ظریف:

امیدوارم مباحثات سیاسی در دوره آقای رئیسی به صورت سازنده باشد/ حاضرم فردا سفیر به عربستان بفرستم

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در نشست خبری انجمن دیپلماسی آنتالیا به سوالاتی درباره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان پاسخ داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با حضور در در یک جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه فروم آنتالیا در پاسخ به سوالی درباره سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران مبنی بر اینکه انتظار می‌رود مشارکت پایین‌تر از ۵۰ درصد باشد گفت: نه بالاتر از ۵۰ درصد خواهد بود، چون مشارکت معمول در ایران بعد از غروب است. به این دلیل که انتخابات ما در طول تابستان یا اواخر بهار است که هوا گرم بوده و مردم تمایل دارند دیر به مراکز انتخابات بیایند. دیشب وزارت کشور اعلام کرد که حدود ۲۹ میلیون نفر رای شمارش شده است. این یعنی حدود ۲۹ میلیون نفر رای داده اند.

وی  در ادامه در پاسخ به اینکه اگر مشارکت پایین‌تر از ۵۰ درصد باشد، آیا درباره مشروعیت نظام نگرانی وجود ندارد، توضیح داد: من درباره بی توجهی مردم نگرانم. مشروعیت نظام مبتنی بر مجریان آن و روند قانونی است. روند قانونی که اجرا می‌شود، اما بی توجهی مردم مسئله‌ساز است و ما باید در ایران مراقب باشیم و هوشیارانه به مسائل نگاه کنیم، بدون تلاش برای مقصر دانستن هم که چرا مردم در تعدادی که انتظار داریم، مشارکت نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: باور دارم بخشی از آن به خاطر مسائل داخلی در ۸ سال گذشته است و بخشی از آن به خاطر این است که برخی حتی دستاورد‌های دیپلماتیک ما را در برجام به عنوان یک شکست ملی نشان دادند. این به بی توجهی مردم منتهی می‌شود. این به شما می‌گوید که ما مباحثات فعالانه سیاسی در ایران داریم که متاسفانه در هیچ جای دیگر منطقه پیدا نمی‌شود. بنابراین، ما از بسیاری دیگر از کشور‌ها از نظر داشتن مباحثات فعالانه سیاسی جلو هستیم و امیدوارم این به گونه‌ای سازنده در دوره آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران ادامه بیابد.

ظریف همچنین در این نشست درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم، اما به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی‌ها حل و فصل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ایران هیچ زمانی با وهابی های جنایتکار کنار نخواهد امد .تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند . جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
مرد قهرمان باسواد واقعی انقلابی اصیل وبی ریا دانشمند وباهوش وزیرک ایکاش تو نامزد ریاست جمهوری میشدی تا اقلیت خاکستری بجای 17میلیون رای که هیچ چیزی نسبت به سال96تغییر نکرد مشارکت جداکثری را ببنند وقتی 45درصد مشارکت وجشن وپایکوبی داره وای بحال اینکه 9درصد مردم بخاطر ظریف پای صندوقهای رای بروند اونموقع پایکوبی وجشن وپیروزی بزرگ دیدن داره نه رای 17میلیونی به اندازه شورای شهرررررررخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
الان یه بچه دبستانی هم میداند که وضع کنونی ایران حاصل دیپلماسی خارجی شماست که در صدر آنها برجام است.کاش دولت و وزیرانش دلیل خوبی برای این همه ظلم به مردم ایران و پایمال کردن خون هزاران شهید داشته باشند.آیا اصرار به پایبندی به برجام در حالی که همه از ان خارج شده اند و چیزی جز ضرر و زیان برای کشور ندارد جز در راستای اهداف دشمنان دیرینه ایران است.شما در مقابل غربیها فریب نخوردید بلکه با آنها نهایت همکاری را کردید.و در برجام پرفایده برای آنها و مضر برای ایران تا همین الآن هم باقی مانده اید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
کی برجام رو شکست ملی مطرح کرده؟ چرا نمیخوای باور کنی آمریکا دشمن ماست و نمیخواد تحریم ها رو برداره ظریف جان. خودتو با این فکر و خیالا و لبخندهای الکی غربی ها پیر کردی حیف کاش هوشتو جای دیگه ای حرج میکردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
جواد خودت رو خراب کردی
صوت اومد بیرون
دیگه دوست ندارم
فقط حاج قاسم مرد میدان
آخرین اخبار