قادری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردم دولتِ باورمند به ظرفیت داخلی را انتخاب کنند/ الان همه چیز در اختیار مردم است/ راه حل مشکلات کشور حضور دولتی سرحال است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: مردم باید دولتی را انتخاب کنند که بیشتر از هر چیز به توانمندی و ظرفیت های داخلی باور داشته باشد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مردم باید دولتی را در آینده کشور انتخاب کنند که بیش از هر چیز به توانمندی و ظرفیت های داخلی باور داشته باشد، گفت: اگر دولتی اراده برای انجام کار داشته و عملیاتی باشد، البته نخواهد از پشت شیشه و ویدئو کنفرانسی دستور دهد و معمولا دستورهایش هم بردی نداشته باشد، به هدف خواهیم رسید.

وی یادآوری کرد که دولت آینده جمهوری اسلامی ایران نباید همه تخم مرغ‌های ما را در سبد غربی‌ها بگذارد.

نماینده شیراز در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی «یاسر جبرائیلی» کارشناس برنامه «بدون توقف» مبنی بر اینکه راه حل برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور در سر کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی است، عنوان کرد: راه حل معضلات و مشکلات در کشور داری را باید در داخل کشور جست‌وجو کنیم، توقع ایجاد گشایش از سوی غرب یا اروپا یا آمریکا برای ما چاره ساز نیست.

قادری با اشاره به گفته های رهبر انقلاب گفت: راه حل مشکلات کشور حضور دولتی پا به کار و به اصطلاح سرحال است که وقت بگذارد و بتواند معضلات و مشکلات را ریشه‌یابی و رصد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توصیه کرد: الان همه چیز در اختیار مردم است، پس به درستی افرادی را انتخاب کنیم که به توانمندی‌های کشور باور دارند، تسهیل‌گرند، چوب لای چرخ تولید نمی‌گذارند و موانع را برطرف می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: کشور در حوزه‌های معادن، صنایع غذایی، پتروشیمی، دارو، تجهیزات پزشکی و بسیاری از حوزه‌های مختلف توانمندی و ظرفیت دارد و امروزه، دانش فنی و تکنولوژی هم که برای عملی کردن این توانمندی‌ها مورد نیاز است؛ به گونه‌ای نیست که این دانش‌ها در دسترس ما قرار نگیرد. کافی است که ما اراده‌ای برای دسترسی به تکنولوژی‌های روز داشته باشیم و بتوانیم از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم.

قادری اضافه کرد: همین وضعیت را در چین و بسیاری از کشورها می‌بینیم که ممکن است فقط یک مورد تکنولوژی را از دیگر کشورها خریداری کرده باشند ولی بلافاصله کپی می‌کنند و جابجایی با ایجاد تغییراتی مسائل شان را حل می کنند.

وی اظهار کرد: معضلات حوزه نفت و پالایشگاهی را با همت و توان داخلی رفع کردیم و در اوج تحریم‌ها، ظرفیتی مثل ستاره خلیج فارس در کشور عملیاتی شد و بخش‌های پارس جنوبی به سرانجام رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر رئیس دولت پای کار، پیگیر و خودش در استان‌ها حضور داشته باشد، مسؤل اجرایی هم وقت و توان می‌گذارد و مشکلات را حل می‌کند.

قادری تأکید کرد: اگر تفاهم‌نامه و سند راهبردی ایران و چین در سال ۹۲ یا ۹۴ و در شرایطی که آنها آمادگی بسیاری برای امضای آن داشتند، منعقد می شد، طرف چینی می‌توانست کمک بسیاری به ما کند.

وی افزود: متأسفانه به دلائل مختلفی امضای این سند راهبردی عقب افتاد و الان هم با امضای سند، همه کشورهای غربی وسوسه شدند و آمادگی خود را برای برداشتن همه تحریم های ایران اعلام می کنند. این یعنی ما الان دیگر به جای قرار دادن همه تخم مرغ های من در سبد غربی‌ها باید از همه ظرفیت های چین روسیه هند ترکیه و دیگر کشورها بهره ببریم.

این نماینده یادآور شد: اگر از امکان صادرات به کشورهای همسایه بهره‌برداری کنیم و ارز مورد نیاز را از طریق صادرات غیرنفتی به همسایگان به دست آوریم، بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشمندان ما و متخصصان حوزه هایی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و صنایع دفاعی به تکنولوژی‌های دنیا دسترسی پیدا کردند، اظهار کرد: ایران در این حوزه‌ها کشوری مطرح است و کارشناسان ما در بخش معدن نیز به خوبی می‌توانند این ظرفیت‌ها را عملیاتی کنند؛ بنابراین اگر هنوز اتفاقی نیفتاده و در بعضی از حوزه‌ها مثل دانه‌های روغنی یا هنوز صنعت مرغداری‌مان وابسته به خارج کشور هستیم، ناشی از نبود امکان دسترسی به دانش فنی یا عدم توانایی نیروی متخصص ما نیست، بلکه از نبود اراده‌ در دولتمردان ماست.

قادری گفت: اگر دولتمردان ما اراده داشته باشند، هم مجلس و هم قوه قضائیه در کنار دولتمردان ما قرار می‌گیرند و بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: وزرای دولت آینده باید به راحتی بتوانند با رئیس دولت ارتباط برقرار کنند، مسائل مردم به درستی منعکس شود، خودش بتواند بدون واسطه وارد حل مشکلات شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: کار‌های بزرگی در حوزه دفاعی انجام دادیم که امروز نه تنها خودمان بلکه دوستان‌مان در یمن، لبنان و دیگر کشور‌ها از سر ریز دانش حوزه دفاعیمان، عربستان و اسرائیل را فلج کردند، پس چطور نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری اینکه ایران امکانات و ظرفیت‌های معدنی کافی دارد و عملیاتی شدن ظرفیت‌ها ما را از از وابستگی به خارج رها می‌کند، بیان کرد: این چنین دیگر با کوچکترین اتفاق در کشور نوسان ارزی به وجود نمی‌آید و تولید به مشکل بر نمی‌خورد. ما ممکن است نتوانیم خودرو‌های روز دنیا را تولید کنیم، اما می‌توانیم نیازهایمان را در داخل کشور تأمین کنیم.

قادری با اشاره به اینکه تکنولوژی تولید بسیاری از خودرو‌ها در کشور وجود دارد، یادآوری کرد: اگر چنین خودرو‌هایی تولید نشده است، به دلیل اهمیت لازم ندادن به متخصصان است از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بهره نبرده ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در همه حوزه‌های معدنی می‌توانیم به خود اتکایی برسیم و تولیدات متنوعی داشته باشیم. به این صورت وابستگی به خارج از کشور حداقل خواهد شد.

قادری بیان کرد: نباید صرفاً وابسته به درآمد‌های ارزی حاصل از نفت خام باشیم و تا زمانی که اوضاع چنین باشد، ما را به راحتی تحریم می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وقتی امکان و دانش فنی احداث پالایشگاه‌هایی را در کشور وجود دارد که می‌توانیم منابع مالی و سرمایه اش را تأمین کنیم و خام فروشی جدا شویم، آمریکا و اروپا نمی‌توانند ما را تحریم کنند.

وی افزود: در حوزه هسته‌ای هم غربی‌ها به التماس افتاده اند و تلاششان این است که با برجام دیگری ظرفیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد کنند؛ در صورتی که در دیگر حوزه‌ها می‌توانیم چنین توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: متأسفانه دولت فعلی ما پای کار نیامد، اگر چنین می‌شد، امروز نباید این معضلات رخ می‌داد تا در تأمین نیاز‌های مردم اینقدر مستأصل شویم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه تفکر اقتصادی حاکم بر دولت دلیل مشکلات موجود است، اظهار کرد: بله؛ طبق آمار‌های از نظر تولید علم و دانش ما در رتبه هجدهم هستیم، ولی از نظر درآمد سرانه رتبه حدود ۷۰ و ۸۰ را داریم. این یعنی در عملیاتی کردن ظرفیت‌های علمی، اختراع ها، ابتکارات و تجاری‌سازی دانش کار جدی انجام ندادیم. البته، چون بخش دفاعی تحت نظارت دولت نبود و مجموعه‌های سپاه و ارتش به دور از کنترل‌ها و مراقبت‌های دولت، این توانمندی‌ها را بالفعل کردند، ضعیت خوبی داریم. اگر در باقی حوزه‌ها هم به همین شکل باشیم، دولت مقررات‌زدایی کند و موانع را بردارد و مخترع در کنار کارآفرین قرار بگیرد، وضعیت ما خیلی بهتر از این می‌شود و رتبه ایران در کشور‌های منطقه بالاتر خواهد بود.

قادری تصریح کرد: ما اگر بتوانیم پیچ تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و از این شرایط عبور کنیم، به هیچ وجه کشور‌های غربی و آمریکا نمی‌توانند ما را مهار کنند و به ناچار سر تسلیم در مقابل اراده ما فرود خواهند آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، انتخابات 1400 ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
رئیس جمهور آینده ایران اسلامی عزیزمان باید مومن ولایت مدار باشد و به فکر رفاه و پیشرفتهای مختلف و امنیت ملی میهنی و ایمنی و سلامت بهداشت و حفظ محیط زیست سالم باشد و بتواند شعار سال رهبر پیر فرزانه خردمند بصیر ولی امر مسلمین جهان اسلام ناب محمدی ص را کاملا اجرایی و عملیاتی کند ایرانی اصیل نه دو یا چند اقامته خارجی و چند پاسپرتی باشد همچونین اعضای کابینه اش و باید با تجربه گرما سرما کشید و آهن آب دیده پولادین باشد طوفان دیده باشد رجل میدان سیاست آزاده اندیشانه خردمندانه عادل باشد ولی سیاست زده و خشک و ناخون خشک و خسیس و کنس و تنگ نظر بخیل و حسود و تک بعدی و تک جناحی و تک حزبی نباشد و خردمند سخاوتمند آزاده اندیش عادل خلاق و اعتلافگرا و اعتدالگرا و مردمی باشد و باید عدالتش در دولتش برای ملتش و سرزمینش بدون تبعیضگریهای مختلف باشد و درد و رنج و بیچارگی و درماندگی ملت مظلوم مستضعفین محرومان نیازمندان بینوایان جامعه را کاملا بشناسد و این همه گرفتاریهای مختلف مردم را بتواند حل و فصل کند و باید ضد مفاسد مختلف باشد ضد گرانی و تورم باشد ضد فقر و حقارت و نداری در جامعه باشد و دست نزولخوران و دلالان و رانتخوران و اختلاسگران و نجومی بگیران خودخواه و زمینخواران و مفاسد مختلف را در دولتش کوتاه کند و ثروت ملی ملت را هر ماه عادلانه و سخاوتمندانه از خزانه ملی ملت به حساب ملت یارانه بگیر زیر خط فقر و بیکاران و بینوایان جامع ایران اسلامی عزیزمان واریز کند و بتواند با همه کشورهای جهان به غیر از دشمنان قسم خورده ایران اسلامی عزیزمان با مابقی تعامل بی نظیر داشته باشد و کشور را به یک اقتصاد پیشرفته جهانی تبدیل کند که دشمنان تمامی تحریمهایشان پوچ و کاملا بی اثر شود و به تمامی وعده هایش که به مردم مظلوم و سرافراز ایران اسلامی متحد و یکپارچه می دهد عمل کند و وعدهای پوچ و شعارهای پوچ غیر قابل دسترس را به ملت ندهد و مردم را با آمدنش گشایش برای مردمانش ایجاد کند و مردم کشورش را امیدوار و با نشاط و سر زنده کند و جامعه را از هر لحاظ پویا کند و کشور و ملتش را هرگز به بنبست نکشد و نگذارد احدی از دشمنان داخلی و خارجی ایران اسلامی عزیزمان را به بنبست و بیچارگی و درماندگی و بینوایی و یاس ناامیدی بکشانند و حال روز مردم ایران اسلامی عزیزمان را از هر لحاظ خوب کند که اگر در جامعه به بیکاری هم برخوردیم و از حال روزش سوال کردیم بگوید الحمدالله رب العالمین از وقتی این رئیس جمهور شیر پاک خورده حلال زاده بر سندلی قدرت نشسته خرج معیشتی یک ماهم را پرداخت می کند و دیگر درمانده و فقر مطلق ندارم و جلوی زن و فرزندانم مداوم خجالت زده نیستم ما ملت ایران همچونین رئیس جمهوری را می خواهیم و اگر پیدایش کردیم که این مشخصات و این کارایی را برای ملتش داشته باشد به او نه فقط برای چهارسال آینده رای می دهیم نه برای فقط هشت سال رای می دهیم به همچونین رئیس جمهور شایسته و لایق و خردمند سخاوتمند عادلی تا آخر عمر رای مثبت می دهیم و او باید رئیس جمهور دائم ایران اسلامی باشد و باید خط مشی تمامی رئیس جمهوران آینده ایران اسلامی تا 1000 سال آینده باشد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار