واکنش ترکیه و ارمنستان به بیانیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه

چندین مقام از ترکیه و ارمنستان به بیانیه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در دوره عثمانی، واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چند مقام ترک امروز (شنبه) در اظهاراتی به بیانیه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، برای به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در جنگ جهانی اول و دوره امپراطوری عثمانی واکنش نشان دادند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه، در واکنش به این اقدام بایدن آن را رد کرد و گفت: «ما در گذشته خود چیزی برای یادگیری از کسی نداریم. فرصت‌طلبی سیاسی، بزرگترین خیانت به صلح و عدالت است. این بیانیه تنها مبتنی‌بر پوپولیسم بود و از سو ما رد می‌شود.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز از این بیانیه انتقاد کرد و گفت: «این مسئله سیاسی شده تا ازسوی طرف سومی برای مداخله در امور داخلی ترکیه استفاده شود.»

«فخرالدین آلتون» رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، نیز در واکنش به این بیانیه گفت: «آن را رد کرده و به‌شدت نکوهش می‌کنیم. امروز روزی غم‌انگیز در روابط دوجانبه میان ترکیه و آمریکا است. با این بیانیه آمریکا مقابل لابی‌گری سر تعظیم فرود آورده است.»

اما در مقابل «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، با بیان آن‌که این بیانیه بایدن «گامی قدرتمند به‌سوی عدالت» است از آن استقبال و از رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از فرزندان نسل‌کشی شده ارامنه قدردانی کرد.

این مقام ارمنی در این باره در نامه‌ای به بایدن نوشت: «به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه ازسوی آمریکا حامل پیامی مهم است که در اولویت بودن حقوق بشر را به جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد.»

ساعاتی پیش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی و جنگ جهانی اول را به‌رسمیت شناخت و با بیان آن‌که در ۲۴ آوریل یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی ازسوی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گفت: «هر سال در چنین روزی یادبودی برای کشته‌شدگان در نسل‌کشی ارامنه برگزار می‌کنیم تا تعهد خود بر جلوگیری از چنین اقداماتی را یادآور شویم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتر است آمریکا هر سال در روزنسل‌کشی و قتل عام ژاپنی ها با بمب اتم هم مراسمی برگزار کند تا به خودش هم انجام چنین اقدامات غیر انسانی را یادآوری کند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
حمایت آمریکا از اسراییل دوم ....
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عٹمانی بیشتر کشته یا دو بمب اتمی شما در ژاپن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس نسل کشی ۸میلیون نفر از ملت ایران درطی جنگ جهانی دوم بدلیل قحطی ای که انگلیس پلید راه انداخت رو چرا نمیگن ومحکوم نمیکنن.یا نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم جنایتکار اسراییل چرا محکوم نمیشه .اگه فتنه جدید نیست وبرای عدالت وحقوق بشره پس برای تمام موارد مشابه باید باشه.خوی امریکا بهره کشی وباجگیری هستش با اون همه خوش رقصی وخوش خدمتی که ترکیه در مورد داعش برای امریکا کرده حالا حقشه که اینطوری جواب بگیره .هزاران هزار بار مرگ بر امریکا وایادی وحامیانش .
آخرین اخبار