بلومبرگ: قدرت‌های جهانی خواستار رسیدن به توافق با ایران تا اواسط ماه مه‌ هستند

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، طرف‌های برجام تلاش می‌کنند تا قبل از انقضای توافق‌نامه نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران، این توافق را احیا کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت قدرت‌های جهانی در تلاشند تا اواسط ماه مه (اوایل خرداد)، قبل از انقضای توافق‌نامه اصلی نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران، توافق هسته‌ای را برگردانند.

دو منبع اروپایی که در میانجیگری‌ها در مذاکرات وین مشارکت دارند و به علت حساسیت این مذاکرات نخواستند نامشان فاش شود، این تاریخ را تایید ولی در عین حال اعلام کردند اگرچه آمریکا و ایران در مذاکرات به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند، تا رسیدن به تفاهم فاصله زیادی وجود دارد. 

به نوشته بلومبرگ، با  نزدیک‌تر شدن به ۲۲ ماه مه (یکم خرداد)‌، تاریخی که تهران و آژانس  بر سر نظارت آن بر برنامه هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند، مذاکرات با سرعت بیشتری پیش می‌رود. طرفین در ماه فوریه به توافقی رسیدند که بر اساس آن به آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی اجازه می‌دهد با نصب دوربین‌هایی در تاسیسات هسته‌ای، فعالیت‌ها را ثبت کند. بازرسان فقط در صورت توافق در پایتخت اتریش به فیلم‌های ضبط‌شده دسترسی  خواهند داشت، در غیر این صورت ایران گفته است آن‌ها را پاک می‌کند.

بلومبرگ در ادامه نوشت کشور‌های اروپایی بدون تلاش برای گسترش گفتگو‌ها و فرا گرفتن موضوعات امنیتی منطقه‌ای، خواهان بازگشت به توافق اولیه هستند. یکی از مقامات مذکور گفت که هدف این است که دستکم چند روز قبل از ۲۲ مه، ‌توافقی حاصی شود.  

 یکی از افراد نزدیک به مقامات وزارت خارجه آمریکا گفت این موضوع بلندپروازانه است. او افزود احتمال حصول توافق تا اواسط ماه ژوئن (تیر)  بیشتر است. این شخص، تحریم‌هایی که آمریکا می‌خواهد آن‌ها را حفظ کند، دانش‌هایی که ایران از طریق غنی‌سازی اخیر خود به دست آورده است و همچنین راستی‌آزمایی پایبندی را از چالش‌های موجود در مذاکرات دانسته است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مصاحبه اخیر خود با شبکه بلومبرگ گفت او نگران است اگر ایران به موقع توافق نکند، داده‌های ضبط‌شده دوربین‌ها را از بین خواهد رفت و افزود امیدوار است این اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا اشنا
۰۲:۴۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این در صورتی شدنی است که غربیها شرایط ایران را بپذیرند.
Germany
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ولی ایرانیها خواستار رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی
در دولت بعدی ایران بعداز ماه اوت هستند.
Canada
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا که بنفع ماست
ناراحتی
اب خنک است .بنشین توش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز هم سر ایران شیره می مالند.
آخرین اخبار