چرا واشنگتن برای پکن دندان تیز کرده؛ از دخالت‌های آمریکا در هنگ کنگ و سین‌کیانگ تا مداخله در موضوع جزیره تایوان

ظاهرا دخالت آمریکایی‌ها در امور داخلی چین تمامی ندارد و قرار نیست سیاست‌های واشنگتن از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور بعدی تغییر کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تنش‌های اقتصادی و سیاسی میان پکن و واشنگتن که جرقه‌های آن در سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ زده شد روز به روز شعله ورتر می‌شود. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود قوانین سرسختانه‌ای را علیه اقتصاد چین وضع کرد؛ از تحریم بانک‌های چین تا افزایش تعرفه واردات محصولات چینی. این اختلافات، اما از زمانی که همه گیری کرونا به راه افتاد وارد مرحله جدیدی شد.

ترامپ معتقد بود کرونا یک ویروس چینی است و مقامات پکن برای ضربه زدن به اقتصاد جهانی آن را تولید کرده اند. این بحث آن قدر جدی بود که تا روز‌های آخر حضور ترامپ در کاخ سفید در زمره اولین موضوعاتی بود که رئیس جمهور سابق آمریکا مدام از آن سخن می‌گفت.

ادامه تنش‌های چین و آمریکا با وجود سرکار آمدن دولت جدید در کاخ سفید
حالا در دولت جدید و با روی کار آمدن جو بایدن برخی‌ها منتظر بودند به دلایل افول اقتصادی در غرب به ویژه در آمریکا، دولت واشنگتن فکری به حال روابط خود با چین بکند. اتفاقی که نه تنها نیفتاد که در برخی موارد به تشدید دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی چین هم منجر شده است.

در روز‌های اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد تصویب "پیش نویس لایحه مقررات تکمیل نظام انتخاباتی هنگ هنگ ۲۰۲۱" توسط کمیته مرکزی هنگ هنگ خلاف قوانین آزادی حقوق بشر است و مانع حضور مردم هنگ کنگ در امور داخلی‌شان و تعیین تکلیف برای آن می‌شود.

اتفاقی که واکنش سریع مقامات پکن را در پی داشت و آن‌ها نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: هنگ هنگ و مسائل سیاسی آن مربوط به امور داخلی پکن است و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

اختلافات پکن با دولت جدید آمریکا از زمانی شعله ورتر شد که آمریکا چند فروند ناو جنگی و کشتی تجاری را با حمایت مستقیم تایوان به منطقه آبی موسوم به جزیره تایوان اعزام کرد. مقامات چین می‌گویند این منطقه آبی تحت کنترل آنهاست و آمریکا حق ورود به آن را ندارد در حالی کاخ سفید معتقد است این آب‌ها در زمره آبراه‌های بین المللی است و تردد کشتی‌ها و ناوها در این منطقه بر اساس توافقات جهانی انجام می‌شود.

دخالت واشنگتن در موضوع جزیره تایوان

آمریکا سالهاست در اختلافات میان تایوان با چین از دولت تایپه حمایت می‌کند. جزیره تایوان از زمان جنگ جهانی دوم بخشی از خاک چین است که در طول جنگ از ژاپنی‌ها باز پس گرفته شده است. در طول این سالها ولی دولت مرکزی تایوان با حمایت دولت‌های خارجی از جمله آمریکا خواهان استقلال سیاسی است که هر بار با مخالفت و مقاومت مقامات پکن رو به رو می‌شود. جزیره تایوان یکی از جزایری است که مورد مناقشه میان چین و تایوان است و آمریکا می‌گوید این جزیره باید به تایوانی‌ها واگذار شود. در ماه‌های اخیر این اختلافات بار دیگر نمایان شده و جنگنده‌های چینی مدام بر فراز این جزیره به پرواز در آمده اند. اما آمریکا مدعی است اقدامات پکن در تصرف این جزیره مخالف معاهدات بین‌المللی در زمینه آب‌های آزاد است.

هنگ کنگ دهه ها مورد توجه مقامات آمریکایی بوده است

حالا هم چند روزی است هنگ کنگ به موضوع داغ اختلافات چین و آمریکا تبدیل شده؛ هنک کنگ بیش از یک قرن و تا سال ۱۹۹۷ از مستعمرات انگلیس بود. بعد از آن، ولی به دولت مرکزی چین پیوست و جزئی از خاک این کشور شد. در حال حاضر هنگ کنگ به دلیل پتانسیل‌های بالا در زمینه تجاری و اقتصادی از مهمترین بازار‌های مالی و بازرگانی آسیا و جهان است. آمریکا بار‌ها خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال این منطقه از چین شده است که هر بار البته مقامات چین این خواسته را به دلیل دخالت آشکار واشنگتن در امور داخلیش محکوم کرده اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اگر مانع تراشی‌های غرب و آمریکا نبود هنگ کنگ می‌توانست یکی از قویترین بازار‌های مالی و اقتصادی جهان باشد چرا که این منطقه دسترسی‌های خوبی برای رسیدن به بازار‌های جهانی از طریق چین و سایر کشور‌های همسایه دارد و در حال حاضر هم از رشد اقتصادی خوبی در جهان برخوردار است.

هنگ کنگ یکی از مراکز مالی بین المللی با مالیات پایین، تجارت آزاد و بازار مالی گسترده است. به دلیل برخورداری این منطقه از یک نظام بانکی قوی و ذخایر ارزی بالا همواره به عنوان یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاری توسط کشور‌های خارجی در نظر گرفته شده است. بورس اوراق بهادر هنگ کنگ یک مقصد خوب برای شرکت‌های بین المللی است تا مراودات تجاری و اقتصادی خود را از طریق درگاه‌های آن در سطح بین المللی گسترش دهند.

هنگ کنگ؛ درگاه استراتژیک آمریکایی ها در منطقه

هنگ کنگ علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی بالا برای کشور‌های غربی یکی از درگاه‌های استراتژیک آمریکایی‌ها برای انتقال و خرید تسلیحات نظامی است. در جنگ ویتنام، هنگ کنگ یکی از مناطق مهم برای انتقال تجهیزات نظامی آمریکایی‌ها شناخته می‌شد. واشنگتن تا به امروز بار‌ها برای تسلط به بندر هنگ کنگ به دلیل دسترسی‌های بالا و پتانسیل خوب آبراهی تلاش کرده است. همچنین از زمان رشد اقتصادی هنگ کنگ در دهه ۱۹۶۰ زمانی که بسیاری از بازرگانان و تجار آمریکایی به این منطقه سرازیر شدند، اهمیت آن برای آمریکایی‌ها بیش از پیش مشخص شد. در سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی هنگ کنگ در کنار لندن و نیویورک سومین مرکز مالی بزرگ جهان بود و آمریکا نزدیک به دو دهه شریک تجاری اصلی هنگ کنگ بود.

چین ولی از سال ۱۹۷۰ تصمیم گرفت در مراودات تجاری این منطقه با کشور‌های خارجی تجدیدنظر کند، ولی با این حال هنگ کنگ سال‌ها به عنوان مرکز تجاری اصلی برای صادرات و اقتصاد چین و آمریکا محسوب می‌شد.

هنگ کنگ فقط یک منطقه و زمین بازی مهم برای تجارت آمریکا نبود. با توجه با نقش بی نظیر هنگ کنگ این منطقه همواره به عنوان یک مرکز تجاری، دارایی و لجستیک بین المللی هم مورد توجه واشنگتن بود. آمریکا سالهاست به منظور تسلط بیشتر به این منطقه از سیاست خودمختاری در آن حمایت می‌کند و فعالیت‌های سیاسی نامحسوس زیادی را به این منظور تا به حال انجام داده است. برای مثال آمریکا همواره از گروه‌های مخالف دولت و حامیان برگزاری همه پرسی در این منطقه حمایت کرده؛ امری که مقامات چینی را برآشفته و دخالت‌های خارجی را محکوم کرده‌اند.

حمایتهای مالی آمریکا از مخالفان داخلی در هنگ کنگ

طبق آمار‌های رسمی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲ و نیم میلیون دلار کمک مالی به آژانس‌های طرفداران جنبش‌های دموکراتیک از سوی آمریکا به مراکز هنگ کنگ ارسال شده است. در سال ۲۰۱۹ کنگره آمریکا در مدت کوتاهی چندین لایحه مهم درباره هنگ کنگ تصویب کرد؛ قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ از جمله این قوانین بود.

سین کیانگ هم به دلیل موقعیت استراتژیک آن در مناطق تحت کنترل چین همواره مورد توجه آمریکا بوده؛ آمریکا بار‌ها دولت چین را به نقض قوانین حقوق بشر در این منطقه محکوم کرده است. اخیرا هم وزیر خارجه آمریکا گفته دولت پکن سین کیانگ را به "زندانی با فضای باز" تبدیل و با ادعای وجود اردوگاه‌های کار اجباری دولت چین را به اقدامات مغایر با حقوق بشر محکوم کرده است؛ ادعا‌هایی که دولت پکن بار‌ها آن را رد کرده و گفته در تلاش برای خاموش کردن آتش افراط گرایی در این منطقه است.

