کرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هرگونه تماس جدید میان ایران و عربستان عمدتا بر سر بحران یمن است

کارشناس مسائل منطقه معتقد است که هرگونه تماس جدید میان ایران و عربستان و برگزاری دور دوم گفت‌وگو‌ها عمدتا بر سر بحران یمن خواهد بود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۵ سال از قطع روابط ایران و عربستان سپری شده است و در این سال‌ها هرازگاهی خبری از دیدارهای پنهانی و گاه و بیگاه مقامات دو کشور در برخی از رسانه‌ها انتشار یافته که البته تمامی آنها نیز از سوی مقامات تهران و ریاض رد شد تا اینکه هفته گذشته خبری به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز انتشار یافت که تاکید می‌کرد دیداری در منطقه الخضراء عراق و به میزبانی و ابتکار عمل مصطفی الکاظمی میان مقامات امنیتی دو کشور برگزار شده است. خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را نه تایید کردند و نه تکذیب.

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و عربستان، گفت: با توجه به آغاز تماس‌ها میان ایران و عربستان سعودی و احتمال برگزاری دور دوم نشست میان دو کشور با میانجیگری بغداد، می‌توان گفت که این اتفاق تحول بسیار مهمی در بن بست روابط تهران و ریاض در طول یک دهه گذشته بخصوص پس از قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۵ است، در صورت ادامه این روند که ابتدا بر سر بحران یمن آغاز شده است، منطقه آشوبناک خاورمیانه می‌تواند شاهد تحول مهمی در الگو‌های دوستی و دشمنی و ترسیم خطوط نظم جدید منطقه‌ای باشد.

اهمیت  خروج روابط تهران و ریاض از بن بست موجود

او افزود: در واقع اهمیت گفت‌وگو به عنوان حلقه مفقود شده در روابط ایران و عربستان باعث شده تا دو کشور از روابط مبتنی بر «رقابت همکاری جویانه – تنش محدود» برای نزدیک به دو دهه به سمت «تنش فراگیر- منازعه» در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۱۱ حرکت کنند.

کرمی  ادامه داد: این تحول که ناشی از تغییر عناصر منطقه ای، بین المللی و تحول در ادراک مبتنی بر تهدید عربستان نسبت به ایران است، می‌تواند در صورت اراده طرفین، زمینه را برای درک واقع بینانه از ضرورت حل تنش فراهم کند. اگرچه این روند پیچیده و چالش برانگیز با اثربخشی منفی متغیر‌های مزاحم و مداخله گری، چون رژیم صهیونیستی همراه است، اما اضطرار برای شکل دهی به یک چارچوب مذاکراتی ابتدایی، گام به گام و سپس فراگیر، ضروری و نیازمند درکی واقع بینانه و به دور از اختلال ادراکی بین طرفین است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نشست دوم مقامات ایران و عربستان که گفته می‌شود طی روزهای آینده برگزار خواهد شد، تصریح کرد: اهمیت این نشست در خروج از بن بست موجود میان ایران و عربستان و از سرگیری گفت‌وگو‌ها برای گذار از تنش موجود است که حاصلی جز بازی با حاصل جمع صفر نداشته است.

همزمانی گفت‌وگو‌های ایران و عربستان با مذاکرات احیاء برجام در وین، نشان از اهمیت مسائل منطقه‌ای دارد

او افزود: همزمانی گفت‌وگو‌های ایران و عربستان با مذاکرات احیاء برجام در وین، اهمیت مسائل منطقه‌ای را نیز می‌رساند، بنابراین منطقی‌ترین و مطلوبترین راهی که طرفین می‌تواند با آن به یک نتیجه مثبت برسند، گفت‌وگو و تبدیل این گفت‌وگو به یک چارچوب مذاکراتی است که عناصر مولد تنش میان تهران و ریاض را مورد مذاکره قرار می‌دهد.

کرمی ادامه داد: طبیعتا با توجه به اثرگذاری بحران یمن و تبدیل شدن آن به یکی از اصلی‌ترین محور‌های اختلافی میان دو کشور ایران و عربستان سعودی، هرگونه تماس جدید به شکل برگزاری دور دوم گفت‌وگو‌ها عمدتا بر سر بحران یمن خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.