رئیس حزب میهن ترکیه:

بیانیه «نسل کشی» بایدن حمله به آسیا، روسیه، ترکیه و چین است

دوغو پرینچک، سیاستمدار ترک اعلام کرد بیانیه رئیس جمهور آمریکا درباره نسل کشی ارامنه، ترکیه و روسیه رو به هم نزدیکتر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان   به نقل از خبرگزاری تاس، سیاستمداران ترکیه معتقدند روابط مسکو و آنکارا پس از بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره نسل کشی ارامنه بهبود می‌یابد.

دوغو پرینچک، سیاستمدار و رئیس حزب میهن در ترکیه به خبرگزاری تاس گفت: بعد از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای وقایع امپراتوری عثمانی در اوایل قرن ۲۰ را به عنوان نسل کشی ارامنه به رسمیت شناخت، روابط ترکیه و روسیه قطعا نزدیکتر خواهد شد چرا که بیانیه بایدن حمله به ترکیه، روسیه و چین است. 

این سیاستمدار ترک اظهار کرد: صحبت‌های بایدن مربوط به حقوق بشر نیست و این واقعه را نمی‌توان در چارچوب بحث تاریخی ارزیابی کرد. او در ابتدا از ترکیه شروع کرد تا بعدا بتواند علیه روسیه و چین تدابیری اتخاذ کند.

 وی اضافه کرد: به رسمیت شناختن  نسل کشی ارامنه از سوی رئیس جهور آمریکا، عزم او برای تغییر دولت ترکیه را تأیید می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه کتبی که روز شنبه منتشر شد، نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت. این اقدام موجی از انتقادات دولت ترکیه را در پی داشت. این در حالی است که سیاستمداران پیش از بایدن از اصطلاح  «نسل کشی» استفاده نمی‌کردند.

حدود ۲.۵ میلیون ارمنی قبل از جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند. طبق تخمین‌های مختلف، بین ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ کشته شدند.

دولت ترکیه واقعیت کشته شدن جمعی ارمنیان را تأیید می‌کند، اما اصطلاح "نسل کشی" را رد می‌کند و می‌گوید تعداد قربانیان اعلام شده اغراق آمیز است. طبق گفته آنکارا، مرگ ارمنی‌ها به دلیل سیاست هدفمند دولت نبوده است، بلکه در نتیجه یک جنگ داخلی در امپراتوری عثمانی رخ داده است که جان ترکان را نیز گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۵:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسرائیل با هلوکاست دروغین خود که مدعی است 4 میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم قربانی شده است. کلی امتیاز از آلمان و اروپا و کل جهان می گیرد. چرا ایران از نسل کشی جنگ جهانی اول که توسط دولت انگلیس در ایران اتفاق افتاد و بیش از 9 میلیون از هموطنان عزیز جان خود را از دست دادند نمیتواند و یا نمی خواهد که غرامت و امتیاز بگیرد ؟!؟!؟
آخرین اخبار