماریهای سرطان و حتی سلامت و حوادث کارگران را تقبل و در بیمارستان نفت پذیرش نمی‌کنند!!!!!!؟؟؟؟
کوچکترین وامی به کارگران تعلق نمیگیرد!!!!؟؟؟
کوچکترین سفر و خدمتی به خانواده کارگران تامین اجتماعی تعلق نمیگیرد حتی اگر مدرک دکترا داشته باشند!!!!!!؟؟؟؟
بیشترین خدمت را نفت به مدیرت نالایق و ریس و روسا و دفترهای رسمی میدهد و بقیه نیروها برای نفت برده اند متاسفانه!!!!!!!
Yjcاگر مردم و کشورت را دوست داری این درد هزاران نفر از کارگران زحمتکش کشورت را که تنها به عشق این آب و خاک کار میکنند پخش کن.
France
علی
۲۲:۰۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
عرضه داشتی ازمون میدادی و پیمانی میشدی. فقط با ادعا که چیزی درست نمیشه
Germany
مهدی
۱۹:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
با سلام وقت بخیر
متاسفانه عمر وجوانی خود وخانواده خودرا در بدترین شرایط آب وهوایی باکلی ریسک کاری تباه کردیم. نه خدمات درمانی درست وحسابی نه امکان تفریح درستی. برای یک ویزیت پزشک باید صدها کیلومتر رو طی کنیم چون محل کار در مناطق گرمسیر ودورافتاده پزشک درست وحسابی نمیاد.مرخصی که درنظر گرفته شده برای مناطق گرمسیر یعنی ۳۰ روز درسال فقط صرف رفتن به دکتر و دیدن اقوام میشه و هیچ مرخصی برای تفریح و گردش نمیمونه.همه این مشکلات رو داریم ولی خم به ابرو نمیاریم چون مدافعان تولید هستیم همینکه هموطنانمان دررفاه و آسایش مشکل کمبود گازوبنزین ندارند به خودمیبالیم ولی این انصاف نیست که به همه ارگانها ۲۵ درصد اضافه بشه وحتی بیشتر ولی به پرسنل عملیات نه تنها ۲۵ درصد اضافه نشده بلکه برای تعدادی ازهمکاران کسر حقوق هم وجود داشته. امیدوارم مسئولین رسیدگی کنند چون بی انگیزگی درکارکنان موج میزنه و به تولید لطمه وارد میکنه. آمار مهاجرت پرسنل متخصص به کشورهای دیگر درحال افزایش هست.و این یعنی لطمه به تولیدوثروت ملی
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۹:۰۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
بدترین وزارتخانه ایران وزارت نفت است میگوید نه بیاد در درون نفت بررسی کنید سیستمی انگلیسی و همانند باتلاقی سرمایه های کشور را می‌بلعد و خود دولت مستقلی است.تفاوت حقوق دفتری نشینان با عملیاتی ها آنهم از پای کولر گازی تا گرمای کشنده و طاقت فرساست پنجاه درجه به بیش از چندین ده ملیون تومان و امکانات رایگان آب و برق و گاز و هتل‌های محمود آباد و شیراز و مشهد و اردبیل و و تفریحگاه چغاخور در بختیاری و شیراز و شمال و شرق و غرب و همه و همه گوشه ای از امکانات نفت فقط برای عده ای دفتری نشین و مدیر که گاها ساعت دوازده هم تعطیل و به خانه برمیگردند،است و در مقابل کارگران و مهندسان عملیاتی !!!!!شاید افرادی که در ماه چندین ساعت کار و فکر مفید ندارند و مدیرت شایسته ای هم ندارند و بیشتر هم متاسفانه غربگرا هستند بسیار با دستان پرتر و روی گشاده و بازتر به خانه برگردند !!؟؟و تنها لاف و پز تلاش بیشتر !!نزد فامیل و جامعه !!!؟؟؟و خانواده !!؟؟خود دهند .
یعنی شرکت نفت شده پول مفت برای عده ای مدیر نالایق و تلاش بسیار وفقر هم برای عده ای!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شرکت نفت با این سیستم و مدیریت شرکت ناکارآمدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام

اقای زنگنه که اصلا براش مهم نیست خواهشا یکی به وضع زندگی کارمندان قرارداد موقتی که با آزمون استخدام پالایشگاه نفت بندرعباس برسه.

با این وضع تورم توی شهر بندرعباس و اجاره خونه و گرانی و محرومیت و گرما و شرجی و دوری از همه جا و هزار مشکلات دیگه رسیدگی به ما واقعا تاسف برانگیزه.

برای اقای زنگنه خیلی باید زشت باشه که کارمند این پالایشگاه تو خوابگاه عمومی سطح شهر زندگی کنه درحالی که کلی واحد مسکونی خالی توی شهرک مروارید وجود داره.یا اینکه خیلی ها با مشکل مسکن مواجه هستند.واقعا مسکن معزل بزرگی هست واسمون.و مسئولینمون اصلا به فکر ما نیستند.مسکن خالی دارند ولی بهمون نمیدن.

یکی به داد ماها برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
چند روز پیش به طور تصادفی با یکی بازنشستگان شرکت نفت ملاقات کردم. می گفت در حسابرسی کار می کردم و ۵ ماهه که باز نشست شدم ولی دوباره دعوت به کار شدم و از من خواستند که به کار برگردم و چون قبول نمی کردم پیشنهاد دادند، علاوه بر حقوق و مزایای خوب، به محض برگشت به کار، علاوه بر حقوق ماهانه، ۸ تا ۱۰ ماه حقوقی که روال شرکت است را به من بدهند و من قبول کردم.
می گفت حقوق کارشناسان با ۱۵ سال سابقه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانه!!!!!!.
اگه این موضوع درست باشه، چند سوال پیش میاد
علیرغم بیکاری خیلی درس خوانده هه، چرا باید اصرار به برگشت به کار ایشون داشته باشند
چرا شرکت نفت تافته جدا بافته است و در شرایطی که خیلی بیکارند یا حقوقهای اندک می گیرند، در انحا حقوقهای نجومی برقراره؟ مگر کارمندان و مدیران شرکت نفت چه کار می کنند؟ چه کسی نطارت می کند؟
Canada
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
انگاری که جوان نخبه بیکار نداریم
مشکل بیکاری جوانان .کهن سالان سر کارند و
جوانان خونه نشین
عجب وزیر. کاردانی داریم
Germany
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
خیلیها فقط با پارتی جذب شدن اصلا تو فامیل و آشنا خودم حتی 1 نفر ازمون نداد
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۸:۱۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام ،

پدربزرگ من کارگر پالایشگاه نفت بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
به داد وزارت نفت برسین
آخرین اخبار