نتانیاهو برای فرار از سقوط سیاسی نیاز به معجزه دارد

در آستانه پایان ضرب الاجل نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه، تا ساعاتی دیگر باید تکلیف بن بست سیاسی چندساله در اراضی اشغالی مشخص شود.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تا ساعاتی دیگر مهلت ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی به پایان می‌رسد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی اواخر امروز سه شنبه، ۴ می، ناگزیر است اعلام کند برای چهارمین بار ظرف دو سال گذشته آیا موفق به تشکیل کابینه شده یا شکست خود را می‌پذیرد.

بی بی می‌داند که اگر امروز در ردای یک بازنده در مقابل دوربین‌ها حاضر شود، رقبای آماده جانشینی او فرصت تشکیل کابینه را از او می‌ربایند. با این حال در اندک زمان باقی مانده به ضرب الاجل تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد کارت‌های بازی نتانیاهو ته کشیده و او دیگر کارتی برای رو کردن و فرار دوباره از ناکامی چندباره سیاسی ندارد.

البته نتانیاهو در این هفته‌ها هر چه در چنته داشته برای تشکیل کابینه بکار بسته، اما درست همانند دوره‌های قبل تمامی تقلا‌های او برای فرار از افول سیاسی که او را به قهقرا می‌برد، به در بسته خورده است. همین چند روز پیش بود که برای فرار از ناکامی که خیال دست برداشتن از سر وی را ندارد، دست به سوی نفتالی بنت دراز کرد، که به نظر می‌آید که بنت نیز دست رد به سینه نتانیاهو زده است.

۲۳ مارس بود که شهرک نشینان صهیونیست برای چهارمین بار طی دو سال به پای صندوق‌های رای رفتند، بلکه به بن بست سیاسی در اراضی اشغالی پایان دهند. هر چند به نظر می‌رسد ناکامی با سرنوشت سیاستمداران صهیونیست عجین شده است.

جلوگیری از سقوط سیاسی نتانیاهو معجزه می‌طلبد

بدیهی آنکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پرونده قطور رسوایی مالی که در کارنامه سیاسی خود دارد، بعلاوه ناکامی‌های چند باره در اتحاد با دیگر احزاب برای تشکیل کابینه آینده روشنی در پیش ندارد. اگر به همه این‌ها نارضایتی و تظاهرات هفتگی ساکنان اراضی اشغالی و سوء مدیریت او در مهار ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن را نیز بیفزاییم، نتیجتا بی بی برای گذر موفقیت آمیز از چنین بحرانی به چیزی در حد معجزه نیاز دارد.

از سویی بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که طعم تلخ ائتلاف با نتانیاهو را چشیده، در این روز‌ها بار‌ها اعلام کرده که مناسبات او با نخست وزیر صهیونیست‌ها به پایان رسیده و او خود را متعهد به تشکیل کابینه جایگزینی می‌داند که نتانیاهو را از کار برکنار کند.

گیدئون سار، متحد سابق و رقیب فعلی نتانیاهو نیز نظر مشابه گانتس را دارد. در این میانه نفتالی بنت، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب تندروی یامینا نیز به خوبی نشان داده تعهدی به نتانیاهو ندارد و آماده است برای تشکیل ائتلاف برای جایگزینی نتانیاهو با دیگر احزاب صهیونیست وارد مذاکره شود.

با این اوصاف نخست وزیر مستاصل رژیم صهیونیستی برای جمع آوری ۶۱ امضا برای گرفتن مجوز تشکیل کابینه به یک معجزه نیاز دارد. اگر این مهم تا پایان وقت امروز رخ ندهد، رئیس رژیم صهیونیستی چاره‌ای ندارد جز اینکه این وظیفه را به شخص دیگری بسپرد و ضرب الاجل ۲۸ روزه را بار دیگر کلید بزند.

کابینه ائتلافی، رویای دست نیافتنی این روز‌های اراضی اشغالی

در حال حاضر دو گزینه محتمل برای جانشینی نتانیاهو و تشکیل کابینه ائتلافی مفروض است. اولی همان نفتالی بنت است، هر چند گزارش‌ها حاکی از آن است که ریولین نسبت به اعطای این ماموریت به بنت مردد است. بنت در واقع در راس یک حزب ضعیف قرار دارد و با تنها ۷ کرسی در پارلمان صهیونیست‌ها نمی‌تواند عهده دار نخست وزیری شود.

در چنین شرایطی به نظرمی رسد یائیر لاپید، رئیس بزرگترین اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و رئیس حزب یش عتید انتخاب محتمل تری از سوی ریولین خواهد بود. البته لاپید هم به سختی قادر به تشکیل کابینه خواهد بود.

در مقایسه با نتانیاهو که به دنبال تشکیل کابینه از طریق ائتلاف با احزابی بود که ایدئولوژی نزدیکتری با آن‌ها داشت، لاپید راه دشوارتری را در پیش دارد. ائتلاف میان ۷ حزب با عقاید و اصول کاملا متعارض، آینده دشواری را از نقطه نظر تشکیل کابینه پیش روی لاپید می‌گذارد. اختلافات گسترده ایدئولوژیکی این احزاب محدود به مسائل داخلی نبوده و قطعا کابینه‌ای با این ترکیب متعارض، علاوه بر مسائل داخلی دشواری‌های بسیاری را در موضوعات سیاست خارجی از جمله مسئله ایران و فلسطین در پیش خواهد داشت.

بنا به تلاش‌های هفته‌های اخیر لاپید، به نظر می‌رسد این مسئله نمی‌تواند مانع دست کشیدن او از نخست وزیری شود. او در این مدت مذاکرات خود با بنت را ارتقا داده و به او قول نخست وزیری داده است. آنچه در رسانه‌های صهیونیستی مطرح می‌شود این است که لاپید حتی به بنت وعده داده در صورت همراهی برای تشکیل کابینه ائتلافی می‌تواند ابتدا او نخست وزیر شود. ظاهرا این پیشنهاد به مذاق بنت خوش آمده و آماده پذیرش آن است. با وجود پیشرفت‌هایی که در مذاکرات این دو دیده می‌شود، اما هنوز شکاف‌های عمده‌ای باقی است که باید برای رسیدن به ائتلاف آن‌ها را مرتفع کرد.

یکی از چالش‌های مهم پیش روی بنت و لاپید در موضوع تقسیم وزرای کابینه خواهد بود. بنت با داشتن کرسی‌های کمتر در ائتلاف نمی‌خواهد دست پایین باشد و در صدد است اطمینان یابد که پست‌های مهم کابینه به شرکای فریبکار او نمی‌رسد؛ همان پست‌هایی که لاپید و متحدانش به سختی در کمین آن‌ها نشسته اند. یکی از تناقضات مهم دیگر گزینه‌های محتمل کابینه رژیم صهیونیستی، برنامه‌ای است که بنت به احتمال فراوان در مسئله فلسطین و شهرک سازی‌ها در کرانه باختری روی میز خواهد گذاشت.

با همه این تعارضات وقتی حرف از برکناری نتانیاهو در میان باشد، احتمالا لاپید بخواهد برای مدتی از این اختلافات چشم پوشی کند.

با این حال، شانس موفقیت سیاستمداران صهیونیست در تشکیل کابینه ائتلافی همچنان اندک به نظر می‌رسد. بعید است با اینهمه تعارضات حزبی، اراضی اشغالی به این زودی از زیر بار فروپاشی سیاسی چند ساله خارج شود و روی آرامش را ببیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار