میلانی در نطق پیش از دستور مطرح کرد؛

افزایش ۶ درصدی پسماند خشک در پایتخت/ مناطق ۱۷ و ۱۴ دارای کمترین سهم پسماند خشک هستند

عضو شورای شهر تهران گفت: میزان پسماند تر، شش درصد در مبادی کاهش داشته و میزان پسماند خشک شش درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا اظهار کرد: امروز لایحه طرح جامع مدیریت پسماند در صحن شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و ریل‌گذاری جدیدی را برای یکی از مهمترین حوزه‌های خدماتی مدیریت شهری در افق زمانی ۲۰ ساله آینده ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: سرانه تولید پسماند در تهران ۷۶۴ گرم در روز است که ۴۹۲ گرم به بخش خانگی، ۲۷۲ گرم به بخش غیرخانگی اختصاص دارد؛ براساس نتایج نمونه‌گیری‌های انجام شده در مبدا، ۵۸ درصد پسماند‌های خانگی، غذایی بوده، ۳۴ درصد پسماند خشک ارزشمند و هشت درصد پسماند خشک غیرارزشمند است که ترکیب پسماند خشک ارزشمند شامل پلاستیک‌ها ۱۸ درصد، مقوا و کارتن ۱۰ درصد، فلزات ۱.۵ درصد، شیشه ۲.۵ درصد و نان ۳ درصد است.

میلانی افزود: مناطق ۱، ۳، ۱۱ و ۱۲ دارای بیشترین سهم پسماند خشک ارزشمند و مناطق ۱۷ و ۱۴ دارای کمترین سهم پسماند خشک ارزشمند هستند همچنین میزان پسماند تر، شش درصد در مبادی کاهش داشته و میزان پسماند خشک شش درصد افزایش داشته است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اکنون پرداخت کامل عوارض فقط در زمان نقل و انتقال ملک یا انحصار وراثت اجباری است و در حالت عادی، سازوکاری برای دریافت به روز این عوارض وجود ندارد.

میلانی گفت: طرح جامع مدیریت پسماند تهران با چشم‌اندازی ۲۰ ساله، شش هدف، یکپارچگی کلیدی سیستم مدیریت پسماند شهری، بهینه‌سازی فرایند‌های موجود مدیریت پسماند، پایداری اقتصادی و مالی، کمینه‌سازی اثرات سو بهداشتی و محیط‌زیستی، جلب مشارکت حداکثری و کاهش آسیب‌ها و اثرات سو اجتماعی و فرهنگی را مشتمل بر ۱۳ راهبرد و ۳۵ سیاست کلان در چارچوب راهکار‌های فنی و محیط‌زیستی و برنامه‌های اقدام مشخص ارائه داده است.


بیشتر بخوانید


میلانی با اشاره به برنامه طرج جامع مدیریت پشماند برای مجمتع آراد کوه تصریح کرد: تغییرات گسترده‌ای در سایت آرادکوه جهت کاهش نرخ دفن و کاهش انتشارات محیط زیستی پیش‌بینی شده و با انتخاب سناریو حداکثرسازی بازیابی منابع از کمپوست و تولید سوخت جامد بازیافتی (SRF) از روسرندی، در افق طرح کاهش دفن به میزان ۴۵ درصد نسبت به وضعیت کنونی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: یکی از کلیدی‌ترین راهبرد‌ها برای اجرای موثر در ریل‌گذاری جدید مدیریت پسماند، یکپارچگی سازمانی و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن فعالیت‌ها است به همین دلیل باید سازمان مدیریت پسماند متولی کلیه خدمات جمع‌آوری پسماند، دفن، پردازش و بازیافت آن باشد. این در حالی است که در وضعیت کنونی شاهد غلبه نگاه منطقه‌ای در فرایند مدیریت پسماند بوده و این موضوع تبعات چندی، چون عدم شفافیت درآمد‌های پسماند خشک ارزشمند و ظهور شبکه‌های غیررسمی و گاهی بزرگ جمع‌آوری زباله داشته است.

عضو شورای شهر تهران درباره مشارکت بخش خصوصی در طرح جامع مدیریت پسماند بیان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در پنج سال اول طرح جامع پسماند بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان به قیمت ثابت است که حدود ۷۵ درصد آن قابلیت مشارکت با بخش خصوصی را خواهد داشت و از این‌رو، همکاری واحد‌های مختلف در شهرداری و تقویت ظرفیت‌های مشارکت با بخش خصوصی در سازمان مدیریت پسماند حائز اهمیت فراوان است.

میلانی تاکید کرد: موضوع مدیریت پسماند شهر تهران، مسئله‌ای جدیدی نیست به گونه‌ای که از ۱۱۴ سال پیش که بلدیه تهران تاسیس شد تا به امروز، مسئله رفت و روب و نظافت معابر شهری به ویژه در شش دهه اخیر از جمله دغدغه‌های مقاطع مختلف مدیریت شهری بوده است. هر کدام به نوبه خود اقداماتی انجام داده‌اند، اما آنچه مشهود است این بوده که روند کار حاکم بر فعالیت‌ها عمدتا اقتضایی بوده و اکنون شهر ما با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو نیاز دارد حرکتی برنامه‌محور را در حوزه پسماند در پیش گیرد.

وی ادامه داد: بی‌تردید دستیابی به اهداف طرح جامع مدیریت پسماند جز با مشارکت و آموزش گسترده مردم فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: اکنون که با محدودیت‌های مالی نه تنها در عرصه مدیریت شهری بلکه در عرصه کلان کشور روبه‌رو هستیم، چاره‌ای جز حرکت به سمت ایجاد حمایت‌طلبی، همکاری و همراهی از سوی شهروندان نداریم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: شورای شهر ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار