هانی‌زاده در گفت‌‍وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نگرانی‌ها از حضور داعش در منطقه، علت برگزاری نشست ترکیه

کارشناس سیاست خارجه گفت: شرایط حساس منطقه و نگرانی‌های امنیتی از حضور داعش در افغانستان، موجب برقراری نشست سه جانبه میان ایران، ترکیه و افغانستان شده است.

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با حوزه خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه میان ایران، افغانستان و ترکیه گفت: شرایط حساس منطقه و نگرانی‌های امنیتی از حضور داعش در افغانستان، موجب برقراری این نشست شده است، البته از مدت‌ها پیش، این رایزنی‌ها میان این سه کشور آغاز شده بود.

وی موضوع اصلی این نشست را شرایط امنیتی منطقه و تعاملاتی که این سه کشور می‌توانند برای کاهش تنش‌های منطقه داشته باشند، دانست و افزود: در نشست پیش رو، مسائل منطقه و مسائل سه کشور شرکت‌کننده مورد بحث جدی قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با توجه به اینکه هم مسئله طالبان و هم مسئله داعش، دو موضوع مهم امنیتی و سیاسی است، ایران تلاش می‌کند طالبان وارد فرآیند دولت‌سازی افغانستان شود، چراکه این امر باعث می‌‎شود که طالبان سلاح خود را کنار بگذارد.

وی اضافه کرد: از مدت‌ها قبل مذاکراتی هم به صورت مستقیم، میان ایران و طالبان صورت گرفته است؛ از اهداف این مذاکرات، مشارکت میان طالبان و دولت اشرف غنی (رئیس‌جمهور فعلی افغانستان) در جهت خارج کردن داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی از خاک افغانستان است.

هانی‌زاده درباره حملات اخیر تروریستی در افغانستان گفت: افزایش حملات تروریستی در افغانستان و به طور ویژه انفجار مقابل مدرسه سیدالشهداء که منجر به شهادت جمعی از دانش‌آموزان شیعه شد، نگرانی‌های گسترده‌ای را از جانب ایران به وجود آورد؛ بنابراین این مذاکرات می‌تواند نشست بسیار تأثیرگذاری در سطح منطقه باشد.

وی درباره تأثیرات این نشست خاطرنشان کرد: برقراری صلح در منطقه بستگی به اراده دولتمردان افغانستان دارد؛ همچنین وجود آمریکا و نیرو‌های ناتو موجب شده است فضای ناامن بیشتری بر افغانستان حاکم شود؛ بنابراین در درجه اول آمریکا باید خاک افغانستان را ترک کند تا فضای کاملاً دلپذیری میان دولت افغانستان و طالبان به وجود آید.

هانی‌زاده از ایران و ترکیه به عنوان کشور‌های تأثیرگذار در منطقه یاد کرد و گفت: این دو کشور دارای مرز مشترک هستند و اشتراکاتی درباره مسائل عراق و سوریه دارند و آنکارا می‌تواند از طریق ایجاد تعامل مثبت، به کاهش بحران‌های منطقه کمک کند.

وی افزود: حملات اخیر ترکیه به شمال عراق باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای دولت عراق شده است، بنابراین ترکیه می‌تواند با خروج از استان ادلب سوریه، در پایان‌بخشی بحران ۱۰ ساله سوریه نقش مهمی را ایفا کند. در این نشست مسئله سوریه، عراق و کل منطقه جنوب غربی آسیا مورد بحث قرار خواهند گرفت.

وزارت امور خارجه ترکیه در روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه (یعنی ۳۰ خرداد) وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا نشستی را با هدف گسترش روابط میان کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ترکیه و آمریکا باهم تیم هستند، آمریکا داعش را از عراق به افغانستان برده ، آنوقت ترکیه که هیچ ربطی به افغانستان ندارد می خواهد از طریق ایران آنجا نفوذ پیدا کند!
یا للعجب!! از این سیاست دولت تدبیر که وزیر خندانش رفته آنتالیا مشکل نفوذ ترکیه در افغانستان را حل کند!
آخرین اخبار