به گفته بسیاری از تحلیلگران روابط چین با آمریکا وارد تنش‌های جدی شده و به دلیل گسترش همکاری‌های پکن با کشور‌های منطقه از جمله روسیه، آمریکایی‌ها از ترس به خطر افتادن منافع خود و از دست دادن موقعیت‌های استراتژیک در منطقه هر روز با اشکال مختلف برای ایجاد اختلال در مسائل داخلی این کشور‌ها دست و پا می‌زنند؛ اتفاقی که بسیاری معتقدند می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز جنگ سرد نوین میان قدرت‌های بزرگ جهانی باشد.

انتهای پیام/

منابع:
https://thediplomat.com/۲۰۲۰/۰۵/what-are-americas-interests-in-hong-kong/
https://quod.lib.umich.edu/j/jii/۴۷۵۰۹۷۸.۰۰۰۵.۱۰۱/--hong-kong-between-the-us-and-china?rgn=main;view=fulltext
https://www.quora.com/Why-is-Xinjiang-so-important-to-China
https://www.lefigaro.fr/international/pour-comprendre-hongkong-et-sa-specificite-voici-۳-cartes-et-۲-graphiques-۲۰۱۹۰۶۱۶
https://www.reddit.com/r/france/comments/dfhv۴v/estil_vraiment_possible_daider_hong_kong/
https://qz.com/۲۰۱۰۲۰۶/hong-kong-boyband-mirror-is-the-voice-of-a-city-under-crackdown/
https://www.scmp.com/knowledge/topics/us-china-trade-war/news

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
کامنت هایی که گذاشته شده رو واقعا درک نمی کنم. مثل این که دو تابعیتی چینی ایرانی هستین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین کشور بزرگ و پر جمعیت و از بهترین‌های آسیا و ابر ستاره جهانی است.
چین با رشد و پیشرفت خویش جهان اقتصاد و فناوری و نوآوری را به دست خواهد گرفت و به زودی شاهد تازیدن اقتصاد و فناوریهای چین در همه جای جهان خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین با این جمعیت و سرعت پیشرفتش باید منتظر این باشیم که مریخ را هم خواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
کافی است چین چند ویروس دیگه تو آمریکا بندازه ،امریکا حتما دست از دخالت برمیدارند.
کرنا آمریکا را شخم زد در صورت دخالت آمریکا در چین تنها راه نابودی آمریکا چند ویروس دیگر است.
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۲۰:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین قدرت اول جهان است و آمریکا بیخود دست و پا می‌زند تا غرق نشود و این دست و پا زدنها دخالت در امور داخلی چین و رو آوردن به ترور و تروریسم است.
آمریکا با دخالت در چین ریسک و قمار بزرگی میکند که ممکن است نابودیش را در پی داشته باشد.
چین همه شاخصه های ابرقدرتی را داراست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۲۰:۰۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین میبایست زهر چشمی به آمریکا نشان دهد و در صورت دخالت آمریکا در مورد هنگ کنگ و سین کیانگ و یا تایوان، از غرب کشورش ،ایالتهای مهم آمریکا از جمله کالیفرنیا را تهدید کند.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۹:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین کشوری بزرگ و بزودی زود ابرقدرت جهان میشود تبدیل شدن چین به ابرقدرت مرگ همیشگی آمریکاست .
چین با این رشد اقتصادی و این تلاش و پویایی گزافه نیست اگر چین را همین حالا هم ابرقدرت جهان بنامیم.
چین رشد های خیره کننده ای در فضا و فناوریها و نوآوری‌های برتر اطلاعاتی و ارتباطی دارد و تبدیل به خار چشم رقیبان و دشمنانش از جمله آمریکا شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
در مورد سین‌کیانگ مطمئناً چین مقصره و باعث تاسفه که ایران به جای حمایت از مسلمانان اویغور، این موضوع رو انکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
بله متاسفانه برخی از مردم هم از امت اسلامی خوششون نمیاد و بیشتر علاقه به برادران چینی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چین کشور خطرناک و بی مسئولیت برای دنیاست و باید جلوی این کشور و تهدیداتش گرفته شود. یک نمونه کوچک از این خطرناکی و بی مسئولیتی چین همین ویروس کروناست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
کمونیست خطریست برای دنیا
آخرین اخبار