تشدید درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی

با اجرایی شدن برگزیت درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر از سرگرفته شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل مارتین، نخست وزیر جمهوری ایرلند (جنوبی) درباره تشدید اوضاع و درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی هشدار داد.

این اظهارت در حالی مطرح شد که با گذشت یک هفته، ناآرامی‌های در ایرلند شمالی ادامه دارد و ۱۴ پلیس دیگر نیز در درگیری‌های اخیر زخمی شده اند. شنبه بیست و سومین سالگرد توافق "جمعه نیک" در سال ۱۹۹۸ است که به سه دهه درگیری‌های فرقه‌ای خاتمه داد. درگیری‌های شدید که پس از سه دهه و کشته شدن ۳۵۳۲ نفر و زخمی شدن ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر، از ۲۳ سال پیش با پیمان ترک مخاصمه موسوم به جمعه نیک فروکش کرده بود ظاهرا از سر گرفته شده است.

در آتش درگیری‌های خشونت بار یک هفته اخیر میان هواداران سلطنت و جمهوری خواهان در ایرلند شمالی تاکنون ده‌ها نفر زخمی شدند و تعداد زیادی از اماکن دولتی و عمومی و خودرو‌ها به آتش کشیده و اعلام شد ۷۴ نیروی پلیس نیز زخمی شدند.

سلطنت طلبان که خواهان باقی ماندن زیر چتر لندن و نظام سلطنتی اند، برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را زمینه ساز جدایی این منطقه از انگلیس می‌دانند، اما جمهوری خواهان خواهان جدایی از انگلیس و پیوستن به بخش جنوبی که اکنون به عنوان یک کشور مستقل به نام جمهور ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست، هستند.

ایرلند شمالی از آنجا که تنها راه زمینی انگلیس به اتحادیه اروپاست برای این کشور بسیار مهم است. جیم کوران، تحلیل گر ایرلندی در این باره گفت: دولت همواره بر ضرورت اجرای برگزیت تاکید و اینگونه وانمود می‌کرد که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا این کشور وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد، اما اکنون و در آغاز جدایی مشکلات یکی پس از دیگری بروز کرده است و دولت نیز با ناکامی درس بزرگی فراگرفته و آن در خطر قرار گرفتن یکپارچگی کشور است، زیرا اکثریت مردم ایرلند شمالی همچون اسکاتلند با برگزیت مخالفند و پیوستن به اتحادیه اروپا را خواستارند.

در حالی که بحران در ایرلند شمالی بالا گرفته است درگذشت فیلیپ، همسر ملکه انگلیس موجب شده بار دیگر رسانه‌های این کشور برای پوشش خبری ویژه به اطراف کاخ‌های باکینگهام و ویندزور (محل درگذشت فیلیپ) گسیل شوند تا آتش ناآرامی و درگیری میان هواداران و مخالفان سلطنت در ایرلند شمالی پوشانده شود.

نظام سلطنتی انگلیس به شدت از جدایی ایرلند شمالی بیمناک است و رسانه‌های این کشور هم پرداختن به درگذشت همسر ۹۹ ساله ملکه انگلیس را بر پوشش بحران ایرلند ترجیح داده و درگذشت همسر ملکه را سرلوحه برنام‌های خود قرار داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار