دارا در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعدد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ناشی از فعالیت ضعیف احزاب است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به بیان توضیحاتی درباره علت تراکم و تعدد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پرداخت.

جلیل دارا استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضعف بدنه احزاب در کشور گفت: چون کارکرد اصلی احزاب و تشکل ها در کشور ما بیشتر دست یابی به قدرت است و تاریخ مصرف آن مربوط به فضای انتخاباتی است و اهداف را به صورت مدیریت انتخابات برنامه ریزی کرده اند، کارکرد احزاب به این خلاصه می شود که چند ماه مانده به انتخابات تشکل هایی در قالب گروه ها و نام های مختلف تشکیل می شود  و بعد از آن هم منفعل می شوند.

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه افزود: اگر در بدو تاسیس کسانی که بدنه اصلی حزب را تشکیل می دهند به دنبال فعالیت دائم باشند، بازخورد مثبتی به دست می‌آید؛ ولی متاسفانه این موضوع اتفاق نمی افتد. یکی از نهادهایی که باید این کار را انجام دهد نهادهای اجرایی هستند که متولی رسیدگی به وضعیت احزاب هستند. 

دارا در ادامه اظهار کرد: اگر احزاب در طول سال فعالیت و اقدامی نداشته باشند خواه ناخواه مجوز فعالیت آنها نباید ادامه پیدا کند. بحث دیگر هم این است که فرهنگ سیاسی عمومی مردم باید تقویت شود و مردم سعی کنند دنباله روی احزابی باشند که فعالیت مداوم دارند نه احزابی که در مدت کوتاهی ایجاد می شوند و به دنبال این هستند که در انتخابات نیروهای خودشان را در فضای انتخابات به مردم معرفی کنند. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره  چرایی ورود برخی افراد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری که از توان لازم برخودار نیستند گفت: اگر احزاب به صورت مداوم فعالیت می کردند خروجی احزاب قاعدتا اشخاص و نامزدهای محدودتری بود. افرادی که به این صورت و با نداشتن مولفه های لازم اعلام کاندیداتوری می کنند به این دلیل است که احزاب و تشکل ها هم دم انتخاباتی هستند  و روند  و رویه قابل آزمونی وجود ندارد و به این وسیله جذب یک حزب می شوند. 

دارا ادامه داد: مسئله خیلی مهم این است که در انتخاب کاندیداها باید ضوابط دقیق تری داشته باشیم و ویژگی های شخصیتی، کارآمدی و عملکرد آنها بررسی شود تا با این حجم از تعدد داوطلبان مواجه نشویم. تراکم کاندیداهای انتخابات ناشی از فعالیت ضعیف احزاب است. 

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، اگر احزاب به کار ویژه خود عمل می کردند خروجی احزاب افراد آزموده شده بودند. چون در بحث انتخابات تشکل ها و احزاب هستند که در تنور انتخابات می دمند ولی هم اکنون آنها درگیر به اجماع رسیدن بر سر یک کاندیدا هستند تا زمینه ایجاد انتخابات پر شور را فراهم کنند. اگر یک حزب در طول سال هم فعالیت مداوم داشته باشد روی فرهنگ سیاسی مردم کار می کند تا مردم برای حضور در انتخابات تشویق شوند. 

دارا در ادامه با بیان اینکه امسال هم به دلیل شیوع کرونا و غیر حضوری شدن همه چیز بر انفعال انتخابات دامن زده است توضیح داد: فضای مجازی باید برای حل این مشکل وارد شود. سردرگمی در تشکل ها و احزاب در انتخاب گزینه های نهایی هم مقداری بر گرم نشدن فضای انتخابات تاثیر داشته است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار