روایت باشگاه خبرنگاران جوان از یک استعفا؛

دور زدن قانون به شیوه شورای‌شهری‌ها/ خداحافظی که به نتیجه نرسید!

مدت زیادی از درخواست استعفا یکی از اعضای شورای شهر می‌گذرد، اما هنوز در باتلاقی به نام «بلاتکلیفی» مانده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خداحافظی مسئولان از سمت خودشان مسئله عجیب یا جدیدی نیست بلکه تاریخچه‌ای قدیمی و طولانی دارد، البته هر مسئولی هم می‌تواند با دلایل موجه یا غیر موجه اقدام به استعفا کند و قدرت و محبوبیت خود را برای همیشه ترک کند. کسی هم منکر آن نیست، اما در هر ارگان و نهادی این خداحافظی آداب و رسوم خاص خودش را دارد و وظیفه هر فردی  احترام به چارچوب‌های آن است و به نوعی نباید قانون را دور زد.

دور زدن قانون به شیوه شورای‌شهری‌ها/ خداحافظی که به نتیجه نرسید!

این تمام داستان نیست، دقیقا قصه از ۲۴ فروردین ماه امسال شروع شد. خبری در قالب استعفای حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در رسانه‌های مختلف منتشر شد. خبری که دلیل آن مشخص نبود و به نوعی تعجب آور بود. این خداحافظی ناگهانی باعث شد که موضوع را از همکاران این عضو شورا جویا شویم.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که به چه دلیل این استعفا انجام شده است؟ اظهار کرد: گاهی استعفای یک عضو شورا برای شنیده شدن صدای وی است. در واقع در برخی موارد آن عضو شورا انتظاراتی داشته، اما آن انتظارات محقق نشده و در نتیجه برای پررنگ کردن توقعات و مسائل مدنظر خود، اقدام به استعفا می‌کند.

چند روز بعد یعنی ۲۹ فروردین‌ماه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از پرونده این خداحافظی رونمایی کرد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: حسن خلیل آبادی مدتی است در مورد نحوه رسیدگی به پرونده باغات صحبت‌هایی دارد و معتقد است که درست به حرف‌های او گوش داده نشده است، همچنین پس از بررسی این موضوع در هیئت رئیسه نتیجه اعلام خواهد شد و امیدوارم مشکل پیش آمده هر چه سریع‌تر برطرف شود.

دور زدن قانون به شیوه شورای‌شهری‌ها/ خداحافظی که به نتیجه نرسید!

این نکته قابل ذکر است که طبق آیین نامه داخلی شوراهای شهر، رئیس شورا موظف است بلافاصله پس از قطعیت یافتن خروج عضوی از شورا به دلایلی‌ نظیر استعفا، فوت‌، جنون و سلب عضویت‌، مراتب را برای تعیین جانشین او به فرمانداری مربوط به طور کتبی اعلام  کند. البته برای بررسی تقاضای استعفا ابتدا باید تقاضا قرائت شود و سپس شخص متقاضی یا عضودیگری به تعیین او حداکثر نیم ساعت دلایل استعفا را بیان کند و مخالف یا مخالفان هم به همان مدت‌صحبت کنند و پس از آن رای گیری شود.

این قانون است، اما در حال حاضر ۴ جلسه از صحبت هاشمی برای تعیین تکلیف استعفای خلیل‌آبادی می‌گذرد ولی همچنان خبری از موافقت یا مخالف شورا و حضور خلیل‌آبادی در صحن شورای شهر تهران نیست و دقیقا مشخص نشده که شورای شهر با این استعفا مخالفت یا موافقت است؟ اگر هرکدام از این موارد هم اتفاق افتاده، باید هیئت رئیسه شورا آن را به اطلاع اعضای شورای شهر و همگان برسانند، مخفی‌کاری‌های این مدلی چه دلیلی دارد؟ آیا مصوبات شورا هم به همین روال پیگیری می‌شود یا به حال خود رها می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، ساعاتی پیش با حسن خلیل آبادی تماس گرفتیم و مسئول دفتر او به ما گفت که هیات رئیسه به این استعفا پاسخ داده و مخالفت خود را اعلام کرده است و علت عدم حضور آقای خلیل آبادی هم فوت یکی از اقوامشان است.

حال سوال دیگر اینجاست که چرا تاکنون هیئت رئیسه شورا آن را به اطلاع همگان نرسانده و از این کار شانه خالی کرده است؟ باید منتظر بمانیم و ببینم در جلسات آتی شورا این پرونده خداحافظی به کجا ختم می‌شود...!


بیشتر بخوانید


نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه شورای شهری ... شهر به حال خود رها شده هیچ خدمتی به مردم نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،امتیاز زمین طرح ملی مسکن دارم.