چین: سیاسی کردن منشا کرونا، تحقیقات درباره آن را مختل خواهد کرد

سفارت چین در آمریکا درخواست رئیس جمهور این کشور برای تحقیقات درباره منشا ویروس کووید-۱۹ را باعث مختل شدن روند پژوهش دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  سفارت چین در آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای به درخواست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، برای تحقیقات درباره منشا کووید-۱۹ اشاره کرده و آن را باعث سیاسی کردن مسائل و در نتیجه مختل شدن تحقیقات دانست.

در بخشی از بیانیه این سفارت آمده است: «سیاسی کردن مناقشات بر سر کرونا تحقیقات را مختل کرده و به تضعیف تلاش جهانی برای کنترل همه‌گیری خواهد رسید.»

در بیانیه‌ای که در وبگاه این سفارت منتشر شد، آمده است: «برخی نیرو‌های سیاسی اثبات کردند تمایلی به  درستکاری و مقصر کردن باقی کشور‌ها در زمینه ویروس کرونا دارند.»‌

درحالیکه سازمان جهانی بهداشت دور دوم تحقیقات خود درباره منشا ویروس کووید-۱۹ را آغاز کرده، فشار بر چین برای دسترسی بیشتر محققان بر آزمایشگاه ووهان بیشتر شده، زیرا ادعا‌هایی به طور مکرر درباره درز کردن این ویروس از این آزمایشگاه به بیرون و شیوع جهانی آن مطرح است.

چین نیز به کرات با رد این ادعا‌ها آن‌ها را بی‌اساس دانسته و گفته است: «آمریکا و برخی کشور‌های دیگر با سیاسی کردن کرونا سعی در پرت کردن توجه‌ها از عدم مهار این ویروس دارند.»

به تازگی جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای خواستار یافتن منشأ شیوع جهانی ویروس کرونا تا ۹۰ روز آینده شد. او پیشتر اعلام کرده بود جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کرونا اختلاف نظر دارد و مناقشاتی میانشان مطرح است که به دودستگی جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره این مسئله منجر شده است.

ویروس کووید-۱۹ اولین بار اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. پس از آن مناقشات بسیاری میان آمریکا و چین بر سر منشا اصلی کرونا بوجود آمد. پیشتر در زمان دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» از الفاظی مانند «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» برای این ویروس استفاده شده و در واقع به چینی‌ها توهین می‌شد.

ماه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، نیز مدعی شد که چین با کارشکنی در روند دسترسی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به اطلاعات، موجب تشدید همه‌گیری ویروس کرونا در جهان شد.

این در حالیست که در ماه مارس ۲۰۲۱ گروه تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در سفری به چین گزارشی منتشر و اعلام کرد «احتمال آنکه ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون درز کرده باشد بسیار ناچیز است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
درکل تاریخ خیلی ازمسائل ایجاد شده هیچگاه بدرستی مشخص نشده که توسط چه افراد وگروههایی شکل گرفته وشاید هیچگاه بطورکامل روشن نشه...فقط اگریک زمانی برفرض محال! دستگاهی درست بشه که تاریخچه افراد رولو بده! آنوقت معلوم میشه که ما درچه دنیای گل وبلبلی زندگی میکنیم ! مشخصاً سیاستها با گذرزمان پیچیده تر وخبیثانه ترمیشود! شاید افراد وتشکیلاتی درکشورx به کمک اطلاعات کشورهای دیگه! وبا سرمایه کشورy درکشورz پروژرا استارت زدن!
آخرین اخبار