رئیس مجلس ترکیه: اظهارات بایدن درباره نسل‌کشی یک تهمت بزرگ است

مصطفی شن توپ با محکوم کردن اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره وقایع سال ۱۹۱۵ گفت این بیانیه به روابط بین دو کشور آسیب می‌رساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس پارلمان ترکیه، اظهارات بایدن درباره وقایع سال ۱۹۱۵ را یک تهمت بزرگ خواند.

مصطفی شن توپ با محکوم و رد کردن اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره وقایع ۱۹۱۵ و نسل کشی خواندن آن، گفت : اظهارات جو بایدن می‌تواند به روابط دو کشور آسیب برساند.

وی اظهار کرد: من به عنوان رئیس پارلمان ترکیه این تهمت بزرگ علیه دولت، ملت و تاریخ خود را رد می‌کنم و به مقامات کشور‌ها، به ویژه کسانی که سابقه جنایی از جمله  جنایت علیه بشریت، نژادپرستی و نسل کشی در تاریخ خود را دارند، یادآوری می‌کنم که هنگام صحبت کردن درباره  ترکیه بسیار مراقب باشند.

شن توپ، خاطر نشان کرد: در مورد وقایع ۱۹۱۵، هیچ یافته علمی و تاریخی جدیدی وجود ندارد. اصطلاح نسل‌کشی از سوی رئیس جمهور آمریکا خالی از هرگونه پیشینه قضایی، سیاسی و تاریخی است. این بیانیه از سوی بایدن می‌تواند به روابط بین ترکیه و آمریکا  آسیب برساند.

روز شنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وقایع ۱۹۱۵ را "نسل کشی" خواند و سنت دیرینه روسای جمهور آمریکا مبنی بر خودداری از استفاده از این اصطلاح را نقض کرد.

آنکارا بار‌ها پیشنهاد کرده است که کمیسیونی مشترک از مورخان ترکیه و ارمنستان و همچنین کارشناسان بین المللی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار