الحریری: عون ید طولایی در جلوگیری از تشکیل دولت دارد

مامور تشکیل کابینه لبنان معتقد است رئیس جمهور این کشور در مسیر تشکیل دولت کارشکنی کرده و او مطابق با میل میشل عون تشکیل کابینه نخواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اسکای نیوز، سعد الحریری می‌گوید رئیس جمهور لبنان خود سهم بسزایی در تداوم بحران سیاسی این کشور و ناکامی در تشکیل دولت دارد.

مأمور تشکیل کابینه امروز شنبه اعلام کرد رئیس جمهور ید طولایی در اخلال در تشکیل دولت و به تأخیر انداختن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارد. الحریری گفت میشل عون می‌خواهد قانون اساسی را اصلاح و تغییر دهد و زندگی سیاسی را مختل کند.

الحریری تاکید کرد من دولت را آنطور که تیم رئیس جمهور می‌خواهد تشکیل نمی‌دهم. بلکه همانطور که مردم لبنان می‌خواهند، کابینه تشکیل می‌دهم.

مامور تشکیل دولت بیروت بار دیگر تاکید کرد من بنا به خواست رئیس جمهور دولت را تشکیل نخواهم داد.

با ناتوانی سعد الحریری در حل بحران مالی این کشور، پارلمان لبنان روز جمعه در این باره تشکیل جلسه داد. پارلمان لبنان درباره نامه‌ای که از سوی میشل عون درباره سعد حریری نوشت، جلسه خود را برگزار کرد. رئیس جمهور لبنان در این نامه نوشت: الحریری قادر به تشکیل دولتی نیست که بتواند کشور را از بحران اقتصادی خارج کند.

در ۴ اوت سال ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجاری بزرگ و ویران‌گر بندر بیروت که بزرگترین بندر تجاری لبنان بود را تخریب کرد. شدت انفجار به قدری زیاد بود که تا کیلومتر‌ها دورتر نیز خسارت‌های بزرگی بر جا گذاشت و باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر شد. منابع لبنانی خسارت مادی این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد کردند و حتی سیلو‌های غله کاملا در این انفجار از بین رفتند.

بعد از انفجار بندر بیروت و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، سعد الحریری و میشل عون، هنوز هم برای تشکیل یک دولت با هم به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرده است. در عین حال دخالت‌های برخی از کشور‌ها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار