از باشگاه‌ داری تا مشاور املاک!

شیوع کرونا از۲ سال پیش سبب تعطیلی مشاغل پرخطر شد که باشگاه‌های ورزشی نیز به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌مدت طولانی تعطیل شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شیوع کرونا در کشور سبب شد ستاد ملی مبارزه با کرونا برخی مشاغل پرخطر را تعطیل کند،  از مشاغلی که در ردیف مشاغل آسیب‌زای کرونا قرار گرفتند باشگاه‌های ورزشی بودند که به توصیه این ستاد به‌مدت طولانی تعطیل شدند، به‌طوری‌که این امر اکنون نفس‌های باشگاه‌های ورزشی را به شماره انداخته و زیان‌های بسیاری را به مربیان ورزشی و باشگاه‌داران وارد کرده است.

هزینه‌های زیاد قرارداد و اجاره‌بهای اماکن ورزشی و تعطیلی‌های مکرر و طولانی‌مدت سبب شده است علاوه بر کاهش تعداد ورزشکاران، مربیان و باشگاه‌داران نیز از لحاظ مالی متضرر شوند و با این کاهش درآمد به‌سمت بیکاری یا مشاغل کاذب بروند، حالا باشگاه‌داران و ورزشکاران در مشهد از وضعیت موجود نگرانی‌های بسیاری را درباره تعطیلی و ورشکستگی باشگاه‌های ورزشی مطرح می‌کنند که قطعا برای آینده ورزش خطرناک خواهد بود.

اکرم گلپرور نائب رئیس هیئت کاراته خراسان رضوی که خود باشگاه ورزشی رزمی را اداره می‌کند درباره تعطیلی باشگاه‌های ورزشی گفت: متأسفانه تعطیلی‌های پیاپی باشگاه‌ها برای ورزشکاران و مربیان به یک معضل تبدیل شده است و بسیاری از مربیان به‌دلیل جبران‌نشدن هزینه‌های شخصی و باشگاه خانه‌نشین شده‌اند، ورزشکاران هم نمی‌توانند آمادگی لازم را برای مسابقات کسب کنند زیرا امکان تمرین برای آن‌ها وجود ندارد درحالی‌که تیرماه امسال مسابقات انتخابی تیم‌ملی را هم داریم.


بیشتر بخوانید


او افزود: رزمی‌کارانمان را برای تمرین به بوستان و فضا‌های سبز می‌بریم تا تمرین کنند و برای مسابقات آماده شوند، اما اجازه این کار را به ما نمی‌دهند و می‌گویند باید مجوز داشته باشید، برای دریافت مجوز به اداره ورزش مراجعه کردیم و هربار با در‌های بسته مواجه شدیم.

مجموعه‌های ورزشی مشهد دست به عصا راه می‌روند

تعدادی از باشگاه‌داران کارشان از ناراحتی گذشته است و اکنون با عصبانیت بسیار به گله و شکایت می‌پردازند, یکی از آن‌ها در همین ایام کرونا مجبور شده است باشگاه خود را واگذار کند و به شغل دیگری روی بیاورد و مدتی به فعالیت در حوزه املاک بپردازد تا به‌گفته خودش بتواند پول پس‌انداز کند و دوباره باشگاهی را راه بیندازد و شاگردانش را دور هم جمع کند.

اکنون نیز باشگاهش با شرایط بد اقتصادی آغاز به‌کار کرده اما هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است زیرا معتقد است که تسهیلات درنظر‌ گرفته‌شده برای باشگاه‌داران علاوه بر اینکه نیاز به پیمودن مسیر سختی دارد، پاسخگوی نیازشان هم نیست.

یحیی عاشوری یکی از مربیان کشتی گفت: شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها سبب شد که بسیاری از مربیان از حوزه فعالیت خود کناره‌گیری کنند و به مشاغل دیگری روی بیاورند، در طول این مدت اگر هر مربی هنوز پابرجا مانده است فقط به‌دلیل عشق به ورزش است وگرنه درآمدی ندارد که از آن طریق بتواند زندگی‌اش را بچرخاند.

او با تأکید به اینکه باشگاه‌ها باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باز باشند افزود: فضای تمرین برای ورزشکاران باید فراهم باشد و قهرمانان ما بتوانند به تمرینات خود ادامه دهند تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود؛ اکنون سؤال و دغدغه ما این است که چرا در وضعیت کرونایی بسیاری از اصناف پربرخورد مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، بازار‌های تجاری و مجتمع‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مردم در آن‌ها تردد می‌کنند اما مجموعه‌های ورزشی که محل تقویت سیستم دفاعی بدن هستند همچنان بسته‌اند و اجازه فعالیت ندارند.

مهدی سلاطین رئیس اداره ورزش‌ و جوانان مشهد در پاسخ به گله‌های باشگاه‌داران گفت: در اینکه باشگاه‌داران، مربیان و ورزشکاران شرایط دشواری را سپری می‌کنند شکی نیست اما براساس طبقه‌بندی ستاد ملی مبارزه با کرونا, پارک‌های آبی و استخر‌ها در گروه ۳ و ۴ و باشگا‌های ورزشی در گروه ۲ قرار گرفته‌اند که بر این اساس مجموعه‌های ورزشی‌ مانند استخر‌ها از ابتدای شیوع کرونا به‌هیچ‌عنوان بازگشایی نشده‌اند و بیش از حدود ۳۰۰۰ نفر ازجمله نیرو‌های عمومی و تخصصی که در این مجموعه‌ها مشغول به فعالیت بودند بیکار شده‌اند.

او افزود: بیشتر از ۱۵۰۰ باشگاه ورزشی خصوصی و دولتی در مشهد وجود دارد که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۲ هزار نفر در آن‌ها مشغول‌به‌کار هستند و از این راه ارتزاق می‌کنند.

رئیس اداره ورزش‌وجوانان مشهد ادامه داد: شرایط اخذ تسهیلات از بانک‌ها بسیار مشکل است و باتوجه‌به اینکه مبالغ آن هم چشمگیر نیست خیلی از باشگاه‌داران از دریافت آن امتناع کرده‌اند، از ۲۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده بیش از ۱۴ میلیارد تومان دریافت شده است.

سلاطین در پاسخ به مشکل ممنوعیت فضای باز برای تمرین ورزشکاران بیان کرد: دراین‌زمینه هم حق با ورزشکاران است اما امیدواریم که فدراسیون دراین‌باره چاره‌ای بیندیشند که اگرمسابقاتی اعلام می‌شود شرایطی فراهم کنند تا ورزشکاران بتوانند با رعایت شیوه‌نامه‌های خاص تمرین کنند.

 

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صبا آرچیتا
۰۲:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
من در فضای باز با اینکه ماسک پنج لایه زده بودم از دوستم که کرونا داشت کرونا گرفتم با پنج دقیقه صحبت
Iran (Islamic Republic of)
رادان
۱۳:۱۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
همه مشاغل آسیب دیدن متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
رزیتا
۱۲:۵۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
در حق باشگاه ها خیلی ظلم شده