اظهارات وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا علیه چین در سفر به ژاپن

واشنگتن و توکیو در پایان گفت‌وگو‌های دیپلماتیک و نظامی سطح بالا درباره اقدامات چین در منطقه آسیا و اقیانوس آرام هشدار دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، واشنگتن و توکیو سه شنبه در پایان گفت‌وگو‌های دیپلماتیک و نظامی سطح بالا که با هدف تقویت اتحادشان بر ضد آنچه بلندپروازی‌های فزاینده چین خوانده شده، صورت گرفت، به پکن در مورد هرگونه تلاش برای «اجبار کردن» و «بی ثبات کردن» در منطقه آسیا و اقیانوس آرام هشدار دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا سه شنبه در ژاپن بودند؛ مرحله مقدماتی از نخستین سفر خارجی آن‌ها که هدفش تحکیم مناسبات آمریکا با شرکای سنتی در آسیا است.

بلینکن و آستین در بیانیه مشترکی با توشیمیتسو موتگی و نابوئو کیشی همتایان ژاپینی خود مدعی شد که رفتار چین، زمانی که با نظم بین المللی موجود سازگار نیست، چالش‌هایی سیاسی، اقتصادی، نظامی و تکنولوژیک محسوب می‌شود.

این متن می‌افزاید: «وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن متعهد شدند با اجبار کردن و رفتار‌های بی ثبات کننده در قبال دیگر کشور‌ها در منطقه مقابله کنند.»

بلینکن سپس در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی مدعی شد: «چین به طور نظام‌مند خودگردانی هنگ کنگ را کاهش می‌دهد، دموکراسی را در تایوان تضعیف می‌کند، حقوق بشر را در سین کیانگ و تبت نقض می‌کند و مالکیت مناطق دریایی را در دریای چین جنوبی با نقض پیمان‌های بین المللی ادعا می‌کند.»

بلینکن مدعی شد: «ما در این دیدگاه که منطقه آسیا-اقیانوس آرام باید آزاد و باز باشند، متحد هستیم، جایی که در آن کشور‌ها مقررات را رعایت می‌کنند، هر کجا که بتوانند همکاری می‌کنند و اختلافاتشان را از طریق مسالمت آمیز حل می‌کنند.»

او افزود: «ما در صورت لزوم، در صورتی که چین از اجبار یا تهاجم برای رسیدن به اهدافش استفاده کند، پاسخ خواهیم داد.»

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید، دولت جدید آمریکا بر اراده خود برای تقویت روابط آمریکا با باقی جهان به ویژه با متحدان سنتی آمریکا و فاصله گرفتن از هیاهوی دوره دونالد ترامپ تأکید کرده است.

بلینکن و آستین سه شنبه همچنین با یوشیهید سوگا نخست وزیر ژاپن دیدار کردند. سوگا قرار است ماه آینده نخستین رهبر خارجی باشد که برای دیدار دو جانبه با رئیس جمهور جدید آمریکا راهی واشنگتن می‌شود.

سوگا در دیدار با وزیران خارجه و دفاع آمریکا اعلام کرد: «امیدوارم گفت‌وگو‌های سازنده‌ای با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تأیید دوباره اتحاد نزدیک آمریکا و ژاپن داشته باشم.»

دو وزیر آمریکایی همچنین با متحدان آمریکا در آسیا در چارچوب بازنگری سیاست آمریکا در مورد کره شمالی رایزنی می‌کنند. آن‌ها هر دو قرار است چهارشنبه به کره جنوبی بروند.

آن‌ها در دیدار با همتایان ژاپنی بار دیگر خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی را خواستار شدند و هشدار دادند که زرادخانه پیونگ یانگ تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی به شمار می‌رود.

اما بلینکن از تفسیر اظهارات روز سه شنبه کیم یو جونگ، خواهر بانفوذ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که آمریکا را به تلاش برای «پراکندن بوی باروت» در کشورش متهم کرده بود، خودداری کرد.

بلینکن اعلام کرد: «ما بررسی می‌کنیم که آیا تدابیر فشار اضافی می‌تواند مؤثر باشد. آیا راه‌های دیپلماتیک معنی دارند، همه این‌ها در دست بررسی است.»

او یادآور شد که گفت‌وگو بین واشنگتن و پیونگ یانگ با وجود تلاش‌های احیای تماس از سوی دولت بایدن از اواسط ماه فوریه، همچنان غیرفعال است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «برای آینده، ما همین قاطعیت را برای برداشتن چالش مطرح از سوی کره شمالی داریم به ویژه در مورد آنچه که به برنامه‌های موشک‌های هسته‌ای و قطعا نقض‌های حقوق بشر از سوی این کشور مربوط می‌شود.»

بلینکن همچنین هیئت حاکمه نظامی میانمار را محکوم کرد و آن را به سرکوب شدید تظاهرات مسالمت آمیز و برگرداندن نتایج انتخاباتی دموکراتیک پس از کودتای نظامی اول فوریه متهم کرد.

پس از کره جنوبی، آستین قرار است به هند برود و بلینکن پنجشنبه در آلاسکا نخستین نشست بین تیم بایدن و یانگ جیه چی و وانگ یی مسئولان وزارت خارجه چین را برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار