مک‌کنزی: روسیه و چین در پی افزایش نفوذ خود در خاورمیانه هستند

فرمانده نیرو‌های تروریست آمریکا در غرب آسیا، افزایش نفوذ چین و روسیه در منطقه پس از کاهش حضور نظامی آمریکا را تهدیدی برای این کشور دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ژنرال فرنک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، با اشاره به خروج آمریکا از خاورمیانه هشدار داد روسیه و چین جای آمریکا را در خاورمیانه پر می‌کنند و نفوذ خود را در خلیج فارس افزایش خواهند داد.

او که اخیرا به خاورمیانه سفر کرده است، می‌گوید در ملاقات با رهبران کشور‌های منطقه با این پرسش مواجه شده است که آیا آمریکا همچنان به کشور‌های آن‌ها و منطقه متعهد است و آن‌ها چه حمایتی دریافت خواهند کرد.

 فرمانده سنتکام گفت: «خاورمیانه منطقه رقابت فشرده بین قدرت‌های بزرگ است. در حالی که آمریکا به دنبال بازبینی نقش خود در خاورمیانه است، روسیه و چین اوضاع را به دقت زیر نظر دارند تا از خلاء ایجاد شده به نفع افزایش نفوذ خود استفاده کنند.»

مک‌کنزی در ادامه با اشاره به تمرکز دولت بایدن برای مقابله به تهدید چین گفت: «من کاملا موافقم که چین یک تهدید است، اما باید نگاه جهانی داشت و تهدید‌ها را در به طور کلی در جهان مورد توجه قرار داد.»

به گفته او، فروش اسلحه یکی از موضوعات مورد علاقه روسیه و چین است. روسیه به دنبال فروش سیستم‌های دفاع هوایی و دیگر تسلیحات است و چین هم در صدد افزایش قدرت نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه.

پیش از این آمریکا و سازمان ناتو تصمیم گرفتند که در تاریخ یکم ماه مه خروج نیرو‌ها از افغانستان را آغاز کنند. آمریکا اعلام کرده است که این روند را تا ۱۱ سپتامبر به پایان می‌رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار